Kiinteistön ostotarjous
En tiedä näistä jutuista mitään ja nyt pitäisi tehdä ostotarjous itse (ei ole välittäjää). Olen netistä yrittänyt etsiä malleja, mutta tuntuvat eroavan toisistaan aika paljon enkä nyt tiedä mitä siihen oikein pitäisi laittaa, tarkat sanamuodot jne. Voiko ostotarjouksen tarkistuttaa jossain?
Mites kun näytti siltä, ettei kylpyhuoneessa ole kunnon vesieristeitä, vaikuttaako hintaan? Entä kun isoa piharakennusta ei oltu lopputarkastettu ollenkaan ja itse asiassa mitään virallista pohjapiirrostakaan ei siitä ole. Onko ennen myyntiä nämä hoidettava kuntoon?
Myyjä antoi hinnan, joka kuulemma on ihan alin mahdollinen. Mutta nuo "pikkujutut" huomioon ottaen ajattelin kuitenkin lähteä tekemään tarjousta -10% tästä hinnasta.Tarvittaessa voin tulla muutaman tuhat euroa vastaan.
Mites käsiraha kun joissakin paikoissa sanotaan, että se maksetaan ostotarjouksen yhteydessä ja myyjä palauttaa sen, jos ei hyväksy tarjousta, mutta joissakin paikoissa taas lukee, että maksetaan vasta kun myyjä hyväksyy tarjouksen?
Kommentit (44)
Oletko ajatellut sitä, että jos mitään piirustuksia talosta ei löydy, sitten kun pitäisi tehdä remppaa, esim. putkiremontti, kukaan ei tiedä missä putket tai sähkövedot menee ja saattapi tulla isompi remppa kuin alun perin oli tarkoitus... Jos talo itse rakennettu, saattaa olla täynnä rakennusvirheitä ja hometta, jos ei ole vedeneristeet jne kunnossa. Älä osta tuollaista pommia!
En ikinä lähtisi tekemään kiinteistöstä minkäänlaista kauppaa ilman AMMATTITAITOISTA välittäjää. Huomioitavia asioita on niin paljon. Asunto-osakkeet on asia erikseen, mutta kyllä yleensä nämä itsemyyjät on täysin kuutamolla niistä selonotto ja -anto velvollisuuksista, joita heidän täytyy tehdä ja jos ostajatkin on ihan pihalla eivätkä tiedä näistä niin huh huh.. en voi toivottaa muuta kuin onnea.
Kyllä talosta on pohjapiirros. Navetasta ei ole ajantasalla olevaa (löytyy vanhan navetan piirrokset, uusi navetta on rakennettu samankokoiseksi, mutta piirroksissa eroa).
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 13:00"]Kyllä talosta on pohjapiirros. Navetasta ei ole ajantasalla olevaa (löytyy vanhan navetan piirrokset, uusi navetta on rakennettu samankokoiseksi, mutta piirroksissa eroa).
[/quote]
en tarkoita pohjapiirrosta, vaan rakennuspiirustuksia, joista näkyy paitsi rakenteet, myös sähkö- ja putkivedot jne. Ootko noin pihalla???
Siis oikeasti - se pankin välittäjä osaa auttaa, av näillä tiedoilla ei.
Kyllä on pohjapiirros ja rakennuspiirrokset sekä talosta että navetasta, mutta navetan piirrokset ei vaan ole ajan tasalla.
No en kyllä tämän palstan juttuihin mitään meinannut perustaa, kunhan kyselen vähän neuvoja. Esim. että mihin tahoon nyt olen yhteydessä tuon ostotarjouksen suhteen? Otanko oman välittäjän? Mitä maksaa, jos siis auttaa pelkästään tuon paperin laadinnassa? Vai joku muu taho?
Älä nyt tollasta kämppää osta, pitää olla tietoa miten rakennettu ja mitä materiaaleja käytetty, mitä remppoja tehty, koska ja kenen toimesta, kuka tehnyt kosteiden tilojen rempat jne. Jos talo itse rakennettu, vanha ja kosteuseristeet puuttuu, kaivat verta nenästäsi. Älä missään nimessä osta.
kannattais varmaan teettää kuntotarkastus taloon ja rakennusvirastoon olla yhteydessä keskeneräisen piharakennuksen suhteen, onko rakennuslupaa edes sille? jos ei kunnon vesieristytsä kylppärissä voi olla vaikka mitä homevaurioita...
Niin ja Se kuntotarkastus ennen kuin mitään tarjouksia annat.
Ihan ensin selvitä nuo kaikki epäselvät asiat ja sitten vasta se ostotarjous, ei siihen välittäjää tarvita maksat vaan turhasta pitkän pennin! Ja muuten, nyt on ostajan markkinat, vanhoja tönöjä on pilvin pimein myymättä!
Eikös kuntotarkastus ole tapana tehdä vasta tarjouksen jälkeen, tarjoukseen tietysti laitetaan ehto, jos tarkastuksessa jotain löytyy?
Ongelma on siinä, kun en osaa kirjoittaa ostotarjousta... On aika isoista rahoista kyse niin haluan olla varma, että tarjous on oikein kirjoitettu.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 16:14"]
Ihan ensin selvitä nuo kaikki epäselvät asiat ja sitten vasta se ostotarjous, ei siihen välittäjää tarvita maksat vaan turhasta pitkän pennin! Ja muuten, nyt on ostajan markkinat, vanhoja tönöjä on pilvin pimein myymättä!
[/quote]
Ostajan markkinat vain huonokuntoisten ja sijainniltaan huonojen talojen suhteen. Laatua ei halvalla saa, sen tietää jo ostajatkin - siis tosiostajat...
Jos sinulla ei ole kokemusta aiheesta itselläsi, on todella haastavaa hoitaa asia ilman välittäjää. Tee tarjous vähintään ehdollisena kuntotarkastukselle ja ilman käsirahaa. Kiinteistön kaupassa käsirahalla ei muutoinkaan ole oikein virkaa, koska kauppa on pätevä vasta kaupanvahvistajan kanssa tehtynä. Pyydä apuun tarjouksen tekoon ja sen jälkeen kuntotarkastuksen läpikäyntiin joku sukulainen tai tuttava, jolla on edes hieman kokemusta taloista ja niiden ostamisesta tai myymisestä.
Jos päädyt kuntotarkastuksen jälkeen siihen, että kiinteistö vastaa sitä, mitä sinulle on kerrottu, lopullisen kauppakirjan kanssa voi auttaa pankkisi juristi.
Myyjä haluaa käsirahan ja vieläpä tiettyyn päivään mennessä
13 täydentää vielä, että jos sopivaa tuttavaa ei ole, voit pyytää apua tarjouksen tekoon myös välitysliikkeeltä. Todennäköisesti antavat sinulle paperityöstä kiinteän hinnan.
Miten oikein olet kylppärin tutkinut jotta olet tullut lopputulokseen että vesieriste on, mutta ei kunnollista ja mitä tämä siis käytännössä tarkoittaa?
Kunnan rakennusvalvonta on oikea paikka kysyä pitääkö tai pitäisikö (huom ero) ulkorakennuksella olla lupa ja onko sellainen jos pitää olla. Jos pitää olla ja ei ole, voi tulla kalliiisi tai joutua purkamaan. Muuten ei kannata stressata.
Älä tosiaan maksa mitään käsirahaa. Siitä saatte tuollaisessa tilanteessa vaan riidan aikaiseksi. Ongelma syntyy sittä, että myyjä voi ajatella olevansa oikeutettu käsirahaan, jos vetäydyt kaupasta, koska sekoittaa asuntokaupan ja kiinteistön kaupan. Juttele myyjän kanssa: kerro, että olet kiinostunut ja että olet ajatellut noin hintaa x, mutta että haluaisit kuntotarkastuksen ja jonkun välitysliikkeen hoitamaan paperiasiat.
Pesutiloissa puuttui listoja niin pääsi näkemään ettei ainakaan jokaisella seinällä ole vesieristettä. Olen kyllä ihan tosissaan ostamassa eli en aio vetäytyä kaupasta, vaikka paljastuisi talon olen purkukunnossa, hinta tietysti täytyy neuvotella sitten uudelleen. Eli jotain tällaisia ehtoja täytyy tarjoukseen laittaa. Ja jos paperit tekee kunnolla niin vaikka myyjä luulisi mitä niin ei varmaankaan voi mitään sopimuksen vastaisesti tehdä? Vähän hankala myyjä kyllä kyseessä, jolla ulosotossakin yli 10 000e... Silti luulee kiinteistön arvon olevan enemmän kuin on eli tässä nyt jännitetään, suostuuko myymään tarjoamallani hinnalla... Olen huomenna menossa keskustelemaan lainasta ja pankilla on omia välittäjiä, joten täytyy kysellä sieltä apua.
Se pankki ja pankin välittäjä auttavat sinua kyllä. Kysyt vaan siltä pankin välittäjältä, millaisen palkkion ottaa. Pidät kiinni siitä, että kuntotarkastus tarvitaan. Kaiken muun avun ja tiedon saat siltä pankin välittäjältä, joka näkee paperit ja tietää tilanteesi paremmin kuin av.