En osannut auttaa 8- luokkalaista matikantehtävässä
Siis yhtälöä en osaa muodostaa sanallisesta laskutehtävästä! Mulla on voimaton luuseriolo...olen aikanani tykännyt matikasta.262
Kommentit (39)
Et osaa auttaa myöskään äidinkielentehtävissä.
Kerro tehtävä tänne, palstan matemaatikot päivystävät täällä.
Jep jep osaamisia on erilaisia. Itse auttelen vielä yliopistofysiikassa, -matematiikassa ja ohjelmoinnissa jos on tarpeen. Lukiossa oli muutama haastavampi asia erityisesti kemiassa koska niitä asioita ei opetettu edes yliopistotasolla silloin kun itse opiskelin.
Ihan aiheesta onkin luuseri olo. Nyt opettelemaan matikkaa.
Itse en ole mikään nero matematiikassa(kaan), mutta kyllä yläasteen tehtävät aineessa kuin aineessa on aina selvitetty. Siinä matikan kirjassakin aina havainnollisesti kerrotaan joka kappaleen alussa uusi asia. Niitä taakse päin selaamalla pitäisi kyllä selvitä.
Ainoastaan silloin teki tiukkaa, kun tytär oli usean viikon sairaslomalla ja piti hänen kanssaan selvitellä lukion laajaa matematiikkaa. Perusteet saatiin kasaan silloinkin, soveltavat tehtävät skipattiin suosiolla.
No, itsellä on välillä haasteita tokaluokan matikassa. Asioita vaan opetetaan niin eri tavalla kuin mitä aikanaan itselleni :). Toivottavasti helpottaa sitten kun päästään oikeaan matikkaan. Terkuin tekniikantohtori
Vierailija kirjoitti:
No, itsellä on välillä haasteita tokaluokan matikassa. Asioita vaan opetetaan niin eri tavalla kuin mitä aikanaan itselleni :). Toivottavasti helpottaa sitten kun päästään oikeaan matikkaan. Terkuin tekniikantohtori
Mulla kävi sama juttu. En ymmärtänyt yhtään muutamaa tehtävää kun näin veljen lapsen matikankirjan tehtäviä. Tais olla just toka tai kolmasluokkalainen.
Ei se kyllä matikalta edes näyttänyt.
Rahaa yhteensä 25e. Kolikoita 100kpl, euroja, kymmensenttisiä ja 20-senttisiä ( niitä kaksi kertaa niin monta kuin kymmensenttisiä.)
Kuinka monta kappaletta kutakin kolikkoa on?
Minä en osannut auttaa 5 luokkalaistani ja olen lukiossa käynyt pitkän matematiikan 😄 Onneksi hän sai homman hoidettu kavereiden kanssa ryhmävideopuhelussa.
Vierailija kirjoitti:
Rahaa yhteensä 25e. Kolikoita 100kpl, euroja, kymmensenttisiä ja 20-senttisiä ( niitä kaksi kertaa niin monta kuin kymmensenttisiä.)
en ymmärrä sanallisia tehtäviä
t: DI
Vierailija kirjoitti:
En usko että tämä on vaikea teille viisaammille. Neuvokaa kiitos!
Nosto. Odotan edelleen ratkaisua kun tämä oli teille niin helppo. Ei pitäis mennä kauaa?
No se mun 8- luokkalainen ratkaisi yhtälön jo itsekseen, ilman minua. Sinnikäs tyyppi.
Miten se tehdään, alkoi kiinnostaa.
Huoh, en osaisi. Lapseni ovat perineet matemaattiset kyvyt onneksi isältään, mutta ongelma on siinä, etten osaa auttaa heitä ollenkaan. Isä on nykyään vähän niin kuin hei, hei...
Vierailija kirjoitti:
Miten se tehdään, alkoi kiinnostaa.
Kerro, Ap! En saa tätä mielestäni...
Vierailija kirjoitti:
Tiedämme, että
1. X€+Y(10snt) + Z(20snt) = 25 €.
2. X+Y+Z=100
3. Z= 2Y.
Seuraavaksi lähdetään sijoittamaan.
2. X+Y+2Y=100
eli X+3Y = 100
Eli X= 100-3Y.
1. (100-3Y)€+Y(10snt)+2Y(20snt)=25€
100€-3Y€+Y(10snt)+2Y(20snt)=25€
3Y€-Y(10snt)-2Y(20snt)=75€ tämä on ratkaisun antava yhtälö
Y(3€-10snt-40snt)=75€
Y=75€/2,5€
Y= 30.
3.Z=2Y
eli Z=2x30
Z=60.
X=100-3Y
X=100-3x30
X=10.
Vastaus: 10 euron kolikkoa, 30 kpl 10-senttisiä ja 60 kpl 20-senttisiä.
Ja nuo snt:t voi jo alkuunsa muuttaa euroiksi eli 10snt=0,1€ ja 20 snt= 0,2€, niin selkeyttää yhtälöä.
Aikamoisia tehtäviä kasiluokalla.
Kiitos sille joka kirjoitti vastauksen auki.
Sille lapselle on juuri koulussa opetettu se asia, ja kirjassakin varmasti se selitetään. Käsket häntä tutkimaan kirjan esimerkkejä ja päättelemään itse muistellen samalla oppitunnilla neuvottua. Sillä tavalla pärjää jatkossakin.