Olen säästänyt 10 000 euroa vuodessa jo usean vuoden ajan
Luin hesarista jutun (https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000007623627.html), jossa henkilö kertoo säästäneensä vuodessa 10 000 euroa. Jäin miettimään, että mitäs kummallista siinä nyt on? Olen tehnyt samaa jo monena vuonna. Nettopalkkani kuukaudessa on 2000 euroa, josta säästöön menee 850 euroa ja loput elämiseen. Ehkä elän sitten tylsää elämää jonkun mielestä, mutta mun harrastukset ei vaadi oikein ollenkaan rahaa ja kyllä me silti käydään avopuolison kanssa ulkona syömässä yms. muissa riennoissa silloin tällöin (tai siis käytiin ennen koronaa).
Kommentit (108)
Sama juttu. En pitänyt edes outona ennenkuin pankissa ihmettelivät lainanhaussa "suurta summaa säästössä", toki tiesivät palkkatason. Että ehkei kuitenkaan niin tavallinen tilanne niistä kommenteista päätellen. Tai sitten ihmettelivät, miksen ole sijoittanut tehokkaasti :)
Naisten todellinen varallisuus koostuu palkkatuloista ja etuuksista sekä puolison luovuttamista tuloista.
Miesten todellinen varallisuus useammin vain omista palkkatuloista tai etuuksista.
Paine maksajan rooliin on aina miehellä, joka on altavastaaja tavallisessa suhteessa tai kun suunnitellaan jotain tekemistä, naisen mielipide voi mennä edelle ja mies vastantahtoisesti suostuu.
Sinulle jää noin 100 euroa käyttöön?
Vierailija kirjoitti:
Ja asutaan siis Helsingin keskustassa vuokralla avopuolison kanssa ja maksetaan kaikki kulut jämptisti puoliksi.
Ap
Miksi ihmeessä asutte vuokralla jos säästöjä on kertynyt useamman vuoden ajan 10 000e/v?
Varmasti vielä makuutat rahoja tilillä nollakorolla?
Teillä ei selvästikään ole lapsia, ei autoa ettekä harrasta mitään johon kuluu juurikaan rahaa. Liäsksi asumisennekaan ei vie kovin paljon rahaa eli asutte luultavasti ahtaasti. Sinulle voi olla yllätys että kaltaisesi ihmiset ovat varsin harvinaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja asutaan siis Helsingin keskustassa vuokralla avopuolison kanssa ja maksetaan kaikki kulut jämptisti puoliksi.
ApMiksi ihmeessä asutte vuokralla jos säästöjä on kertynyt useamman vuoden ajan 10 000e/v?
Varmasti vielä makuutat rahoja tilillä nollakorolla?
Vuokralla eläminen on helpompaa ja mukavampaa :) Säästöt on kiinni sijoituksissa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Täh? Mulla jää 1150 euroa käyttöön.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Naisten todellinen varallisuus koostuu palkkatuloista ja etuuksista sekä puolison luovuttamista tuloista.
Miesten todellinen varallisuus useammin vain omista palkkatuloista tai etuuksista.
Paine maksajan rooliin on aina miehellä, joka on altavastaaja tavallisessa suhteessa tai kun suunnitellaan jotain tekemistä, naisen mielipide voi mennä edelle ja mies vastantahtoisesti suostuu.
En mä saa mitään etuja tai puolison luovuttamia tuloja :D Hassu olet.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Teillä ei selvästikään ole lapsia, ei autoa ettekä harrasta mitään johon kuluu juurikaan rahaa. Liäsksi asumisennekaan ei vie kovin paljon rahaa eli asutte luultavasti ahtaasti. Sinulle voi olla yllätys että kaltaisesi ihmiset ovat varsin harvinaisia.
Asutaan Helsingin keskustassa 52 neliön kaksiossa. Ei ole lapsia eikä autoa eikä tule olemaankaan. Harrastukset ei tosiaan kuluta paljon rahaa :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Netto ei bruttopalkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Mulla jää 1150 euroa käyttöön.
Ap
Eli valehtelit, että maksat vuokraa?
Vierailija kirjoitti:
Minä voisin vielä kerran olla parisuhteessa jos siinä olisi mies millä on paine maksaa minun elämiseni eikä olla syöpäläisenä minun lompakollani. Miten te perkeleen persaukiset tyhjätaskut saatte sossun tuistamne mitään maksettua? Jumalauta. Viittäkymmentä käyn eikä ikinä ole ollut miestä jolla olisi työpaikka ollut tai jonkun osaisi pitää paria viikkoa pitempään. Kyllä on mammalta karkkirahaa ja elatusta saatu,mitään ei ole pöytään tuotu.
Vierailija kirjoitti:
Naisena todellinen varallisuuteni koostuu palkkatuloista (osa työurasta omassa yrityksessä), asuntovarallisuuden arvonnoususta ja perinnöstä naiselta. En ole äiti enkä vaimo, joten ei tule tukea valtiolta eikä penishenkilöltä.
Minäkin olen säästänyt kymppitonnin vuodessa kahden viime vuoden ajan. Netto 3100 plus lapsilisät. Miehellä samansuuruiset tulot ja hänellä jää vielä enemmän säästöön. Asuntolaina jo maksettu eli se toki helpottaa tilannetta.
Ehkei se kuitenkaan ole yleistä vaikkei epätavallistakaan.
En saa edes palkkatuloja tuon verran vuodessa. Onnea siis sinulle 🙂
Hyväpalkkaiselle tuo onkin täysin mahdollista.
Eri asia sitten, jos tienaa esim. vähän päälle tonnin kuussa (kuten allekirjoittanut).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutaan Helsingin keskustassa 52 neliön kaksiossa. Ei ole lapsia eikä autoa eikä tule olemaankaan. Harrastukset ei tosiaan kuluta paljon rahaa :)
Ap
Paljon teidän vuokra on? Maksatte varmasti kaikki kulut puoliksi?
Ajattelitko arkkusi vuorata kaikilla säästöilläsi sitten kun kupsahdat, vai mihin säästät? Tykkäät ilmeisesti elää kituuttamalla, niin mietin vaan mihin tarvitset kaikkia säästöjäsi?
Ap