Muiden somekäytöksessä ihmetyttävät asiat -peukutusketju
Ihmetteletkö jotain tiettyä asiaa toisten somekäytöksessä? Hämmästyttääkö joku tietty tapa, johon somessa säännöllisesti törmäät? Mitä ilmiötä somessa et voi käsittää? Peukku ylös = ihmetyttää minuakin, peukku alas = ei ihmetytä minua. Yksi asia per viesti.
Somessa ihmetyttää, kun ihmiset kyselevät toisilta ihan yksinkertaisia asioita. Jos Matti kertoo facessa käyneensä kahvilassa X, niin Maija kirjoittaa somessa kommentin ”missäs tuo kahvila on”? Tuossa ajassa ehtisi jo googlata kyseisen paikan ja saada tiedon ihan itse selville. Ihmetyttää nämä, jotka odottavat muiden vastaavan kaikkiin kysymyksiin, eikä itse viitsitä nähdä vaivaa.
Ap
Kommentit (478)
Vierailija kirjoitti:
Se, että somessa kommentoidaan "ei niin upeita" naisia kaverien toimesta näin: "Olet kaunotar! Sädehtivä ystäväni! Hehkut toiselle puolelle katua!" Sitten joku oikeasti kaunis ei välttämättä saa kehun kehua.
Ei-kovin-kaunista kehutaan suht hyvän kuvan ansiosta usein sanalla NÄTTIMYS!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tykkäänkin eläimistä, niin nämä tekohauskat jotain murretta viäntävät koirien fb-profiilit ällöttää.
Tää! Sitten hauskalla karjalan murteella kerrotaan vitsikästä tietoa siitä, kuinka yksi koira on taas syönyt toisen pskaa.
Sitten mummot jotka eivät tiedä että heidän karjalan murteensa (jota eivät osaa) ei ole sama kuin karjalan kieli.
Jos joku heittää perustellun vasta-argumentin johonkin henkilöön kytkeytyvästä keskustelunaiheesta, niin siihen vastataan laiskasti esim. "Moi *kohun keskellä olevan henkilön nimi" -esim "Moi Pekka :)"
Tämä alleviivaa lähinnä sitä, ettei kestetä sitä että joku on kanssasi eri mieltä, mutta myöskään itse osata tai jakseta argumentoida omaa kantaansa.
Harrastusryhmissä jotkut (yl.naiset, keski-ikäiset tai vanhemmat) postailevat elämänviisaus/kukka yms kuvia. Jos ryhmässä on tuhansia jäseniä menis aika nopsaan tukkoon.
Se, että emännät menee salille ja kuvaa videon, missä kuvataan persettä kun tehdään kyykkyä.
... Siis miksi?
Tämä on ehkä tavallaan aika inhimillistä käytöstä, että ei sinänsä niin hirveästi edes ihmetytä, mutta mainitsen silti. Eli psyykkisten häiriintyneiden ihmisten vihaseuraaminen ja ivallinen reagointi heidän postauksiinsa. Tätä perustellaan sillä, että nämä ihmiset eivät ole kovin herttaisia muille. Mutta ei ole hyvä juttu ainakaan kiusata kiusaajiakaan.
Törmäsin vähän aikaa sitten erään naisen sometiliin, josta teki hämmentävän se, että suunnilleen kaikki sen materiaali oli jotenkin aggressiivista. Tyyppi tuntui olevan koko ajan karvat pystyssä. Hän näki itseensä kohdistuvia syytöksiä, arvostelua ja tuomitsemista siellä, missä niitä ei ollut, ja sitten vastaili muille ei-aina-niin-suloisesti-ja-sävyisästi. Hän itsekin oli jossain määrin tietoinen tästä piirteestään ja kertoi sen johtuvan epävakaasta häiriöstään. (Ystävälläni on tosin sama häiriö, eikä hän ole sellainen.) Hänen videoitaan kommentoitiin tyyliin "sairas akka" ja vastaavaa.
Laajemminkin somessa itseään tuo esiin toinen henkilö, jolla ei tunnu olevan paljon muuta tekemistä kuin kirjoittaa valituksia kaiken maailman poliisilaitoksiin, aluehallintovirastoon ja mihin ikinä, ja hän muun muassa näistä sitten jauhaa päivät pääksytysten. Hänellä on sitten laajakin joukko seuraajia, jotka repivät hupia hänestä ja eräälläkin keskustelupalstalla seuraillaan, mitä hullutuksia hän seuraavaksi keksii. Ei kovin sympaattinen, eikä kiltti henkilö, mutta olisiko parempi vain olla seuraamatta häntä?
Tällaiset ihmiset ovat häiriintyneitä, eivätkö heidän ongelmansa vihaseuraajilla parane.
Voi jee kirjoitti:
Selfiet jotka on otettu peilin kautta, sivuprofiili. Toinen jalka vähäsen koukussa, perse pitkällä, suu mutrulla. "Voi jee kun oon niin kuuma misu"
ja selfie peilin kautta jossa puhelin naaman edessä
Näiden selfieiden ottaminen ja jakaminen joka ikisessä tilanteessa.
Omalla nimellä törkeiden ja äärilaitaa edustavien mielipiteiden kirjoittaminen.
Vierailija kirjoitti:
No salilla otetut selfiet ja " kaikki on mahdollista" tyylistä elämänviisaus paskatekstiä perään 😂 miks ylipäätään ei osata käydä salilla itsensä vuoksi, pitää silläki hakee sitä huomiota hei kattokaa mua mä käyn salilla...itseki käyn ja hyvässä tikissä olen mut en mä nyt siitä jumaliste someen laita kuvia tai ilmotuksia et hei täällä ollaan taas. Miten tää maailma voikaan olla niin narsistinen nykyää että oikee oksettaa....minä minä minä, kattokaa mua, ihailkaa mua. Jos 20 vuotta sitte otit paljon kuvia ittestäs olit lähinnä nolo ja pidettiin itserakkaana. Nykyään se on normaalia🙄
Ite postaan salilta kuvia ja videoita koska se motivoi mua ja toivon että jotaki seuraajistani :D On myös helppoa kun kaikki treenivideot on koottuna samaan paikkaan. Ja itse asiassa muutama tyyppi on sanonutkin että on motivoitunu mun salijutuista.
Julkaistaan joku kuva ja kaverit
Vetää jonona alle "kaunis" "kaunis" "kaunis"
Eli nämä tyhjänpäiväiset kaunis kommentit ihmetyttää
Paasataan naisten esineellistämisestä ja setämiehistä ja vaikka mistä.
Sitten julkaistaan ite joku palomiehen kuva ja kuolataan sitä julkisesti....
Käyttäjä42257 kirjoitti:
Omalla nimellä törkeiden ja äärilaitaa edustavien mielipiteiden kirjoittaminen.
Eikö ole kuitenkin suoraselkäisempää omalla nimellä kuin nimimerkillä. Ja toisaalta äärilaidatkin nähdään niin erilailla. Mua väitettiin ääri oikeistoksi kun arvostelin pääministeriä... että tota joo...
Naispoliitikkojen instassa oleva oudot, ilmeisesti ulkomaalaiset botit (?) jotka kommentoi: "you so beautiful" tai sydän-emojeilla. Ihan sama mikä aihe olisi kulloinkin postauksessa, niin aina samat reaktiot. En ymmärrä miksi he eivät blokkaa noita.
Oman synnytyksen videoiminen ja jakaminen YouTubessa. Varmaan jakavat myös instassa. Miksi kukaan haluaa jotain noin yksityistä kaiken kansa nähtäväksi mutta ilmeisesti monet tubettajat haluavat. En katso noita mutta Youtube ehdottaa minulle välillä noita.
Ihmisillä on sosiaalisessa mediassa jatkuva tarve kertoa oman ja perheensä elämän sattumuksia ja tapahtumia. Vuosikausia esitetään surevaa omaista, vaikka todellisuudessa perheen sisäiset välit vanhempien ja lasten kesken ovat aina olleet riitaisia ja sekavia. Sellaisilla jutuilla on ihmisiä päässyt julkisuuteen, on jopa valittu kuntansa valtuustoon näiden ilmaisten "mainosten" avulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen auringonlaskukuvia ja muita kummallisia luontokuvia Joo, on varmasti ollut kivan näköistä, mutta niin ne on kaikki muutkin nähneet hienoja pilviä, aaltoja, metsiä ja mitä tahansa.
Samoin kesäiset kukkakuvat, huoh! Ja syksyn tullen kuvat sienistä, wtf??
Miksi ihmiset hankkii kotiinsa maljakkoon kukkia? Siksi että ne ovat kauniita. Samasta syystä myös someen postataan kuvia kukista; koska ne ovat kauniita.
Juu, on varmaan kauniita, mutta kun niissä ei ole mitään erikoista. Juu, sulla on kukkia maljakossa, mutta kun niitä samoja kukkia on kaikilla muillakin!
Eli sun mielestä pitäisi postista vain jos on jotain erikoista postattavaa? Kuitenkin useamman arki koostuu näistä pienistä tavallisista asioista ja luonnon sekä kukkien kauneus piristää sitä. Mitä siitä että joku muukin nauttii samasta
Vanha ketju kyllä ja mun mielestä jokainen päivittäköön Suomeen mitä päivittää tai on päivittämättä. Hulluimmat kyllä pomppaa silmille joka tapauksessa ja itse siitä seuraukset kantavat. Itseäni ihmetyttää koko ajan enemmän miten huono luetun ymmärtäminen ihmisillä on.
Somelynkkaamiseen osallistuminen ja sen kaksinaismoralismi. Hyvin absurdilta tuntuu seurata keskusteluja, joissa esim. sydän syrjällään vastustetaan kiusaamista - kiusaamalla kuitenkin kahta kauheammin alunperin kiusaamisesta syytettyä henkilöä. En aidosti ymmärrä, eikö tällaisten viestien kirjoittajat ymmärrä näin myös osallistuvan kiusaamiseen ja tosiasiassa vaan ylläpitävän kiusaamiskulttuuria?