Mitä helvettiä Vilan myyjien päässä liikkuu?
Kävin tänään aamulla Vilassa. Ei olisi pitänyt käydä. Yritin ostaa farkut, mutta ostaminen epäonnistui kun rupesi ahdistamaan se myyjien kotkotus.
Heitä siis oli kaksi (2) ympärilläni pitämässä mainospuheita, vaikka olin sanonut jo painokkaasti "ei kiitos, pärjään yksin" ja olin löytänyt jo kolmet farkut sovitettavaksi. Toinen myyjistä yritti sinnikkäästi kaupata farkkuliiviä, vaikka sanoin etsiväni vain housuja ja näytin vielä että nämä tässä löytyivät sovitettavaksi. Toinen esitteli jotain uusia farkkuja, joissa oli joku nanokuitutekninen uutuus (liittyi jotenkin polvipusseihin :D?) Molemmat puhuivat liioitellun kovaa vaikka esim musiikki ei ollut kovalla ja olin aivan vieressä. Puhetta oli vaikea katkaista ja toinen heistä alkoi vain etsimään minulle kaikenvärisiä farkkuja, ojensi kokoani kysymättä viidet farkut syliin.
Karkaisin sovituskoppiin, mutta lähdin oikeastaan samantien ulos koko kaupasta kun en halunnut kokeilla edes niitä farkkuja jotka olin itse valinnut. Ehdin katsomaan myös että myyjä latosi minulle kaksi kokoa liian pieniä farkkuja, jotka eivät olleet erityisen venyvää kangasta. Joo, ihan imartelevaa mutta melko epäammattimaista ihmiseltä joka tekee sitä työkseen. Tuleeko heille palkka myynnin mukaan?
Ei enää ikinä Vilaan.
Kommentit (346)
Olen vähän vanhempi, mutta tykkään käydä kaikissa liikkeissä alen aikaan. Ihan yllätyin kuinka löytämäääni paitaa kommentoitiin kauniiksi ja siihen oltiin valmiit etsimään somisteita plus muuta kudetta, eihän näin toimita Suomessa :D No mä en häkeltynyt vaan hymyillen kiitin ja pysyin kannassani ostaa vain paidan. Ihan häkellyin suoraviivaisesta toiminnasta. Hyvät ja huonot puolet asiassa.
Miettikääs: kaveri meni liikkeeseen X ja siellä sanottiin jo heti ovella, että meidän pienin koko on L. Kaverini mahtuu kokoon M, mutta siitä jäi tosi paha maku suuhun. Mieluummin maireaa palvelua kuin kitinää.
Tuttuni on vilassa töissä. Ei, eivät saa provikkapalkkaa mutta myyntejä toki seurataan. Kuuluu vilan konseptiin, että asiakkaita palvellaan. Välillä sitten vähän liikaakin...
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 21:56"]
Kuopion Matkuksen Vilassa on ollut todella ärsyttävät myyjät. Viime keväänä kävin, katselin farkkuja ja otin yhdet sovitettavaksi. kaksi myyjää oli paikalla ja toinen tuli kertomaan farkuista, joita katsoin. menin sovittamaan farkkuja. kun sovitin farkkuja, ja päätin etten ota niitä. tulin pois pukukopista, jolloin toinen myyjistä oli itse sovittelemassa vaatteita ja juuri samat farkut jalassaan. toinen myyjä seisoi vieressä ja arvioi toisen myyjän housuja. myyjä, jolla oli samat farkut kuin minulla sanoi, että "nää 34 koon farkut istuu mulle näin hyvin". itse sanoin, että en taida ottaa housuja ja lähdin. perästä kuului; "ei siis mahtuneet tuolle nuo farkut". meinasin jättää asiasta asiakaspalautetta, mutta ajattelin, että "luonto hoitaa tehtävänsä" ja tuollaiset myyjät saa lähdöt. samat myyjät on siellä edelleen, kun olen ohi kulkenut.
[/quote
jatkan vielä; kokeilin siis 36 koon farkkuja, ja kuulin myyjiltä heidän minua näkemättä farkkuja päällä ettei ne mahtuneet mulle :D vaatteet on oikeasti joskus tosi hyviä, joskus taas ei ole mieleisiä, mutta ei tee mieli käydä liikkeessä juuri noiden myyjien vuoksi.
Mulle ei oo ikinä tuputettu näissä liikkeissä mitään, ei helsingissä ei espoossa ei turussa... myyjä kysyy et tarviinko apua, sanon että en ja myyjä lähtee. Kassalla saatetaan kysyä et huomasitko nää korut tässä mut siihen sanon että joo mut en tarvii, maksan ostokset ja lähen.
"Mun mielestä ne parikymppiset neitoset ei ole mitään koulutettuja pukeutumisneuvojia joilla on kanttia sanoa asiakkaille koosta tai istuvuudesta yhtään mitään."
Mä olen parikymppinen ja koulutettu pukeutumisneuvoja, joka osaa sanoa mikä sopii päälle ja mikä ei, mutta ei oteta töihin, koska:
"Olin kerran työhaastattelussa yhteen Bestseller-ketjun myymälään, ja jo haastattelussa painotettiin tuota pakkomyyntiä. Totesin sitten johonkin kysymykseen, että hyvä myyjä osaa vähän lukea tilannetta, koska monet asiakkaat (minä itse mukaan lukien!) kokevat tuputtamisen luotaantyöntävänä ja ärsyttävänä. Haastattelija kyllä hiljeni sen jälkeen aika pitkäksi aikaa, ja kuten arvata saattaa, en saanut kyseistä työpaikkaa :D"
Ihan sama juttu! Oli virhe kertoa oma näkemys myynnistä.
Joo tämmösten takia taidan minäkin siirtyä nettishoppailuun. Mua niin ärsyttää, kun monessa vaate-ja kenkäkaupassa ne myyjät on niin teennäisiä. Ei kukaan puhu siihen tyyliin oikeasti (toivottavasti). On tietysti ollut myös tosi mukavia myyjiä, jotka auttaa etsimään, mutta ei ärsyttävästi tyrkytä. Kaikista eniten ehkä kuitenkin ärsytää se teennäisyys, jotkut ei osaa yhtään olla luontevasti myyjiä.
Tää ei nyt liity aiheeseen, mutta; Gina Tricotia välttelen, koska siellä pauhaa musiikki tosi, tosi kovalla. Ei jaksa shoppailessa sitä unts unts untsia...
Viimeksi tänään olisin halunnut katsella vero modassa kivan näköisiä vaatteita, mutta eihän sinne kauppaan voinut jäädä kun olis ollut koko ajan myyjän hampaissa. Farkkuja päin ei sitten kanmata vilkaistakaan tai kysytään heti mitä kokoa haluat sovittaa. Jos bestsellereissä taas jotain sovitat niin eihän siitä tule mitään kun ei saa hetken rauhaa, hyvä ettei myyjä kurkkaa sisään sovituskoppiin vaihtaessasi vaatteita. "Miten menee? Tarviitko lisää kokoja? Näyttää tosi hyvältä" tai liikkeessä kierrellesä "moikka!!" "Mitä teet viikonloppuna?" "Moikka!" "Meillä on sit tarkous 3 kahden hinnalla" "moikka!!" "Mitä etsit?" "Moikka" "tarviitko apua?" Kyllä se alkaa ärsyttää että sama myyjä moikkaa ylipirteästi 5 krt kuin ei olis ikinä nähnytkään
Joo se on mun mielestä iso moka, että moikkaa samaa asiakasta uudestaan, ja ihan yhtä ihastuneesti kuin ekan kerran nähdessään.
Olen itsekin ihmetellyt joskus Vilassa mitä hittoa siellä tapahtuu, mutta oletteko huomanneet POSTIN tai siis Itellan siirtyneen tähän hemmetin lisämyyntiin myös??!!?? kestää ikuisuuden päästä siitä tiskiltä pois, kun aina tyrkytetään jotain kalentereita/suklaapatukoita/just tulleita postimerkkejä/Aarikan koruja. Argh! Joo tosi kivat mut ei kiitos, Joo ei kiitos. Joo, ei, ei kun tosiaan vaan tulin noutamaan tän lähety..ei kiitos ei... kiitos hei.. *pakenee* AAARGH!
Kerran Vilassa käydessäni myyjä tuli iloisesti luokseni ja sanoi "HEI VOI ELÄMÄ, sulle sopis tämmönen karvaneule ihan sairaan hyvin". Ja sanoin, ettei tuo kyllä ole yhtään mun tyyliä, oisin voinut ala-asteella pukeutua siihen. Ja myyjä vielä kehtasi jatkaa, että "Ei kun hei, mä oon nyt yrittänyt kaikille kertoa, että tää on nyt tän syksyn tuleva muoti, kannattaa kokeilla sä yllätyt." Ja sanoin vielä uudelleen, etten halua sitä. Myyjä sanoi "Okei, sun ei oo pakko ostaa, mut kokeile, ihan mun takii. Näytä sit miltä näyttää".
Tulin siihen tulokseen, että pääsen siitä pitkäkyntisestä liimaripsestä paremmin eroon, kun menen sinne koppiin ja puen sen pitkää karvaa ja leopardikuviota huutavan neuleen ja totean, ettei tää ollut yhtään mun juttu. Ja voi juma sitä kehujen määrää... Se barbie oikein suuvaahdossa vouhkas, että "WOU WAU IHANA. Siis mulla on itelläniki toi voi että mä tykkään tosta".
Tuossa selitys sille, miks Vila ei kuulu mun suosikkiputiikkeihin.
Tää on hyvä ketju! Itsekin opintojen ohella vaatteita myyneenä ahdistuin siitä tekopyhästä tyhjän toitotuksesta, että rahat pois asiakkailta, hinnalla millä hyvänsä. "Otatko parit sukat kylkeen"? "Mitäs muuta laitetaan" tms. ARGH! Vaatealalla (varinkin nämä ketjuliikeet) tämä on pahinta. EN ymmärrä miten myyjät jaksaa tehdä sitä työtä, itse koin sen hyvin ahdistavaksi. Provikoita on todellakin turha edes toivoa, sillä perus paskapalkalla myyjät työtään tekevät, puhumattakaan niistä paskoista työvuoroista jotka jakaantui esim 4h päivässä / n. 5 pvä:nä viikossa.
Mitä tulee lisämyyntiin, niin sun on todellakin ehdotettava ne tietyt korut yms siinä kassalla, jos asiakas sattuu olemaan vaikka pelottava mystery shopper. Kaikki on niin tarkkaan määritelty, että olis parempi olla joku robootti ja toistaa vaan samat fraasit kaikille. Tuo työ kyllä tappaa luovuuden ja aivosolut... eikä siitä kukkarokaan pullistu.
Bestsellerillä järjestetään myös myyntikoulutusta, jossa asiakaspalvelija mikitetään ja sitten seurataan, miten hän myy(tyrkyttää paniikissa) asiakkaalle niitä ihquja vaatteita. Sen jälkeen sitten annetaan hirveen hyvät neuvot, että (pakko)myynti paranee. Voi raukat, sanon minä.
Oikeen vihaksi pistää tää: pakko tehdä lisämyyntiä -paska. Enää ei voi edes huoltoasemalle mennä kun se sama fraasi kuuluu jo niidenkin myyjien huulilta "otatkos tosta suklaata"? No en ota, tankkasin vaan auton!
Mihin on kadonnut inhimillisyys?
Ärsyynnyin.
Mysteryshopper? Mikkejä? Kauheeta! Laitoin just hakemukset Vilaan ja Vero Modaan, nyt vaan pelottaa. Tuskin saan niitäkään paikkoja, ellen esitä jotain bimboa, t: se parikymppinen pukeutumisneuvoja.
Käy sääliksi, en tiedä kuka tuollaisessa työssä viihtyisi. Asiantunteva ja asiallinen palvelu on paljon parempi keino myydä, kuin tämä tapa joka on käytössä.
No kyllä niiden myyjien päässä jotain muutakin varmasti liikkuu kuin ne silmät, nimittäin suu. Aika moottoriturpia tuntuu olevan. :O
Lisämyynti kuuluu melkein joka kauppaan nykyään kun asiakkaista ja rahasta on tiukkaa. Jopa Stockmannille, joskin myyjiä ei valvota niin pahasti. Lähinnä tarjotaan jotakin luontevaa tuotetta, jota asiakas oikeasti saattaisi kaivata ostettavan tuotteen lisäksi. Näin myyjän näkökulmasta tuo myyjän ns. kyttääminen on vähän hankala juttu. Osa asiakkaista ei ilmaise selkeästi haluavatko apua ja kun ovat sitä saaneet riittääkö se vai lähdenkö pois. Esimerkiksi tilanne, jossa myyjä kysyy voiko asiakasta jotenkin auttaa ja asiakas vastaa etsivänsä mekkoa. Myyjä esittelee mekkoja, koska asiakas ei kieltäytynyt avuntarjouksesta. Tämän jälkeen asiakas miettii vaihtoehtoja, mutta ei lähetä myyjää pois. Tällöin myyjä olettaa palvelutilanteen jatkuvan ja seuraa asiakasta jos hän tarvitsee kokoja jne. Pelkkä "kiitos avusta" riittää ja ainakin itse lähden jatkamaan muita hommia :)
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 00:54"]
Lisämyynti kuuluu melkein joka kauppaan nykyään kun asiakkaista ja rahasta on tiukkaa. Jopa Stockmannille, joskin myyjiä ei valvota niin pahasti. Lähinnä tarjotaan jotakin luontevaa tuotetta, jota asiakas oikeasti saattaisi kaivata ostettavan tuotteen lisäksi. Näin myyjän näkökulmasta tuo myyjän ns. kyttääminen on vähän hankala juttu. Osa asiakkaista ei ilmaise selkeästi haluavatko apua ja kun ovat sitä saaneet riittääkö se vai lähdenkö pois. Esimerkiksi tilanne, jossa myyjä kysyy voiko asiakasta jotenkin auttaa ja asiakas vastaa etsivänsä mekkoa. Myyjä esittelee mekkoja, koska asiakas ei kieltäytynyt avuntarjouksesta. Tämän jälkeen asiakas miettii vaihtoehtoja, mutta ei lähetä myyjää pois. Tällöin myyjä olettaa palvelutilanteen jatkuvan ja seuraa asiakasta jos hän tarvitsee kokoja jne. Pelkkä "kiitos avusta" riittää ja ainakin itse lähden jatkamaan muita hommia :)
[/quote]
Tottakai tällaisessa tilanteessa autetaan ja kuuluukin, hyvä sinä :) Se on hyvää asiakaspalvelua ja vaatii ennenkaikkea tilannetajua. Uskon, että kysymys on nyt enemmän sellaisesta agressiivisesta lähestymistavasta, jolloin asiakkaat kokevat itsensä ahdistuneeksi myyjän palopuheista yms tykytyksestä. Se tapa, jolla asiakasta kohdellaan, ratkaisee mielestäni. Nämä "VILAn" myyjät tuntuvat pitävän meitä asiakkaita aivottomina ja arvostelukyvyttöminä idiootteina, ensinnäkin puhutaan (huudetaan) kun jollekkin hölmölle ja kailotetaan kovaan ääneen jotain diibadaabaa. Huomatkaa myös myyjien lauserakenteet. Hyvä myyjähän ei käytä lauseita joihin asiakas voi vastata ei, kuten "voinko auttaa". Siitä johtuu varmaan nämä ihme palopuheet ku kaikki on niin ihanaa ja hienoa... siinä sitten pyörität vaan silmiäsi aivottomana. Ja kaikki myyjän aloitukset pitää olla jotenkin ns. omaperäistä (ja niin läpinäkyvää) potaskaa. Mitä vikaa on vanhalla kunnon "voinko olla avuksi" -lauseella?
Lisämyynti on palvelu asiakkaalle JOS siihen (tuotteeseen x) myyjän näkökulmasta on asiakkaalle hyötyä. Pelisilmä on tärkeä työkalu jos sitä saa käyttää :) Lisämyynti takoittaa sitä, että asiakasta on kuultu ja keksitty mahdollinen ratkaisu ja kerrottu siitä. Lisämyynti on pahimmassa tapauksessa juuri tätä eräiden ketjumyymälöiden toteuttamaa fanfaaria, jossa jotain fantsuu pitää saada myytyä nyt pakolla jokaiselle, ei väliä asiakkaalla tai hänen tarpeestaan.
Tampereen Vero Modassa tehtiin juuri remppa ja uusitussa liikkeessä ei huvita käydä, kun tekopirteet myyjät heti kimpussa. Ihan selkeesti käsky jostain käyny, kun ihan eri meininki, kun mitä ennen. Ei hyvä!
Itse olen ollut eräässä Helsingin Vero Modassa työharjoittelussa ja voi kyllä, noita myyntejä todella seurattiin (myös harjoittelijalta). Fläppitaululla luki jokaisen myyjän nimi ja sarakkeisiin merkittiin aina rasti kun sai myytyä tiettyä kamppistuotetta. Parhaiten myyneet saivat jonkun palkinnon ja huonoiten suoriutuneet joutuivat puhutteluun, jossa pohdittiin sitä miten myyntiä saataisiin tehostettua. En kestänyt paikassa kuukauttakaan, vaan vaihdoin harjoittelupaikkaa heti toisen saatuani.
Tuollainen käytös kuuluu valitettavasti Vilan konseptiin, jotkut osaavat lisämyynnin yms tosi hyvin ja heillä on pelisilmää. Toiset taas ei. Tavoitteet kasvavat jatkuvasti ja enemmän on myytävä.
Monissa muissa liikeissä on vastaavanlainen toimintamalli ja se taitaa olla aika vaikea kouluttaa tai sitten ei vaan sovi suomalaiselle luonteenlaadulle. Tästäkin minulla on kuitenkin hyviäkin kokemuksia, esim. kerran Glitterissä oli ostamassa korviksia ja olisin halunnut myös kaulakorun. Myyjä sitten tiskillä kysyi, että tiesinkin että heillä olisi korviksiin sopivaa kaulakorua, hän voisi näyttää. Ostin kaulakorunkin ja oli todella mukavaa kun myyjä palveli kunnolla vaikka oli ostamassa vain helyjä. Piristi päivääni kivasti.
Komppaan tuota Matkuksen Vilassa asioijaa.. En itse näiden myyjien takia enää uskalla asuta lähellekään kyseistä liikettä. Jos haluan mennä vain katselemaan vaatteita, ei se onnistu jos vähintään kaksi kotkaa seuraa perässä "ehdotellen" kaikkea "kivaa ja uuutta!!"
Toisaalta käy sääliksi myyjiä, mikäli heillä tällaisiä typeriä sääntöjä on, mutta toisaalta ihmettelen kuinka heillä ei ole minkäänlaista tilannetajua ja sellaista ihmistuntemusta. Jos asiakas sanoo asiallisesti että en tarvitse apua, katselen vain, ei silloin varmaan auta mitään alkaa tyrkyttää kaikkia kivoja uutuuksia.
Tuosta sovituskopeille tunkemisesta en ala edes paasaamaan.......
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 20:25"]Ot mut mitkä on taikalegginsit?
[/quote]