Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen säästänyt 10 000 euroa vuodessa jo usean vuoden ajan

Vierailija
25.11.2020 |

Luin hesarista jutun (https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000007623627.html), jossa henkilö kertoo säästäneensä vuodessa 10 000 euroa. Jäin miettimään, että mitäs kummallista siinä nyt on? Olen tehnyt samaa jo monena vuonna. Nettopalkkani kuukaudessa on 2000 euroa, josta säästöön menee 850 euroa ja loput elämiseen. Ehkä elän sitten tylsää elämää jonkun mielestä, mutta mun harrastukset ei vaadi oikein ollenkaan rahaa ja kyllä me silti käydään avopuolison kanssa ulkona syömässä yms. muissa riennoissa silloin tällöin (tai siis käytiin ennen koronaa).

Kommentit (108)

Vierailija
61/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se jännä kun kokonaisesta vastauksesta erotetaan vain yksi osa :) Luitko koko vastaukseni? Kerroin siinä kuinka lähdetään varmaan taas maailmalle moneksi vuodeksi, jos koronatilanne sallii. Onko se sinusta typerä syy säästää? Siinä sivussa säästän toki myös esim. sitä hoitopaikkaa varten, koska en tiedä mihin muuhunkaan säästäisin. Siellä ne sijoitukset iloisesti kasvaa korkoa minun matkusteluani ja vanhuuttani varten. Miksi se on sinusta hullua? Mihin minun pitäisi sinun mielestäsi säästää? :)

Ap

Teet samaa mistä minua syytät. Minähän sanoin, että säästäminen on aina hyvä asia. Otinko kantaa teidän matkusteluun? Sanoinko sitä typeräksi? On se jännä kun kokonaisesta vastauksesta erotetaan vain yksi osa :) On hullua säästää sitä varten, että sen rahan saa tuhlattua kalliiseen hoitopaikkaan. Kyllä ne rahat kannattaa tuhlata jo aiemmin ihan elämiseen. Hienoahan se toki on, jos osa vanhuksista maksaa hoitopaikkansa oma pussista, mutta yksilön kannalta se on täysin typerää. Vaikka omistusasumisesta tuleekin kuluja ja _voi_ tulla isoja menoja ja muuta murhetta, mutta tällä hetkellä asuntolainojen korot on käytännössä nollassa, joten 1200 euron vuokran maksaminen on myös mielestäni täyttä typeryyttä. Pääkaupunkiseudulla kun asunnot tuppaavat säilyttämään arvonsa suht hyvin. Nyt olisi koronan takia vielä ostajan markkinat. Tai jos ei omaa niin sijoitusasunto. Nuo kymppitonni per vuosi on loppujen lopuksi aika hiluja, kun fiksu laittaisi sen rahan poikimaan monin muin tavoin. 

Vierailija
62/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulot kk netto: 2700

Säästöön kk: 1400

Säästöön vuodessa: 16800

Asuntolainaa jäljellä: 130000 / 2 = 75000

Rahastosalkku: 75000

Ikä: 31

Omakotitalo maaseudulla. Kaksi lasta. Yksi auto.

Vaihda sama omakotitaloon Helsingissä niin saat unohtaa säästämisen.

Lainan lyhentäminenkin on säästämistä. Tosin omaan kotiin kertyneet varat saa käyttöönsä vain jos muuttaa pienempään asuntoon tai halvemmalle alueelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minäkin kymppitonnin hoitajana täällä Helsingissä saan säästettyä vuodessa.

Vierailija
64/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle jää noin 100 euroa käyttöön?

Täh? Mulla jää 1150 euroa käyttöön.

Ap

Kuinka?

Jos nettopalkkasi on 2000€, siitä vähennetään säästöön menevä 850€ ja asumiseen liittyvät kulut, työmatkakustannukset jne.

Syömiseen, vaatteisiin, yms jää siis melkoisesti vähemmän kuin 1150€

Toki on ihan mahdollista elää noin.

Vierailija
65/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se jännä kun kokonaisesta vastauksesta erotetaan vain yksi osa :) Luitko koko vastaukseni? Kerroin siinä kuinka lähdetään varmaan taas maailmalle moneksi vuodeksi, jos koronatilanne sallii. Onko se sinusta typerä syy säästää? Siinä sivussa säästän toki myös esim. sitä hoitopaikkaa varten, koska en tiedä mihin muuhunkaan säästäisin. Siellä ne sijoitukset iloisesti kasvaa korkoa minun matkusteluani ja vanhuuttani varten. Miksi se on sinusta hullua? Mihin minun pitäisi sinun mielestäsi säästää? :)

Ap

Teet samaa mistä minua syytät. Minähän sanoin, että säästäminen on aina hyvä asia. Otinko kantaa teidän matkusteluun? Sanoinko sitä typeräksi? On se jännä kun kokonaisesta vastauksesta erotetaan vain yksi osa :) On hullua säästää sitä varten, että sen rahan saa tuhlattua kalliiseen hoitopaikkaan. Kyllä ne rahat kannattaa tuhlata jo aiemmin ihan elämiseen. Hienoahan se toki on, jos osa vanhuksista maksaa hoitopaikkansa oma pussista, mutta yksilön kannalta se on täysin typerää. Vaikka omistusasumisesta tuleekin kuluja ja _voi_ tulla isoja menoja ja muuta murhetta, mutta tällä hetkellä asuntolainojen korot on käytännössä nollassa, joten 1200 euron vuokran maksaminen on myös mielestäni täyttä typeryyttä. Pääkaupunkiseudulla kun asunnot tuppaavat säilyttämään arvonsa suht hyvin. Nyt olisi koronan takia vielä ostajan markkinat. Tai jos ei omaa niin sijoitusasunto. Nuo kymppitonni per vuosi on loppujen lopuksi aika hiluja, kun fiksu laittaisi sen rahan poikimaan monin muin tavoin. 

Siis hetkinen: rahan poikiminen sijoittamalla asuntoon on ok, mutta rahan poikiminen muilla sijoituksilla ei ole ok? Mitä ihmettä? :D

Kerrotko vielä, että mitä minä sillä asunnolla sitten teen? Saanko viimeistään vanhana luopua siitä asunnosta ja käyttää ne rahat hoitopaikkaan?

Entä mistä minä sitten revin rahat matkusteluun ja elämiseen, jos ne rahat on kiinni asunnossa?

Ap

Vierailija
66/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle jää noin 100 euroa käyttöön?

Täh? Mulla jää 1150 euroa käyttöön.

Ap

Kuinka?

Jos nettopalkkasi on 2000€, siitä vähennetään säästöön menevä 850€ ja asumiseen liittyvät kulut, työmatkakustannukset jne.

Syömiseen, vaatteisiin, yms jää siis melkoisesti vähemmän kuin 1150€

Toki on ihan mahdollista elää noin.

Kannattaa lukea ne aiemmat vastaukset :) Kun olen laittanut 850 euroa säästöön, minulle jää käyttöön 1150 euroa, jotka sitten käytän vuokraan yms. pakollisiin kuluihin sekä huvituksiin.

Ap

Vierailija
67/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis hetkinen: rahan poikiminen sijoittamalla asuntoon on ok, mutta rahan poikiminen muilla sijoituksilla ei ole ok? Mitä ihmettä? :D

Kerrotko vielä, että mitä minä sillä asunnolla sitten teen? Saanko viimeistään vanhana luopua siitä asunnosta ja käyttää ne rahat hoitopaikkaan?

Entä mistä minä sitten revin rahat matkusteluun ja elämiseen, jos ne rahat on kiinni asunnossa?

Ap

Siis missä kohtaa minä sanoin, että rahan poikiminen muilla sijoituksilla ei ole ok? Miten sinä saat edes luettua rivien välistä noin paljon omiasi? Jos haluat hyödyntää optimaalisesti rahan tulon niin kannattaisi harkita LISÄKSI asuntolainaa tai sijoitusasuntoa. Lyhyesti. Hyvä sijoitusasunto maksaa itse itsensä. Jos näin ei ole, se on huono sijoitus. Minä en nyt ymmärrä, että miksi sinä loukkaannut koko ajan jostain. Olenko antanut ymmärtää, ettei saisi säästää? Olenko asettanut sinulle aikatauluja asunnon myymisestä? Toki sinä voit asunnon myydä ja käyttää ne vanhoilla päivillä hoitopaikkaan, mutta hölmöähän se on. Sinusta en tiedä. Itse ajattelin pistää asunnon lihoiksi viimeistään eläkkeellä ja muuttaa sitten vaikka ulkomaille. En minä niitä aio vanhainkotiin asti säästää niin kuin sinä. En näe siinä mitään järkeä. Ja tietenkään ylisuurta asuntolainaa ei kannata ottaa, kai sen sanoo järkikin. Jos nyt kerran olet kiinnostunut säästämisestä noiden hilujen sijaan niin ehkä kannattaisi ensimmäisenä ostaa (tai lainata, jos et raaski ostaa) joku aloittelevan sijoittajan opas. Tällä hetkellä ne asuntolainat on tosiaan käytännössä ilmaisia, joten säästöä tulisi ihan automaattisesti. (ellei tee todella huonoja kauppoja)

Vierailija
68/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siis missä kohtaa minä sanoin, että rahan poikiminen muilla sijoituksilla ei ole ok? Miten sinä saat edes luettua rivien välistä noin paljon omiasi? Jos haluat hyödyntää optimaalisesti rahan tulon niin kannattaisi harkita LISÄKSI asuntolainaa tai sijoitusasuntoa. Lyhyesti. Hyvä sijoitusasunto maksaa itse itsensä. Jos näin ei ole, se on huono sijoitus. Minä en nyt ymmärrä, että miksi sinä loukkaannut koko ajan jostain. Olenko antanut ymmärtää, ettei saisi säästää? Olenko asettanut sinulle aikatauluja asunnon myymisestä? Toki sinä voit asunnon myydä ja käyttää ne vanhoilla päivillä hoitopaikkaan, mutta hölmöähän se on. Sinusta en tiedä. Itse ajattelin pistää asunnon lihoiksi viimeistään eläkkeellä ja muuttaa sitten vaikka ulkomaille. En minä niitä aio vanhainkotiin asti säästää niin kuin sinä. En näe siinä mitään järkeä. Ja tietenkään ylisuurta asuntolainaa ei kannata ottaa, kai sen sanoo järkikin. Jos nyt kerran olet kiinnostunut säästämisestä noiden hilujen sijaan niin ehkä kannattaisi ensimmäisenä ostaa (tai lainata, jos et raaski ostaa) joku aloittelevan sijoittajan opas. Tällä hetkellä ne asuntolainat on tosiaan käytännössä ilmaisia, joten säästöä tulisi ihan automaattisesti. (ellei tee todella huonoja kauppoja)

Ei se tarkoita automaattisesti loukkaantumista, jos on eri mieltä.

-ohis

Vierailija
69/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan se joo nuorena ja sinkkuna/lapsettomana pariskuntana helppoa.

Mun nettotulot ovat vuodessa 16.800€.

On kaksi lasta, asuntolaina omakotitalosta, kultasetnoutajat ja auto molemmilla.

Sitten kun tästä saat säästettyä 10k vuodessa, voin kumartaa sinua.

Vierailija
70/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa sijoitus, joka itselläni tuottaa tappiota, on ainoa omistamani kiinteistö. Sen arvo laskee päivä päivältä, voisin yhtä hyvin vaikka polttaa seteleitä takassa.

Lainanlyhennys on säästämistä joo, mutta vain jos joku sitten sen asunnon ostaa. Ei kauheasti lämmitä omistaa taloa muuttotappiokunnassa.

Periaatteessa minäkin saan säästöön ihan hyvin. 700 euroa lainanlyhennystä, 400 euroa rahastoihin ja 500-800 euroa jää säästötilillekin kuukausittain odottamaan seuraavaa remonttia tai isompaa hankintaa.

Mutta sijoitusten todellinen arvo? Ei tarvitse työntekoa ihan vielä lopettaa.

Vierailija
71/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja asutaan siis Helsingin keskustassa vuokralla avopuolison kanssa ja maksetaan kaikki kulut jämptisti puoliksi.

Ap

Miksi ihmeessä asutte vuokralla jos säästöjä on kertynyt useamman vuoden ajan 10 000e/v?

Varmasti vielä makuutat rahoja tilillä nollakorolla?

Vuokralla eläminen on helpompaa ja mukavampaa :) Säästöt on kiinni sijoituksissa.

Ap

Hei, ihan näin sivusta, niin kerrotko mikä siinä vuokralla asumisessa on ns. helpompaa ja mukavampaa?

Itsellä nollakorkoista lainaa 240 tuhatta ja asun Helsingin keskustan tuntumassa. Mieluummin maksan vastiketta 190 euroa kuussa, kuin vuokraa 1250 euroa kuussa. Molemmissa vaihtoehdoissa pois muuttaminen on tasan yhtä helppoa, mutta omistusasunnon kun laittaa vuokralle, niin tulotkin kasvavat 1000 euroa kuussa.

Osakkeisiin on myös kertynyt tuhti summa.

Vierailija
72/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olihan se joo nuorena ja sinkkuna/lapsettomana pariskuntana helppoa.

Mun nettotulot ovat vuodessa 16.800€.

On kaksi lasta, asuntolaina omakotitalosta, kultasetnoutajat ja auto molemmilla.

Sitten kun tästä saat säästettyä 10k vuodessa, voin kumartaa sinua.

Miksi pitää hankkia lapset, omakotitalo, autot ja kultaisetnoutajat? Kait se on sitten oma valinta, että haluaako säästää vai haluaako nuo edellämainitut asiat..

Vierailija
73/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ymmärrän ap:n näkökulman asua Helsingin keskustassa melko edullisella vuokralla. Hän tuskin saisi riittävästi asuntolainaa ostaakseen vastaavan omistusasunnon ja vuokra-asuntoa voi aina vaihtaa, kun siltä tuntuu.

Pankkisovelluksen mukaan olen tänä vuonna laittanut säästöön ja sijoituksiin reilu 9000 euroa. Lisäksi käyttötilillä lojuu parituhatta euroa, kun en ole päättänyt laitanko ne ASP-tilille vai sijoituksiin.

Minulla ei ole mikään kiire ostaa omaa asuntoa, koska osuuteni vuokrasta on tällä hetkellä 325 euroa. Kyselin asuntolainaa kesällä ja varovaiset arviot olivat 100-110ke, koska pätkätyöläisenä en ole pankkien ihanneasiakas. Laina ja ASP-säästöni eivät riittäisi järkevään ensiasuntoon Helsingissä, joten mieluummin jatkan vuokralla asumista.

Vierailija
74/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina pieni säästö lapsettomalta jos ei samalla mene edes omistusasuntoon.

Vierailija
75/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mistähän minä olen loukkaantunut? :D Ihmettelen vain, että mikä meidän eromme oikein on? Jos minä säästän ja käytän rahat ulkomaille vanhana (ja myös nuorena), niin miten se eroaa siitä, että sinä ostat asunnon ja käytät siitä saatavat rahat ulkomaille vanhana? Sehän on täysin sama asia? Ainoa vaan, että minä en ole sidottu omistusasunnon tuomiin velvollisuuksiin.

Ps. Ei kannata laskea sen varaan, että sinä saat julkisella puolella hyvää hoitoa sitten kun olet vanhus. Sillä aikaa kun sinä virut kakkavaipoissasi, minä saan ensiluokkaista ja yksilöllistä hoitoa kuolemaani asti.

Vierailija
76/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ONPAS TÄÄLLÄ kateellista porukkaa! Ihan huvittamaan alkaa.

Ap, hienoa että saat tuollaisen summan säästöön vuodessa tuloihisi nähden, ei joka jantterista ole moiseen, todella hieno suoritus! Ja onhan se mukavaa jos sanotaan vaikka 40v on tilillä ylimääräinen 100k! Siinä voi sitten mukavasti iltaisin mietiskellä mitä tekisi, vaihtoehtoja on!

Meidän perhe on asuntovelallisia pääkaupunkiseudulla, joten säästämme sitä kautta ihan mukavaa summaa hyvän kiinteistön muodossa. Silti tämän lisäksi yritän saada kuukausittain jonkinlaista summaa säästöön menojen jälkeen. 10k puskuri tilillä olisi varsin mukava juttu vaikka vain odottamattomien tilanteiden varalta.

Vierailija
77/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä käytännön pakko niitä kulujaan on kasvattaa? Meillä on velaton okt, kakkosasunto lähellä sukua, 2 hyvää autoa (toinen uusi), lapsella hintava harrastus, syödään ja ostetaan mitä mieli tekee ja laatua. Silti meidän kiinteät menot on ilmeisesti murto-osa muiden samanlaista elämää elävien "pakollisista" menoista. Ei asuta helsingissä, mutta ison kaupungin naapurissa. Valintoja.

Olen sitä mieltä, että pienistäkin tuloista voi säästää, mutta onhan tuo vähän hassua tulla ihmettelemään isoja kuluja, kun itsellä on velaton okt. Tässä kun itse vasta aloittelee asuntolainan maksamista (elämä ei mene aina niin kuin suunnittelee) niin kyllä se asuntolaina kiinteänä menona tuossa menee aika monta vuotta. Ja vuokralla se vasta kallista onkin. Toki voisi "valita" ja muuttaa kauemmas, mutta siinäpä maksaa sitten polttoaineissa jo ison osan "säästöstä". 

Pankki tarjosi 2005 250000 meille asuntolainaa. Ei ollut mikään käytännön pakko sitä ottaa. Otettiin 90000 ja maksettiin sekin etuajassa pois, alle 15 vuodessa. Valintoja.

Vierailija
78/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ilmeisesti harmaa hiirulainen, mutta mikäs siinä jos sillä saat 10 000 kasaan vuodessa. Ei toimi mulle, säästöön menee reilusti mutta pakko jäädä reissuiluun ja ulkona syömiseen(kerran viikossa).

Vierailija
79/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon työtön ja oon tänäkin vuonna saanut säästöön nyt 15 000 €. Tosin tuossa huomioituna tuotot sijoituskohteesta.

Vierailija
80/108 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ilmeisesti harmaa hiirulainen, mutta mikäs siinä jos sillä saat 10 000 kasaan vuodessa. Ei toimi mulle, säästöön menee reilusti mutta pakko jäädä reissuiluun ja ulkona syömiseen(kerran viikossa).

Kaksi kysymystä:

1. Mikä on harmaa hiirulainen?

2. Mitä pahaa on harmaassa hiirulaisuudessa, mitä ikinä se sitten onkaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän