Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen säästänyt 10 000 euroa vuodessa jo usean vuoden ajan

Vierailija
25.11.2020 |

Luin hesarista jutun (https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000007623627.html), jossa henkilö kertoo säästäneensä vuodessa 10 000 euroa. Jäin miettimään, että mitäs kummallista siinä nyt on? Olen tehnyt samaa jo monena vuonna. Nettopalkkani kuukaudessa on 2000 euroa, josta säästöön menee 850 euroa ja loput elämiseen. Ehkä elän sitten tylsää elämää jonkun mielestä, mutta mun harrastukset ei vaadi oikein ollenkaan rahaa ja kyllä me silti käydään avopuolison kanssa ulkona syömässä yms. muissa riennoissa silloin tällöin (tai siis käytiin ennen koronaa).

Kommentit (108)

Vierailija
101/108 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei. Ihmetellä täytyy miten pienillä summilla pärjäätte. Saan kuussa n. 2800 käteen, mies samaten ja joka helvetin penni menee joka kuussa.

Sitten vika on kulutuksessa.

Meillä on keskimääräinen kuukausikulutus tänä vuonna ollut 1895,23 €. Kahden hengen talous kyseessä.

Vierailija
102/108 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan tällähethellä nettona 10200e/vuosi. En paljoa säästele tuosta summasta. Varsinkaan kymppitonnia.

Miehen palkalla käytännössä eletään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/108 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä, ap! Aloittajan on kuitenkin hyvä huomata, että lapseton työssäkäyvä pariskunta on säästämisen suhteen hyvin erilaisessa tilanteessa kuin moni.

Itse olen eronnut, pienempi lapsi asuu kotona ja isompaa lasta autan taloudellisesti. Vastike ja lainat ovat yhteensä 1100€/kk. Säästöön jää ihan maksimissaan muutama satanen, aina ei sitäkään.

Vierailija
104/108 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä ei selvästikään ole lapsia, ei autoa ettekä harrasta mitään johon kuluu juurikaan rahaa. Liäsksi asumisennekaan ei vie kovin paljon rahaa eli asutte luultavasti ahtaasti. Sinulle voi olla yllätys että kaltaisesi ihmiset ovat varsin harvinaisia.

Asutaan Helsingin keskustassa 52 neliön kaksiossa. Ei ole lapsia eikä autoa eikä tule olemaankaan. Harrastukset ei tosiaan kuluta paljon rahaa :)

Ap

No niin.

Itse saan käteen 2300-2400e. Asumme omistamassa kolmiossa, ja kulut siitä ovat 1200e kk, jonka maksamme puoliksi. Pakko olla auto koska kaksi lasta, koira, työt jne. Siihen menee about 200-400e kk. Riippuen onko korjauksia, vakuutuksia jne. Lasten hoitomaksut ovat 500e / kk. Ruokakulut ovat 4 henkilöltä joku 500-600e/kk. Tähän vielä puhelimet, sähköt, vedet, harrastukset, jne jne. Ei sitä kauheasti jää säästöön.

Helposti jäi silloin kun asui yksin tai kaksin ja pytsyi nuukailla sekä käyttää julkisia. Ei ollu mitään ongelmaa saada yli 1000e säästöön. Niiden avulla ostimme tämän asunnon.

Sitten kun lapset ovat isompia, taas pääsee säästämään eri tavalla.

Vierailija
105/108 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä ei selvästikään ole lapsia, ei autoa ettekä harrasta mitään johon kuluu juurikaan rahaa. Liäsksi asumisennekaan ei vie kovin paljon rahaa eli asutte luultavasti ahtaasti. Sinulle voi olla yllätys että kaltaisesi ihmiset ovat varsin harvinaisia.

Asutaan Helsingin keskustassa 52 neliön kaksiossa. Ei ole lapsia eikä autoa eikä tule olemaankaan. Harrastukset ei tosiaan kuluta paljon rahaa :)

Ap

No niin.

Itse saan käteen 2300-2400e. Asumme omistamassa kolmiossa, ja kulut siitä ovat 1200e kk, jonka maksamme puoliksi. Pakko olla auto koska kaksi lasta, koira, työt jne. Siihen menee about 200-400e kk. Riippuen onko korjauksia, vakuutuksia jne. Lasten hoitomaksut ovat 500e / kk. Ruokakulut ovat 4 henkilöltä joku 500-600e/kk. Tähän vielä puhelimet, sähköt, vedet, harrastukset, jne jne. Ei sitä kauheasti jää säästöön.

Helposti jäi silloin kun asui yksin tai kaksin ja pytsyi nuukailla sekä käyttää julkisia. Ei ollu mitään ongelmaa saada yli 1000e säästöön. Niiden avulla ostimme tämän asunnon.

Jos päivähoitomaksut jäävät säästön lasten aloitettua koulun niin sehän tekee jo monta tuhatta euroa.

Vierailija
106/108 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No niin.

Lähtökohtaisesti ei ole tilannetta missä olisi pakko olla auto. Lasten kanssa se tosin helpottaa elämää ihan helkutisti. Yleisesti hieman ärsyttää kommentit missä ihmiset muuttavat jonnekin korpeen ja sitten perustelevat sitä 2 autoa kulkemisella kun ei sieltä pääse muulla töihin. Lähtökohtaisesti ei kuitenkaan ajatella olisiko mahdollista tehdä sellaisia uhrauksia jonka seurauksena voitaisiin asua hyvien kulkuyhteyksien päässää ja tällöin tarve 2 autolle tai jopa autolle kokonaan ei olisi ehdoton.

Kysymys kuuluu myös, miten voisit omaa elämääsi järjestellä niin että pystyisit karsimaan kulurakennettasi ja tällöin jäisi enemmän säästöön jos se on tavoitteena. Itse muutimme helsingin 1200€ vuokra-kaksiosta Vantaalle 700€ vuokra-yksiöön. Elintasossa tietenkin laskua, mutta 6000€ /vuodessa säästöjä lisää vuodessa helpottaa oman asunnon ja tulevaisuuden rakennusta.

Vierailija
107/108 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuula kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No niin.

Lähtökohtaisesti ei ole tilannetta missä olisi pakko olla auto. Lasten kanssa se tosin helpottaa elämää ihan helkutisti. Yleisesti hieman ärsyttää kommentit missä ihmiset muuttavat jonnekin korpeen ja sitten perustelevat sitä 2 autoa kulkemisella kun ei sieltä pääse muulla töihin. Lähtökohtaisesti ei kuitenkaan ajatella olisiko mahdollista tehdä sellaisia uhrauksia jonka seurauksena voitaisiin asua hyvien kulkuyhteyksien päässää ja tällöin tarve 2 autolle tai jopa autolle kokonaan ei olisi ehdoton.

Kysymys kuuluu myös, miten voisit omaa elämääsi järjestellä niin että pystyisit karsimaan kulurakennettasi ja tällöin jäisi enemmän säästöön jos se on tavoitteena. Itse muutimme helsingin 1200€ vuokra-kaksiosta Vantaalle 700€ vuokra-yksiöön. Elintasossa tietenkin laskua, mutta 6000€ /vuodessa säästöjä lisää vuodessa helpottaa oman asunnon ja tulevaisuuden rakennusta.

Jep, kyse on valinnoista! Rohkea veto muuttaa pienempään, mutta kyllähän sen kestää etenkin kun tietää sen olevan väliaikaista. Maksoin itse reilu 500e kaksiosta, mutta vaihdoin sen puolta edullisempaan yksiöön, kun tuloni putosivat kokoaikatyön vaihduttua kokopäiväiseen opiskeluun. Tingin mieluummin asumisesta kuin ruoasta tai sosiaalisesta elämästä.

Vierailija
108/108 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi lähenee loppuaan - joko teillä on kymppitonni säästettynä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi