Liikkuvan kasvissyöjän proteiiniongelmat!
Paljonko te muut kuntoilevat veget syötte proteiinia? En harrasta mitään rankkaa punttia, mutta lihaskuntoa yritän kasvattaa esim. pumpilla ja kahvakuulalla 2-3 kertaa viikossa. Aerobista teen myös aika paljon.
Olen aiemmin yrittänyt saada syötyä jotain 65-80 g prodea päivässä (painan 65), mutta hiljattain tajusin, että preoteiiniahan pitäisi kuntoilijan saada jopa 2 g painokiloa kohden!
Olen lakto-ovi, ja raejuuston ja rahkan määrää olen kasvattuanut niin, että raejuuston puputus alkaa oksettaa! Lisäksi ujon proteiinipitoista palautusjuomia ja syön proteiinipatukoita.
Tofusta ja seitanista saa hyvin proteiinia, mutta soijarouhetta, papuja ja linssejä pitäisi syödä paljon, että määrät täyttyvät. Ja oikeasti tuo kauhea proteiinipitoisten maitotuotteiden mähkiminen ällöttää jo. Kananmunia syön jonkin verran, mutta en kauheasti pidä niistäkään.
Lihaa en ole syönyt 17 vuoteen enkä aio aloittaa nytkään.
Onko hyviä vinkkejä helppoihin proteiinilähteisiin? Kannattaisiko vetää jotain prodejauhetta tms.?
Kommentit (35)
Eipä noita jauhoja tarvi paljonkaan edes kevyen ruokailun päälle vetää, että on väh. 100g prodee päivässä kasassa.
Osoitteessa www.vegaaniliitto.fi on treenaavan vegaanin ravinto-opas. Itselläni on käytössä muun muassa hamppuproteiini jota käytän viherpirtelöissä kurkun, avokadon ja chilin kanssa.
No, itse en ole mitenkään laskenut proteiineja. Syön aika paljon tofua, palkokasveja, pähkinöitä, munaa, juustoja, muita maitotuotteita ja jonkin verran soijaakin rouheena / suikaleina (mutta aika vähän viimeksimainittuja, koska en pidä niistä). Miksi sun pitäisi siis saada proteiineja enemmän kuin nyt? Jos veriarvot ja vointi on hyvä, jaksat, nukut hyvin jne. on ruokavaliosi ihan hyvä. Itse en proteiinijauheita käytä, enkä mielelläni muutenkaan mitään "keinotekoista".
Joku 1,5g/painokilo on ihan hyvä. 2g sitten kilpaurheilijalle dieettikaudella.
Palautusjuomissa on hiilareita, joten käytä niitä vain treenin jälkeen. Pelkkää proteiinilisää sitten satsi päivässä niin saat helposti n. 30g/pv ilman ekstrakaloreita.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 16:01"]
Tää nyt ei vastaa sun kysymykseen, mutta mä oon vähentänyt liikuntaa, koska vihaan kaikkea ruokaa, mistä ylipäänsä voisi saada proteiinia...tiedän kyllä monia tyyppejä, jotka jopa bodaa vegaanidieetillä ja ovat saaneet huomattavaa lihaskasvua, joten ei se ruokavaliosta ole kiinni. Mä oon kuitenkin itse mielummin vähän huonommassa kunnossa kuin syön enää yhtään enempää tofua, soijarouhetta, linssejä, papuja, pähkinöitä, siemeniä, soijajogurttia tai soijamaitoa.
Lihansyönti ei mun kohdalla olisi mikään ratkaisu, koska inhosin aikanaan kaikkia liharuokiakin, nykyään syön sentään vähän paremmin kuin vanhalla "syön salaatit ja perunat, jätän lihat syömättä" -ruokavaliolla.
Oon monta kertaa yrittänyt aloittaa kuntoilua, mutta se tyssää aina siihen, etten vaan jaksa olla koko ajan syömässä tai miettimässä tai tekemässä ruokaa (etenkään mitään tuollaista oikeaa ruokaa, karkki, sipsit, hedelmät, leipä ja kevyet salaatit menisi kyllä hyvin, mutta ei niillä päivän proteiinintarvetta täytetä edes ei-liikkuvana) joten en palaudu kunnolla ja olo menee kamalaksi. Ehkä jotain proteiinipirtelöä pystyisi enintään juomaan, mutta se vie vähätkin ruokahalut mitään oikeaa ruokaa kohtaan.
Sori, kun tulin avautumaan sun ketjuun.
[/quote]
Tämä on kyllä vähän ongelma mullakin. Itseäni eniten haittaa, että tuhdin kasvisruuan tekemiseen menee enemmän aikaa kuin liharuuan. Kalat ja broileri tai pihvi oli helppo paistaa pannulla, nakata vähän mausteita päälle ja syödä salaatin kanssa. Kasvisruokaa joutuu enemmän väkertämään, että siihen saa makua.
Vähän se vaatii suunnittelua, näin lakto-ovo-vegeiltäkin. Mä käyn salilla ihan kunnolla 3-4 kertaa viikossa, jonka lisäksi sitten vielä aerobiset päälle eli juoksulenkki tai pari, koiran kanssa lenkkejä ja välillä joogaa/pilatesta. Oon vähän laihdutellut tässä, ja noiden aerobisten kanssa vähän pelottaa ettei kaikki lähtisi lihaksista joten olen pyrkinyt tuommoiseen 2g proteiinia/painokilo (painan nyt 62kg) ja kyllä se ihan hyvin tulee täyteen vaikkapa tämän tyyppisesti:
aamupuuro: 50g hiutaleita + 50g raejuustoa + 100g luonnonjogurttia (+marjoja)
rahka + omena
ruisleipä x2 + juusto + 1 kananmuna + kasvikset
tofua 150g + kasviksia (parsakaalissa, pinaatissa ja pavuissa on lisäkkeenäkin jonkun verran proteiinia)
salin jälkeen palkkari
illalla muutama pähkinä
En nyt jaksanut laskea tarkalleen noiden yllämainittujen proteiinimääriä, mutta voisivat olla hyvin sellaista mitä syön päivän aikana, ja mun proteiininsaanti on yleensä siinä 100g-140g päivässä.
Oma proteiinipommini on puolet raejuustoa + puolet idätettyjä auringonkukansiemeniä. Tätä voi elävöittää esim. kurkkusilpulla ja/tai kevätsipulilla. Teen usein myös lettuja kikhernejauhoista eli gram-jauhoista. Ne ovat hyvin proteiininen vaihtoehto vilja- ja juurestuotteille aterian osana.
miten niin soijaa pitäisi syödä paljon, että saisi riittävästi proteiinia? Siinä rouheessakin on melkein puolet proteiinia...
Voit myös kokeilla seuraavia ruoka-aineita:
merilevää, tattaria, soijaa (saa muutenkin kuin rouhemuodossa), papuja, pähkinöitä, tofua, linssejä, niitä maitotuotteita, kananmunia ja päälle vaikka niitä jauhoja ja patukoita. Jotenkin vaikea uskoa, että joku ei saisi jo näillä proteiinin tarvetta tyydytettyä
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 16:15"]
Vähän se vaatii suunnittelua, näin lakto-ovo-vegeiltäkin. Mä käyn salilla ihan kunnolla 3-4 kertaa viikossa, jonka lisäksi sitten vielä aerobiset päälle eli juoksulenkki tai pari, koiran kanssa lenkkejä ja välillä joogaa/pilatesta. Oon vähän laihdutellut tässä, ja noiden aerobisten kanssa vähän pelottaa ettei kaikki lähtisi lihaksista joten olen pyrkinyt tuommoiseen 2g proteiinia/painokilo (painan nyt 62kg) ja kyllä se ihan hyvin tulee täyteen vaikkapa tämän tyyppisesti:
aamupuuro: 50g hiutaleita + 50g raejuustoa + 100g luonnonjogurttia (+marjoja)
rahka + omena
ruisleipä x2 + juusto + 1 kananmuna + kasvikset
tofua 150g + kasviksia (parsakaalissa, pinaatissa ja pavuissa on lisäkkeenäkin jonkun verran proteiinia)
salin jälkeen palkkari
illalla muutama pähkinä
En nyt jaksanut laskea tarkalleen noiden yllämainittujen proteiinimääriä, mutta voisivat olla hyvin sellaista mitä syön päivän aikana, ja mun proteiininsaanti on yleensä siinä 100g-140g päivässä.
[/quote]
Ihan hyvin? Joudut joka aterialla syömään isoja määriä jotain pahaa, kuten rahkaa (ok, se ehkä menisi pari kertaa viikossa jälkiruokana todella runsaalla sokerilla, hedelmillä ja kermavaahdolla, mutta tuskin nautit sitä niin). Ei yhtäkään ateriaa, jossa olisi vaan hyvänmakuisia asioita. Ei mitään herkkuja ikinä (pähkinä ei ole mikään herkku, tuntuu suussa pikkukiviltä).
Esim. aamupuuro on minusta hyvää, ihanan pehmeää ja helposti syötävää. Mutta siihen tuleekin vain kaurahiutaleita ja makeutettua soijamaitoa ja paljon marjoja. Raejuusto ja rahka ei ole puuroa, vaikka niihin lisäisikin kaurahiutaleita.
Musta tuntuisi tosi lohduttomalta joutua syömään loppuikäni noin.
Sinuna olisin ennemmin huolissani raudan saannista, etenkin jos ruokavalioosi kuuluu paljon maitotuotteita.
En ymmärrä miksi elämästä pitää tehdä noin vaikeaa....
Lopeta höpötys ja palaa lihansyöjäksi.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 16:17"]
miten niin soijaa pitäisi syödä paljon, että saisi riittävästi proteiinia? Siinä rouheessakin on melkein puolet proteiinia...
[/quote]
No esim. siten, että 1dl soijarouhetta painaa 35 g. Soija yleensä turpoaa nesteessä n. kolminkertaiseksi. Esim. Soyappetitin sivuilla kuuden hengen soijabologneseen laitetaan ohjeen mukaan 3 dl rouhetta. Tällöin yhden hengen annoksessa on puoli desiä eli 17,5 g soijarouhetta. Siinä on proteiinia alle 9 g. Se on ihan ok, mutta ei se kauheasti auta saavuttamaan yli sadan gramman päivätavoitetta.
Tää nyt ei vastaa sun kysymykseen, mutta mä oon vähentänyt liikuntaa, koska vihaan kaikkea ruokaa, mistä ylipäänsä voisi saada proteiinia...tiedän kyllä monia tyyppejä, jotka jopa bodaa vegaanidieetillä ja ovat saaneet huomattavaa lihaskasvua, joten ei se ruokavaliosta ole kiinni. Mä oon kuitenkin itse mielummin vähän huonommassa kunnossa kuin syön enää yhtään enempää tofua, soijarouhetta, linssejä, papuja, pähkinöitä, siemeniä, soijajogurttia tai soijamaitoa.
Lihansyönti ei mun kohdalla olisi mikään ratkaisu, koska inhosin aikanaan kaikkia liharuokiakin, nykyään syön sentään vähän paremmin kuin vanhalla "syön salaatit ja perunat, jätän lihat syömättä" -ruokavaliolla.
Oon monta kertaa yrittänyt aloittaa kuntoilua, mutta se tyssää aina siihen, etten vaan jaksa olla koko ajan syömässä tai miettimässä tai tekemässä ruokaa (etenkään mitään tuollaista oikeaa ruokaa, karkki, sipsit, hedelmät, leipä ja kevyet salaatit menisi kyllä hyvin, mutta ei niillä päivän proteiinintarvetta täytetä edes ei-liikkuvana) joten en palaudu kunnolla ja olo menee kamalaksi. Ehkä jotain proteiinipirtelöä pystyisi enintään juomaan, mutta se vie vähätkin ruokahalut mitään oikeaa ruokaa kohtaan.
Sori, kun tulin avautumaan sun ketjuun.