20e rahaa ja sillä pitäs saada ruoat kolmelle päivälle
Minä plus 2 teniä (tyttöjä) sekä kissa.
Mitä ostaisit?
Kommentit (132)
Syökää se kissa. Osta muutama sipuli ja pari porkkanaa ja muutama peruna.
Kaikki vaan kattilaan ja mummolle karvakintaat jouluksi
Toteuttamaton yhtälö olisi meillä. Sanaton sopimus teinien kavereiden vanhempien kesken, että nuo syövät siellä, kenen luona sattuvat kulloinkin olemaan.
Ja kun nuo saa istutettua pöydän ääreen, syövät kuin hevoset. Pizzaa ei tehdä pellillistä vaan kaksi, mieluiten kolme.
En osaa tuohon sanoa muuta kuin että olet pulassa. Jopa kahden pohjattoman mahan omaavan kasvuikäisen kanssa.
Paljon hyviä vinkkejä ap:lle. Joku tuolla vinkkasikin, älä osta leipää, leivo sitä itse. Erityisesti, jos sinulla on aikaa. Paljon täyttävämpääkin kuin kaupan leivät. Osta laputettuja tuotteita. Minä teen näin, vaikka olen hyvätuloinen vakityössä oleva perheenäiti.
Mukavia survivalismiketjuja.
Mitenköhän itse pärjäisin esim. n.50€ kk kahdelle hlölle ruoat,mietitääs..Lähtöoletuksena, että kuivakaapeista löytyy yrtit/mausteet, jauhot/leseet,hiutaleet,hiivat,etikkaa,öljyä.
Ostaisin ehkä
1kg sikanautajauheliha n. 5€/ kg
300 g pekoni n.8.50€/ kg
1 kokonainen kirjolohi tiskiltä n.8€/ kg TAI
1 kg perkaamattomia silakoita n. 6€/ kg
2 kg valkokaali n.1€/kg
1 kg sipulia n.1€/ kg
2 kg perunaa n. 1€/ kg
30 kpl kananmunia n.2€/ kg
2 kg makaronia n.0.50€/ kg
2 kg omenoita n.1.50€/ kg
2 kg porkkanoita n.1€/ kg
1 kg punajuuria n.1€/ kg
500g sitruunaa n. 2.5€/ kg
1 kg maitorahkaa n.2€/ kg
400g maitojauhetta n.5.50€/400g
1 l täysmaitoa n.1€/ l
200g punaista viiliä (siemeneksi) n. 2.50€/ kg
200g bulgarianjugurttia ( siemeneksi) n. 3.50€/ kg
4 prk ruokakermaa n.2€/ l
1 kg voita n.5€/ kg
500g kuivattuja herneitä n.1.50€/ kg
500 g soijarouhetta n.6€/ kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmen päivän ruuat nyt tekee koska vaan ihan kotoa löytyvistä tarvikkeista, joten osta vaikka vessapaperia jos et muuta tarpeellista keksi.
5 pussia makaronia ja 2tlk tomaattimurskaa löytyy. Ap
Ja jääkaappi on ihan tyhjä vai? Eli aamiaistarvikkeista lähtien (kahvit, teet, leivät, levitteet, juusto ym.) täytyy ostaa? Sitten voi tehdä kyllä 20 egee tiukkaa. Mutta jos nyt on kaapeissa peruselintarvikkeet, niinkuin normaalisti ihmisillä on, niin 20 e riittää aika pitkälle. Jos mun tarttis pärjätä useampi päivä tuolla rahalla, niin ostaisin perunoita, porkkanoita, jauhelihaa ym. edullisia ruokatarvikkeita, joista vähän varioimalla saa jo useita erilaisia ruokia valmistettua.
Edullisia:
Peruna, porkkana, kaali, soijarouhe, makkara, pikapuuro, kananmuna, itse tehdyt sämpylät, banaani.
(Soijarouhe siksi, koska se on paljon edullisempaa kuin esim jauheliha.)
Ensiksikin, tee sitä ruokaa, mitä teinit syövät. Esimerkiksi oma teini ei söisi mitään kaalilaatikkoa, eli hukkaan menisi se ”säästö”, kun sitten tarvitsisi kuitenkin jotain syötävää. Ja toi soijarouhe, jos se maistuu, niin hyvä, mutta jos ei maistu, niin jätä kauppaan. Itse ostaisin jauhelihaa, ja juurikin tekisin makaronilaatikkoa. Toinen ruoka voisi olla jauhelihakeitto. Ilta/aamupalaksi riisipuuro, niin, että keität sen veteen ja lopuksi lisäät 2 dl kermaa. Voit keittää isomman satsin puuroa noin, kermapurkki on halvempi kuin kaksi litraa maitoa. Keitettyjä kananmunia myös aamu/iltapalaksi. Jos lapsille maistuu, niin tomaattimurskasta voisi keittää linssien kanssa keiton, siihen vain siis sipulia, linssejä, vettä ja tomaattimurskaa ja mausteita. Tässä muutama vinkki.
- Jauheliha/soijarouhe + italianpatapussi =italianpataa,
- Broilerin koipia, riisiä + kasviksia = broileri riisipedillä ja kasviksilla,
- Kalapuikkoja + perunoita ja porkkanoista porkkana raastetta = sitä itseään.
Edullisia ruokia/lisukkeita, joita ei ole täällä vielä mainittu:
Itsetehty italianpata soijarouheesta (valmispussin hinnalla saat paljon isomman satsin)
Rahkasta tehty tuorejuusto (maustetaan halutulla tavalla ja valutetaan esim suodatinpussissa/siivilässä, kunnes kyllin kiinteää. Hera otetaan talteen sämpylöiden tekoa varten.) Rahkasta syntyy herkullisia levitteitä ja myös itse tehty öljyn ja voin seos on maukkaampi vaihtoehto,kuin kaupan halpismargariinit.
Esim. juureksista/hernerouheesta/linsseistä erilaisia levitteitä,sosekeittoja,muhennoksia,pihvejä ja sosekeiton jämistä ja esim. juuresten/kuorittujen perunoiden keittovedestä syntyy myös todella hyviä ja maukkaita leipiä
Ohrapuurokin todella hyvää esim. marjakeiton kera ja ruisjauhopuuro puolukoiden ja sokerin kera -nam!
Siementen idätys (auringonkukka,herne,linssi,mungpapu,krassi jne), myös juuresten (esim.punajuuri,porkkana,purjo,sipulit..) naatit voi idättää, versova vihreä on syötävää ja ilmainen salaatinkorvike.
Taikinoista voi tehdä lähes jokaisen itse, muutkin, kuin sämpylätaikinat- pitsataikina jo mainittiin, mutta suolaiset piirakkataikina, tortillawrapit,näkkileivät, pitat, ruisleivät juuresta jne ovat myös helppoja toteuttaa.
Kahvin sijaan voi juoda myös villiyrteistä haudutettuja juomia-ovat terveellisempiä ja usein myös paremman makuisia.
Makeannälkää helpottaa esim. kaakaojauheesta tehdyt pikkuleivät/kakut jne pienet ja edulliset herkut.
Aina nuo iänikuiset pavut, herneet, soija, kaali jne. Ei ole niin vähissä rahat koskaan että tuommosta söisin.
Vierailija kirjoitti:
Ap löytyykö suolaa, hiivaa, öljyä kaapista?
Pizzaa: pari-kolme pellillistä:
-vehnäjauho, vesi, hiiva, suola, öljy 2,50e
-tomaattimurska 2e
-juustoraaste n. 5e
-täytteet:
kinkku, ananas n 3e
soijarouhe, ananas / iso soijarouhepussi n. 3,50e ja ananas 0,60?
oregano 0,50e
juomaksi vettä
-----
Huom: Soijarouheesta saisi tehtyä muutakin ruokaa vielä. (Soijarouheet liotetaan ennen käyttöä.)
-----
-lemmikin ruoka
Soijarouheen käyttö on hyvä vinkki, sen liottaminen sen sijaan huono.
Ja soijarouhe-ananaspizza? Oikeasti?
Vierailija kirjoitti:
Aina nuo iänikuiset pavut, herneet, soija, kaali jne. Ei ole niin vähissä rahat koskaan että tuommosta söisin.
Kenties olet eksynyt väärään ketjuun, jos rahasta ei tee koskaan tiukkaa-heihei!
Vierailija kirjoitti:
Ensiksikin, tee sitä ruokaa, mitä teinit syövät. Esimerkiksi oma teini ei söisi mitään kaalilaatikkoa, eli hukkaan menisi se ”säästö”, kun sitten tarvitsisi kuitenkin jotain syötävää. Ja toi soijarouhe, jos se maistuu, niin hyvä, mutta jos ei maistu, niin jätä kauppaan. Itse ostaisin jauhelihaa, ja juurikin tekisin makaronilaatikkoa. Toinen ruoka voisi olla jauhelihakeitto. Ilta/aamupalaksi riisipuuro, niin, että keität sen veteen ja lopuksi lisäät 2 dl kermaa. Voit keittää isomman satsin puuroa noin, kermapurkki on halvempi kuin kaksi litraa maitoa. Keitettyjä kananmunia myös aamu/iltapalaksi. Jos lapsille maistuu, niin tomaattimurskasta voisi keittää linssien kanssa keiton, siihen vain siis sipulia, linssejä, vettä ja tomaattimurskaa ja mausteita. Tässä muutama vinkki.
On omituista, miksi nykyään lapset/nuoret eivät syö esim. kaalikeittoa/laatikkoa/kääryleitä? Liian hyvälle on lumihiutaleet näköjään opetettu.
Porkkanoita punajuuria perunoita riisiä kaurapuuroa ja öljy ja tonnikalaa/kalapuikkoja kananmunia, siemeniä maitoa, makaroneja, pakastepinaattia ja minitomaatteja, linssejä.
Saat kaikki nuo 20 e kassiin. Ja namit päälle irtiskaupasta.Ota punaisia tuotteita, aina myös.
Vierailija kirjoitti:
Porkkanoita punajuuria perunoita riisiä kaurapuuroa ja öljy ja tonnikalaa/kalapuikkoja kananmunia, siemeniä maitoa, makaroneja, pakastepinaattia ja minitomaatteja, linssejä.
Saat kaikki nuo 20 e kassiin. Ja namit päälle irtiskaupasta.Ota punaisia tuotteita, aina myös.
Unohdin sitruunan koska siitä saa päivitt c vitam annoksen aina kun tiristää ateriaveteen.
Vierailija kirjoitti:
Kolmen päivän ruuat nyt tekee koska vaan ihan kotoa löytyvistä tarvikkeista, joten osta vaikka vessapaperia jos et muuta tarpeellista keksi.
Miksi oletetaan, että ihmisiltä löytyy aina kaapista joitain tiettyä tarvikkeita, joista tehdä ruokaa? Ja mitä ne ovat?
Minulla ei koskaan ole kaapissa esim. jauhoja. En syö leipää enkä leivonnaisia enkä suurustettuja kastikkeita yms. Makaronia/pastaa en syö, joten ei löydy kaapista. Riisiä saattaa joskus löytyä, mutta aika harvoin nykyään. Säilykkeitäkin ostan harvoin enkä koskaan varastoon. Oliiviöljykin on välillä loppu. Pari pussia pakastevihanneksia on varmaan useimmiten pakkasessa, mutta ei niitäkään aina ole.
Ainoastaan jonkun sortin mausteita löytyy takuulla aina. Niitäkö pitäisi sitten pelkästään syödä?
Ja ei, ei ole koskaan ollut sellaista tilannetta, että ei ole mitään syötävää. Viestini koski ainoastaan siis tuota olettamusta, että aina jotain löytyy kaapista. Ja sitä paitsi joskushan jollain voi olla niin tiukkaa, että nekin mitä on siellä kenties ollut on jo syöty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdin sitruunan koska siitä saa päivitt c vitam annoksen aina kun tiristää ateriaveteen.
Ja kisulle shebaa annospusseissa, ja vedessä huljuutettua tonnikalaa (suola pois)jos syö, ei öljyssä
Vierailija kirjoitti:
Mitä nuo 500e laskut oikeen on?
Eri osamaksueriä, esim puhelimet, vaatteet, auto, jne...nämä vain arvioita sellaiselta, joka pitää tuota summaan ihan hirvittäviä ihan vaan perustarpeiden tyydyttämiseen.
Minulla 20 euroa 2 viikoksi. Peruna ohuiksi siivuiksi, pippuria ja suolaa ja munamaito päälle. Paistoin uunissa. Söin pakasteesta löytyvien puolukoiden kanssa. Tein pikkupullia ja sämpylöitä, kun niihin oli ainekset kotona. Haen lisää maitoa kaupasta, ehkä kasviksia ja samalla reseptillä taas lisää uunivuokaa. Enköhän pärjää.