Jos ostan pyörän liikkeestä, niin veloitetaanko
minulta vielä erikseen pyörän kuntoon laitosta?
Siis jos ostan lukon, juomatelineen ja halua ne kiinni pyörään. Lisäksi pyörän ketjut pitää vissiin rasvata. Tekevätkö ne nuo liikkeessä ilmaiseksi? Osaako kukaan sanoa.
Mietin siis, että tilaanko netistä (ilmainen kuljetus) ja menenkö liikkeeseen. Voin yhtä hyvin asentaa lukon yms itse, mutta jos ne saa liikkeessä ilmaiseksi asennettuna, pyörän oston yhteydessä, niin sitten sinne tietty.
Kommentit (89)
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 14:35"]
No en halua ollenkaan jalkajarruja. Pelkät käsijarrut vain. Ja toki ostaisin mielelläni vaikka kuinka kalliin pyörän, mutta ensin pitäisi voittaa lotossa, että olisi varaa. Ei kaikille ole oikeasti varaa ostaa monen tonnin pyörää :( Ja en halua sellaista pyörää, joka menee sitten heti rikki. Minulle tuo 500e investointi pyörään on hiton iso raha. Millaisen sillä ostan, niin sitä nyt kysyn teiltä. Eli laadukkaita merkkejä kaipailen, kiitos.
-ap-
[/quote]
500 eurolla et saa laadukasta pyörää. No okei, laadukkaan edellisvuotisen lastenpyörän saatat saada, mutta aikuisille ei laadukasta mankelia saa tuohon hintaan, ei edes perus-mummiskaa. Oikeasti laadukkaat merkit, Specialized, Giant, Trek, kannattaa sun unohtaa samantien, markalla saa markan tavaran. 500 eurolla saat Biltemasta viisi mankelia, joilla ajat yhteensä ehkä 8 vuotta, huoltamalla todella huolellisesti ja säilyttämällä pyöriä sisällä tuo määrä kestää kymmenen vuotta. Suosittelen siis satsaamaan määrään. T: Pyöräkauppias
Itsellä on kolmekymmentä vuotta vanha Peugeot ehkä tullut tiensä päähän ja lähinnä esteettiskotimaisista syistä olen harkinnut Pelagon ostamista. Mitä sanovat palstan asiantuntijat sen laadusta tällaiselle vähän pyöräilevälle?
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 14:21"]
Haluan maastopyörän/citypyörän, jossa paksun renkaat. Joilla siis pääsee niin metsäpoluilla, kuin asfaltilla kulkemaan. En halua mitään mummopyörää. Ei jalkajarrua ja vaihteita saisi olla enemmän kuin tuo 7. Pyöräilen paljon kesällä, välillä lapset kyydissä, joten pyöränistuin pitäisi saada asennettua. Mielellään tavarateline (käyn myös pyörällä kaupassa). Löytyisikö noilla kriteereillä hyvä ja laadukas pyörä, joka ei maksaisi 500e enempää??
-ap-
[/quote]
Ei.
Mä ostin kaksi viikkoa sitten perusfillarin pyöräliikkeestä. Samaa pyörää olisi saanut kympin halvempaan hintaan marketista (+boonukset/plussat päälle), mutta haluan tukea pientä yrittäjää. Pienen hintapyöristyksen jälkeen hintaeroksi jäi 1 euro marketin hyväksi. Lisäksi haluan palvelua: halusin pyörän täysin koottuna ja minulle sopivaksi säädettynä. Olen nyt kaksi kertaa käynyt vielä hienosäädättämässä satulaa ja ohjaustankoa, sillä minulla ei itsellä ole tarvittavia välineitä. Aina on asia hoidettu ripeästi.
Tuo Insera on varmaan ihan hyvä tavispyörä.
Juurikin niin, jalkajarru on hirveä lukko, kun on tottunut jalkajarruttomaan pyörään. Siinä se syy :D Muuten olisinkin Helkaman ostanut, jos ei olisi sitä jalkajarrua.
-ap-
En edes tajunnut (linkatessani), että tuossa Helkamassa oli jalkajarru. En itsekään sellaisella suostuisi ajamaan, vaikka noissa Nexus-navoissa ne ilmeisesti toimivatkin paremmin kuin nakkisodan aikaan.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 15:26"]
Olen harkinnut Pelagon ostamista. Mitä sanovat palstan asiantuntijat sen laadusta tällaiselle vähän pyöräilevälle?
[/quote]
Maksat Pelagossa ulkonäöstä ja yksilöllisyydestä. Teknisesti vastaavan pyörä saisi jonkin verran halvemmallakin.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 14:37"]
Hyvällä ajaa kevyesti sata km, huonolla jo 20 km on ponnistelua.
[/quote]
Kyllä me vedettiin armeijan pp-marssilla 50km helposti 40kg täyspakkaus mukana ja voit olla varma, että armeijan mikä-lie-putkifillari ei ollut säädöissä. No miehet on vähän eri maata kun av-mamma.
Tuo 24-vaihteinen Helkama käytännössä samaa kamaa kuin se eka Inserakin miinus turha joustohaarukka. Samaan hintaan ostaisin tämän Helkaman jos noista kahdesta runkokoosta löytyy sopiva.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 15:59"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 14:37"]
Hyvällä ajaa kevyesti sata km, huonolla jo 20 km on ponnistelua.
[/quote]
Kyllä me vedettiin armeijan pp-marssilla 50km helposti 40kg täyspakkaus mukana ja voit olla varma, että armeijan mikä-lie-putkifillari ei ollut säädöissä. No miehet on vähän eri maata kun av-mamma.
[/quote]
Ei tässä varmaan kunnossa olla kilpailtukaan. Kysehän on siitä, millä (kuka tahansa) ajaa helposti ja mukavasti ja millä ajaminen taas on ikävää sotkemista. Laatupelillä ajaa mukavammin. Veikkaan, että se armeijan solttukin ajaisi mieluummin hyvällä maantiepyörällä.
PS: nykyajan parikymppisten äijien kondiksen tuntien väitän, että puhut lööperiä.... ;-) Av-mammat saavat sentään arkiliikuntaa päivittäin huushollatessa ja lapsen perässä kirmatessa, parikymppisistä äijistä iso osa on täydellisiä sohvaperunoita, joita hengästyttää jo hakea se kaljapurkki jääkaapista omin avuin, kun äiti sattuu olemaan töissä eikä passaamassa...
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 15:26"]
Olen harkinnut Pelagon ostamista. Mitä sanovat palstan asiantuntijat sen laadusta tällaiselle vähän pyöräilevälle?
[/quote]
Maksat Pelagossa ulkonäöstä ja yksilöllisyydestä. Teknisesti vastaavan pyörä saisi jonkin verran halvemmallakin.
[/quote]
Näinhän se on, mutta mummomallisista tai maastopyörään vivahtavista en tykkää. Tuo mun kasaripeugeotti miellyttää vieläkin mun silmää enemmän kuin suuri osa uusista pyöristä.
Ei ollut tarkoitus missään nimessä dissata Pelagoa. Sellaisen ostaja aika varmasti tietää mistä maksaa. Lisäplussana suomalaisuudesta se, että mahdollisista ongelmista voi valittaa suoraan "valmistajalle", joka tekee parhaansa ratkaistaakseen tilanteen parhain päin.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 16:20"]
PS: nykyajan parikymppisten äijien kondiksen tuntien väitän, että puhut lööperiä.... ;-)[/quote]
Niimpä, mutta minä olenkin vajaa nelikymppinen ja muuten vieläkin 3000m cooper kunnossa.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 16:58"]
Niimpä
[/quote]
Tuohon ei tarvitse puuttua. ;) T. sama mies.
Ei siis jousitettua pyörää. Voitko vielä valaista miksi se on huono juttu?
-ap-
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 16:58"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 16:20"]
PS: nykyajan parikymppisten äijien kondiksen tuntien väitän, että puhut lööperiä.... ;-)[/quote]
Niimpä, mutta minä olenkin vajaa nelikymppinen ja muuten vieläkin 3000m cooper kunnossa.
[/quote]
Ai sä halusit ihan vaan itseäsi kehuskella. No, minä av-mamma taas juoksen cooperissa 3,2 km. Ja pyöräilen kevyesti keskiryhmässä joka vuosi Tourin 140 km, vaikka olen 42v.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 16:52"]Ei ollut tarkoitus missään nimessä dissata Pelagoa. Sellaisen ostaja aika varmasti tietää mistä maksaa. Lisäplussana suomalaisuudesta se, että mahdollisista ongelmista voi valittaa suoraan "valmistajalle", joka tekee parhaansa ratkaistaakseen tilanteen parhain päin.
[/quote]
En ajatellutkaan, että dissaat ;). Olisi kiva, jos tällaisille ei-aktiiviharrastajillekin olisi myös ulkonäöllisesti kivoja vaihtoehtoja tarjolla. Yksinkertaisuus ois poikaa, kuten jossain fiksipyörissä näkee. Miksei sellaisia ole tarjolla? Tai siis ei ainakaan missään paikassa, josta tavis ostaisi pyöränsä. Tuon prkleen Pelagonkin perään pitää lähteä Helsinkiin.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 14:39"]
Ihan mielenkiinnosta kysyn, miten se olemassa oleva jalkajarru haittaa, jos et sitä käytä?[/quote]
Jalkajarru on helvetillinen ansa, kun on tottunut siihen että polkimien asentoa voi säätää sopivaksi taaksepäin pyörittämällä. Ja yleensä noissa ei ole takakäsijarrua ollenkaan. Esimerkiksi liukkaalla on yleensä turvallisempaa jarruttaa takapainoisesti, jos ei ole paljoa kokemusta.