Kuinka olette jarjestaneet perhejuhlat jos omat vanhemmat eronneet
Eli meilla on tilanne etta esikoisemme ristiaiset lahestyvat. Omat vanhempani ovst kuitenkin eronneet vuosia sitten myrskyisasti jonka seurauksena eivat tule lainkaan toimeen keskenaan ja ovat tehneet selvaksi, etteivat lapseni juhliin ole tulossa, jos toinen on siella. Mita siis teen, kun itselleniolisi tarkeaa, etta molemmat vanhempani osallistuisivat lapsenlapsensa juhliin, mutta he eivat vaan yksinkertaisesti pysty vanhoja kaunojaan jattaa syrjaan edes juhan ajaksi. Olisiko jollain toimivaa jarjestelya tilanteeseen vai pitaako vain heidan antaa jaada pois? (ei jostain syysta saa aloitusviestiin aakkosia..)
Kommentit (52)
Meilläkin molemmat on kutsuttu kaikkiin juhliin, usein kuitenkin porrastavat niin, että toinen tulee hyvissä ajoin ja toinen vähän jälkijunassa kun toisen "pitääkin valitettavasti jo jatkaa matkaa". Ovat siis samassa tilassa yleensä ehkä max 30min, eivätkä yleensä vaihda sanaakaan. Lapset on jo isompia, mutta eivät tunnu edelleenkään huomaavan ettei mummi ja ukki tule toimeen.
Viimeisimmistä ristiäisitä osa suvusta jäi pois mielenosoituksellisesti, ja se oli kyllä viimeinen tikki, ei olla sen jälkeen (yli 5 vuoteen) oltu tekemisissä. Ihan oikeasti, elämä on niin lyhyt ja aikaa on niin vähän olla niiden ihmisten kanssa joista oikeasti välittää, että turha kenessäkään on geeniperimänsä takia roikkua.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 13:02"]
Mitäs tekisitte tässä tilanteessa: lapsen tärkeä juhla tulossa, exä ei halua järjestää mitään. ajattelin kutsua kaikki, myös exän, mutten hänen monivuotista nyxäänsä. Sillä tämä nyxä oli olemassa pitkään jo avioliitomme aikana. Sukulaiset molemmin puolin tietävät tämän. Ja tilanne lienee heille kiusallinen.
[/quote]
Perheet ovat niin monimuotoisia, että joka juhlissa on nyxää ja exää ettei kukaan kiinnitä heihin sen suurempaa huomiota.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 13:02"]
Mitäs tekisitte tässä tilanteessa: lapsen tärkeä juhla tulossa, exä ei halua järjestää mitään. ajattelin kutsua kaikki, myös exän, mutten hänen monivuotista nyxäänsä. Sillä tämä nyxä oli olemassa pitkään jo avioliitomme aikana. Sukulaiset molemmin puolin tietävät tämän. Ja tilanne lienee heille kiusallinen.
[/quote]
Niin?! Eikö tuo ole tämän ajan trendi, eikä mikään poikkeus?!
En suosittele porrastamista. Jos nyt alat porrastaa niin vanhemmat saavat siirrettyä oman huonon käytöksensä sun niskoilles. Eli saat aina olla porrastamassa ja tekemässä erityisjärjestelyitä. Siltikin tulee riitaa kun toinen kutsuttiin juhlien alkuun ja toinen loppuun ja minä olisin halunnut tulla ensin ja minut kutsuttiin toiseksi jne. Eli saat syyt niskoilles.
Suosittelen lämpimästi että teet järjestelyt sen mukaan miten itse toivoisit että parhaassa tapauksessa tilanteet menevät.
Kokemusta on, vanhempani ovat eronneet yli 20 v sitten eivätkä vieläkään ole puheväleissä tms. Häiden ja ristiäisten järjestely oli yhtä helvettiä kun mietin vaan että tulevatko ja jos tulevat niin järjestävätkö kohtauksen jne. Yrittivät myös jossain vaiheessa saada porrastuksia jne. mutta totesin että se on mulle liian työlästä ja he saisivat itse tsempata ja sen hetken (2t) laittaa omat tunteensa syrjään ja VAIHTEEKSI ajatella minua tai lastani, joka ei edes ollut syntynyt kun heidän riitansa alkoi.
Olen kutsunut yhtä aikaa. Välillä ovat tulleet, ja tunnelma ollut jäätävä. Isäni on lähinnä se ongelma joka ei edes yritä käyttäytyä. Välillä isäni ei vaan tule vaikka on sanonut tulevansa. Välillä tuo mukanaan jonku entisen naisystävänsä. Isäni ei tervehdi edes äitiä eikä suostu olemaan samassa valokuvassa äidin sukulaisten kanssa. Olen nyttemmin päättänyt että mulla on oikeus kivoihin ja iloisiin juhliin ja jättänyt isän kutsumatta. Yleensä olen kutsunut hänet sitten myöhemmin tai ennen juhlia kahville. Pääsen jännittämästä ja saan kivat juhlat. Isäni ei tästä tietenkään tykkää, mutta olen todennut että hän ei jaksa tsempata sen vertaa pari kertaa vuodessa niin olkoon ilman. Mullakin on oikeus mukaviin perhejuhliin ja lasteni juhlia ei tarvi pilata neljännesvuosisata vanhojen kaunojen vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 12:32"]
Äiti mukana kun lapsi kastetaan ja tunti kahvilla sen jälkeen, isä kahville sitten.
Kutsussa jo ilmoitat, että koska ette pääse sopuun järjestelyt ovat nyt tällaiset.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 12:24"]
Miksi nimenomaan sun isääsi ei kutsuta kun vaan jos äiti jää pois.Onko isä niin paljon halpa-arvoisempi yksilö?? Eikö kuuluisi vuorotella jos eivät voi yhtäaikaa olla paikalla.Kaivaako ne kaunat sinuakin,onko manipuloitu?
[/quote]
Mulle ja mun lapsille äitini on paljon läheisempi. on paljon arjessa apuna ja elämässämme muutenkin. Mun isä tulee vain kutsuttuna kylään, eli nähdään pari kertaa vuodessa. Isä ei ollut mulle koskaan läheinen, en edes ole kutsunut häntä koskaan isäksi vaan etunimeltä.
t: se joka kutsuu isän vain jos äiti ei pääse tai eri päivänä
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 13:27"]
Miksi nimenomaan sun isääsi ei kutsuta kun vaan jos äiti jää pois.Onko isä niin paljon halpa-arvoisempi yksilö?? Eikö kuuluisi vuorotella jos eivät voi yhtäaikaa olla paikalla.Kaivaako ne kaunat sinuakin,onko manipuloitu?
[/quote]
Mulle ja mun lapsille äitini on paljon läheisempi. on paljon arjessa apuna ja elämässämme muutenkin. Mun isä tulee vain kutsuttuna kylään, eli nähdään pari kertaa vuodessa. Isä ei ollut mulle koskaan läheinen, en edes ole kutsunut häntä koskaan isäksi vaan etunimeltä.
[/quote]
Onko isällesi annettu edes mahdollisuutta olla sinulle isä ja isoisä lapsenlapsilleen vai omiko äitisi sinut automaattisesti itselleen ja nyt hän omii myös lapsenlapset...
Juhjanetistä saat tietoja, miten juhlat järjestään esim. mitä ristiäisten järjestelyissä tulisi ottaa huomioon.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 13:31"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 13:27"]
[/quote]
[/quote]
Onko isällesi annettu edes mahdollisuutta olla sinulle isä ja isoisä lapsenlapsilleen vai omiko äitisi sinut automaattisesti itselleen ja nyt hän omii myös lapsenlapset...
[/quote]
Isäni on entinen alkoholisti ja erakkoluonne. Ei ole koskaan osoittanut mitään kiinnostusta omiin lapsiinsa tai lapsenlapsiina. Mun veli ei ole hänen kanssaan missään tekemisissä. Minä kutsun velvollisuuden tunteesta.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 13:09"]
Kutsuisin eksän ja antaisin eksän itse käyttää arvostelukykyään, tuoko nyksän sinne. Omapahan olisi häpeänsä, jos toisi. Se, joka pysyy nousemaan näiden asioiden yläpuolelle, näyttää AINA paremmalta.
[/quote]
Kiitos! Näin teen. Se on totta, minä en ole vastuussa toisten töppäilyistä, edustakoon niitä ihan itse. Kuinka helposti sitä sotkeekin itsensä mukaan soppaan. Tämä oli mulle oikein hyvä näkökulma :)
Minä olisin ikionnellinen jos vanhempieni välit olisivat jäätävät, eivätkä suostuisi tervehtimään toisiaan sukujuhlissa. Mutta ei, keskinäinen vittuilu alkaa lähes välittömästi kun ovat samassa tilassa. Kokeiltu on. Niinpä tehtiin päätös että kutsumme heidät vuoronperään sukujuhliin. Esim. äitini oli häissämme, isä esikoisen ristiäisissä, äiti nuoremman ristiäisissä. Synttärit vietetään niin että toinen kutsutaan kahvittelemaan varsinaisen juhlan aikana ja toinen tulee illemmalla. Ja aina vuorotellen.
Miehen vanhemmat tokenivat vuosisadana pahimmasta avioerosta aika nopeasti, kun me ilmoitettiin, että ei todellakaan tehdä häihimme mitään erityisjärjestelyjä heidän takiaan. Yhteiset lapsenlapset ovat sen jälkeen parantaneet haavoja niin hyvin, että anoppi oli jopa kutsuttu apen 60 v. juhliin ja pystyvät juttelemaan normaalisti toisilleen.
Ei ristiäisiin oikein voi kutsua eri aikaan, tapahtuma on niin lyhyt.
Kutsuisin eksän ja antaisin eksän itse käyttää arvostelukykyään, tuoko nyksän sinne. Omapahan olisi häpeänsä, jos toisi. Se, joka pysyy nousemaan näiden asioiden yläpuolelle, näyttää AINA paremmalta.