Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen säästänyt 10 000 euroa vuodessa jo usean vuoden ajan

Vierailija
25.11.2020 |

Luin hesarista jutun (https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000007623627.html), jossa henkilö kertoo säästäneensä vuodessa 10 000 euroa. Jäin miettimään, että mitäs kummallista siinä nyt on? Olen tehnyt samaa jo monena vuonna. Nettopalkkani kuukaudessa on 2000 euroa, josta säästöön menee 850 euroa ja loput elämiseen. Ehkä elän sitten tylsää elämää jonkun mielestä, mutta mun harrastukset ei vaadi oikein ollenkaan rahaa ja kyllä me silti käydään avopuolison kanssa ulkona syömässä yms. muissa riennoissa silloin tällöin (tai siis käytiin ennen koronaa).

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle jää noin 100 euroa käyttöön?

Täh? Mulla jää 1150 euroa käyttöön.

Ap

Eli valehtelit, että maksat vuokraa?

Täh, en nyt tajua? Kun olen laittanut säästöön 850 euroa, mulle jää käyttöön 1150 euroa. Siitä maksan vuokran, veden, sähkön, kotivakuutuksen, puhelimen/netin, ruuan, muut kulut, esim. hammaslääkärit sun muut sekä harrastukset ja huvitukset yms.

Ap

Vierailija
22/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvästi valetta jos ei avaa mihin rahat menee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten todellinen varallisuus koostuu palkkatuloista ja etuuksista sekä puolison luovuttamista tuloista. 

Miesten todellinen varallisuus useammin vain omista palkkatuloista tai etuuksista. 

Paine maksajan rooliin on aina miehellä, joka on altavastaaja tavallisessa suhteessa tai kun suunnitellaan jotain tekemistä, naisen mielipide voi mennä edelle ja mies vastantahtoisesti suostuu. 

Herää pahvi. Suurin osa suomalaisista pariskunnista tienaa omat rahansa ja jakavat kulut puoliksi, ja herranen aika, on sellaisiakin perheitä, missä nainen elättää miestään (näin myös meillä). Ehkä olet nähnyt jotain muuta, mutta jos nyt koettaisit ymmärtää, että se on vain oma kokemuksesi eikä mikään objektiivinen totuus.

Vierailija
24/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä ei selvästikään ole lapsia, ei autoa ettekä harrasta mitään johon kuluu juurikaan rahaa. Liäsksi asumisennekaan ei vie kovin paljon rahaa eli asutte luultavasti ahtaasti. Sinulle voi olla yllätys että kaltaisesi ihmiset ovat varsin harvinaisia.

Asutaan Helsingin keskustassa 52 neliön kaksiossa. Ei ole lapsia eikä autoa eikä tule olemaankaan. Harrastukset ei tosiaan kuluta paljon rahaa :)

Ap

Paljon teidän vuokra on? Maksatte varmasti kaikki kulut puoliksi?

Vuokra on 1200. Maksetaan kaikki puoliksi :)

Ap

Vierailija
25/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä ei selvästikään ole lapsia, ei autoa ettekä harrasta mitään johon kuluu juurikaan rahaa. Liäsksi asumisennekaan ei vie kovin paljon rahaa eli asutte luultavasti ahtaasti. Sinulle voi olla yllätys että kaltaisesi ihmiset ovat varsin harvinaisia.

Olen tuo samassa tilanteessa oleva ja meillä on auto, joka ostettiin kumppanin kanssa käteisellä puoliksi ja kulut menevät myös puoliksi. Lapsia ei ole, omistusasunto 80 neliöö, eli kohtuu väljä kahdelle. Asuminen on halpaa, kun velkasumma ei ole massiivinen (säästäminen mahdollistaa tämänkin).

Vierailija
26/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja asutaan siis Helsingin keskustassa vuokralla avopuolison kanssa ja maksetaan kaikki kulut jämptisti puoliksi.

Ap

Miksi ihmeessä asutte vuokralla jos säästöjä on kertynyt useamman vuoden ajan 10 000e/v?

Varmasti vielä makuutat rahoja tilillä nollakorolla?

Aina sama laulu. Ehkä joku haluaa olla huoleton vuokralainen. Omistamisessa on velvollisuutensa ja kulunsa myöskin. Puhumattakaan sijoituksista sun muista rahastoista, joissa varmasti moni menettää paljon ellei kaiken. Jonkunhan pitää nääs voittaakin, eikä se ole yleensä tavis.

Vierailija
27/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mulla nettotulot 1300 ja 2 lasta. Säästän vuodessa n. 2000-2500 euroa ja olen siitä oikein ylpeä. Menot prosentuaalisesti tasan. Jos ei pitäisi maksaa asumiskuluja, lasten menoja jne niin kyllähän minulla jäisi ainakin 7000 euroa vuodessa säästöön. Näillä menoilla enemmänkin. 

Vierailija
28/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Täh, en nyt tajua? Kun olen laittanut säästöön 850 euroa, mulle jää käyttöön 1150 euroa. Siitä maksan vuokran, veden, sähkön, kotivakuutuksen, puhelimen/netin, ruuan, muut kulut, esim. hammaslääkärit sun muut sekä harrastukset ja huvitukset yms.

Ap

1150 on todella pienituloonen, että joko hupisi on todella halpoja tai mies todellisuudessa tarjoaa usein vaikka aterian

Vierailija
29/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelitko arkkusi vuorata kaikilla säästöilläsi sitten kun kupsahdat, vai mihin säästät? Tykkäät ilmeisesti elää kituuttamalla, niin mietin vaan mihin tarvitset kaikkia säästöjäsi?

No mihin nyt ihmiset yleensä säästöjä tarvitsee? En elä kituuttamalla vaan tosi mukavaa elämää, kiitos vaan :) Ehkä muutaman vuoden päästä otetaan irtiotto ja lähdetään taas maailmalle, jos koronatilanne sallii (oltiin viitisen vuotta takaperin myös maailmalla pari vuotta, hitaasti ja ekologisesti matkustaen ja eläen). Vanhana olisi myös kiva lunastaa hyvä hoitopaikka, joten siihenkin tarvitaan rahaa :)

Ap

Vierailija
30/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelitko arkkusi vuorata kaikilla säästöilläsi sitten kun kupsahdat, vai mihin säästät? Tykkäät ilmeisesti elää kituuttamalla, niin mietin vaan mihin tarvitset kaikkia säästöjäsi?

Sinulle voi tulla yllätyksenä, mutta kaikki eivät oikeasti nauti mistään shoppailusta tai ylettömästä kuluttamisesta. Minulle jää myös käteen n.2000e kuukaudessa josta säästöön jää n.1000e. En kituuta enkä yritä säästää, en vaan tiedä mihin nuo rahat pistäisin. En tarvitse lisää tavaraa enkä nauti ulkona syömisestä jne.

Vierailija
31/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen DINK-tilanne (double income, no kids). Se onkin se ainoa tilanne jolloin keskituloiselle ihmiselle voi jäädä jotain säästöön jos pitää kulut pieninä. Sinkkuna, lapsiperheenä, yksinhuoltajana jne. ei moni voi haavellakaan säästämisestä.

Vierailija
32/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen säästänyt (tai pikemminkin tienannut, miten sen nyt sijoitusasuntotoiminnassa katsoo) sen saman kymppitonnin vuodessa ilman puolisoa. Helppohan se on keulia kun on kuluille jakaja.

Vierailija
33/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kallista harrastatte tai kulutatte jos tuo budjetti kuulostaa tiukalta? Valintojahan nämä tietenkin on joka tapauksessa. Itse tykkään lenkkeillä luonnossa ja lukea, en keksi vängälläkään nyt itselleni mitään rahaa vievää harrastusta tai hupia jonka tarvitsisin.

Vierailija
34/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, minäkin sain viime vuonna säästöön / sijoituksiin noin 11k€ vaikka olin välillä työtön sekä osa-aikatyössä. Koko vuodelle jaettuna nettotulot 2000e kuukausitasolla, vaikka joukkoon mahtuu yksi kuukausi alle 450e nettotuloilla.

Rahaa jää säästöön, kun ei ole lapsia tai autoa ja asuu edullisessa vuokra-asunnossa puolison kanssa. Laitamme molemmat saman summan lasku- ja ruokatileille ja muuten meillä on omat rahat.

Ruokakaupassa kyllä katsotaan hintoja, mutta on varaa käydä ulkona syömässä ja tehdä ulkomaanmatkoja. Ja lemmikkejäkin on varaa pitää vaikka niiden sairaudet maksavat lääkkeiden, erityisruoan sekä säännöllisten eläinlääkärikäyntien muodossa.

En koe, että olisin mistään joutunut luopumaan säästeliään elämäntyylini vuoksi.

Vierailija
35/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

1150 on todella pienituloonen, että joko hupisi on todella halpoja tai mies todellisuudessa tarjoaa usein vaikka aterian

Me maksetaan kaikki kulut puoliksi miehen kanssa, usko pois vaan :) Enhän minä sille mitään voi, jos sinä tuhlaat rahasi turhiin ostoksiin. Huvit on mulla halpoja.

Ap

Vierailija
36/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen DINK-tilanne (double income, no kids). Se onkin se ainoa tilanne jolloin keskituloiselle ihmiselle voi jäädä jotain säästöön jos pitää kulut pieninä. Sinkkuna, lapsiperheenä, yksinhuoltajana jne. ei moni voi haavellakaan säästämisestä.

Kyllä monet sinkut säästävät. Mutta mikä tuossa muuten on ongelma? Ei säästä sitten jos elämänvalinnat eivät sitä mahdollista. Silloin on varmaan haaveillut niistä muista asioista jotka on saanut tilalle?

Vierailija
37/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Me maksetaan kaikki kulut puoliksi miehen kanssa, usko pois vaan :) Enhän minä sille mitään voi, jos sinä tuhlaat rahasi turhiin ostoksiin. Huvit on mulla halpoja.

Ap

Ok . Uskon jos ette koskaan matkusta minnekään.

Vierailija
38/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Ok . Uskon jos ette koskaan matkusta minnekään.

Jos säästää vuoden aikajanalla 10 000 ja myöhemmin ottaa sieltä vaikka tonnin matkaan, niin eihän se poista sitä faktaa että on säästänyt kys. summan vuodessa. Ideahan onkin se, että on jo säästänyt matkarahat etukäteen, eikä niitä tarvitse huomioida budjetissa lainkaan. Ei tarvitse mitään suunnitelmallista matkasäästökassaa, senkun lähtee.

Vierailija
39/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[Vanhana olisi myös kiva lunastaa hyvä hoitopaikka, joten siihenkin tarvitaan rahaa :)

Ap

Mielestäni säästäminen on aina fiksua, mutta onhan tuo nyt täysin typerä perustelu. Tiedätkö paljonko hoitopaikat maksaa omasta pussista? Säästät 50 vuotta tunnollisesti hoitopaikkaan ja menetät ne rahasi huomattavasti nopeammin. Mikä järki? 

Vierailija
40/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjanpitoni näyttää tällä hetkellä että säästöön on jäänyt 37 994,37 euroa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan