Kiinteistön ostotarjous
En tiedä näistä jutuista mitään ja nyt pitäisi tehdä ostotarjous itse (ei ole välittäjää). Olen netistä yrittänyt etsiä malleja, mutta tuntuvat eroavan toisistaan aika paljon enkä nyt tiedä mitä siihen oikein pitäisi laittaa, tarkat sanamuodot jne. Voiko ostotarjouksen tarkistuttaa jossain?
Mites kun näytti siltä, ettei kylpyhuoneessa ole kunnon vesieristeitä, vaikuttaako hintaan? Entä kun isoa piharakennusta ei oltu lopputarkastettu ollenkaan ja itse asiassa mitään virallista pohjapiirrostakaan ei siitä ole. Onko ennen myyntiä nämä hoidettava kuntoon?
Myyjä antoi hinnan, joka kuulemma on ihan alin mahdollinen. Mutta nuo "pikkujutut" huomioon ottaen ajattelin kuitenkin lähteä tekemään tarjousta -10% tästä hinnasta.Tarvittaessa voin tulla muutaman tuhat euroa vastaan.
Mites käsiraha kun joissakin paikoissa sanotaan, että se maksetaan ostotarjouksen yhteydessä ja myyjä palauttaa sen, jos ei hyväksy tarjousta, mutta joissakin paikoissa taas lukee, että maksetaan vasta kun myyjä hyväksyy tarjouksen?
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 15:13"]
En tiedä näistä jutuista mitään ja nyt pitäisi tehdä ostotarjous itse (ei ole välittäjää). Olen netistä yrittänyt etsiä malleja, mutta tuntuvat eroavan toisistaan aika paljon enkä nyt tiedä mitä siihen oikein pitäisi laittaa, tarkat sanamuodot jne. Voiko ostotarjouksen tarkistuttaa jossain?
Mites kun näytti siltä, ettei kylpyhuoneessa ole kunnon vesieristeitä, vaikuttaako hintaan? Entä kun isoa piharakennusta ei oltu lopputarkastettu ollenkaan ja itse asiassa mitään virallista pohjapiirrostakaan ei siitä ole. Onko ennen myyntiä nämä hoidettava kuntoon?
Myyjä antoi hinnan, joka kuulemma on ihan alin mahdollinen. Mutta nuo "pikkujutut" huomioon ottaen ajattelin kuitenkin lähteä tekemään tarjousta -10% tästä hinnasta.Tarvittaessa voin tulla muutaman tuhat euroa vastaan.
Mites käsiraha kun joissakin paikoissa sanotaan, että se maksetaan ostotarjouksen yhteydessä ja myyjä palauttaa sen, jos ei hyväksy tarjousta, mutta joissakin paikoissa taas lukee, että maksetaan vasta kun myyjä hyväksyy tarjouksen?
[/quote]
Teet tietenkin ehdollisen tarjouksen - vaadit kuntotarkastuksen ja jos se on ok niin sitten vasta tarjous on voimassa. Yleinen käytäntö on että jos tarjous hyväksytään maksat puolet kuntotarkastuksesta. Ja valitse itse tarkastaja!
Ja voit oiken hyvin tarjota sen mitä haluat, on se sitten -10% tms. Myyjä voi tietenkin sanoa mikä on alaraja mutta se ei sido sinua, olkoon hyväksymättä. Ja aina aikaraja tarjoukseen!
Käsiraha maksetaan vasta kun tarjous on hyväksytty ja kaupan 1. vaihe tehdään paperille.
Talosta pitää olla kaikki paperit näytettävänä, rakennepiirrokset, kiinnitystodistukset yms
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 17:35"]
Teet tietenkin ehdollisen tarjouksen - vaadit kuntotarkastuksen ja jos se on ok niin sitten vasta tarjous on voimassa. Yleinen käytäntö on että jos tarjous hyväksytään maksat puolet kuntotarkastuksesta. Ja valitse itse tarkastaja!
Ja voit oiken hyvin tarjota sen mitä haluat, on se sitten -10% tms. Myyjä voi tietenkin sanoa mikä on alaraja mutta se ei sido sinua, olkoon hyväksymättä. Ja aina aikaraja tarjoukseen!
Käsiraha maksetaan vasta kun tarjous on hyväksytty ja kaupan 1. vaihe tehdään paperille.
Talosta pitää olla kaikki paperit näytettävänä, rakennepiirrokset, kiinnitystodistukset yms
[/quote]
Höpsistä. Tässä maassa on tuntematon, mutta joka tapauksessa suuri määrä torppia, joista ei ole mitään kuvia olemassa kellään. Eikä niiden kaupoissa sen puutteen takia ole mitään ongelmia.
Kenen ajattelit maksavan kuntotarkastuksen jos myyjä on valmiiksi varaton ja ostajan tilaamana se kirjoitetaan sellaiseen muotoon, että älä osta, koska muuten tarkastaja saa potentiaalisesti vihat niskaansa kun kaupan jälkeen löytyy ensimmäinen laho lauta jota ei oltu dokumentoitu?
AP:ta neuvoisin kysymään omasta pankista apua. Ja joku sitoutumaton ulkopuolinen tuttu katsomaan vähän rakenteita jos tuntuu tarpeelliselta.
Käsirahaa älä maksa. Myyjä maksaa sillä taatusti velkojaan. Ja vaikka olisitte laatineet minkälaisen tahansa sopimuksen, mistä rahoista ajattelit persaukisen myyjän maksavan takaisin? Hälytyskellot soi ja lujaa, jos ulosotossa oleva myyjä myy itse taloaan ja VAATII käsirahaa tiettyyn päivään mennessä.
Oletteko nähneet lainhuudon, josta käy ilmi omistussuhteet?
Entä rasitustodistus, onko kiinnityksiä, jotka voisivat olla pantattuna?
Toisekseen, kiinteistökaupassa mikään tarjous ei ole sitova, ellei sitä ole tehty Maakaaren mukaan. Eli kaupanvahvistajan täytyy vahvistaa sopimus. (Nykyisin sen pystyy tekemään itsekin sähköisesti pankkitunnuksilla ilman kaupanvahvistajaa. Mutta en suosittele, parempi että kuvioissa on joku, joka tietää asioista edes jotakin.)
Muutama kysymys; kuinka vanhasta rakennuksesta on kyse? Millaisia tietoja olette jo myyjältä saaneet?
Siitä piharakennuksesta vielä. Kyseessä siis pieni navetta, joka on rakennettu vanhan romahtaneen navetan tilalle. Vanhasta navetasta löytyy pohjapiirrokset ja muut asiakirjat. Eli tarviiko tällaisessa tapauksessa edes olla lopputarkastusta vai riittääkö nuo vanhat, vaikkakin eroavat piirrokset?