Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

20e rahaa ja sillä pitäs saada ruoat kolmelle päivälle

Vierailija
25.11.2020 |

Minä plus 2 teniä (tyttöjä) sekä kissa.
Mitä ostaisit?

Kommentit (132)

Vierailija
101/132 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti pärjää viikon kirjoitti:

Kaali on parasta keittona . Se vie nälän . Sama kun hernekeitto . Hernepussi 1€ . Sipuli antaa lisää makua. Itse paistetut lätyt ja kun munia jää niistä saa paistettua leivän päälle . Monet ihmiset on syömättä välillä monta päivää ja monet työssäkäyvät kin joutuu näkeen nälkää loppukuusta . Lapselle kasvisruoka on ok ja banaani. Ostat sitten lihaa kun on rahaa. Munassa on lihaa se on kukko tai kana. Leipä paketti 1€ poistettu muna päällem

Anteeksi mitä??

Vierailija
102/132 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap olisi saanut tänään 199e ruokaan mutta ei kelpaa vaan turhuuksiin menee sekin raha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/132 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha kulunut avaus. 

Jauhoa ja vettä on edelleen halvin ja paras tapa selviytyä ja jää vielä rahaa säästöönkin.

Velliä, puuroa, taikinaa, lettuja, pullia, sämpylöitä, leipää - saat takuulla syödäksesi niin paljon että kyllästyt

Vierailija
104/132 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nuo 500e laskut oikeen on?

Ilmeisesti jotain paljon tärkeämpää kuin ruoka

Vierailija
105/132 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä syö se ulostuu kirjoitti:

Kun sitä tomaattimössöö voi laittaa kaalikeittoon jos mössöpurkki . Muutomaatti on kastikkeeseen. Ruskea kastike mutta vähän tomaattisosetta. HK sininen 2-3€ kunnon kastike ja 1€ perunapussi . Sipulia . Voi olla ilman sipulia. Pekoni silputtuna ajaa saman asian kastikkeessa. Peruna soppaan voi sekoittaa makaronia sekaan lisänä. Makaroni sopii makkarakastikkeelle.

Miksi kaikki ruoka-aiheiset ketjut ovat nykyään täynnä tällaisiä omituisia sekavia viestejä?

Vierailija
106/132 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta kissalle ruokaa, lopuilla rahoilla vaikka lihapiiraat ja nakit, atria pitsaa, hk hampparia, tai tee vaikka iso satsi kasvissosekeittoa, mitä ne teinit nyt sitten suostuu syömään ..

Kaurapuuro jne on paljon terveellisempää ja halvempaa kuin nuo atrian tuotteet. Suolikin kiittää.

Vierailija
107/132 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nuo 500e laskut oikeen on?

Ilmeisesti jotain paljon tärkeämpää kuin ruoka

Varmaankin ostettu liian kallista roinaa osareilla kuten monesti näissä tapauksissa.

30€/kk per esine ei vaikuta paljolta, mutta sitten kun tuollaista osareita on 10kpl maksettava per kuukausi, niin alkaa näkymään jo varakkaammankin tilillä.

Vierailija
108/132 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toooosi helppo keissi 🤗!

Jaat vain tuon 20 euroa päivien lukumäärällä (3) ja käytät sitten 20/3 = 6.67 euroa päivässä 🤪!

Muita helppoja ongelmia 😇?

Vierailija
109/132 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee hernekeitto, pussi herneitä,jauhelihapaketti ja pari porkkanaa.saa neljän litran keiton. Kananmunia munakkaina ja keitettynä. Kaikki keitot, paitsi lohikeitto.makaronilaatikko,kaalilaatikko. Puuro aamupalaksi.

Vierailija
110/132 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin

Perunaa 2e:lla

Kananmunaa 2e:lla

Margariinin 0,4e

Reissumiesleipää 1e:lla (on ainakin meidän s-kaupassa halvin leipä, lidlissäkin varmaan se vastaava on halvin)

Juuston 3e:lla

Ranskalaisia 2e:lla (koska jotain iloakin)

Kaalia 2e:lla (raasteeksi, toivottavasti kotona olisi jo mustapippuria ja öljyä kastikkeeksi)

Vihreät pavut 1e:lla (pakaste)

Siinä olisi 13,40e, hmm, ehkä ostaisin lisäksi tomaattimurskaa 2e:lla, itse ainakin syön sitä usein ”tomaattikeittona”, eli vain sitä murskaa ja jotain mausteita.

Vierailija
111/132 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toooosi helppo keissi 🤗!

Jaat vain tuon 20 euroa päivien lukumäärällä (3) ja käytät sitten 20/3 = 6.67 euroa päivässä 🤪!

Muita helppoja ongelmia 😇?

Vierailija
112/132 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän nämä ruikutukset ala jo riittää ?Alkaa ihan vitu.... kun joka aloituksessa valitetaan samaa,etkö ymmärrä paljonko on tulosi / menosi ? Opettele elämään ihan varojesi mukaan.

Tähän vastaan, että en. Tämä oli ensimmäinen kuukausi kun sain liiton rahoja sekä keikkatyötä ei ollut. Tulot pudonneet noin 800e. Että kyllä juu opettelen elämään varojeni mukaan :) vuokran jälkeen jää 600e kuukaudeksi ja siitä laskuihin 500e, niin voit laskea paljonko jää ruokaan. Ap

Miten menee noin paljon laskuihin vuokran jälkeen, 500, miten voi mennä.

Mä en myöskään ymmärrä kun aina kaikilla on noita "laskuja". Mitä ne laskut on, mistä ne tulee? Mä olen itsekin köyhä ja mun ainoat laskut vuokran lisäksi on netti ja puhelin ja 3kk välein sähkölasku. Kaiken ylimääräisen olen karsinut pois. 

Tutkimusten mukaan suomalaiset eivät osaa rahankäyttöä ollenkaan mikä selittää sen että yli 400.000 ihmistä on ulosotossa. Tällä palstalla ja muualla ihmiset aina valittavat etteivät rahat riitä "vaatteisiin" mikä tarkoittanee sitä että köyhempikin väki ostaa uusia vaatteita joka kuukausi vaikka ei olisi tarvetta... jos esim tulot alle 10.000€ niin kuukausittainen 50€ tuhlaus tarpeettomiin vaatteisiin tuntuu budjetissa.

Vierailija
113/132 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmen päivän ruuat nyt tekee koska vaan ihan kotoa löytyvistä tarvikkeista, joten osta vaikka vessapaperia jos et muuta tarpeellista keksi.

Miksi oletetaan, että ihmisiltä löytyy aina kaapista joitain tiettyä tarvikkeita, joista tehdä ruokaa? Ja mitä ne ovat?

Minulla ei koskaan ole kaapissa esim. jauhoja. En syö leipää enkä leivonnaisia enkä suurustettuja kastikkeita yms. Makaronia/pastaa en syö, joten ei löydy kaapista. Riisiä saattaa joskus löytyä, mutta aika harvoin nykyään. Säilykkeitäkin ostan harvoin enkä koskaan varastoon. Oliiviöljykin on välillä loppu. Pari pussia pakastevihanneksia on varmaan useimmiten pakkasessa, mutta ei niitäkään aina ole.

Ainoastaan jonkun sortin mausteita löytyy takuulla aina. Niitäkö pitäisi sitten pelkästään syödä?

Ja ei, ei ole koskaan ollut sellaista tilannetta, että ei ole mitään syötävää. Viestini koski ainoastaan siis tuota olettamusta, että aina jotain löytyy kaapista. Ja sitä paitsi joskushan jollain voi olla niin tiukkaa, että nekin mitä on siellä kenties ollut on jo syöty.

Koska AINA pitäisi olla muutaman päivän hätäruokavara, aina.

Sitä paitsi, juuri koskaan ei ole reseptiä mihin menee se kokonainen kaupan annospaketti. Mitä niille tapahtuu?

Toivottavasti on jo käytetty pois, eikä vaan jätetty vanhenemaan ja heitetty pois.

Omalla lapsella kun oli "ei mitään ruokaa kaapissa" oli mm 4avattua pakettia tomusokeria - kun aina tuli varmuudeksi ostettua kun aikoi leipoa.

No, nyt on saanut 'vähän koulutusta' siihen mitä kaapissa pitää olla ja miten saa rahat riittämään koko kuukaudeksi (jep, ihan esim "ei mitään woltteja" vaikka "kun muutkin ja se on niin kätevää")

Joo, pitäisi varmaan, mutta jos tosi tiukilla on, niin ei välttämättä jää. Olen itse aina pitänyt huolen siitä, että ruoka ei lopu kesken, mutta kyllä aika usein on käynyt niin, että tili/tukipäivää edellisenä pävänä sitten syön ne kutakuinkin viimeiset ruoat, tai ei ainakaan jää ruokaa useammaksi päiväksi.

En oikein muutenkaan osaa varautua minkään ns. katastrofin varalle, koska ei koskaan ole sattunut mitään. Täällä päin ei ole edes ollut niitä pitkiä sähkökatkoja, joita on jossain Itä- ja Keski-Suomessa vähän väliä. Ehkä olen sitten liian luottavainen, mutta ei minulla ole koskaan ollut mitään vakuutuksiakaan. Ja olen jo 50+.  Mutta myös lapseton, mikä lienee aika olennainen asia tässä yhteydessä. Äitinä ajatusmaailmani olisi todennäköisesti muodostunut erilaiseksi.

Tähän tulee varmaan hirveästi alapeukkuja, mutta antaa tulla vaan. :D

Vierailija
114/132 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän nämä ruikutukset ala jo riittää ?Alkaa ihan vitu.... kun joka aloituksessa valitetaan samaa,etkö ymmärrä paljonko on tulosi / menosi ? Opettele elämään ihan varojesi mukaan.

Tähän vastaan, että en. Tämä oli ensimmäinen kuukausi kun sain liiton rahoja sekä keikkatyötä ei ollut. Tulot pudonneet noin 800e. Että kyllä juu opettelen elämään varojeni mukaan :) vuokran jälkeen jää 600e kuukaudeksi ja siitä laskuihin 500e, niin voit laskea paljonko jää ruokaan. Ap

Miten menee noin paljon laskuihin vuokran jälkeen, 500, miten voi mennä.

Mä en myöskään ymmärrä kun aina kaikilla on noita "laskuja". Mitä ne laskut on, mistä ne tulee? Mä olen itsekin köyhä ja mun ainoat laskut vuokran lisäksi on netti ja puhelin ja 3kk välein sähkölasku. Kaiken ylimääräisen olen karsinut pois. 

Oisko mahdollista, että jotkut köyhät haluaa hankkia itselleen elämän?

Vierailija
115/132 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunsin kerran yhden naisen joka kävi kaupungin kalleimalla kuntosalilla mutta ei ollut ruokaan yhtään rahaa. Hoikka oli mutta silti...

Miten kauan se kävi siellä kuntosalilla syömättä? Vai kävikö aina jonkun kaverin tms. luona syömässä?

Täällä ihmettelijöillä on varmaan aina säännölliset tulot ja menot. Kukaan ei ole koskaan jäänyt esim. yllättäen työttömäksi,  ei ole keikkatöissä, ei tullut koskaan mitään yllättävää menoa jne. Vai?

No minä olen työtön ja silti ihmettelen miten voi olla tilanne että tilillä 20e.

Jos olet pidemmän aikaa ollut työtön (ja kokonaan työtön), niin tulosi ovat varmaan vakiot. Ansiosidonnaisenkin kesto on tiedossa (tai ainakin pitäisi olla). Eli voit ennakoida ja budjetoida, eikä mitään pitkiä taukoja tule esim. tukiin jonkun työkeikan takia.

Vierailija
116/132 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunsin kerran yhden naisen joka kävi kaupungin kalleimalla kuntosalilla mutta ei ollut ruokaan yhtään rahaa. Hoikka oli mutta silti...

Miten kauan se kävi siellä kuntosalilla syömättä? Vai kävikö aina jonkun kaverin tms. luona syömässä?

Täällä ihmettelijöillä on varmaan aina säännölliset tulot ja menot. Kukaan ei ole koskaan jäänyt esim. yllättäen työttömäksi,  ei ole keikkatöissä, ei tullut koskaan mitään yllättävää menoa jne. Vai?

No minä olen työtön ja silti ihmettelen miten voi olla tilanne että tilillä 20e.

Jos olet pidemmän aikaa ollut työtön (ja kokonaan työtön), niin tulosi ovat varmaan vakiot. Ansiosidonnaisenkin kesto on tiedossa (tai ainakin pitäisi olla). Eli voit ennakoida ja budjetoida, eikä mitään pitkiä taukoja tule esim. tukiin jonkun työkeikan takia.

Olen ollut parhaimmillaan 3kk ilman tukia, sain ainoastaan lapsilisät.

Vierailija
117/132 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä kissanruokaan 50€ ja voit laskea paljonko teille jää.

Ohiksena: mielenkiinnosta aloin laskemaan, paljonko meillä menee kissaan rahaa kuukaudessa ja sain summaksi 57,60e (Prisma), hiekkaan 7e/kk (K-market). Satunnaisia herkkuja en laske, ne kun ei ole pakollisia. Eli pakollisiin menoihin 64,60e. Onhan sekin aika paljon rahaa, onneksi meillä ei ole talousongelmia tällä hetkellä. Mutta kissanruoasta en kyllä tingi jos ongelmia tulee. 

Kisulla on hyvä äippä :). Hienoa.

Vierailija
118/132 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saanko arvata?? :-P

Omat tulosi ovat yli 40000€ vuodessa, siis netto

Vierailija
119/132 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän söin opiskelijana viikon pelkkää seurakunnan ruoka-avusta saatua moniviljapuuroa, kun rahat olivat töysin loppu. 20 eurolla saat niin paljon puuroa, että riittää teille vaikka koko viikoksi.

Vierailija
120/132 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut parhaimmillaan 3kk ilman tukia, sain ainoastaan lapsilisät.

No siinä tapauksessa sait varmaan jossain vaiheessa sellaista palkkaa, että kykenit siitä säästämään jonkin verran? Tai sitten pystyit lainaamaan jostain? Tai oli sijoituksia? Sait perinnön tai voitit rahaa?