Voi kun sais 80-luvun takaisin
Silloin oli kaikki jotenkin parempaa. Musiikki oli hyvää, vaatteet ja tukkatyyli ihania. Ah, ne kaikki ihanat pastellin sävyt ja julmetut olkatoppaukset.
Oli rennompaa ja ihmiset oli rennompia sekä kesätkin tuntui erilaisilta.
Matkapuhelimia näkyi vain jupeilla. Ei ollut facebookkia tai instaa. Oltiin enemmän ulkona ja näki kavereita joka päivä. Se oli jotenkin tosi mutkatonta kaikki, vai muistanko väärin?
No onneks nykyään on tietokone, jossa on youtube, josta voi kuunnella iki-ihania kasaribiisejä.
Kommentit (94)
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 19:13"]
Kuka muistaa tämän? Ah, mä niin panisin
[/quote]
Hyi vittu, sitä muovisinta kasaria.
On pikkasen soundeissa eroa, kun vertaa 70-luvun helmiin, vaikkapa tähän ei mitään syntikoiden sitkutusta ja sähkörumpujen lätinää, vaan aitoa itteään.
No en minäkään Purplen poikia panemaan alkaisi mies kun olen, mutta Gillanin parhaiden aikojen falsetista olisin kyllä saattanut jopa hieman anaalianikin raottaa ;) (no ehken kuitenkaan:))
Todellakin haluaisin takaisin 80-luvulle. Työttömyys oli 2% ja valtion velka vain 20% BKT:stä. Elintaso senkun kohosi koko ajan. Oli hyvät ajat.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 19:36"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 19:28"]
80 - luku?
Kylmä sota, suomettuminen, HI - virus leviää hallitsemattomasti, tuhkarokkoa vielä yleisesti, bensan lisäaineena koko vuosikymmenen ajan edelleen lyijy. Ei kiitos.
[/quote]
Alapeukuttajat hei han oikeasti, missä tynnyrissä te silloin 80 - luvulla oikein elitte? Muistelkaa mitä ohjelmaa tuli radiosta ja telkkarista. Kaivelkaa nuo ohjelmat esille vaikkapa youtubesta tai ylen arkistoista ja kuunnelkaa uudelleen. Lehdissä oli tasan yksi totuus. Hallitukseen valittiin vain ne puolueet, joiden valintaan Moskovasta saatiin lupa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomettuminen
Suomettumisen ajan loppuun asti Suomi ei todellakaan ollut puolueeton tai itsenäinen valtio. Vasta kun Neuvostoliitto hajosi 1991 loppui toisinajattelijoiden vainoaminen ja syyttely neuvostovastaisuudesta.
[/quote]
No, nythän sinulla on sitten asiat oikein hyvin, kun Kokoomus rulaa ja vetää köyhiä kyykkyyn alta lipan kuus-nolla. Mitä ihmettä sinä oikein valitat?
1970-80-luvuilla meillä oli kaikki hyvin. Säästää ei tarvinnut mistään ja palvelut pelasivat ja työttömyys oli aika paljon vähäisempää kuin nyt. Tosin 80-luvun lopulla ällöttävä minäminä-juppikulttuuri valtasi alaa ja siitä se downfall sitten alkoi.
"Mä pyyhin perseeni siniristilipulla,
Ja panen LSD:tä syömään Suomen leijonan..."
Joulukuussa -84 oli Härmärock-konsertti Rinnakkaisohjelmassa, ja siitä alkoi sitten Sielun veljet -jupakka.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 19:35"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 19:28"]
80 - luku?
Kylmä sota, suomettuminen, HI - virus leviää hallitsemattomasti, tuhkarokkoa vielä yleisesti, bensan lisäaineena koko vuosikymmenen ajan edelleen lyijy. Ei kiitos.
[/quote]
Hassua, miten eri lailla muistamme asiat. Minäkin kävin kerran rauhanmarssilla (Ronnie ja Leonid pahimmillaan), mutta ei nuo asiat ole se, jonka parhaiten muistan. Autokoulu, lukio ja valkoinen lakki, opiskelut ja muutto suurempaan kaupunkiin, mukavat ystävyyssuhteet, sitten 80-luvun viimeisenä vuonna aviomieheni tapaaminen - ne ovat päällimmäisenä mielessäni. Ja se musiikki. :)
8,11&17
[/quote]
Nostalgiaa muistikuvien vai todellisuuden perusteella? Muistan hyvin kahvipöytäkeskustelut yliopistolla. Jos politiikasta puhuttiin niin kukaan virkasuhteinen henkilökuntaan kuuluva ei uskaltanut inahtaa mitään neuvostovastaisuudelta häivähtävääkään. Sananvapaus oli tuolloin tuntematon ilmiö kun lehdet sensuroivat mielipidepalstoilta väärät mielipiteet. Vain oikeat julkaistiin.
On minulla ajalta tietenkin myös hyviä muistoja mutta en todellakaan haikaile takaisin.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 19:44"]
Nostalgiaa muistikuvien vai todellisuuden perusteella? Muistan hyvin kahvipöytäkeskustelut yliopistolla. Jos politiikasta puhuttiin niin kukaan virkasuhteinen henkilökuntaan kuuluva ei uskaltanut inahtaa mitään neuvostovastaisuudelta häivähtävääkään. Sananvapaus oli tuolloin tuntematon ilmiö kun lehdet sensuroivat mielipidepalstoilta väärät mielipiteet. Vain oikeat julkaistiin.
[/quote]
Vastauksenani viittaan kommenttiini numero 27.
Minä arvostan sanan- ja mielipiteenvapautta enemmän kuin 80 - luvun kotiryssä - Suomen ja neukkujen kanssa harrastetun bilateraalisen kaupan luomaa taloudellista turvallisuutta. Meidän ahdinko neukkulan hajotessa tuli siitä, että huonolaatuiset tuotteet eivät kelvanneet länsimaissa...
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 19:44"]
[/quote]
Sääliksi käy, kun sinulla on noin huonoja nuoruusmuistoja. Oliskohan sinun pitänyt relata hieman ja vaikka haistella ruusuja? Voisit nyt olla paljon onnellisempi.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 19:47"]
Minä arvostan sanan- ja mielipiteenvapautta enemmän kuin 80 - luvun kotiryssä - Suomen ja neukkujen kanssa harrastetun bilateraalisen kaupan luomaa taloudellista turvallisuutta. Meidän ahdinko neukkulan hajotessa tuli siitä, että huonolaatuiset tuotteet eivät kelvanneet länsimaissa...
[/quote]
No, nyt sitten näköjään otat sananvapauden nimissä takaisin oikein korkojen kanssa. :D
Edelleen: sääliksi sinua ressua käy. Minä olen meistä se paljon onnellisempi muistoissani, ja olen siitä mielissäni. :)
-80 luku oli kyllä hyvää aikaa.. M19
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 19:13"]
Kuka muistaa tämän? Ah, mä niin panisin
[/quote]
Niin minäkin:) Olisin pannut jo silloin :)
Kasvissyöntiä pidettiin todella kummalliselle, lähes yhteiskuntakelvottomalle.
Kaikkea erilaisuutta kummsteltiin.
Mielenterveysongelmia hävettiin, monia muita asioita myös. Jos joutui raiskatuksi, niin oli helposti uhrin vika.
Ympäristöasioiden kanssa oli vähän niin ja näin. Tsernobylin ydinvoimalaskeumat pelotti. puheet keski-euroopan happosateista myös.
Suomalaisia pidettiin maailmalla yleisesti aivan tohvanoina, joita johdettiin Moskovasta. Ruotsissa köyhät suomalaiset maahanmuuttajat olivat työväenluokkaa.
Aika kultaa muistot. 80-luvulla oli ihmisiä, jotka muisteli 30-luvun aurinkoisia kesiä ja kiiretöntä aikaa ennen telkkaria. Ja unohtivat, että sen ajan Suomi oli rutiköyhä sisällissodan repimä kehitysmaa. Menneisyys näyttää helpolta ja yksinkertaiselta.
mutta ei 80-luku ollut mitään auvoa.
80-luvulla oli ainakin yksi hyvä asia: ei ollut feispuukkia. :D :D
Kun näitä nettiradioita kuuntelee, huomaa et ruotsissa ja saksassa olu paremmat kasaribiisut..
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 21:58"]
Kapakat menivät kiinni yhdeltä yöllä ja laukun saattoi huoletta jättää merkiksi varatusta paikasta. Paikka säilyi ja laukku säilyi. Tytöt joivat vain pohjaksi lonkeroa, kapakassa sinistä enkeliä tai auringonnousua.
[/quote]
Käsilaukkuni varastettiin ensimmäisen ja viimeisen kerran 80 luvulla ravintolassa. Vai mitä diskoja/yökerhoja ne olivatkaan. Tämä harhaluulo laukun pöytään jättämisestä katosi silloin. Laukku löytyi kyllä myöhemmin naisten vessasta, ilman rahoja. Tämän jälkeen laukkuni ei ole irtaantunut kainalostani. Saavat varkaat juoda muiden rahoilla.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 14:22"]
No onneks nykyään on tietokone, jossa on youtube, josta voi kuunnella iki-ihania kasaribiisejä.
[/quote]
Paljon paremmat kiksit saisit kun kuuntelisit c-kasetilta niitä. Löytyy kirpparit piukassa noita.
Minustakin 80-luku on ollut paras. Jokaisella vuosikymmenellä on ollut huonoja puolia, mutta 80-luvun hyvät puolet vievät voiton sen ajan huonoilta puolilta. Silloin oli ehkä kylmä sota ja nyt isis ja krim ym. Silloin puhuttiin HIV:stä, eikä se nytkään ole kadonnut minnekään. Tartuntoja on vaan nyt enemmän, eikä siitä puhuta yhtä paljon.
Silloin oli Thernobyl ja nyt Fukushima. Ei nytkään vapaammin voi kirjoittaa, kuin silloinkaan. Kyllä moderaattorit pitävät siitä huolen. Mutta silloin ei ollut ruokajonoja, eikä kouluissa säästetty. Musiikkia oli paljon ja sitä myös kuunneltiin ja ostettiin. Ei ladattu ilmaiseksi, jolloin muusikot saivat oikeasti palkkaa työstään.
Töitä oli, eikä nollasopimuksia tarjottu. Jopa harjoittelusta naksettiin palkkaa. Ihmisillä oli paljon enemmän varaa matkustaa. Harrastaminen oli paljon halvempaa. Ei mennyt kaikki vanhempien rahat lasten harrastuksiin.
Kyllä minä ainakin kotona olen puhunut Neuvostoliitosta. Ja vaikka poliitikot olisivatkin puhuneet enemmän NL:sta, niin olisiko se muuttanut positiivisempaan mitään Suomen kannalta? Ei minusta meidän suhteet ole yhtään sen paremmin vaikka nyt saakin puhua muka enemmän?.
Ei 80-luvulla kaikki ollut täydellistä, mutta suhteessa kyllä paremmin, kun monesti muulloin.
Naiset oli kiltimpiä. Diskossa jo se että joku tyttö tanssi yksin paita lanteilla lantiotaan keinuttaen oli rohkea näky. Nykyään kun kaikki näkyy pukeutumisessa niin ei tule vastaavaa kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Kun näitä nettiradioita kuuntelee, huomaa et ruotsissa ja saksassa olu paremmat kasaribiisut..
ja paremman näköiset mieslaulajat :)
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 19:34"]Rappiolla ja Maija Dahlgren. :)[/quote]
:D