Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää!! Läski ystäväni kerjää lenkkiseuraa minusta

Vierailija
01.04.2014 |

Todella törkeä otsikko, mutta halusin teidän huomion. Ystäväni on ylipainoinen, mutta ihana ja mahtava ihminen sekä kaunis minun silmissäni.

Hän on aloittanut laihiksen ja alkanut liikkumaan. Hän käy kävelylenkeillä ja on pyytänyt minua monta kertaa mukaan ja jonkun verran olen mennytkin.

Ongelma on siinä, että minäkin olen aloittanut laihiksen ja liikunnan, mutta sillä erolla, että vauhtini on paljon kovempi kuin hänen ja nykyään juoksen oman lenkkini. Jos lähden hänen kanssaan kävelylenkille, niin vauhti on niin hidas, etten saa sykettä nousemaan kun taas ystäväni puuskuttaa naama punaisena hiki virraten. 

En kuitenkaan jaksa kahta lenkkiä päivässä, joten mielummin valitsen oman juoksulenkkini. Miten ihmeessä selitän tämän ystävälleni ilman että loukkaan häntä? 

Kommentit (130)

Vierailija
21/130 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa tuo läskinpoltto-syke ei pidä paikkaansa. Mitä enemmän rehkii, sitä enemmän kuluu kaloreita. MUTTA koska maksimisykkeellä ei jaksa niin pitkään rehkiä, SIKSI kannattaa välillä tehdä matalampisykkeisiä, mutta kestoltaan pidempiä harjoitteita!

Vierailija
22/130 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 17:55"]

Itse asiassa tuo läskinpoltto-syke ei pidä paikkaansa. Mitä enemmän rehkii, sitä enemmän kuluu kaloreita. MUTTA koska maksimisykkeellä ei jaksa niin pitkään rehkiä, SIKSI kannattaa välillä tehdä matalampisykkeisiä, mutta kestoltaan pidempiä harjoitteita!

[/quote]

Onko noin? Kovin sitkeässä silti elää myytti "fat burning zonesta". Sinänsä loogista kumminkin tuokin.

23

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/130 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisia keskusteluja syntyy kun liikunta nähdään vain läskinpolttona. Eikö tosiaan kenellekään liikunta tarjoa muuta kuin pienempää vaakanumeroa, nopeampaa kilometrivauhtia tai raskaampaa painoja?

Vierailija
24/130 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 17:50"]

100, reipas kävely kuluttaa energiaa tehokkaammin kuin reipas lenkki. Kalorinpoltto on tehokkaimmillaan suhteellisen maltillisilla sykeluvuilla, joihin pääsee reippaalla kävelylläkin, jos yhdistää mukaan vaikka sauvat ja vähän ylämäkeä...

Reippaat juoksulenkit ovat kunnonkohotuksessa hyviä, yhdistettynä maltillisempiin palautuslenkkeihin. Mutta kaloreita ne polttavat huonommin. Tämän saa selville itse kukin konkreettisesti, kun investoi sykemittariin, joka laskee kaloritkin...

23

[/quote]

Tässä linkki eri lajien energiankulutukseen. Luvuthan ovat luonnollisesti arvioita, mutta suuntaa-antavia

http://www.sydanliitto.fi/liikunta-ja-painonhallinta

Esim. taulukossa 80-kiloinen henkilö 

juoksu 10 km / h, energiankulutus 820 kcal

sauvakävely 6km/t, energiankulutus 470 kcal 

kävely 6 km/t, energiankulutus 400 kcal

kävely 4 km/t, energiankulutus 250 kcal 

(52)

Juoksu, 10 km/h
820

Vierailija
25/130 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 18:03"]

Tällaisia keskusteluja syntyy kun liikunta nähdään vain läskinpolttona. Eikö tosiaan kenellekään liikunta tarjoa muuta kuin pienempää vaakanumeroa, nopeampaa kilometrivauhtia tai raskaampaa painoja?

[/quote]

Kyllä, se tuottaa myös mielihyvää ja varmasti muitakin hyviä asioita. Siispä taidankin tästä suunnata kuntosalille.

(52)

Vierailija
26/130 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsi ylös kaikki jotka jaksaa juosta 10 km/h vauhdilla tunnin. Niin että pystyy puhumaan ja lenkin jälkeen olo on reippaan kevyt. Kyll on kovatasoista väkeä täällä jos 10km/h on pk-vauhtia.

Vierailija
27/130 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon vahvasti että useamman lenkkivauhti on melkein reippaan kävelyn kanssa yhtä nopeaa. Joten ihan hyvin lenkin voi tehdä ystävän kanssa.

Vierailija
28/130 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 11:22"]Ap, läski palaa nimenomaan melko matalilla sykkeillä. Useimmat laihduttajat tekevät sen virheen, että paahtavat kovilla sykkeillä ja turbovaihde päällä. Oikeasti paras laihdutussyke on aikuisella siinä noin 125-155.

Siihen pääset sinäkin, jos vaikkapa käytät sauvoja tehokkaasti. Tai voit ottaa nilkkapainot. Molempia saa muutamalla kympillä urheiluliikkeestä.

Siten voit sekä liikkua kaverin kanssa että laihduttaa tehokkaasti.

Teet sitten lisäksi pari lenkkiä viikossa juosten ja kovemmalla sykkeellä. Rasitukseltaan erilaiset lenkit ovat tehokkain tapa laihtua JA kohottaa kuntoa!

[/quote]

Mulla on juuri sama ongelma kuin ap:llä. Mun syke ei rauhallisella kävelyllä, kaverin tahdissa, nouse kuin max 110. Kuitenkin niillä lenkeillä käyn, sosiaalisuuden takia. Koitan sitten muina päivinä liikkua kovalla teholla. Ymmärrän ap:tä.

Vierailija
29/130 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kokeilleet hidasta hölkkää kävelijän rinnalla? Hölkästä voi tehdä ihan niin tehokasta kuin on tarvis. Voi näyttää joidenkin ohikulkijoiden mielestä hölmöltä, mutta tämä ei varmasti haittaa. Jokunen vuosi sitten hidas hökkä oli oikein muodissa ja sen kerrottiin olevan tehokkaampi tapa nostaa kuntoa kuin nopeammin etenevä juoksu. Hidas hölkkä voi siis olla raskaampaa kuin juoksu.

Vierailija
30/130 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 18:42"]Oletteko kokeilleet hidasta hölkkää kävelijän rinnalla? Hölkästä voi tehdä ihan niin tehokasta kuin on tarvis. Voi näyttää joidenkin ohikulkijoiden mielestä hölmöltä, mutta tämä ei varmasti haittaa. Jokunen vuosi sitten hidas hökkä oli oikein muodissa ja sen kerrottiin olevan tehokkaampi tapa nostaa kuntoa kuin nopeammin etenevä juoksu. Hidas hölkkä voi siis olla raskaampaa kuin juoksu.

[/quote]

Olen kokeillut, useastikin talvella, sillä olisin muuten jäätynyt jos olisin kävellyt juoksuvarusteissani kaverini tahtia. Siitä huolimatta käyn mieluummin lenkillä joko yksin tai suunnilleen samankuntoisen kanssa. (52)

Vierailija
31/130 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 17:50"]

100, reipas kävely kuluttaa energiaa tehokkaammin kuin reipas lenkki. Kalorinpoltto on tehokkaimmillaan suhteellisen maltillisilla sykeluvuilla, joihin pääsee reippaalla kävelylläkin, jos yhdistää mukaan vaikka sauvat ja vähän ylämäkeä...

Reippaat juoksulenkit ovat kunnonkohotuksessa hyviä, yhdistettynä maltillisempiin palautuslenkkeihin. Mutta kaloreita ne polttavat huonommin. Tämän saa selville itse kukin konkreettisesti, kun investoi sykemittariin, joka laskee kaloritkin...

23

[/quote]

10km kuluttaa noin 600 kaloria aivan sama, käveletkö reippaasti, vai juoksetko. Hiitti ja vauhdikas juoksu lisäksi pitävät yllä jälkipolttoa pitkään.

Näyteikkunakävelyistä ei ole oikeastaan mitään hyötyä, jos kunto on parempi. Toki sellaiselle, joka ei ole koskaan liikkunut.

Mutta kenellä tosiaan on aikaa juosta ensin tunnin lenkki ja sen jälkeen ulkoiluttaa kävelevää kaveria tunti, pari. Mieluummin vaikka niin, että juoksen omat lenkkini ja sitten voin kotona puuhailla ja kävelkööt kaveri ja jutustelee samalla puhelimeen kanssani, jos välttämättä halua lärpättää lenkkeillessä.

Vierailija
32/130 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 18:08"]

Käsi ylös kaikki jotka jaksaa juosta 10 km/h vauhdilla tunnin. Niin että pystyy puhumaan ja lenkin jälkeen olo on reippaan kevyt. Kyll on kovatasoista väkeä täällä jos 10km/h on pk-vauhtia.

[/quote]

Viittaan. Aerobinen kynnykseni on n. 5.15/km. viimeksi mitattuna. Joten koen, että en saa kaverin kanssa käveleskelystä muuta kuin kiireen kotitöihini ja se aika on lapsiltani pois pitkän työpäivän jälkeen.

Itse asiassa 6min/km on keskivertohölkkääjän perus-pk.vauhti.

Vierailija
33/130 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

näytä tää aloitus sille läskille, niin eipä kerjää enää lenkkiseuraa. ainakaan sinusta.

Vierailija
34/130 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole ihan kiva välillä kävellä ja jutella sen kaverin kanssa. Kävelkää pidempi lenkki, ei joka kerta tarvitse juosta. Pitkä, reipas kävely tekee hyvää juoksukunnollekin.

Vierailija
35/130 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 23:39"]

Eikö ole ihan kiva välillä kävellä ja jutella sen kaverin kanssa. Kävelkää pidempi lenkki, ei joka kerta tarvitse juosta. Pitkä, reipas kävely tekee hyvää juoksukunnollekin.

[/quote]

No ei. Ei ole kiva kävellä ja jutella kaverin kanssa, kun ei ole aikaa. Mieluummin tekee omat treeninsä suunnitelman mukaan, kuin ulkoiluttaa kaveria, kuin jotain mopsia narussa.

Onko kukaan ihan oikeasti niin vastuussa kaveristaan, että pitää oikein käydä iltaisin sitä kävelyttämässä. Aikuinen ihminen, kenellä on työ, lapset ja puoliso.

Kuinka avuttomia jotkut naiset osaavat olla.

Vierailija
36/130 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ettekö näe ystäviänne lainkaan? Kyllä aina löytyy aikaa jos haluaa. Ja kävelylenkeily nyt ei ole edes hyödytöntä. Laitatte vain kunnolla päälle, niin ei tule kylmä.

Vierailija
37/130 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 10:52"]Todella törkeä otsikko, mutta halusin teidän huomion. Ystäväni on ylipainoinen, mutta ihana ja mahtava ihminen sekä kaunis minun silmissäni.

Hän on aloittanut laihiksen ja alkanut liikkumaan. Hän käy kävelylenkeillä ja on pyytänyt minua monta kertaa mukaan ja jonkun verran olen mennytkin.

Ongelma on siinä, että minäkin olen aloittanut laihiksen ja liikunnan, mutta sillä erolla, että vauhtini on paljon kovempi kuin hänen ja nykyään juoksen oman lenkkini. Jos lähden hänen kanssaan kävelylenkille, niin vauhti on niin hidas, etten saa sykettä nousemaan kun taas ystäväni puuskuttaa naama punaisena hiki virraten. 

En kuitenkaan jaksa kahta lenkkiä päivässä, joten mielummin valitsen oman juoksulenkkini. Miten ihmeessä selitän tämän ystävälleni ilman että loukkaan häntä? 

[/quote]

Hurja tahti tosiaan, jos et kahta lenkkiä jaksa :D

Vierailija
38/130 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä panisin välit poikki tuollaisen kaverin kanssa. Oikea ja aito kaveri tukee heikompaa ja lähtee sen kanssa kävelemään ja haluaa jutella ja nähdä. 

Treenaajat on tiukkapipoisia ja muka niin kiireisiä, etteivät voi käydä kaverinsa kanssa kävelemässä ensin ja sitten juosta sitä omaa juoksuaan. Minä lemppaisin ap.n heti kaveripiiristä pois. Minusta aito kaveruus on sitä, että kuunnellaan toista ja tehdään yhdessä juttuja, eikä heti hyljätä jos oma kunto paranee.

Vierailija
39/130 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä priorisoisin oman kroppani ja kehitykseni ilman muuta. Läski saisi lenkkeillä keskenään.

Vierailija
40/130 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 08:16"]

Mä priorisoisin oman kroppani ja kehitykseni ilman muuta. Läski saisi lenkkeillä keskenään.

[/quote]

Kohta saat priorisoida yksinään, kun sun kaikki ystävät jättää sut ihailemaan mahalihaksiasi. Treenaajat on narsisteja, jotka on valmiita heti hylkäämään kaverinsa, kun alkavat onnistumaan.

Pipo kireällä treenaajat ovat naurettavia ja heillä ei ole kavereita. Enkä yhtään ihmettele, kun luen tätä ketjua, ettei muka ehditä hitaamman kaverin matkaan kävelylle, kun pitää paahtaa peräsuoli pitkällä kaloreita laskien.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi