Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muiden somekäytöksessä ihmetyttävät asiat -peukutusketju

Vierailija
26.11.2020 |

Ihmetteletkö jotain tiettyä asiaa toisten somekäytöksessä? Hämmästyttääkö joku tietty tapa, johon somessa säännöllisesti törmäät? Mitä ilmiötä somessa et voi käsittää? Peukku ylös = ihmetyttää minuakin, peukku alas = ei ihmetytä minua. Yksi asia per viesti.

Somessa ihmetyttää, kun ihmiset kyselevät toisilta ihan yksinkertaisia asioita. Jos Matti kertoo facessa käyneensä kahvilassa X, niin Maija kirjoittaa somessa kommentin ”missäs tuo kahvila on”? Tuossa ajassa ehtisi jo googlata kyseisen paikan ja saada tiedon ihan itse selville. Ihmetyttää nämä, jotka odottavat muiden vastaavan kaikkiin kysymyksiin, eikä itse viitsitä nähdä vaivaa.

Ap

Kommentit (478)

Vierailija
201/478 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää toisten sometykkäyksien kadehtijat.

Teen töitä erään pienen aihealueen parissa osittain somessa, joten seuraajamääräni on siksi huomattavasti suurempi kuin keskiverrosti ikäisilläni on. Kerron siis somekanavassa työstäni/kohtuullisissa määrin yksityiselämästäni (en mitään superhenkilökohtaista).

Julkaisut keräävät paljon tykkäyksiä tuntemattomilta, puolitutuilta, kollegoilta jne. Kaverini eivät tykkää päivityksistäni, vaikka muuten olisivat kanssani tekemisissä. Muiden julkaisuista kyllä tykkäävät. Erehdyin sitten kysymään, miksi eivät tykkää julkaisuistani ja vastaus oli: "No kun saat muutenkin niin paljon tykkäyksiä, niin et sä mun tykkäyksiä tarvi." "Sun elämässä tapahtuu niin paljon kivoja asioita ja mun ei, niin ärsyttää." En ymmärrä tätä ollenkaan. Ei toisen somessa tekemä työ, tykkäykset tai toisen kans iloitseminen ole itseltä pois. Itse siis tykkäilen kaverien päivityksistä. :)

Miten sä jaksat seurata, kuka mistäkin julkaisusta tykkää tai on tykkäämättä, ja vielä mistä ne ei-tykkääjät muualla tykkää? Ja meet vielä kysymään, miksi ei tykkää?

Mä olen semi aktiivinen somessa, ja yleensä niitä tykkäyksiä on paljon. En todellakaan jaksa seurata, kuka tykkää tai jättää tykkäämättä.

Vierailija
202/478 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään koko some ja siellä eläminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/478 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi sukulainen tekee kyllä varmaan kaikki mahdolliset somemokat, ja kyseessä on vieläpä nuorehko noin kolmekymppinen henkilö. On lasten pottakuvia, tarkkoja kertomuksia lasten asioista, lapset toki koko nimellään ja kasvoillaan esillä vauvasta asti, oman sairaskertomuksen esittelyä, itkua siitä miten raskasta on tai miten väärin häntä on kohdeltu, epämääräisiä "kyllä taas kuulin niin kamalan jutun, voivoi"- päivityksiä, valtavasti kuvia kotoa ja myös kotiympäristöstä, kerrotaan milloin lähdetään lomalle ja kauanko ollaan poissa, mihin kouluun lapset tulee menemään, jakaa kaikkia epämääräisiä uutisia ja kommentoi niihin oman jyrkän mielipiteensä. Jakaa myös kaikkia epämääräisiä huhuja ja kauhistelee niitä "kuulin että joku tutuntuttu sairaanhoitaja aikoo matkustaa korona-aikana, aivan järkyttävää miten jotkut voivatkin olla noin vastuuttomia". Loukkaantuu toki jos joku laittaa eriävän mielipiteen tai huomauttaa ettei välttämättä ole fiksua jakaa alastonkuvia lapsistaan tai jakaa eteenpäin juoruja joiden todenperäisyydestä ei ole tietoa. En vaan voi ymmärtää.

Vierailija
204/478 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keski-ikäiset jotka haukkuvat muiden tekeleitä harrasteryhmissä. FB kokit taitaa olla paras esimerkki tällaisesta: joku laittaa ihan huumorilla postauksen että tässä tehdään ensimmäistä kertaa karjalanpiirakoita, täydellisiä eivät ole mutta maku ihan hyvä, ja siihen Marjatta 67v kommentoi ”huonoja ovat, itse tekisin paremmin.” Kommentti ei tuo mitään muuta kuin pahaa mieltä ja johtaa vaan jankkaamiseen kun useampi tulee siihen riitelemään että miksi pitää turhaan toisia haukkua. Ja näiden puolustus on tietysti ”olen vain suorapuheinen ja sanon mitä ajattelen rehdisti” :D luoja.

Joo! Sitten aloitetaan oikein keskusteluketjuja, joissa kollektiivisesti haukutaan tietyn tyyliset tekeleet. Ja sitten loukkaannutaan kun siihen ketjuun ei tulekaan puoltavia mielipiteitä. Ompeluryhmässä näitä varsinkin riittää, siellä 60+ mammat haukkuu nuorten pukeutumistyylin ja nykyäitien tavan pukea lapsiaan. Säännöllisesti myös valitetaan jos joku käyttää "vääriä" termejä, jotka on kyllä nykykielessä täysin sallittuja ja hyväksyttyjä.

Onko kyseessä jokin muu kuin se kaikkein suurin ompeluryhmä? Siinä nimittäin aivan äärimmäisen harvoin näkyy mitään negatiivista käyttäytymistä, ja olen ihmetellyt sitä, miten kannustavasti neuvotaan ihan aloittelijoitakin, jotka uskaltautuvat pyytämään apua. Itseironiaa siellä kyllä riittää, mutta ei sitä voi käsittää väärin sellaiseksi, että arvosteltaisiin muita.

Olen ollut jäsen kolmisen vuotta ja muistan vain yhden asian, jonka vuoksi yläpidon olisi tarvinnut puuttua asiaan: hengityssuojainten tekeminen uhkasi hukuttaa alleen kaiken muun asian, joten sitä yritettiin pitää omassa autauksessaan.

"Väärien" termien käytöstä puhumista en muista nähneeni, paitsi silloin, kun joku ei millään muista, mikä jokin vempele on nimeltään, ja kysyy muilta. Muiden pukeutumistyylistä tai lasten pukemisesta en muista kenenkään huomautelleen. Ehkei tosiaan ole samasta ryhmästä kyse.

Vierailija
205/478 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keski-ikäiset jotka haukkuvat muiden tekeleitä harrasteryhmissä. FB kokit taitaa olla paras esimerkki tällaisesta: joku laittaa ihan huumorilla postauksen että tässä tehdään ensimmäistä kertaa karjalanpiirakoita, täydellisiä eivät ole mutta maku ihan hyvä, ja siihen Marjatta 67v kommentoi ”huonoja ovat, itse tekisin paremmin.” Kommentti ei tuo mitään muuta kuin pahaa mieltä ja johtaa vaan jankkaamiseen kun useampi tulee siihen riitelemään että miksi pitää turhaan toisia haukkua. Ja näiden puolustus on tietysti ”olen vain suorapuheinen ja sanon mitä ajattelen rehdisti” :D luoja.

Joo! Sitten aloitetaan oikein keskusteluketjuja, joissa kollektiivisesti haukutaan tietyn tyyliset tekeleet. Ja sitten loukkaannutaan kun siihen ketjuun ei tulekaan puoltavia mielipiteitä. Ompeluryhmässä näitä varsinkin riittää, siellä 60+ mammat haukkuu nuorten pukeutumistyylin ja nykyäitien tavan pukea lapsiaan. Säännöllisesti myös valitetaan jos joku käyttää "vääriä" termejä, jotka on kyllä nykykielessä täysin sallittuja ja hyväksyttyjä.

Onko kyseessä jokin muu kuin se kaikkein suurin ompeluryhmä? Siinä nimittäin aivan äärimmäisen harvoin näkyy mitään negatiivista käyttäytymistä, ja olen ihmetellyt sitä, miten kannustavasti neuvotaan ihan aloittelijoitakin, jotka uskaltautuvat pyytämään apua. Itseironiaa siellä kyllä riittää, mutta ei sitä voi käsittää väärin sellaiseksi, että arvosteltaisiin muita.

Olen ollut jäsen kolmisen vuotta ja muistan vain yhden asian, jonka vuoksi yläpidon olisi tarvinnut puuttua asiaan: hengityssuojainten tekeminen uhkasi hukuttaa alleen kaiken muun asian, joten sitä yritettiin pitää omassa autauksessaan.

"Väärien" termien käytöstä puhumista en muista nähneeni, paitsi silloin, kun joku ei millään muista, mikä jokin vempele on nimeltään, ja kysyy muilta. Muiden pukeutumistyylistä tai lasten pukemisesta en muista kenenkään huomautelleen. Ehkei tosiaan ole samasta ryhmästä kyse.

Kyllä kyseisessä ryhmässä on paljon hyvääkin, mutta aina niitä mätämunia mahtuu joukkoon. Olen kuulunut useamman vuoden ryhmään ja suurimmaksi osaksi keskustelu on nättiä ja kannustavaa, mutta vähintään kerran kuussa joku alkaa valittaa "kaula-aukosta" tai siitä miten rumia tietynlaiset vaatteet on. Varmasti on kyllä paljon pahempiakin ryhmiä, onneksi en ole sellaisiin eksynyt (paitsi pikainen visiitti puutarharyhmään, sitä tappelua ei kauaa jaksanut katsella).

Vierailija
206/478 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen töitä erään pienen aihealueen parissa osittain somessa, joten seuraajamääräni on siksi huomattavasti suurempi kuin keskiverrosti ikäisilläni on. Kerron siis somekanavassa työstäni/kohtuullisissa määrin yksityiselämästäni (en mitään superhenkilökohtaista).

Julkaisut keräävät paljon tykkäyksiä tuntemattomilta, puolitutuilta, kollegoilta jne. Kaverini eivät tykkää päivityksistäni, vaikka muuten olisivat kanssani tekemisissä. Muiden julkaisuista kyllä tykkäävät. Erehdyin sitten kysymään, miksi eivät tykkää julkaisuistani ja vastaus oli: "No kun saat muutenkin niin paljon tykkäyksiä, niin et sä mun tykkäyksiä tarvi." "Sun elämässä tapahtuu niin paljon kivoja asioita ja mun ei, niin ärsyttää." En ymmärrä tätä ollenkaan. Ei toisen somessa tekemä työ, tykkäykset tai toisen kans iloitseminen ole itseltä pois. Itse siis tykkäilen kaverien päivityksistä. :)

Miten sä jaksat seurata, kuka mistäkin julkaisusta tykkää tai on tykkäämättä, ja vielä mistä ne ei-tykkääjät muualla tykkää? Ja meet vielä kysymään, miksi ei tykkää?

Mä olen semi aktiivinen somessa, ja yleensä niitä tykkäyksiä on paljon. En todellakaan jaksa seurata, kuka tykkää tai jättää tykkäämättä.

Kyllä mä ainakin huomaan, jos muutamat mulle tärkeät kaverit jättää tykkäämättä. Huomaan sen, koska ovat mulle tärkeitä ihmisiä. Jonkun etäisen puolitutun tykkäämättömyyttä en edes huomaisi.

Ja näkeehän ton tykkäämättömyyden, jos Laura käy tykkäämässä ja kommentoimassa Annan "vihdoin lomalla!" kuvasta ja mun vastaavasta kuvasta ei tykkää.

Vierailija
207/478 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun yks kaveri on tällainen tapaus. Jos kerron somessa jostain mulle tapahtuneesta kivasta asiasta, ei tykkää. Jos kerron, mikä on mennyt pieleen, niin heti on peukuttamassa. :D

Vierailija
208/478 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spämmääjät eli ne jotka postaa joka päivä. Haluaisin vaihteeksi nähdä muidenkin postauksia. Onneksi näitä ei ole pakko seurata.

Vierailija
209/478 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset, jotka vastaa kysymykseen, vaikka eivät tiedä vastausta. Joku kysyy tunnistaako joku linnun ja vastaus on "oisko peippo, tai ehkä varpunen en oikein tiedä" "varmasti on punatulkku!" vaikka oikea vastaus olisi talitiainen. Toinen mitä en ymmärrä on ne, jotka ei nähtävästi lue aiempia vastauksia ollenkaan vaan kommentoi sadannen kerran "talitiainen", vaikka kysymys on kysytty edellisenä päivänä ja vastaus on selvästikin jo saatu.

Vierailija
210/478 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä ainakin huomaan, jos muutamat mulle tärkeät kaverit jättää tykkäämättä. Huomaan sen, koska ovat mulle tärkeitä ihmisiä. Jonkun etäisen puolitutun tykkäämättömyyttä en edes huomaisi.

Ja näkeehän ton tykkäämättömyyden, jos Laura käy tykkäämässä ja kommentoimassa Annan "vihdoin lomalla!" kuvasta ja mun vastaavasta kuvasta ei tykkää.

Tää on koko somen sairas puoli. Kuka keksisi somen, jossa tykkääjiä ei voi nähdä? Silloin ainakin voisi tykätä julkaisuista silloin kun haluaa eikä toinen pahoita mieltään toisen tykkäämättä jättämisestä.

Vierailija
211/478 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on koko somen sairas puoli. Kuka keksisi somen, jossa tykkääjiä ei voi nähdä? Silloin ainakin voisi tykätä julkaisuista silloin kun haluaa eikä toinen pahoita mieltään toisen tykkäämättä jättämisestä.

Eikö sua todella harmita, jos sulle tärkeät ihmiset eivät tykkää sun julkaisuista?

Vierailija
212/478 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan itse omaa esikoista ja mua ihmetyttää nämä vanhemmat, jotka avautuvat lastensa "huonoista" puolista somessa:

"Tästäkin päivästä selvittiin, kun Mikko-Minean uhmakohtaus Prisman kassalla saatiin lopulta taltutettua. Nyt on kyyneleet kuivattu, rauha maassa ja Pipsa Possu pyörii telkkarissa."

"Tänään otin lasillisen viiniä ja nostin jalat pöydälle päivän päätteeksi. Äiti on rentoutumisensa ansainnut, kun on päivän selvitellyt temperamenttisten kaksosten kinastelua."

"Uusi vuosi meni kotona perheen kanssa. Eino-Elina linnoittautui huoneeseensa mököttämään, kun en päästänyt bileisiin nyt korona-aikana ja Ville-Vivian on pelannut huoneessaan koko yön ja nyt tiuskii pikkusiskolleen."

Joo, jokaisessa ihmisessä on omat hyvät ja huonot puolensa, mutta miksi on ok avautua lasten ja nuorten asioista somessa negatiiviseen sävyyn? Itse en halua ottaa lapsesta somessa esille mitään sellaista, mikä voisi olla loukkaavaa.

Vierailija
213/478 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne, jotka eniten hehkuttavat puolisoaan somessa, luultavimmin eroavat seuraavaksi. 

Sitten on niitä onnellisia pareja, jotka eivät toistensa somessa juuri näy ja hyvin pyyhkii.

Hmm... Kyllähän sen verran pitää somesta näkyä, että on varattu. Tietämäni mies pyörittää useampaa naista samaan aikaan ja yksi näistä uskoo olevansa ihan parisuhteessa miehen kanssa. Kuulemma miehen työn vuoksi vain pitää olla niin, ettei Facebookista näy mitään yhteistä. Miehen ystävissä on kummasti mustia prostuja ja kaiken maailman feikkiprofiilinaisia, siis näitä maksullisia profiileja joiden kautta voi hakea seuraa.

Vierailija
214/478 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan yhdeltä kaveriltani aina silloin tällöin mystisiä viestejä tyyliin "elämäni hirvein viikko" tai "tästä en selviä koskaan". Kun kysyn, mikä on hätänä, vastaus on aina sama: "Kerron sulle myöhemmin, just nyt keskityn vain hengittämiseen" tai vastaavaa. Hän ei koskaan palaa näihin viesteihin enää. Miten ihmeessä suhtautua näihin, kun taas seuraavan kerran ollaan tekemässä puolikuolemaa?

Vierailija
215/478 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonot ruokakuvat.

Siis että teinpä tällaisen munakkaan aamupalaksi, huonossa valossa otettu kuva ja taustalla yhtään kuvan rajausta miettimättä jotain poikamieskämppään soveltuvaa tavaraa. Tai salamalla otettu kuva jostain uunipellistä että tällaista tänään meillä.

Sama se, onko kuva huono vai hyvä. Miks ylipäätään otetaan syömästään ruoasta kuvia someen, ketä kiinnostaa, mitä kukakin milloinkin syö.

Vierailija
216/478 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan yhdeltä kaveriltani aina silloin tällöin mystisiä viestejä tyyliin "elämäni hirvein viikko" tai "tästä en selviä koskaan". Kun kysyn, mikä on hätänä, vastaus on aina sama: "Kerron sulle myöhemmin, just nyt keskityn vain hengittämiseen" tai vastaavaa. Hän ei koskaan palaa näihin viesteihin enää. Miten ihmeessä suhtautua näihin, kun taas seuraavan kerran ollaan tekemässä puolikuolemaa?

Mulla on samanlainen kaveri, itse olen katsonut parhaimmaksi olla reagoimatta noihin draamailuihin. Alkoi toden teolla ärsyttämään kun itselläni oli oikeasti mennyt todella monta asiaa päin persuksia pari viikkoa ja tästä stressistä avauduin kaveriporukan viestiryhmässä. Tämä draamailijakaveri päätti sitten varastaa huomion tms ilmoittamalla että hänelläkin on ollut tosi rankka viikko, ei niihin minun ongelmiin tietenkään kommentoinut mitään. Joku sitten häneltä kysyi että mitäs sulle on tapahtunut, niin vastasi että en tiiä, on vaan jotenkin tosi vaikeeta nyt. Olisi joskus kiva saada häneltäkin tukea, mutta homma menee aina noin että jos jollain on jotain uutisia, kivoja tai ei, hänen pitää aina kääntää huomio itseensä, eikä koskaan edes ole ilmeisesti mitään oikeita ongelmia kai. Muuten ihana ihminen mutta tuo ärsyttää. Ollaan kaikki myös ihan aikuisia ihmisiä ja vanhempia eli ei mistään teinidraamasta edes ole kyse. En halua sanoa suoraankaan, joten toivon että pikkuhiljaa ymmärtäisi kun jättää vastaamatta noihin huomionkalasteluviesteihin.

Vierailija
217/478 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä, kuinka paljon niitä tykkäyksiä tulee, jos tulee useita satoja tykkäyksiä sinne hukkuu ne tärkeätkin ihmiset. Ja ymmärsin että tässä tapauksessa ne määrät ovat suuria, eli satoja / tuhansia.

Vierailija
218/478 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sua todella harmita, jos sulle tärkeät ihmiset eivät tykkää sun julkaisuista?

Olen eri, kuin tuo jolle vastasit, mutta vastaan omasta puolestani.

Ei harmita. En edes katso kuka on tykännyt ja kuka ei.   Ja itsekään en varmaan ehdi reakoida puoliinkaan mitä fasessa näkyy.  Ja minulle ei edes ole kavereina kuin 20-30 ihmistä.  Ja niistäkin vain pari oikeasti läheistä, koska omat porukat ei juurikaan fasessa ole.

Siksikään ei varmaan harmita, jos ei tykätä, kun ei sillä nyt ole niin väliä.  Enkä kyllä juuri mitään julkaisekaan, paitsi muutamassa ryhmässä, joihin kuulun. Niissä taas tulee tykkäyksiä satojakin, niin en tietenkään  niistä lähde katsomaan että kuka se nyt on tykännyt.

Fasessakin on varmaan niin monenlaisia tapauksia, kun toisilla on monta sataa aktiivista kaveria ja he saavat aina mielettömiä määriä tykkäyksiä. Toisilla siellä on pari kaveria ja hekään eivät edes vaivaudu käymään fb, niin eipä niitä tykkäyksiä tule.

Vierailija
219/478 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävä tekee aina näin, jos kerron hänelle viestillä jostain ongelmastani. En kerro ongelmistani usein, mutta joskus tulee kerrottua. Hän vastaa jokaikisen kerran kertomalla tosi myötätuntoisesti ja monin lausekääntein jonkun toisen ystävänsä vastaavasta ongelmasta, yleensä vielä vähän pahemmasta. Ja kuinka on hirveä tilanne tällä ystävällä ja kuinka on paha mieli tämän ystävän takia, kun se tilanne siellä on niin paha. Hmmm... tämä siis vastauksena oman ongelmani kertomiseen.

Vierailija
220/478 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvien jakaminen somessa kaikelle maailmalle. Ajatelkaa jos joku joskus 30 v sitten olisi vienyt kaikki valokuvansa jonkun tavaratalon ilmoitustaululle niin että koko kaupunki olisi ne siellä nähnyt. Kuinka moni olisi tehnyt niin!?

Valkotakkiset olisivat tulleet hakemaan jos olisi tehnyt niin. Siis ihan oikeasti!

Totta ja nykyään se on"normaalia". Valotakkiset olisivat myös hakeneet jos olisivat nähneet jonkun ottamassa filmikameralla kuvia omasta naamastaan saati perseestään. Edes kylähullut eivät tuollaista tehneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan