Jumalaan uskovat tyhmät ja huippuälykkäät
Luin joskus artikkelin, jonka mukaan ateismi on yleisempää älykkäiden keskuudessa, koska älykkäät useammin kyseenalaistavat vallitsevat normit. Tuossa on varmaan totuutta takana, mutta itse olen huomannut seuraavaa: "Tyhmät" eli normaaliälyiset ihmiset uskovat usein Jumalaan. He eivät kyseenalaista tai pohdiskele asiaa sen enempää, menevät tunteen mukaan. Hieman älykkäämmät alkavat sitten kapinoida. He kyseenalaistavat, eihän Jumalaa välttämättä ole olemassa? Mikä todistaa että olisi? Hyvää pohdintaa. Mutta kaikkein älykkäimmät, he ovat taas astetta pidemmällä. He kyseenalaistavat tuon älykkäiden kyseenalaistuksen ja sanovat: mistä mitä tiedän että Jumalaa ei ole olemassa? Mikä todistaa että ei olisi? He uskovat Jumalan olemassaolon mahdollisuuteen. Mitään ei voi todistaa, kaikki voi olla harhaa, joten turha kieltää ihmistä suuremman voiman mahdollisuutta sen enempää kuin muutakaan.
Kommentit (33)
Ihan hyvää pohdintaa tosiaan, mutta en lähtisi ihan noin kovin vetämään mutkia suoriksi. Uskonto tai uskominen ja rationaalisuus/älykkyys ovat usein ristiriidassakin, hengenasiat kun ovat tunnonasioita. Vähän sama asia havaittavissa rakkausasioissa: ei älykäskään ihminen välttämättä valitse "järkevästi" ollessaan kahden tulen välissä, vaan usein sydän menee aivojen edelle.
Voit olla oikeassakin. Ei tarvitse kuin katsoa kuvia vaikka linnunradasta, avaruudesta ja eri galakseista, niin tekee mieli kyseenalaistaa oma asteisminsa.
Ihan mieletöntä, että jotakin niin suurta ja käsityskyvyn ulottumattomissa olevaa on olemassa. Ilman mitään syytä. Muuta kuin tuottaa energiaa. Ja olla tuottamatta sitä.
Ap tarkoittaa siis, että huippuälykkäät ovat useimmiten lähinnä agnostikkoja, koska ymmärtävät, ettei mitään voi tietää varmasti. He voivat myös määritellä jumaluuden eri lailla kuin toiset, kaikkihan riippuu määritelmistä.
Olen siis huippuälykäs!
En ymmärrä, kun joku huutelee uskovalle ihmiselle, että oletpa tyhmä, ja sitä muuta tavanomaista mitä tälläkin palstalla näkee. Näille huutelijoillehan voisi sanoa samaa takaisin, että oletpa tyhmä, kun et usko. Kukaan ei ole voinut todistaa onko Jumala totta vai ei, joten se on ihan yhtä tyhmä, joka ei usko kuin se, joka uskoo.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 21:56"]
Ihan hyvää pohdintaa tosiaan, mutta en lähtisi ihan noin kovin vetämään mutkia suoriksi. Uskonto tai uskominen ja rationaalisuus/älykkyys ovat usein ristiriidassakin, hengenasiat kun ovat tunnonasioita. Vähän sama asia havaittavissa rakkausasioissa: ei älykäskään ihminen välttämättä valitse "järkevästi" ollessaan kahden tulen välissä, vaan usein sydän menee aivojen edelle.
[/quote]Mutta jos haluaa järkisyistä rakastua johonkin ihmiseen niin se onnistuu. Ja jos haluaa järkisyistä uskoa Jumalaan niin sekin onnistuu.
Onhan se tutkittukin, että uskonto lisää hyvinvointia ja pidentää ikää. Uskonnollisuuteen liittyy usein myös yhteisöllisyys, joka pitää ihmisen onnellisena. Miksipä järkevä ihminen ei sitten uskoisi.
Kaikkein tyhmimpiä ovat sellaiset jotka luulevat tietävänsä miten jonkun ihmisen päänsisällä asiat ovat ja miten hän hahmottaa jumaluuden. Ei se jumaluus ole kaikille mikään harmaa partainen ukko. Ei se ole kaikille edes inhimillinen.
En minäkään tiedä miten ateisti on päätynyt ehdottomaan suuremman voiman kieltämiseen.
Älykkäimmät eivät yleistä omista hyvin vähäisistä ja vinoutuneista havainnoistaan yleispäteviä lausuntoja älykkyyden ja uskonnollisuuden suhteesta.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 15:38"]
Mitään ei voi todistaa, kaikki voi olla harhaa, joten turha kieltää ihmistä suuremman voiman mahdollisuutta sen enempää kuin muutakaan.
[/quote]
Mitä älykästä tällaisessa kannassa on? Kuusivuotiaskin osaa tällaista pähkäilyä, kun vähän opastaa.
Varmaankin voi pitää paikkansa.
En ole huippuälykäs, tuskin edes keskinkertaisesti älykäs, joten vaikeita pähkäilyjä.
En usko että huippuälykkäät ihmiset päätyisivät ainakaan mihinkään uskonnollisiin lahkoihin. Ajattelisin, että jos on älykäs niin uskoisi sillätavalla että joku korkeampi voima on, muttei se ole minkään tietyn uskonnon "omistuksessa"
Että se voima olisi ehkä jotakin elämän energiaa, joka virtaa kaikessa ja jota on jokaisen elävän olennon solussa. Silti tavallaan tietoista energiaa,
vähän samallatavoin kuin se, mikä vaikuttaa ihmiskropan soluissa. Pitää ne toimivina, että ne pystyvät kommunikoimaan keskenään.
Kuten myös mehiläiset, muurahaiset ja termiititkin toimivat, kyse on samasta asiasta.
Ihminenhän on vaan suunnaton ryhmittymä kasa erilaisia soluja jotka osaavat toimia samanlaisessa symbioosissa kuin vaikkapa termiittipesä, mutta mikä sitä hommaa johtaa?
Minä kyllä uskon tietynlaisiin sieluteorioihin. Termiiteillä on laumasielu, ne ovat kokoajan yhteydessä toisiinsa jollakin selittämättömällä tavalla.
Ihmiselläkin on siis oltava joku "sielu". Onko se sitten "solusielu" , joku yhteys minkä solumme muodostavat, en tiedä.
Jotakin ainakin on. Ajattelisin, että ihmisen kroppa muodostaa tavallaan maapalloa vastaavan systeemin, jossa ihminen vastaa Maapalloa ja hänen solunsa kaikkea elävää, mitä maapallolla on. Eläimiä, ihmisiä, kasveja ym.
Ja maapallo toimii samoin, kaikki elävät olennot, kasvit ja jopa kivetkin ovat tavallaan Maapallon soluja.
No, tiedän että olen ainakin animisti ja ns. gaialainen, mutta tämä on ainoa järkevältä kuulostava teoria, mihin voisin uskoa.
Enpä tiedä. Mutta ensimmäinen mieleeni tuleva syy, miksi huippuälykäs uskoisi Jumalaan, on tarkoituksen hakeminen. Älykäs voi ymmärtää luonnosta, matematiikasta ja fysiikasta paljon ja tarvitsee vastapainoa sille. Etsii muutakin merkitystä ja syytä kuin sattumaa ja kovaa faktaa. Muussa tapauksessa voisi kovettua sisältä.
Enpä tiedä. Mutta ensimmäinen mieleeni tuleva syy, miksi huippuälykäs uskoisi Jumalaan, on tarkoituksen hakeminen. Älykäs voi ymmärtää luonnosta, matematiikasta ja fysiikasta paljon ja tarvitsee vastapainoa sille. Etsii muutakin merkitystä ja syytä kuin sattumaa ja kovaa faktaa. Muussa tapauksessa voisi kovettua sisältä.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 22:00"]
[/quote]Mutta jos haluaa järkisyistä rakastua johonkin ihmiseen niin se onnistuu. Ja jos haluaa järkisyistä uskoa Jumalaan niin sekin onnistuu.
Onhan se tutkittukin, että uskonto lisää hyvinvointia ja pidentää ikää. Uskonnollisuuteen liittyy usein myös yhteisöllisyys, joka pitää ihmisen onnellisena. Miksipä järkevä ihminen ei sitten uskoisi.
[/quote]
Kun katselee näitä pystyyn uuvahtaneita lestaäitejä, niin juu todella onnellisilta näyttävät uskossaan.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 23:06"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 22:00"]
[/quote]
Kun katselee näitä pystyyn uuvahtaneita lestaäitejä, niin juu todella onnellisilta näyttävät uskossaan.
[/quote]se onkin kultti ...ei esimerkki
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 22:10"]
Älykkäimmät eivät yleistä omista hyvin vähäisistä ja vinoutuneista havainnoistaan yleispäteviä lausuntoja älykkyyden ja uskonnollisuuden suhteesta.
[/quote]
No eikös näitä ole ihan tutkittukin, ettei tarvitse perustaa mielipiteitään vain omiin hyviin vähäisiin ja vinoutuneisiin havaintoihin. Ymmärrän kyllä että ihmisillä on eri syitä uskoa ja onhan se ihan hyväkin, että jotkut saavat ehkä lohtua ja kokevat elämänsä helpommaksi ja turvallisemmaksi kun on jotain mihin uskoa. Mutta älykkäitä ihmisiä ei "aivopestä" yhtä helposti kuin tyhmempiä. Tämä pätee moneen muuhunkin asiaan elämässä, pyramidihuijaukset ja vastaavat, uutisointi, huijaukset jnejne.
Tottakai varmasti jokaista lasta saa opetettua vaikka sun mihin, mutta esim. minutkin kasvatettiin uskomaan Jumalaan mutta jo pienenä olin kriittinen niitä kertomuksia kohtaan ja mitä vanhemmaksi kasvoin, sen enemmän kyseenalaistin ja tajusin että se mitä vanhemmat opettavat, ei ole mikään oikea totuus. Oikeastaan kärsin asiasta jo pienenä, että miksi minulle uskoteltiin asioita?
Olen muutenkin ollut aina vähän sellainen kyseenalaistaja ja kriittisellä silmällä elämää katseleva, sanotaanko niin että ihmiset hyvin usein haksahtavat laumasieluisina johonkin minkä tarkoitusta eivät ymmärrä isommalla tasolla. Esimerkiksi ihmisten käyttäytymistä voidaan ohjailla monin eri keinoin, pienilläkin ärsykkeillä. Ei ole vaikeaa saada ihmisiä uskontojen pariin. Eikä uskonnoissa ole niin kauan mitään huonoa, jos ne tuovat ihmiselle hyvää henkistä voimaa, lohtua. Mutta sitten kun uskovaisten aivopesu on sillä tasolla, että on ok tehdä pahoja tekoja uskonnon varjolla, mennään metsään. Tyhmimmät eivät edes tuolloin osoita kritiikkiä omia toimiaan kohtaan, koska uskovat sokeasti.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 22:44"]
[/quote]
Niinpä, tiede kertoo vain mitä ja miten, ei miksi. Lisäksi tiede on vielä melko vajavaista, minkä huomaa helposti, jos sitä tekee itse työkseen.
Geeni altistaa uskonnolle Yhdysvaltalainen geenitutkija Dean Hamer uskoo löytäneensä perintötekijän, joka ohjaa ihmisen herkkyyttä uskonnollisuudelle. Hänen mukaansa geenistä on ollut etua lajinkehitykselle ja se on antanut ihmiselle kyvyn rauhanomaiseen yhteiseloon. Teksti: Gorm Palmgren Uskonnollisuus ja käsitykset jumalasta ovat aivojen kemiallisten prosessien tulosta. Tätä mieltä on yhdysvaltalainen geenitutkija Dean Hamer. Hän uskoo löytäneensä geenin, joka säätelee näitä prosesseja.Hamerin mukaan uskonnollisuutta ohjaa VMAT2-geeni. Siitä on olemassa kaksi erilaista muunnosta. Toinen muunnos on Hamerin tutkimusten mukaan huomattavasti yleisempi henkisesti suuntautuneilla ihmisillä kuin toinen.
Minä tunnen paljon uskovaisia, ja voisin sanoa että aika keskinkertaista porukkaahan he ovat, ihan jo ammattienkin perusteella voisi näin ajatella. Insinöörejä, opettajia, hoitajia..
Minäkin olen uskovaisesta perheestä ja kyseenalaistan raamatun. Millä perusteella juuri tiettyjen ihmisten kirjoittamat kertomukset on siihen valittu ja miksi niiden on päätetty olevan totta, vaikka ne ovat ihmisten kirjoittamia. Miksei epäillä, että nämä ihmiset liioittelevat tai keksivät omiaan, koska he ovat ihmisiä? Miten ihmisten kirjoittamista teksteistä koottu teos on Jumalan sana? Kuka sen on päättänyt. Se on käännöskirja ja jopa ammattikääntäjät tekevät virheitä. Miten voidaan olla varmoja, ettei siinä ole käännösvirheitä? Mutta, näitä pohtiakseen ei tarvitse olla älykäs. Minä olen älyltäni luultavasti keskitason alapuolella. En ainakaan loogisissa tehtävissä pärjää yhtään ja musiikista en tajua mitään.
Minun uskoni käsittää sen, että Jeesus oli Jumalan poika/lähetteliläs, jonka se suuri voima (Jumala lähetti) tänne maailmaan kertomaan maailman ja ihmisten kohtalon. Eli Raamattu on toki ihmisten kirjoittama, mutta sen tieto on saatu Jumalalliselta hengeltä näkyinä, koska miten muutenkaan. Kirja on niin viisautta täynnä kuitenkin, ettei ihmisen ely riittäisi siihen vertauskuvallisuuteen, joka pätee kaikkinä aikoina.
Olen siis kristinuskossa, olen saanut sen lahjana sydämeeni ja älykkyydestäni en tiedä,mutta en ole ainakaan sellainen, joka sokeasti uskoo mitä vaan, mutta jumalallisuuden olen kokenut monina ihmeinä ja siunauksina sekä itselleni, että muille. Ja rukoilu auttaa vain, jos oikeasti uskoo. Joskus voi uskon lahjan saada toki rukoilemalla tai joku ihme voi tapahtua, jotta saisi uskon, mutta moni kieltää Jumalan vain siksi, että maailmassa tapahtuu liikaa pahaa ja syyttää siitä Jumalaa, vaikka antikristushan sen pahan tähän maailman on tuonut ja Jumalalla on tarkoituksensa kaikella, esim. koettelemuksilla yrittää saada ihmisiä lähentymään itseään, koska hädässähän turvaudutaan Jumalaan useammin kuin silloin kun menee hyvin.
Sekavaa tekstiä ehkä, mutta näin minä sen koen. Ja elän niin pitkälti raamatun ohjeiden mukaan kuin pystyn ja jos kaikki tekisivät niin, maailma olisi hyvä paikka. Ei tarvitsisi lukita ovia, ei polkupyöriä esim., ei olisi riitoja jne.
Taidat tarkoittaa agnostismia etkä kristinuskoa. Hyvää pohdintaa tuo sinunkin tekstisi, mutta kerro toki mistä olet saanut tietää älykkyysosamäärän ja uskonnon yhteydestä? En ole huomannut samaa, vaikka onhan tuo täysin mahdollista. Silti ei saa yleistää: olen tavannut myös pari huippuälykästä uskovaista, joille molemmille uskonto oli yksinkertaisesti rauhoittava ja voimaa antava tekijä heidän elämässään. Heille uskonto oli siis järkikysymys; on järkevämpää turvata Jumalaan kuin kyseenalaistaa kaikki ja elää jatkuvassa epävarmuudessa.