Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko koulu tosiaan heittää lapsen pihalle kolmannelta luokalta?

Vierailija
02.04.2014 |

Lapsi ei ole siis omassa lähikoulussa, mutta on saanut koulupaikan ko. kouluun 1. luokalle esiopetuksen jatkuvuuden perusteella. Nykyisessä lapsen koulussa on 1. ja 2. luokkia kaksi rinnakkaista (lapsia n. 40). Koulussa on myös yksi erikoisluokka, jonne voi hakea alkaen 3. luokalta. Erikoisluokalle hakee paljon lapsia myös muista kouluista toisella luokalla oltaessa. Koulussa on siis 3-6 luokalla yksi tavallinen luokka ja yksi erikoisluokka (2 rinnakkaista). 

 

Nyt on käynyt niin, että koulun nykyisistä kakkosista vain murto-osa (5-6 lasta) sai paikan erikoisluokalta. Mitä tapahtuu? Perustaako koulu kaksi tavallista luokkaa? Kouluhan ei voi tunkea tavalliselle luokalle 34-35 lasta. Ajetaanko nämä alunperin "alueen ulkopuoliset" joilla on koulussa kuitenkin koulupaikka OIKEASTI omaan lähikouluunsa 3-6-luokille vai saako sen koulupaikan sitovasti kuudeksi vuodeksi? Koulupaikan hyväksymiskirjeessä (tarkistin) ei mainita muuta kuin, että lapsi on hyväksytty ko. kouluun ekalle luokalle...

 

Huhut velloo vanhempien ja lasten keskuudessa ja koulu ei vastaa juuta eikä jaata (asia virallistamatta ilmeisesti). Lapsi pelkää kauheasti joutuvansa toiseen, vieraaseen kouluun (lähikouluun) koska asumme alueen ulkopuolella.

 

Tietäiskö kukaan?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 10:28"]

Kunta voi määritellä koulupolut ihan miten sitä huvittaa. Niiden ei ole pakko olla samassa koulussa 6 tai 9 vuodeksi. kaikissa isompien kaupunkien kouluissa ei edes ole kuin 2 tai 3 ekaa luokkaa. Perusteluksi riiittää suurin piirtein se, että tämä on kunnan virkamiehen mielestä järkevää. Ja jos kyseessä on erikoisluokka, ei TIETENKÄÄN kaikille taata sinne pääsyä.

[/quote]

Luitko ap:n tekstin. Ko. koulussa on luokat 1-6. Lapsi on otettu sinne oppilaaksi ekalle. Ja on nyt tokalla. Kysymys oli jatkuvuudesta eli voidaanko heittää pois koulusta (omaan lähikouluun) kun lapsi EI PÄÄSSYT ERIKOISLUOKALLE. Pääseekö silti tavisluokalle, joita perinteisesti on ollut vain yksi erikoisluokan rinnalla. 

 

Vierailija
22/29 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 10:26"]

Päätöksessä lukee että otettu oppilaaksi 1. luokalle joten on otettu oppilaaksi ensimmäiselle luokalle. Siitä eteenpäin ei ole mitään päätöstä. 

 

Jos koulussa on painotusluokka jonne haetaan kouluunottolalueen ulkopuolelta ja jo valmiiksi 2 tavisluokkaa perustetaan sinne tarvittava määrä luokkia myös 3. luokalle. On ehdottomasti koulun etu että siellä on paljon oppilaita, silloin on myös opettajille opetuspaikkoja eikä ketään tarvitse siirtää toiseen kouluun.

 

Mitään takeita koulupolun jatkamisessa 3. luokalta ei kuitenkaan voida antaa, ei edes 2. luokalta. Sehän riippuu alueen oppilasmäärästä. Jokainen rehtori pyrkii pitämään omassa koulussaan maksimimäärän oppilaita, se on ihan varmaa. On erittäin vaikea ennustaa etukäteen kuinka tulee käymään. 3. luokkalainen on jo kuitenkin tarpeeksi rutinoitunut koululainen vaihtamaan lähikouluun jos näin käy.

 

Palaa asiaan parin vuoden kuluttua äläkä huolehdi.

[/quote]

 

 

Tavisluokkia on vain yksi ollut tähän asti. Eli kai ne sitten perustavat toisen tavisluokan erikoisluokan rinnalle, johon lapseni haki vaan ei päässyt. Koulu on täynnä. Erittäin suosittu koulu eli oppilaista ei ole pulaa.

 

Miksi palaisin asiaan parin vuoden kuluttua, kun hetki on käsillä NYT. Eli sinun mielestäsi lapseni saattaa saada kolmannelle paikan tavisluokalta, mutta voidaan heittää sitten kuitenkin neljännellä pois koulusta?

 

ap

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 10:28"]

Mitenkäs muut vuosiluokat, jospa ne perustaakin 3-4 yhdysluokan?

[/quote]

 

Miksi perustauisi, kun joka vuosi on kaksi täyttä luokkaa (yksi tavis, yksi erikois). Koulu on täynnä. Mitään 3-4 yhdysluokkia tuskin tällaisessa ison kaupungin koulussa onkaan. Alue on täynnä lapsia, koulut on täynnä. Myös se lähikoulu ilmeisesti.

 

ap

 

Vierailija
24/29 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 10:17"]

Paikka on koko alakoulun ajaksi. Voi hyvää päivää nyt taas. Tuo selviää yksinkertaisella soitolla rehtorille.

[/quote]

Samaa mieltä!

 

Vierailija
25/29 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi on kaupungin suurimmalla ala-asteella. Kyseisessä koulussa toimii kaksikin eri erityisluokkaa (eri aiheet siis). Toiselle valitaan oppilaat ekasta luokasta, toiselle kolmannesta alkaen, molemmat pääsykokeilla. Koulussa on siis reilusti oppilaita koulupiiirin ulkopuolelta ja koulupiirin sisäpuolellakin on paljon koululaisia, paljon uudisrakentamista alueella.

 

Perinteisesti 3-6 luokkka-asteet menevät tuossa koulussa niin, että on yksi "tavisluokka" ja kaksi erikoisluokkaa. Eräänä vuonna oli tavisluokille tulossa niin paljon oppilaita, että sekä kolmannelle että viidennelle luokille olisi pitänyt järjestää kaksi tavisluokkaa (tai vaihtoehtoisesti pullauttaa oppilaita toiseen kouluun). Täällä päädyttiin sangen erikoiseen ratkaisuun: on yksi taviskolmosluokka, yksi tavisviidesluokka ja sitten lisäksi yksi yhdistetty tavis kolmos/viidesluokka!!! Oppilaita siirrellään muihin kouluihin vain äärimmäisessä tilanteessa, mieluummin sitten vaikka pyritään tuollaisiin erikoisempiin ratkaisuihin (en ole aikaisemmin kuullut yhdistetystä kolmos- ja viitosluokasta...).

Vierailija
26/29 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni koulussa on myös erikoinen ratkaisu kolmosilla. Aikaisemmin oli 3 kakkosluokkaa, A B ja C. Kolmoselle tuli erikoisluokka, johon tuli varsin vähän oppilaita muista kouluista. Luokasta tuli isompi kuin aikaisemmat kakkosluokat. Niinpä lopuista kolmosista muodostetettiinkin 2 opettajan opettama yksi suuri luokka, 3A-B. Tämä oli minusta jännittävä ratkaisu, ilmeisesti opettavat osan aikaa omissa luokissa ja osan aikaa yhdessä. Oma lapseni on alempiluokkalainen, joten omakohtaista kokemusta ei tuosta järjestelyn sujuvuudesta ole. Aikaisempina vuosina ei tällaista ole ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/29 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aikahan sen näyttää kuinka käy. Ihmettelen vaan, kun koulun puolelta ei sanota edelleenkään juuta eikä jaata. Erikoisluokille jo aika päivää sitten tehty valinnat. Tavisosaston kohtalosta ei siis tietoa vanhemmille.

 

ap

Vierailija
28/29 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset soita suoraan rehtorille ja kysy?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/29 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen soittanut. Sanoi, että tilanne on auki vielä eikä voi sanoa juuta eikä jaata. Tylsä odottaa. Lapsi ei tunne ketään lähikoulusta :(. Tottakai sinne sit mennään, jos näin käy, mutta jos sekin on täynnä kerran. Nyt alkaa kaduttaa, ettei alunperin sinnikkäämmin vaadittu sitä eskaripaikkaa omalta alueelta ja haettu lähikouluun. Lähieskari on täynnä ja koska me silloin vasta muutettiin nykyiseen asuinpaikkaan meidät oli helppo heivata naapuripiirin eskariin.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän