Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä helvettiä Vilan myyjien päässä liikkuu?

Vierailija
02.04.2014 |

Kävin tänään aamulla Vilassa. Ei olisi pitänyt käydä. Yritin ostaa farkut, mutta ostaminen epäonnistui kun rupesi ahdistamaan se myyjien kotkotus.

Heitä siis oli kaksi (2) ympärilläni pitämässä mainospuheita, vaikka olin sanonut jo painokkaasti "ei kiitos, pärjään yksin" ja olin löytänyt jo kolmet farkut sovitettavaksi. Toinen myyjistä yritti sinnikkäästi kaupata farkkuliiviä, vaikka sanoin etsiväni vain housuja ja näytin vielä että nämä tässä löytyivät sovitettavaksi. Toinen esitteli jotain uusia farkkuja, joissa oli joku nanokuitutekninen uutuus (liittyi jotenkin polvipusseihin :D?) Molemmat puhuivat liioitellun kovaa vaikka esim musiikki ei ollut kovalla ja olin aivan vieressä. Puhetta oli vaikea katkaista ja toinen heistä alkoi vain etsimään minulle kaikenvärisiä farkkuja, ojensi kokoani kysymättä viidet farkut syliin.

Karkaisin sovituskoppiin, mutta lähdin oikeastaan samantien ulos koko kaupasta kun en halunnut kokeilla edes niitä farkkuja jotka olin itse valinnut. Ehdin katsomaan myös että myyjä latosi minulle kaksi kokoa liian pieniä farkkuja, jotka eivät olleet erityisen venyvää kangasta. Joo, ihan imartelevaa mutta melko epäammattimaista ihmiseltä joka tekee sitä työkseen. Tuleeko heille palkka myynnin mukaan?

Ei enää ikinä Vilaan.

Kommentit (346)

Vierailija
61/346 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ärsyttää myös, mutta vinkki:

Nappikuulokkeet korviin! Luulevat, että kuuntelet musiikkia ja voit vaan ignoorata myyjien kaakatuksen.

Minä ainakin haluan shoppailla rauhassa ilman, että minut manipuloidaan ostamaan jotain millä en oikeasti tee hevonvittuakaan. Palautus Vilaan ja Vero Modaan on mahdotonta, väittävät sinun käyttäneen vaatetta ja näkevät vaatteessa näkymättömiä tahroja sekä löystyneitä silmukoita. Rahanahne paskapulju, en asioi näissä putiikeissa enää.

Jos tarvitsen apua, pyydän sitä ihan itse.

Vierailija
62/346 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Forumin Vila on kaikista pahin!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/346 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti joku on linkannut tämän ketjun Vilan asiakaspalautesivulle. Muistan, kun järkytyin Forumin Vilassa ensimmäistä kertaa käydessäni. Nyt onneksi asun ulkomailla ja ainakin Vero Modassa myyjät antavat katsella ja pohtia rauhassa.

Vierailija
64/346 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran työhaastattelussa yhteen Bestseller-ketjun myymälään, ja jo haastattelussa painotettiin tuota pakkomyyntiä. Totesin sitten johonkin kysymykseen, että hyvä myyjä osaa vähän lukea tilannetta, koska monet asiakkaat (minä itse mukaan lukien!) kokevat tuputtamisen luotaantyöntävänä ja ärsyttävänä. Haastattelija kyllä hiljeni sen jälkeen aika pitkäksi aikaa, ja kuten arvata saattaa, en saanut kyseistä työpaikkaa :D

Olin juuri hiljattain Vero Modassa ja katselin takkeja. Myyjä tuli sitten viereen ja alkoi todella teennäisen kuuloisena kehua laukkuani. Totesin pariinkin otteeseen, että ihan vain katselumielessä tulin tutkimaan takkivalikoimaa, ja myyjä hönki koko ajan niskaan. "Hei eikö tää olis kiva? Entä tää?" "Tää sopis sulle tosi hyvin!" "Hei sano sitten jos tarviit jotain tiettyä kokoa!" Ei tainnut tämän ketjun perusteella olla edes tuputtaja pahimmasta päästä, mutta lopulta lähdin liikkeestä, kun koin tilanteen niin ahdistavaksi.

Vierailija
65/346 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en koskaan osta vaatetta miettimättä minkä jo kaapissa olevien kanssa aion sitä pitää ja miten yhdistellä. Tähän tarvitsen kaupassa omaa miettimisaikaa eikä se onnistu kun myyjä hönkii korvaan ja pulisee huiveista ja herra ties mistä. Siksi mm Vila jää shoppailukierroksella aina väliin.

Vierailija
66/346 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on myyjällekin inhottavaa. Ketjun ohjeistus ei jätä yhtään sijaa tilannetajulle, vaan pitää vaan myydä, myydä, myydä. Mysteerishoppaajat vielä laitetaan sekaan, ja jos heidän raportistaan käy ilmi, että myyjä on vain kysynyt, että voiko auttaa, eikä ole tyrkyttänyt mitään tavaraa, ovat potkut tai varoitus lähellä.

Jostain syystä ketjuja ei kiinnost yhtään se, että mitä asiakkaat haluavat..

Vierailija
67/346 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset nuo myyjien myyntitavoitteet on? Johdolta huonoa tilannetajua tuputtaa tuommoista pakkomyyntiä, sillä kuten täälläkin on tuotu ilmi, niin monet suomalaiset ei tykkää siitä ja mielummin poistuu liikkestä ostamatta mitään, jos eivät saa olla "rauhassa".

Vierailija
68/346 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppakin voisi valmentaa myyjiään parempaan lisämyyntiin. Vaatimuksia kyllä annetaan, mutta mitään käytännönläheistä ei.

Vierailija
69/346 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 17:32"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 17:23"]Ehdin katsomaan myös että myyjä latosi minulle kaksi kokoa liian pieniä farkkuja, jotka eivät olleet erityisen venyvää kangasta. Joo, ihan imartelevaa mutta melko epäammattimaista ihmiseltä joka tekee sitä työkseen. 

[/quote]

Minullekin ovat myyneet liian pienet farkut. Myyjä intoili, että farkut aina löystyvät, joten kannattaa ottaa pienempi koko. Otin sitten aika tiukan koon, myyjä tarjosi vielä kokoa pienempää, mutta sitä en suostunut ottamaan, kun en pystynyt niissä liikkumaan yhtään.

Vuoden olen nyt niitä farkkuja käyttänyt, eivätkä ainakaan vielä ole löystyneet. Ovat ihan liian tiukat. Hankalaa istua.

[/quote]

Sama juttu käynyt myös mulle. Ja vituttaa, meni 80e kankkulan kaivoon.

Vierailija
70/346 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 19:25"]

Samanlaisia kokemuksia tälläkin! Kauheaa tyrkyttämistä kun kassalla koitat maksaa valitsemasi vaatteen. "Sulle sopisi vielä tuohon asuun tällainen vyö. Entäpä onko legginsseille tarvetta, nyt sais kahdet legginsit 14 eurolla". Onko muuten NameIt-liikkeessä ja Kansallisessa kirjakaupassa myös nämä provikkamyynnit käytössä? 

[/quote]

Name.it on saman Bestseller-konsernin omistuksessa kuin esim. Vila ja Vero Moda. 

Kaikki tähän myyntityyliin kyllästyneet suomalaiset asiakkaat voisivat todellakin käydä jättämässä asiakaspalautetta jonkun konsernin brändin sivujen kautta. Sähköpostiin löytyy linkki sivuilta alalaidasta kohdasta Need Help -> Contact. 

Olen itsekin myyjä, ja minua oikeasti säälittävät nämä nuoret ja todella huonosti palkatut tytöt, jotka joutuvat todellakin ilmeisesti alistumaan täysin suomalaiseen kulttuuriin sopimattomaan myyntitapaan.

Vierailija
71/346 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä maassa Bestsellerin johto vaikuttaa?

Vierailija
72/346 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 20:17"]

Ainakin Myllyn Vilassa ymmärretään kun vastaa "ei kiitos katselen vain" :) mutta kyllä silti tulee aina tarkistettua ennen liikkeeseen astumista onko liikkeessä muita asiakkaita, ettei jää myyjän silmätikuksi!

Skanssin Vilan myyjät taas ei ikinä edes tervehdi.

[/quote]

Vähän yleisempääkin ilmeisesti Turussa. ;-) Sen suunnan liikkeet eivät yleensä näissä mystery shoppauksissa, joissa mitataan mm. asiakkaiden tervehtimistä liikkeeseen astuessa, loista. Kaikki siis shoppailumatkoille nyt Turkuun, kätsysti voi yhdistää kylpylälomaan Carbiassa tai Naantalin kylpylässä, ja kesällä Muumimaailma -käyntiin. :-P

Vierailija
73/346 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan uskomatonta et jopa eri puolilla suomea vilan myyjät omaa samanlaisen teennäisen innostuneen pissispuhetyylin. En keksi muuta kun että jo haastattelussa on pyydetty näyte ns "myyntiasenteesta" vai oisko niille voitu jopa näyttää videopätkä että miten myyjän kuuluu puhua :D

Vierailija
74/346 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erehdyin kauppakeskus Kaareen yhtenä päivänä, jolloin asiakkaita oli tosi vähän liikkeellä. Eipä huvita mennä kyseiseen paikkaan uudestaan, kun kaikissa myymälöissä hm:ää lukuunottamatta sai myyjät niskaansa. Tuo lisämyynti/tuputtaminen ei vaan toimi suomalaisiin! Minä jätän ne vähäisetkin ostokseni kauppaan ja siirryn myymälöihin, joissa tuputtamista ei harrasteta. En vaan jaksa sitä säätämistä - kuten joku aiemmin sanoi - etten saa rauhassa mallailla vaatteita mielessäni, vaan joku tulee ehdottelemaan tosi ihkuja uutuuksia. Tiedän tyylini ja ostan, jos vaate istuu vielä sovarissa. Myyjän painostus ei vaikuta siihen piirun vertaa, paitsi ehkä karkottaen minut koko kaupasta. 

Tää on paras ketju pitkään aikaan, sillä uskon aidosti, että Bestseller ja muut ketjut menettävät suomessa paljon potentiaalisia ostajia tyrkyttämisen takia. Lähettäkää eteenpäin!

Vierailija
75/346 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naureskelen tätä keskustelua lukiessa. En oikeasti tiennyt, että toi tuputtaminen ja ahdistelu on yleistä JOKAISESSA Vilassa. Luulin sen olevan ongelma vain asuinkaupunkini liikkeessä.

Joskus sovittaessani myyjä tuli ensin huutelemaan verhon takaa, että tarvitsenko apua ja minä vastasin, että en tarvitse. Eiköhän se myyjä siitä huolimatta avannut verhon ja ängennyt koppiin kun olin puolialastomana...

Kassalla maksaminen on ihan tuskaa kun kaikki korut ja huivit tuputetaan ja tyrkytetään mukaan.

Vierailija
76/346 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 21:29"]

Missä maassa Bestsellerin johto vaikuttaa?

[/quote]

Tanskassa. Näköjään perheyritys vielä. Alkoi vähän kiinnostaa kyseinen yhtiö, itselläni on yleensä ollut hyvä kuva tanskalaisista muotibrändeistä. Mutta Bestsellerin merkeistä olen ostanut käytännössä vain Selected Femmeä. Helsingissä Aleksin Selectedissä/Vilassa on aiemmin ollut vähemmän tyrkytysmeininki kuin Forumissa, ainakin Selectedin myyjillä. Viime aikoina en ole siellä tosin käynyt, koska yläkertaan ei pääse rattaiden kanssa, ja olen yleensä liikkeellä lapsen kanssa. Ilmeisesti tuolla on sitten helpompi saada ne myyntitavoitteet täyteen, ja muutenkin saattaa olla paikka, jonne "pääsevät" parhaat myyjät.

Vierailija
77/346 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kultaista keskitietä minäkin peräänkuulutan. Ja nappikuulokeideaa täytyy todella  kokeilla! Kai se toimii viiskymppisellä mummelillakin?

Vierailija
78/346 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvoisa is:n toimittaja, tässä sinulle otsikko valmiiksi: Ketjuliikkeiden tyrkyttäminen ärsyttää, asiakkaat siirtyvät tavarataloihin ja nettiin. 

Joku sanoi, että eikö voi sanoa että ei. A, voi sanoa, mutta silti ei uskota ja siitä huolimatta, se ärsyttää! Kun suomalainen sanoo kerran ei, se tarkoittaa sitä. Toinen ei tarkoittaa jo että painu v*ttuun siitä. 

Vierailija
79/346 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopion Matkuksen Vilassa on ollut todella ärsyttävät myyjät. Viime keväänä kävin, katselin farkkuja ja otin yhdet sovitettavaksi. kaksi myyjää oli paikalla ja toinen tuli kertomaan farkuista, joita katsoin. menin sovittamaan farkkuja. kun sovitin farkkuja, ja päätin etten ota niitä. tulin pois pukukopista, jolloin toinen myyjistä oli itse sovittelemassa vaatteita ja juuri samat farkut jalassaan. toinen myyjä seisoi vieressä ja arvioi toisen myyjän housuja. myyjä, jolla oli samat farkut kuin minulla sanoi, että "nää 34 koon farkut istuu mulle näin hyvin". itse sanoin, että en taida ottaa housuja ja lähdin. perästä kuului; "ei siis mahtuneet tuolle nuo farkut". meinasin jättää asiasta asiakaspalautetta, mutta ajattelin, että "luonto hoitaa tehtävänsä" ja tuollaiset myyjät saa lähdöt. samat myyjät on siellä edelleen, kun olen ohi kulkenut.

Vierailija
80/346 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seinäjoen Vilassa myydään "taikalegginssejä" :D Ihan normit, mutta kokovaihtoehdot on S/M tai L/XL niin ainakin myydään vähän joustavampana. Jos ei näitä legginssejä kaupitella niin sitten koruja tms.

Toisessa Vilassa kerkesin vaan koskea yhteen neuleeseen rekissä, niin myyjä heti kailotti kuinka siinä on "muodikas murrettu sävy". Alkoi heti ärsyttää..

Liian pieniä housuja on mullekin kaupiteltu, enkä tajua miksi! Vilassa on myynnissä isompiakin kokoja farkuista, mutta ne voivat olla varastossa eikä kaupan puolella pinossa. En ymmärrä miksi annetaan asiakkaan keikistellä peilin edessä muhkupallon näköisenä ja vielä kehutaan, kun voisi kohteliaasta tarjota "lisää kokoja sovitettavaksi" tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi