Muiden somekäytöksessä ihmetyttävät asiat -peukutusketju
Ihmetteletkö jotain tiettyä asiaa toisten somekäytöksessä? Hämmästyttääkö joku tietty tapa, johon somessa säännöllisesti törmäät? Mitä ilmiötä somessa et voi käsittää? Peukku ylös = ihmetyttää minuakin, peukku alas = ei ihmetytä minua. Yksi asia per viesti.
Somessa ihmetyttää, kun ihmiset kyselevät toisilta ihan yksinkertaisia asioita. Jos Matti kertoo facessa käyneensä kahvilassa X, niin Maija kirjoittaa somessa kommentin ”missäs tuo kahvila on”? Tuossa ajassa ehtisi jo googlata kyseisen paikan ja saada tiedon ihan itse selville. Ihmetyttää nämä, jotka odottavat muiden vastaavan kaikkiin kysymyksiin, eikä itse viitsitä nähdä vaivaa.
Ap
Kommentit (478)
Yksi puolituttu meuhkaa milloin mistäkin Facebookissa, aiheina jotkut turhakejulkkikset ja muiden haukkuminen. Vuodatuksen lopussa aina uhoaa, että voi sitten poistua ystävistä ne, jotka tästä suuttuu. Aikuinen mies kyseessä. Harmi kun pani tilinsä yksityiseksi niin en enää näe noita, oli hyvää viihdettä. Hänen puolisonsa on kaverini ja näin noita juttuja, kun hän kommentoi niihin.
1. "Tänään tapahtui jotain todella ihmeellistä ja järkyttävää"
"Ai mitä?"
"En halua puhua siitä."
2. "Olet just hyvä sellaisena kuin olet!"
Tyypiltä, jolla on tissit, huulet, ripset ja kulmat laitettu, ja jokaisessa kasvokuvassaan hänellä on täydet maalit naamassa.
Olen sekä somessa että muualla ujo nurkassaistuja, joka ei koskaan sano mitään eikä nostele edes peukkua. Tällä taustalla ihmettelen välillä erityisen paljon sitä tapaa, millä ihmiset liittyvät suljettuihin harrastusryhmiin: heti päästyään jäseniksi he tekevät ensimmäisen postauksen tyyliin: "Ihanaa kun pääsin ryhmään! Kertokaa mulle kaikki tästä koirarodusta!!!" Sisääntulo on siis sellainen lapualaisoopperatyylinen ovien auki paiskaaminen ja keuhkojen pohjasta karjahtelu, kun MINÄ TULIN NYT TÄNNE. Näille sitten joku kiltti aina jaksaa selittää, mistä löytyy perustietoja ja vähän yksityiskohtaisempia tietoja ja sen, että lukee nyt ensin ja kyselee sitten tarkemmin.
Olen eräässä harrastusryhmässä, jossa lähes kaikki jäsenet ovat keski-ikäisiä miehiä. Ryhmä on tosi kiva, asiallinen, hyväntuulinen, kannustava, hauska ja tarvittaessa vakava, ja jäsenet tietävät ja muistavat aivan hämmästyttävän paljon kaikenlaista. On kuitenkin yksi asia, jolla saa ryhmän kihisemään kuin muurahaispesän: vähäpukeiset naiset. Sivustakatsojaa suorastaan nolottaa välillä, kun ryhmään eksyy uusi nainen - ihan minkä ikäinen nainen tahansa kelpaa, mutta erityisesti nuorehkot saavat sedät heittämään voltteja neuvomishalussaan. Ihan nuoria tyttöjä (ja poikia) osataan kyllä kohdella isällisen asiallisesti.
En kerro ryhmän aihetta, mutta olkoon se leikisti tämän foorumin omistaja, Hesari.
Ryhmässä on kaksi huomiosta aivan erityisen paljon nauttivaa naisjäsentä, joiden säännöllisissä postauksissa on Hesari, mutta vain toissijaisena elementtinä. Hesari on esimerkiksi sylissä taiteltuna ja kuva on otettu oman leuan kohdalta, antavan kaula-aukon takaa, tai sitten pääosassa ovat verkkosukkasääret ja korkkarit peilin kautta. Nuorempi (varhaiskeski-iässä) vilauttelee sopivan tekosyyn tullen vaikka vähän karvaa, ja vanhempi (kuusissakymmenissä) on jopa onnistunut tekemään kymmenminuuttisen filmin, jossa hän tanssii modernisti tuvan lattialla hämärissä ja Hesari makaa pankolla vielä lukematta. Ja peukkuja ja sydämenkuvia satelee näille monikymmenkertaisesti setien postauksiin verrattuna. Muutama ryhmäläinen lopulta kyllästyi tämän jälkimmäisen performansseihin, joissa Hesari saattoi enää vilahtaa taustalla postilaatikossa, ja nainen suutahti ja lopetti postailun, kun hänen taidettaan eivät kuulemma tyhmät ja moukat osaa arvostaa. Nämä kaksi ovat kuitenkin aikanaan tulleet valituiksi Vuoden ryhmäläisiksi aivan ylivoimaisella, hiljaisten jäsenten antamalla äänivyöryllä, mikä on kokonaisuudessa vähän irvokasta.
Näillä ja parilla muulla samantyylisellä naisella ovat kaikki somekanavat käytössä, mutta ne eivät selvästi riitä. Ja koska keski-ikäisten setien peukku alkaa osoittaa elonmerkkejä automaattisesti, kun vilahtaa, FB-ryhmää voi käyttää omana fooruminaan miten kauan haluaa, kun käy kerjäämässä kommentteja ja vastaamassa kaikkiin erikseen sydämenkuvalla.
Samaa ilmiötä näkyy toisinkin päin, naisvaltaisissa ryhmissä: ryhmä alkaa kihistä, kun sinne ilmestyy hyvin harvoin nähty miespuolinen jäsen esittelemään vaikka kiharaa partaansa. Jos paita on auki napaan asti tai jopa puuttuu, huomio on jättimäinen ja yksinomaan ylistävä. Ryhmän aiheesta viis.
Eivät nämä olisi yksittäisinä niin rasittavia, ja voihan tyrkyimmät tapaukset vaikka estää, mutta pikemminkin toivoisi, että käytetään oman naaman (ja peffan) esittelemiseen ikiomia kanavia eikä ryhmiä, joiden aihepiiri ei ole jäsenien naaman (tai peffan) esitteleminen.
Tän uuden vuoden kliseisin ja ärsyttävin postaus:
"Vuosi 2020 oli kyllä todella p*ska, ei tuu ikävä. Koronan takia oli ihan kamala vuosi, kun ei päässyt tyttöjen kans festareille/pääsiäisenä Kanarialle ja viettämään suurta sukujoulua. Etäily kotona lasten ja miehen kans oli tehdä hulluksi. Mut hei ettei menis valittamiseksi, niin olihan tässä vuodessa paljon hyvääkin. Pus ja hyvää uutta vuotta ihanat!😘😘😘"
Mua ärsyttää toisten sometykkäyksien kadehtijat.
Teen töitä erään pienen aihealueen parissa osittain somessa, joten seuraajamääräni on siksi huomattavasti suurempi kuin keskiverrosti ikäisilläni on. Kerron siis somekanavassa työstäni/kohtuullisissa määrin yksityiselämästäni (en mitään superhenkilökohtaista).
Julkaisut keräävät paljon tykkäyksiä tuntemattomilta, puolitutuilta, kollegoilta jne. Kaverini eivät tykkää päivityksistäni, vaikka muuten olisivat kanssani tekemisissä. Muiden julkaisuista kyllä tykkäävät. Erehdyin sitten kysymään, miksi eivät tykkää julkaisuistani ja vastaus oli: "No kun saat muutenkin niin paljon tykkäyksiä, niin et sä mun tykkäyksiä tarvi." "Sun elämässä tapahtuu niin paljon kivoja asioita ja mun ei, niin ärsyttää." En ymmärrä tätä ollenkaan. Ei toisen somessa tekemä työ, tykkäykset tai toisen kans iloitseminen ole itseltä pois. Itse siis tykkäilen kaverien päivityksistä. :)
*Oman naaman kuvaajat. Siis sama kuvakulma, aihe vaan vaihtuu. "hyvää viikonloppua" oma ylivalotettu naama, "iltapalaa" ja taas oma naama, "lapsen kaa ulkona" ja sama naama, taustan puolesta ilmeisesti ulkona otettu. Kuvissa siis ollenkaan kyseistä asiaa kuvattuna, vain kuva omasta naamasta.
*Jokaisen firman, kilpailun, katoamisilmoituksen ym päivityksen edelleen jakaja. Ala saata millään liittyä kyseisen henkilön omiin mielenkiinnon kohteisiin, mutta jakaa silti. Mitään ns omia päivityksiä ei tee ja ei siis ole kyseisten firmojen palkkalistoilla. On hieman vanhempi, eläkeikää kolkutteleva some käyttäjä.
*Jokainen raskas vuosi ollut - uv päivitykset. On ollut raskasta lukea, kun mitään kivaa ja hyvää ole ilmeisesti kellään vuoteen mahtunutkaan.
”Kiitos ryhmään pääsystä.”
Miksi? Miksi?!?!
Tissivaon esittely.
Pärstän esittely.
Kropan esittely.
Vierailija kirjoitti:
#jotkut #edelleen #kirjoittavat #instaan #vain #hashtagein #mitä #itsestäänselvimpiä #havaintoja #kuten #kevät #tiistai #korona #maski #aamuvuoro #iltavuoro #selfie #jne #taipahimmillaanjopakokonaisialauseita ja välillä niissä on # välilyönti, eli ne eivät käytännössä edes ole hashtageja...
#Hastageihin #koko #toiminta #perustuu #joten #miksi #niitä #ei #käyttäisi #!!!!
Ettei alatykkäyksiä ole laajemmin käytettävissä.
👎
NAL(sinkut palsta) kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäiset setämiehet, jotka käyvät kommentoimassa nuorille naisille "oot upea/hot/wau/kuuma!"🔥🔥🔥😍😍😍
Taitaa keski-ikäinen kurttu olla kateellinen nuorille ja kauniille naisille, joita haluavat kaikenikäiset miehet vauvasta vaariin kun itse on miehille ilmaa ollut jo vuosia.
Naisen kukoistuskausi on todella lyhyt.
En ymmärrä miten joku voi luulla, että naiset ihään katsomatta haluaa huomioa miehiltä.
Näin ei todellakaan ole. Ja enemmänkin naiset säälii näitä nuoria tyttöjä sen takia, kun vanhat ukot kuolaa perään. Jokainen meistä on ollut se nuori nainen ja tietää, miten kamallaa on, kun papat kuolaa perään. Se ei todellakaan imartele vään ällöttää.
Enkä ainakaan itse kaipaa vieraiden miesten ihailua, enkä kyllä tuttujenkaan. Miksi minua pitäisi ihailla jotenkin erityisesti? Oma mies näyttää palvovan ja se riittää.Ja keski-ikäiset naiset saa varmasti ihailua ihan tarpeeksi jos sitä kaipaavat. Suurinta osaa miehiä kun kiinnostaa ne oman ikäiset. Jotkut pervot kuolaa myös niitä, joka ikänsä puolesta sopisivat heidän lapsenlapsikseen. Ja se ei kyllä imartele ketään, eikä kukaan ole tuollaiset ihailusta kateellinen.
Tosin nämä papat ehkä niin luulee, kuten edellinenkin kommentti antaa ymmärtää :D
NAL(sinkut palsta) kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuttu vaihtaa profiilikuvaansa aina samanlaiseksi. Siis sama tausta kotoa, lähes sama ilme, sama kuvakulma. Siinä uudessa kuvassa ei ole juuri mitään eroa entiseen. Filtterit korkeintaan lisääntyy iän myötä. Sitten tämän yli nelikymppisen naisen ”tyttöporukan” jäsenet käy laittamassa sydämiä ja kommentoimassa kaunotar. Jokaiseen samanlaiseen kuvaan. Nainen on tavis, ei todellakaan mikään entinen missi.
Entinen missi on yli nelikymppisenä samanlainen kurppa kuin muutkin naiset.
Uuu, missä päin nainen muuttuu kurpaksi, kun täyttää 40v? Täällä meillä päin naiset pysyy naisina hamaan hautaan asti, vaikka olisivat 100 vuotiaita.
Haluaisin päästä näkemään, miten nainen muuttuu kurpaksi tietyssä iässä ja miten tämän naisen perhe/läheiset reakoi, kun perheen äiti muutuu kurpaksi ja muuttaa luontoon toisten lintujen luo.
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäiset jotka haukkuvat muiden tekeleitä harrasteryhmissä. FB kokit taitaa olla paras esimerkki tällaisesta: joku laittaa ihan huumorilla postauksen että tässä tehdään ensimmäistä kertaa karjalanpiirakoita, täydellisiä eivät ole mutta maku ihan hyvä, ja siihen Marjatta 67v kommentoi ”huonoja ovat, itse tekisin paremmin.” Kommentti ei tuo mitään muuta kuin pahaa mieltä ja johtaa vaan jankkaamiseen kun useampi tulee siihen riitelemään että miksi pitää turhaan toisia haukkua. Ja näiden puolustus on tietysti ”olen vain suorapuheinen ja sanon mitä ajattelen rehdisti” :D luoja.
Joo! Sitten aloitetaan oikein keskusteluketjuja, joissa kollektiivisesti haukutaan tietyn tyyliset tekeleet. Ja sitten loukkaannutaan kun siihen ketjuun ei tulekaan puoltavia mielipiteitä. Ompeluryhmässä näitä varsinkin riittää, siellä 60+ mammat haukkuu nuorten pukeutumistyylin ja nykyäitien tavan pukea lapsiaan. Säännöllisesti myös valitetaan jos joku käyttää "vääriä" termejä, jotka on kyllä nykykielessä täysin sallittuja ja hyväksyttyjä.
Vierailija kirjoitti:
”Kiitos ryhmään pääsystä.”
Miksi? Miksi?!?!
Varsinkin jossain 100 000 hengen ryhmässä johon pääsee kaikki halukkaat. Jossain pienessä suljetussa ryhmässä ymmärrän tuon ja se voi olla ihan kohteliastakin.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää toisten sometykkäyksien kadehtijat.
Teen töitä erään pienen aihealueen parissa osittain somessa, joten seuraajamääräni on siksi huomattavasti suurempi kuin keskiverrosti ikäisilläni on. Kerron siis somekanavassa työstäni/kohtuullisissa määrin yksityiselämästäni (en mitään superhenkilökohtaista).
Julkaisut keräävät paljon tykkäyksiä tuntemattomilta, puolitutuilta, kollegoilta jne. Kaverini eivät tykkää päivityksistäni, vaikka muuten olisivat kanssani tekemisissä. Muiden julkaisuista kyllä tykkäävät. Erehdyin sitten kysymään, miksi eivät tykkää julkaisuistani ja vastaus oli: "No kun saat muutenkin niin paljon tykkäyksiä, niin et sä mun tykkäyksiä tarvi." "Sun elämässä tapahtuu niin paljon kivoja asioita ja mun ei, niin ärsyttää." En ymmärrä tätä ollenkaan. Ei toisen somessa tekemä työ, tykkäykset tai toisen kans iloitseminen ole itseltä pois. Itse siis tykkäilen kaverien päivityksistä. :)
Jos julkaisusi eivät saisi ikinä yhden yhtä tykkäystä tai kommenttia, suhtautuisitko samoin?
Selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, kallis vaate, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, kallis esine, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, kallis vaate, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, kallis esine, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie, selfie jne...
No salilla otetut selfiet ja " kaikki on mahdollista" tyylistä elämänviisaus paskatekstiä perään 😂 miks ylipäätään ei osata käydä salilla itsensä vuoksi, pitää silläki hakee sitä huomiota hei kattokaa mua mä käyn salilla...itseki käyn ja hyvässä tikissä olen mut en mä nyt siitä jumaliste someen laita kuvia tai ilmotuksia et hei täällä ollaan taas. Miten tää maailma voikaan olla niin narsistinen nykyää että oikee oksettaa....minä minä minä, kattokaa mua, ihailkaa mua. Jos 20 vuotta sitte otit paljon kuvia ittestäs olit lähinnä nolo ja pidettiin itserakkaana. Nykyään se on normaalia🙄