Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häh, onko laihduttaminen näin helppoa?

Vierailija
31.03.2014 |

Olen ihan kauhulla aloittanut tän laihdutusprojektin kun täälläkin niin moni tuskastelee että menee 3kk laihduttaa 5 kiloa vaikka miten jumppaa ja syö vähemmän. Itse aloin laihduttaa metodilla elämäntapamuutos, eli liikun päivittäin sen verran kuin on realistista liikkua seuraavat vähintään 20 vuotta, ja olen löytänyt sellaisia ruokia ja ruoka-aineita jotka on järkeviä, joista lähtee nälkä ja jotka ei lisää painoa. Oikeestaan on ollut tosi hauskaa löytää uudet ruoat eikä enää tee yhtään mieli mitään E-koodimättöjä, ja sipsitkin suorastaan ällöttää. Ja nyt kohonneella kunnolla olen alkanut nauttia liikunnasta ihan todella. Tässä 1,5kk:n jälkeen vaatenumeroita on lähtenyt kaksi (!) ja olen ihan just kohta normaalipainon ylärajoilla. En omista vaakaa joten kiloista on paha mennä sanomaan, ja todennäköisesti laihtuminen hieman ainakin tästä hidastuu, mutta mielestäni senttimäärät on aika hyvät tällä aikavälillä näin alkuun. Olenko jotenkin yliluonnollinen?

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 17:55"]

Onhan se ylipainoisen mässäilijän helppo laihduttaa. Toista se on normaalipainoiselle ei-mässäilijälle. Kohta ap on sellainen.

[/quote]

Miksi normaalipainoisen ei-mässäilijän pitäisi laihduttaa? Hänhän on jo normaalipainoinen ja syö terveellisesti.

Vierailija
62/82 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttaminen on aika helppoa juu jos on suht paljon ylimääräistä. Mitä lähempänä kuitenkin on tavoitetta, sitä vaikeammaksi se muuttuu. Alussa lähtee nestepöhöäkin helposti muutama kilo, mutta jos jatkaa kiristelyä vielä vaikka normaalipainon sisällä, tuommoinen pari kiloa voi olla todella, todella vaikea saada pois, ainakaan sellaisella tehdään hieman parempia valintoja -tyylillä.

Mutta onnittelut joka tapauksessa onnistumisesta, halusin vain kai sanoa tässä ettei kannata masentua kun kilot eivät enää jossain kohtaa vain liu'u pois vyötäröltä, silti kannattaa jaksaa jatkaa uutta elämäntapaa koska lähestymistapasi vaikuttaa oikealta :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän syömiset kuulostaa fiksulta. Riisi ja pastamäärät kun pitää pieninä, niin hyvä tulee.

Vierailija
64/82 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino=herkkuriippuvuus. Laihduttaminen on tosiaan helppoa, jos pystyy pysymään erossa niistä "ihanista" herkuista ja mätöistä. Suurin osa ei pysty.

Vierailija
65/82 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin koin että painoa oli helppoa pudottaa (melkein 30kg), mutta kyllä se normaalipainossa pysyminen sitten olikin aika vaikeaa ja on edelleen. Vaika minäkin pudotin painoa liikunnalla ja tavallisella ruokavalion hienosäädöllä, eli en millään kuurilla, niin silti ne vanhat tavat tahtoi puskea läpi ja paino lähti nousuun. Puolet tuli takaisin ja nyt olen hissukseen taas poltellut ylimääräisiä pois, mutta lähes 10kg saisi taas lähteä.

Palataan kahden vuoden päästä asiaan ja katsotaan miten sinulle kävi.

Vierailija
66/82 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 18:10"]

Päivän syömiset kuulostaa fiksulta. Riisi ja pastamäärät kun pitää pieninä, niin hyvä tulee.

[/quote]

Kiinnitin samaan huomiota. Normaalilla ja hyvälaatuisella ruoalla laihduttaminen on muutenkin mielestäni järkevää, eikä kokeilla jotain ihmedieettiä.

Vierailija
67/82 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 18:10"]

[/quote]

Kiinnitin samaan huomiota. Normaalilla ja hyvälaatuisella ruoalla laihduttaminen on muutenkin mielestäni järkevää, eikä kokeilla jotain ihmedieettiä.

Vierailija
68/82 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä niin moni vähän kuin ilkkuu ap:tä että "tuu sillon ja sillon takas ni katotaan". Toivotteko toisen epäonnistuvan kun oma käsi ei pysynyt poissa suffelipussista?

69/82 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilot ei hiivi takaisin, älä huolehdi! Äläkä vain lannistu ja menetä intoa tohon muutokseen jonkun kommentin takia. kuulostaa niin hyvältä ja olet onnistuja jo ehdottomasti kunhan jatkat tuota samaa rataa. Kilot ei todellakaan tule takaisin noin hyvällä ruokavaliolla ja jos tuntuu että laihtuminen hidastuu niin voit lisätä liikuntaa vaikka tunnin viikossa ja jakaa sen koko viikolle tai pelkkä hyötyliikuntakin ajaa tuon tunnin helposti. Laihtuminen kyllä jatkuu tunnen ihmisiä jotka syö vielä enemmän päivässä ja ovat kokoa 38 ja jopa 36 he liikkuvat 2-3krt viikossa ja liikkuvat työ ja kauppamatkat pyörällä tai kävellen.Kuntosi on varmasti parantunut ja mieli myös.

Tsemppiä jatkoon, (eikä iän tuleminen tarkota että lihoisit takaisin, ei todellakaan)

Vierailija
70/82 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 18:19"]

Miksi täällä niin moni vähän kuin ilkkuu ap:tä että "tuu sillon ja sillon takas ni katotaan". Toivotteko toisen epäonnistuvan kun oma käsi ei pysynyt poissa suffelipussista?

[/quote]

Palstan liiketoimintamalli perustuu anonyymille nettikiusaamiselle. 

Vierailija
71/82 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 20:03"]

On se varmaan vielä tuossa iässä helppoa kuin monet eivät ole vielä edes ehtineet lihoa. Itse olen alkanut lihoa vasta yli 3kymppisenä ja nyt kun olen 45v. niin olen lihavampi kuin koskaan vaikka syön paljon vähemmän kuin ennen. Ja läski ei lähde vaan paino junnaa samassa :(

[/quote]

Olen 39v. Minäkin pelkäsin, että ei tämän ikäisenä enää laihdu - ja siksi meni pari vuotta, että vaan jatkoin lihomista, kun en löytänyt motivaatiota aloittaa. Kun ei se kuitenkaan varmaan onnistu.

Sitten löytyi oikea asenne. Nyt en hampaat irvessä laihduttamalla laihduta vaan tavoite on ennen kaikkea terveellisemmät elintavat. Laihtuminen siinä sivussa sitten. En ole varmaan ikinä elämässäni (paitsi lapsena) syönyt näin terveellisesti ja järkevästi. Ja silti se terveellinenkin ruoka, vastoin ennakko-odotuksiani, maistuu oikein maukkaalta suussa!

Liikuntatottumuksia opettelen uudelleen. Kävelystä oli hyvä aloittaa. Nyt totuttelen lihaskuntojumppaan ensin kotona, myöhemmin varmaan sitten salille. Ja olen päättänyt, että soudusta tulee mun laji. Olen jo tilannut kunnon soutulaitteen ja keväämmällä haemme Ruotsista kuntosoutuveneen - Suomessa ei sellaisia näemmä myydä.

Ja niinpä vaan, vastoin odotuksiani, on se painokin lähtenyt alaspäin.

T. -12kg

Vierailija
72/82 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 20:09"]

Teille, jotka ihmettelette miksi normaalipainoisen pitäisi laihduttaa:

Jotkut eivät vain viihdy kehossaan, jos tuntevat itsensä tukevaksi. Esimerkiksi minä 160 cm pitkänä voisin reippaasti yli 60-kiloisena olla vielä normaalipainoinen, mutta kun itse tuota rajaa lähentelin, kilot pakkautuivat suoraan naurettavan lyhyeen torsooni. Näytin aivan tasapaksulta norsulta, ja olo oli epäviehättävä ja epämukava. Oloni on on paljon keveämpi ja viihdyn paremmin nahoissani nyt 56-kiloisena.

Enkä ole koskaan edes herkuttelija ollut, arkiruokaa tuli epähuomiossa vain syötyä yli tarpeen.

[/quote]

Minäkin olen 160cm pitkä. Laihimillani, mitä muistan, olen ollut n. 25-26-vuotiaana ja painanut 58 kg. Silloin olin kyllä liian laiha.

Kun saavutan normaalipainon ylärajan, n. 65 kg, olen oikein iloinen, onnellinen ja tyytyväinen. Ihannepaino olisi varmaan 60-62 kg. Mutta tärkeintä on terveys. Olen painon ja vartalon rasvan määrän osalta ihan yhtä terve 65 kiloisena kuin 60 kiloisenakin. Ja 65 kiloisena huomattavasti paremman näköinen kuin 99 kiloisena. Joten en taatusti ala sitten enää jotain muutamaa kiloa itkemään ja stressaamaan, kun tuohon painoon pääsen. Pikku hiljaa sitten lisään kuntoilua, jos alkaa se 65 kiloa rassata. :)

- 12 kg

Vierailija
73/82 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

158/72kg -> 59kg vajaassa kolmessa vuodessa. Onnistuin pienillä elämäntapamuutoksilla. "laihdutan" vieläkin koska en ole vielä tavoitteessani. Itsekkin mietin välillä kuinka helppoa tämä on ollut.

Vierailija
74/82 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 20:47"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 20:29"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 20:07"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 20:03"]

On se varmaan vielä tuossa iässä helppoa kuin monet eivät ole vielä edes ehtineet lihoa. Itse olen alkanut lihoa vasta yli 3kymppisenä ja nyt kun olen 45v. niin olen lihavampi kuin koskaan vaikka syön paljon vähemmän kuin ennen. Ja läski ei lähde vaan paino junnaa samassa :(

[/quote]

Sori, mutta mun on tosi vaikea kuvitella, että perusterveellisillä elämäntavoilla joku vaan "alkaa lihoa" 30-vuotiaana...

[/quote]

Varmasti on vaikea kuvitella sitä, että kun energiantarve iän myötä pienenee, niin saatatkin lihoa siitä samasta määrästä jonka aiemmin söit hyvillä mielin. Eli kun 25-vuotiaana ostit pussin karkkia leffaan ja söit sen, 35-vuotiaana siitäkin alkaa kertyä kiloja samoin kuin siitä, kun syöt kahden voileivän sijasta kolme voileipää. Ei tarvi olla mitkään erityisen huonot elämäntavat.

[/quote]

No kannattaako sitä leipää mättää kolmea kerralla?!

[/quote]

Se tuskin oli pointti... Itse mätin nuorempana usein viisikin leipää, ja pysyin hoikkana. Aineenvaihdunta oikeasti hidastuu, vaikka liikkumisen määrä ei muuttuis.

Vierailija
75/82 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduin vähän yli kakskymppisenä yli kymmenen kiloa käytännössä ihan itsestään. Löysin liikunnan ilon eli itselleni sopivat lajit, joita oli kiva harrastaa. Ruokatavat ei juuri muuttunut, herkuttelin yhä silloin tällöin. Laihdutus/laihtuminen voi tosiaankin olla helppoa ja jopa hauskaa.

Vierailija
76/82 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa nyt ruuan määrästä ollut kerrottu mitään! Ap nimenomaan syö oikeaoppisesti riittävän monta kertaa päivässä.

Vierailija
77/82 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta, että painonhallinta voi olla ihmisille vaikeaa. Ongelmahan on se, että syödään liikaa. Ratkaisu on sitten se, että - tadaa - syödään vähän vähemmän. Vaikka kuinka kääntelen ja vääntelen asiaa, niin en pysty käsittämään, mikä tässä voi olla hankalaa?

Ymmärrän toki, että lihaksikkaan ja suorituskykyisen kropan hankkiminen on projekti, johon moni ei viitsi lähteä. Ihminen on perusluonteeltaan laiska, tavoitteellinen urheilu vaatii paljon ajallista panostusta, eikä itsensä rääkkääminen kaikista tunnu kovin mieluisalta. Mutta painonhallinnassa kyse on, että pitää vain olla tekemättä jotain asiaa (eli syömistä) liikaa.

Selittäkää tyhmälle, miksi on niin vaikeaa ottaa pikkuisen pienempiä annoksia, laittaa leivälle vähän ohuempi voikerros ja ottaa kaupassa minikokoinen sipsipussi megapussin sijasta?

Vierailija
78/82 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, se on juurikin noin helppoa ja yksinkertaista.
Ihmiset vain TEKEVÄT siitä niin vaikeaa ja mahdotonta.
Koko ajan täältä saa lukea kun joku aloitteleva laihduttaja kauhistelee "herranisä leivässä ja maidossa noin paljon kaloreita! Kuinka minä voin koskaan laihtua!?" Jättämällä sen leivän ja maidon pois, vaikka kuuluu "normaaliin suomalaiseen" ruokakulttuuriin noita vetää, ei ne ole millään tapaa välttämättömiä.

Makeanhimokin lähtee sillä että on vain yksinkertaisesti ilman sokeria.

Omassa ruokavaliossani ei ole riisiä, pastaa, perunaa, maitotuotteita, viljatuotteita (paitsi aamuisin kaurapuuro), lisättyä sokeria, valmisruokia (paitsi kasviskeitot), rasvaisia ruokia (jauheliha max 8%), alkoholia, makeutusaineita...

Suuri osa noista sellaisia jotka jättänyt pois suolistosairauksieni takia. Esim. Kalsiumin joudun pillereistä hankkimaan. Mitään puutostiloja minulla ei ole.

Syön lähes joka päivä eri ruokaa, koska terveellisillä ruuilla on kiva leikitellä! Ne myös maistuvat huomattavasti paremmille, ei ole ollut kertaakaan makean/rasvanhimo viimeiseen puoleen vuoteen. En ole myöskään kertaakaan nähnyt nälkää.

Ensimmäisen 1,5kk aikana kun aloitin totaalikieltäytymisen listassa esitettyihin ruokiin lähti 7kg vaikka olen normaalipainoinen (joskin ylärajoilla silloin), eikä ole missään vaiheessa tullut takaisin, ja nyt ajattelin että kesäksi voisi vielä 3kg karistaa (silloin ollaan jo normaalipainon toisella rajalla, joten painan stopin päälle silloin).

Ihmiset syövät laihduttaessaan tylsiä ruokia jostain syystä, en muista koska olisin esim. salaattia viimeksi syönyt...

Tämän päivän syömingit:

Aamulla: Kaurapuuroa ja kuppi mustaa kahvia (144kcal)

Lounas: Täytettyjä jumbo herkkusieniä (7kpl) chili-tonnikala-tomaattisose täytteellä (290kcal)
Huom. Söin koko ylijäämätäytteen erikseen kun ei kaikki sieniin mahtunut, lakettu koko satsin kalorit.

Puuro pitää nälkää ja antaa kuitua, chili nopeuttaa aineenvaihduntaa, sienet AIVAN HERKKUA ja kaloreita ei nimeksikään, huomaatteko kuinka helppoa, hauskaa ja herkullista?

Kokeilkaa ihmiset uusia asioita! Terveellisen elämäntavan kun kerran löytää ja oppii niin jää se pitsan ja suklaan kaipuu jonnekin hyvin kauas.

Vierailija
79/82 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin tänään 5:2 dieetin ja eka alle 500kcal päivä menossa. Hyi helvetti mikä olo

Vierailija
80/82 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin oon laihtumassa ihan vaan kalireita laskemalla. Kaveri just sano mulle kaupassa, että "etkö tiedä, että ei se rasvaton jogurtti mitään terveellistä ole?" . No ei varmaan. Mut mä voin niitä kermaisia ja rasvaisia ruokia syödä sitten ylläpitovaiheessa, kun kaloreita saa syödä enemmän. Itsekin yllätyin laihdutuksen yksinkertaisuutta: kirjotan syödyt kalorit puhelimen ruokapäiväkirjaan ja liikun. Ruuan arvotan kaloreiden perusteella. Kokeilen siihen päiväkirjaan miltä esim. 200g sipsipussi näyttää illassa. Hmm... 1000kcal. Nojos söisi 50g sipsiä ja lighti cokista (250kcal), sitten muuhun syömiseen jäisi 1000kcal. Parempi.
Kaikkea siis saa syödä, mutta kaloreita saa olla 1200-1500kcal/pvä. :)
Onnea ap laihdutysprojektiin. Mä olen tätä menoa tavoitteessani heinäkuun puolivälissä (0,5kg/vko) ja aloitan sitten lihaskuntotreenin tän aerobisen lisäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme