Ihmettelen kun joissakin perheissä syödään samoja ruokia vuodesta toiseen
Aina makaroonilaatikkoa, nakkeja, jauhelihaa ja eineksiä. Tuli mieleen kun siskoni lapset kävivät tänään kylässä. Tarjolla oli uunivihanneksia ja porsaanleikkeitä, ihan perusruokaa siis. Eivät syöneet, kävivät ostamassa eineshampparit lähikaupasta. Sama homma aina: jos on käytetty vähän jauhelihamaustetta eksoottisempaa maustetta niin eivät syö.
Ei suomalaisessa ruoassa mitään vikaa ole, mutta eikö se nyt olisi hyvä oppia edes kokeilemaan jotain muuta?
Kommentit (43)
Meillä taas syötiin tosi monipuolisesti ja usein myös ravintolassa, jotta me lapset oppisimme tavat ja erilaisiin ruokiin.
Itse syötin lapselle aiemmin tosi huonoa ruokaa. Onneksi tajusin typeryyteni, ja nykyään ei syödä eineksiä ollenkaan.
No joo mä olen tavallaan samaa mieltä. Mutta mä olenkin itse kauhean innostunut ruuanlaittaja ja tykkään kokata niin uusia juttuja, kuin vanhoja tuttuja kotiruokiakin. Kyllä meilläkin laitetaan aina samoja ruokia, muta monipuolisesti. Sen sijaan en oleta, että kaikki muut olisi yhtä innostuneita ruuanlaitosta kuin mä ja ymmärrän että monet käyttää niitä eineksiäkin.
En menisi tuomitsemaan einestenkään käyttäjiä. Suomessakin on paljon vähäosaisia ja köyhiä ja alkkisperheitä, jossa ei aina kanneta kotiin edes sitä nakkipakettia tai maksalaatikkoa lapsille. Että...
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 19:14"]
Ihanaa, viimein joku jolla on kokemusta asiasta. Meillä syödään hirmuisen usein pastaa ja jauhelihakastiketta, koska se on niin nopea ja helppo tehdä, ja lisäksi hyvä ateria ennen kovia treenejä.
Olisitko ap. niin kiltti, että suosittelisit vaikka viisi ruokaa, jotka myös ovat nopeita tehdä ja hyviä ennen treenaamista. Kiitos tuhannesti.
[/quote]
en ole ap, mutta kokeiles tätä joku kerta (tämä on oma arjen perusruokani):
1. jauhelihat (n. 500g, saa olla ylikin) pannulle ruskistumaan (joskus laitan myös tuoreita hekkusieniä).
2. perään vokkivihannespussi tai pari kun jauheliha on ruskeaa
3. joukkoon murskattu 85g Mama- nuudelipussi mausteineen (paitsi chilin voi skipata)
4. ja perään purkki kermaa. Kiehuta vähän aikaa, anna vetäytyä
Jos haluat hifistellä ja on aikaa, laita jauhelihan ruskistamisen aikaan pari desiä ohraa kiehumaan ja sotke ohra lopuksi sörsselin joukkoon kun sörssö on valmis ja mausta esim soijalla.
Ja jos haluat hifistellä vielä enemmän, kaada tuotos uunivuokaan ja ripottele juusroraastetta päälle. Paista 200-225 asteessa kunnes juusto on ruskeaa.
Ja jauhelihan voi korvata esim pavuilla, soijalla jne jne.
Niin, ja itsekin siis treenaan.
Voi jösses, 24: kuulostaa mielettömän ihanalta. Ja se chili pitää ehdottomasti laittaa mukaan! Iso kiitos uudesta vinkistä. Ei-ap
Vuodessa on 365 päivää, ja jos tekee parikin ateriaa joka päivä, on aika vaikea keksiä aina jotain uutta. Ap voisi tehdä vaikka sellaisen keittokirjan, jossa olisi 730 erilaista ja nopeaa ateriaa kohtuubudjetilla sellaisista aineksista, joita nyt tavanomaisesti kaapista aina löytyy.
Kyllä se ruoka välillä loppuu ja uutta ruokaa täytyy tehdä eli ei se ruoka ole millään muotoa samaa vuodesta toiseen.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 20:22"]
Vuodessa on 365 päivää, ja jos tekee parikin ateriaa joka päivä, on aika vaikea keksiä aina jotain uutta. Ap voisi tehdä vaikka sellaisen keittokirjan, jossa olisi 730 erilaista ja nopeaa ateriaa kohtuubudjetilla sellaisista aineksista, joita nyt tavanomaisesti kaapista aina löytyy.
[/quote]
Mulla on 5-6 viikon perus ruokalista jota sitten vielä varioidaan. Viikonloppuisin pyrimme tekemään jotain uutta noista paristakymmenestä keittokirjasta mitkä on keittiön hyllyssä. Onneksi lapst on innokkaita maistamaan aina uusia ruokia vaikka toki löytyy myös niitä ruokia mitkä on ylitse muiden:)
10
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 19:52"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 19:42"][quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 19:30"]
Jaksat sitten ihmetellä. Mitä jos hankkisit oman elämän. Ei sillä sttä meillä syötäisiin noin, mutta mitä se mulle kuuluu, mitä muut syövät tai juovat.
[/quote]
Jos sinun elämääsi ei mahdu filosofinen pohdiskelu - joka mielestäni on aivan oivallinen osa rikasta elämää - on sinulla nyt avautunut tämän ketjun myötä hankkia itsellesikin "oma elämä" (tapa jolla itse ehkä halusit kuvata elämän nykysisällön laajentamista mutta sanat ei ihan riittäneet) osallistumalla tähän keskusteluun. Vielä osallistuminen ei ole kovinkaan hedelmällistä - tämä annettakoon anteeksi - mutta harjoittelu tekee mestarin! Kyllä se oma uusi elämä siitä!
[/quote]
Ja nyt sitten suomeksi uudestaan. Ennen neuvomista voisit opiskella suomen kielen kieliopin. Olisi helpompi ymmärtää sinua. Mutta ehkä se on sinulle liikaa.
[/quote]
On helpompi takertua lillukkaan, kuin aiheeseen - varsinkin jos asia osui ikävän lähelle. Ihan ei olla vielä perillä, eräänlaista metafilosofointiahan tämä jo on - silti valoa on jo tunnelin päässä!
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 20:20"]
Voi jösses, 24: kuulostaa mielettömän ihanalta. Ja se chili pitää ehdottomasti laittaa mukaan! Iso kiitos uudesta vinkistä. Ei-ap
[/quote]
No toki chili mukaan jos siitä pitää. Eipä kestä kiittää, hyviä kokkailuhetkiä :)
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 19:14"]
No yleensä syödään samoja ruokia vuodesta toiseen. Välillä voi keksiä jonkun uuden ruokalajin, mutta kyllä ne loppuvat, jos aikoo aina uusia ruokia valmistaa. Ruokalajit eivät yksinkertaisesti riitä siihen vuodesta toiseen. Miksi uunivihannekset ja porsaanleikkeet olisivat jotenkin erilaisempia kuin makaroonilaatikko?
[/quote]
Ei uusia ruokalajeja keksiä tarvitse, kun reseptejä löytyy nykyään netistäkin vaikka millä mitalla. Myös lehdistä ja kirjoita. Luulen, että minä voisit koko loppuikäni tehdä eri ruokaa joka päivä vaikka eläisin vanhaksi, jos alkaisin käydä läpi keräämääni reseptivalikoimaa. Vanhassa keittokirjassani on yli 1300 reseptiä. Osa niistä tosin mehuja, leivonnaisia ja muuta kuin varsinaisia ruokaruokia, mutta ainakin vuoden jokaiselle päivälle löytyisi uusi.
Kokeilenpa satunnaisesti valittuja "uusia" reseptejä seuraaville päiville:
1. Lihamureke. Ei kovin eksoottiselta vaikuta, mutta oli juuri siitä vanhasta kirjasta. Reseptin mukaan mureketaikinaan laitetaan mm. kaurahiutaleita, tomaattisosetta joita en tavallisesti laita.
2. Pirteä juustosalaatti (vanhasta juusto-oppaasta)
3. Omenainen onni (vaikka jälkiruuaksi, myös jostakin vanhasta reseptivihkosesta)
Tässäpä olisikin pääruoka, salaatti ja jälkiruoka vaikka huomiseksi.
Tässä lisää helppoja ja nopeita:
-karamellisoitu possu (öljyssä ruskista sokeri, laita perään possu, sipuli, suola, pippuri ja chili. Ruskista. Laita päälle vähän sesam-öljyä. Tarjoile riisin ja kasvisten kanssa)
-kikhernecurry (paista sipuli, valkosipuli, lisää juustokumina, garam masala, chili, kurkuma, suola ja sitten kikherneet, tomaatit. Anna porista ja lopuksi lisää korianteri. Tarjoa riisin kanssa)
-Vihreä curry (sipulia, kanaa ja kaikkia vihanneksia, kuten kukkakaalia, porkkanaa jne. Muhitetaan currytahnassa ja kookosmaidossa)
-kanaa tai possua hoisin-kastikkeessa (paista liha, lisää suola, pippuri, lisää vesi ja anna hautua kypsäksi. Kun vesi on haihtunut lisää herkkusienet, kevätsipulit, valkosipuli, inkivääri. Lisää hoisin-kastike ja kuumenna. Valmiin annoksen päälle cashew-pähkinät)
-kaikki kalaruoat, sen kun paistaa tai uunittaa vaan, lisäksi vihanneksia
Meillä 2v syö kaikkea hyvällä halulla. Myös tietysti joskus nakkeja ja makaronilaatikkoakin. :)
Itseä aina ihmetyttää, niin aikuisissa ja lapsissa, kuinka vähän täällä syödään meriruokia. Uhan turha laittaa katkarapuja kummempia rapuja pöytään (jossain sushissa saattaa mennäkkin), simpukoita, mustekalaa, erilaisia kaloja.. kalalajejakin on niin paljon erilaisia, ei aina tarttis sitä lohta/seitä /purkkitonnikalaa vedellä. Suomalaiset tuntuu olevan tosi rahottuneita meriruokien suhteen. Sääli.
Näissäkin jaetuissa resepteissä pääosassa tuntuu olevan juuri se possu.
"Ihmettelen kun joissakin perheissä syödään samoja ruokia vuodesta toiseen
Aina makaroonilaatikkoa, nakkeja, jauhelihaa ja eineksiä. Tuli mieleen kun siskoni lapset kävivät tänään kylässä. Tarjolla oli uunivihanneksia ja porsaanleikkeitä, ihan perusruokaa siis"
Hehheh, mä oon syönyt uunivihanneksia ja porsaanleikettä, jo vuosikymmeniä sitten ja syön edelleen, ihan niin kuin teilläkin. Minusta siinä ei ole mitään ihmeellistä, puhumattakaan sen uutuudesta. Lapset totuttelevat uusiin makuelämyksiin pikku hiljaa ja useimille lapsille leikkeiden syöminen on jotenki hankalaa. Aikuisen ja lapsen ruokailutottumuksia ei voi verrata toisiinsa, onhan aikuisilla makutottumuksissa etumatka vuosikymmeniä, toisin kuin lapsella.
Kuten edellä jo mainittiin, netti ja keittokirjat ovat pullollaan nopeita arkiruokia. Toinen juttu, jos ei huvita kokeilla uusia reseptejä.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 10:32"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 09:48"]"Itseä aina ihmetyttää, niin aikuisissa ja lapsissa, kuinka vähän täällä syödään meriruokia."
Suomi nyt sattuu olemaan tuhansien järvien maa.
Meriruuat eivät oikein istu suomalaiseen ruokapöytään, jo maan sijainnin takia.
Ekologisesti pitäisi suosia lähiruokaa, jo eettisesti ja ympäristön vuoksi, koska elämää on meidänkin jälkeen ja ympäristön laskujen maksajana ovat jälkipolvet.
[/quote]
kyllä niitä rapuja ja kaloja suomen vesistäkin löytyy...
[/quote]
Ja kyllä niitä syötäisiinkin. Ei vaan naurata kun lohi, kuha ja siika maksaa yli 20€/kilo.... Tuoreet ravut kaupassa ainakin 5€/kpl ja jos makuun pääsee niin niitä menee parikymmentä per syöjä! Kaikilla kun ei ole omaa järveä tai merenrantaa.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 19:42"][quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 19:30"]
Jaksat sitten ihmetellä. Mitä jos hankkisit oman elämän. Ei sillä sttä meillä syötäisiin noin, mutta mitä se mulle kuuluu, mitä muut syövät tai juovat.
[/quote]
Jos sinun elämääsi ei mahdu filosofinen pohdiskelu - joka mielestäni on aivan oivallinen osa rikasta elämää - on sinulla nyt avautunut tämän ketjun myötä hankkia itsellesikin "oma elämä" (tapa jolla itse ehkä halusit kuvata elämän nykysisällön laajentamista mutta sanat ei ihan riittäneet) osallistumalla tähän keskusteluun. Vielä osallistuminen ei ole kovinkaan hedelmällistä - tämä annettakoon anteeksi - mutta harjoittelu tekee mestarin! Kyllä se oma uusi elämä siitä!
[/quote]
[/quote]
[/quote]Minä kyllä arvostan palstahöpinöitä sinänsä mutta tökkää kyllä pahasti pitää niitä filosofisena pohdintana.
Siis kyllä on outoa, jos uunivihannekset ja possu ei kelpaa ja ennemmin syö valmishampurilaisia! Kyllä meillä kylässä syödään sitä mitä on tarjolla, eikä haeta törkeästi jotain esinestä kaupasta. Siskosi ei taida oikein käsittää millaista hallaa tekee lapsilleen.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 09:48"]"Itseä aina ihmetyttää, niin aikuisissa ja lapsissa, kuinka vähän täällä syödään meriruokia."
Suomi nyt sattuu olemaan tuhansien järvien maa.
Meriruuat eivät oikein istu suomalaiseen ruokapöytään, jo maan sijainnin takia.
Ekologisesti pitäisi suosia lähiruokaa, jo eettisesti ja ympäristön vuoksi, koska elämää on meidänkin jälkeen ja ympäristön laskujen maksajana ovat jälkipolvet.
[/quote]
kyllä niitä rapuja ja kaloja suomen vesistäkin löytyy...
Lienen samaa ikäpolvea kuin 11 ja muistan myös sen perunan ja ruskean kastikkeen tai potatin ja soussin, kuten se meidän murrealueella kuului. Jos kysyi joltakin, mitä teillä on syöty, oli vastaus usein: eilen oli potattia ja soussia, tänään soussia ja potattia ja huomen varistetaan sitä, mikä on jäänyt tähteeksi.
Juhlapyhinä ja viikonloppuina oli parempaa ruokaa, potatin kanssa uunissa haudutettu lihapotti, lihapullat, kaalikääryleet jne. Makaroonilaatikko oli pelkka juhlaruuan lisuke eikä siihen kuulunut liha lankaan. Kasviksia ja vihanneksi oli kesällä tarjolla, talvella vain suolakurkkua ja etikkapunajuuria. Kyllä silläkin ruualla mahansa täytti. Lapsena minulle muuten syötettiin kauravelliä ja voipotattia ja niilläkin kasvoi, mutta isompana piti todella opetella syömään monipuolisesti.