Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mikä seikka saa ihmisen jättämään turvavyön käyttämättä?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välinpitämättömyys omasta hengestä. Itse olen ollut jo vuosia elämääni aika kyllästynyt. En nyt aktiivisesti itsemurhaa aio tehdä, ei minusta taitaisi siihen ollakaan, mutta riskillä elän monessa asiassa, siinä toivossa että kuolema korjaisi pois kärsimästä. (Ja minulla ei ole lapsia, puolisoa eikä muitakaan läheisiä, joten tästä tapahtumasta ei jäisi kukaan suremaan, enkä aio tehdä mitään mikä vaarantaa itseni lisäksi muitakin ihmisiä)

Vierailija
2/26 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen miettinyt! Uskomatonta mielestäni, että sellaisia ihmisiä ihan oikeasti on, jotka eivät vyötä käytä. Eräs tuttavani muutti ns. maalle, pikkukylään ja kävi ilmi, että ko. paikkakunnalla on tavallista olla käyttämättä turvavyötä, koska käyttämistä pidetään nössöilynä (?????). Ihan siis aikuiset ihmisetkin ajattelevat näin! Ja tapa siirtyy sukupolvelta toiselle... Uskomatonta, olin järkyttynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

alhainen sosiaaliluokka

periytynyt syrjäytyminen

Vierailija
4/26 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
5/26 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jakokuski, eli ajan lyhyitä matkoja vieden paketteja ja tavaroita asiakkaille. Olen huomannut että varsin usein "ei jaksa" käyttää vyötä, kun välimatka on tarpeeksi lyhyt. Paha tapa, henkilöautolla liikkuessa käytän jo ihan esimerkin takia.

Vierailija
6/26 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono muisti - kaikille ei synny helposti rutiineja eri toiminnoista, vaan ne pitää muistamalla muistaa. Ja kiire.

Itse olen jo 47-vuotias ja tottunut aina automaattisesti laittamaan sen turvavyön. Mutta tiedän ihmisiä, joilta se laitto ei suju rutiininomaisesti. Esim. oma isäni on sellainen - oppi ajamaan autoa aikana, jolloin turvavöitä ei vielä ollut, eikä enää aikuisiällä ole oppinut turvavyön laittamisesta rutiinia.

Ja ihan varmasti pitää turvallisuutta tärkeänä ja turvavyötä myös.

Nelosen kommentti taas oli idioottimainen. (tuo isäni, 87-vuotias papparainen muuten on ylempää sosiaaliluokkaa)

Vierailija
7/26 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 10:52"]

Huono muisti - kaikille ei synny helposti rutiineja eri toiminnoista, vaan ne pitää muistamalla muistaa. Ja kiire.

Itse olen jo 47-vuotias ja tottunut aina automaattisesti laittamaan sen turvavyön. Mutta tiedän ihmisiä, joilta se laitto ei suju rutiininomaisesti. Esim. oma isäni on sellainen - oppi ajamaan autoa aikana, jolloin turvavöitä ei vielä ollut, eikä enää aikuisiällä ole oppinut turvavyön laittamisesta rutiinia.

Ja ihan varmasti pitää turvallisuutta tärkeänä ja turvavyötä myös.

Nelosen kommentti taas oli idioottimainen. (tuo isäni, 87-vuotias papparainen muuten on ylempää sosiaaliluokkaa)

[/quote]Turvavyöpakko on ollut jo 30 vuotta. Jo on ihme että korkeasti koulutettu alta kuusikymppinen mies ei oppinut tuollaista vaikkapa vuodessa. Taitaa olla väärä asenne.

Vierailija
8/26 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä komppaan tuota alhaisempaa sosiaaliluokkaa. Itse olen tällaisesta ihan wt-perheestä, ja meillä ei ikinä käytetty turvavöitä. Meillä oli myös melkein aina ylimääräisiä ihmisiä autossa. Jos poliisi tuli vastaan, oltiin aina ihan kusi sukassa :D (surullinen, ironinen nauruhymiö)

kun teini-iässä tajusin, miten vaarallista on olla ilman turvavyötä, rupesin saarnaamaan vanhemmilleni asiasta. He naureskelivat, että luulen olevani jotakin. Sitten saarnasin pikkusisaruksilleni, jotka kunnioittivat minua sen verran, että rupesivat käyttämään turvavöitä. Näytin heille lisävarmistukseksi videoita, joissa nuket lentävät 20 metriä autosta ulos, kun eivät vyötä käytä. Omassa autossani nykyään pidän huolen, että kaikilla on turvavyö - ennen ei liikkeelle lähdetä. Vanhempi sisarukseni ajaa edelleen ilman vyötä, ja mikä pahinta, ei käytä lapsillaankaan vyötä. Esim. yritti imettää autossani lasta, sylissä pitäen: minä pysähdyin tienpenkalle ja sanoin, että tässä odotetaan, kunnes olet imettänyt. 

Kotikaupungissani, junttiuden keskuksessa, vyöttä ajaminen on ihan yleistä. Raivostun suorastaan sellaisesta idioottimaisuudesta. En tajua, miten vanhempani eivät ole meitä rakastaneet sen vertaa, että olisivat huolehtineen turvallisuudestamme autossa. 

Vierailija
9/26 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja nykyään opiskelen yliopistossa, joka saa vanhempani naureskelemaan turvavyöjutuilleni (ja muillekin) vielä enemmän :) 

Vierailija
10/26 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka tuli nuorena rällättyä ja ajeltua ku hullu ympäri kyliä, AINA oli turvavyö. Aina

Vierailija
11/26 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sitten muistaa sellainen mukava asia, että turvavöiden käyttämättömyys ei pelkästään riskeeraa sinun typerää päätäsi, vaan myös ympärillä olevien ihmisten hengen ja terveyden. Kolarin sattuessa se AV-mamman toista sataa kiloa painava ruho lähtee aika iloisesti liikkeelle sieltä autosta Newtonin ensimmäistä lakia orjallisesti noudattaen. Ja kuten kaikki tietävät, niin jonnekin se ruho myös päätyy ja takapenkiltä tullessa se on etupenkkiläisten murheena ja etupenkiltä lähtiessä auton ulkopuolisten väisteltävänä.

Vierailija
12/26 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"laita siellä takapenkillä vyö kiinni" "njääh ei mun tarvii, ei mulle mitään käy" " joo mut mä tai mun etupenkillä istuva lapseni ei kuolla sen takii että sä äkkijarrutuksessa lennät niskaan"

Vierailija
13/26 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lapsena että auto ei liikkunut senttiäkään jos KAIKILLA ei ollut turvavöitä. Sieltä tullut itsestäänselvyytenä että jos istutaan autossa niin sitten on turvavyöt päällä. Tätä olen jatkanut miehelleni, kummilapsilleni, kavereilleni, sukulaisilleni ja eritoten omille lapsilleni, jotka minun ajamaani autoon istuvat.

Mies ei ollut siitä niin tarkka kun tapasimme, nyt hänkin on todella tarkka asiasta. Valitettavasti eräs hänen kaverinsa joutui vakavaan kolariin ennenkuin tajusi että kuinka idioottimaista se on olla pitämättä. Onneksi hänen kaverilleen ei käynyt kovin pahasti, mutta sairaalaan joutui hetkeksi kuitenkin.

Vierailija
14/26 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupolvelta toiselle näyttäisi turvavyönkäyttötavat periytyvän.

Vierailija
15/26 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään turvatyynyjen takia on entistä vaarallisempaa olla käyttämättä turvavyötä.

No, Darwin Awardseja jaetaan niin kauan kun ihmiskunta on olemassa.

Vierailija
16/26 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös turvavyön käyttö on tappanut monia. Tästä ei vaan saa puhua.

Itse käytän aina vyötä, koska lopetin maitotuotteiden käytön 4-vuotiaana ja vasta aikuisiällä huolehdin d-vitamiinin saannista, joten kuka tietää kuinka heikot luuni mahtaa olla...

Vierailija
17/26 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntemus. Varsinkin Tosimiesten Autokerhon jäsenet  tietävät,  että turvavyö on hengenvaarallinen onnettomuustilanteissa. Feministien ja vihreiden keksintöä koko pakkoturvavyö, ja pakon tarkoitus on tehdä miehistä naurettavan näköisiä henkseleissään. Kyllä sedät tietää.

Vierailija
18/26 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälläni oli ennen pahana tapana lähteä pihasta ilman turvavyötä ja laittaa se päälle vasta ensimmäisten punaisten liikennevalojen luona. Jos sattui tulemaan riittävän monet vihreät valot putkeen, niin hän saattoi ajella useamman kilometrin ilman turvavyötä. Koulutustasoltaan hän on tohtori, eli mitään wt-alaluokkaa hän ei suoranaisesti edusta. Luojan kiitos nykyinen auto alkaa hälyttää, jos ajaa edes joitakin kymmeniä metrejä ilman turvavyötä, joten isä on vihdoin oppinut laittamaan vyön saman tien päälle. 

Kuskasin vasta kortin saatuani paljon veljeäni ja tämän kavereita harjoituksiin, jotta saisin ajokokemusta. Kundit olivat tuolloin n. 13-vuotiaita, eikä turvavyön käyttö ollut todellakaan coolia. Useampaan kertaan piti pysähtyä bussipysäkille ja todeta, ettemme kulje metriäkään, ennen kuin kaikilla on turvavyöt päällä, ja silmiä pyöritellen he ne sitten laittoivat kiinni. Yhdelle varsin uppiniskaiselle tapaukselle meni viesti viimein perille kun totesin, että kolariin joutuessamme hän lentäisi meidän edessä istuvien niskaan, jolloin me saisimme maksaa hänen typeryydestään.

Vierailija
19/26 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvavyö voi tappaa väärin laitettuna, airbag ilman turvavyötä. Hirvikolarissa voit "hukkua" hirveen, jos se läsähtää tuulilasista sisään. Jos näin ruvetaan miettimään, niin kaikki turvajutut on tosi vaarallisia, jätetään auto kotiin. Tai hei, vielä parempi, uskotaan että "ei minulle koskaan käy mitään pahaa"

Kyllä se vaan on niin että jos turvavyötä osaa oikein pitää niin se pelastaa. Jos turvavyö on rullalla tai kiemuralla ja vatsan päällä ja vielä ihmisellä paksut talvivaatteet päällä, on aika todennäköistä että vyö tekee vahinkoa. Turvavyö tulee asettaa reisien päälle lantioluiden "alle", lähelle kroppaa (takki pois/auki) ja mahdollisimman lähelle niskaa, varmistaa ettei se ole mutkalla ja vielä kiristää lopuksi. Mutkalla oleva turvavyö voi katketa kolarissa, olkapäällä oleva vyö livetä pois, ja vatsan päällä oleva vyö painautua sisäelimiin ja siinä takuulla kuolet aika nopsaan. Lisäksi, päätuki tulee tottakai asettaa itselleen sopivaksi.

Ja harva tietää, miten turvavyötä pidetään oikein. Hyvin harva

Vierailija
20/26 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 12:14"]

Myös turvavyön käyttö on tappanut monia. Tästä ei vaan saa puhua.

Itse käytän aina vyötä, koska lopetin maitotuotteiden käytön 4-vuotiaana ja vasta aikuisiällä huolehdin d-vitamiinin saannista, joten kuka tietää kuinka heikot luuni mahtaa olla...

[/quote]

Juu, on varmasti tappanut TODELLA monta.... huh huh.

Ja kyllä siitä kuule SAA puhua jos autoilun historiassa on jollekin noin käynyt. Kerro nyt edes yksi esimerkki tästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi