Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö kuukuppi pestä?

Vierailija
30.03.2014 |

Onhan tämä vähän KVG, mutta kysyn silti. Olen harkinnut alkaa käyttää kuukuppia, mutta mietin miten se käytännössä toimii. Lähinnä siis miten "vaihdos" tehdään? Kaadetaanko sisältö vain yksinkertaisesti pois ja laitetaan takaisin, vai pitääkö kuppi pestä joka kerta? Jos pitää pestä, miten toimii mm. yleisessä vessassa tai mökillä (jossa ei ole muuta kuin ulkohuussi ilman juoksevaa vettä)?

Kiitos jo etukäteen ja anteeksi tyhmyyteni :D

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä pitää keitelläkin... Desinfioida ennen seuraavia menkkoja aina. Muusta en tiä. Liian vaivalloinen kapine enkä osais luottaa siihen ja siteitä kuluis siksi kuitenkin. Ja näyttää ihan liian isolta!!

Vierailija
2/24 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ojjoi, kiva keitellä sen jälkeen samassa kattilassa vaikka perunoita :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuppi pestään tyhjennyksen yhteydessä. Kotona se sujuu vaivatta, reissussa kandee valita sellainen vessankoppi jossa on lavuaari. Onneksi nykyään melkein joka huoltoasemallakin sellaiset on.

Kuppia ei keitetä samassa kattilassa kuin perunoita. Sille pitää olla oma kattila. Mulla on sellainen tosi pikkuinen kattila, jota en muuten käyttäisi yhtään mihinkään. En keitä joka menkkojen välissä, ehkä joka toinen tai joka kolmas kuukausi muistan keitellä. Keittämiseen menee aikaa n. 2 min. 

Vierailija
4/24 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pestä jokaisen tyhjennyksen välissä. Itse olen käyttänyt kuppia 8 vuotta ja vessoissa, joissa ei ole pesumahdollisuutta, pyyhin kupin paperilla puhtaaksi ennenkuin laitan sen takaisin. Yleensä seuraava tyhjennys on sitten kotona, jossa kupin voi pestä. Itse saan kupin asetettua kuivanakin, mutta sekin riippuu ihmisestä. Joissain ohjeissa nimenomaan neuvotaan nimenomaan kastelemaan kuppi ennen asettamista.

Ja kuukautisten välillä kuppi kannattaa desinfioita joko keittämällä sitä tai käyttämällä näitä:

http://www.leastore.fi/product/54/milton-desinfiointitabletti

Mulla on myös näitä:

http://www.lunette.com/fi/index.php?id=99

joita voi käyttää kupin desinfiointiin paikoissa, joissa ei ole pesumahdollisuutta.

Suosittelen ehdottomasti. Ekologinen, halpa, helppo käyttää, ei aiheuta tulehduksia. Ja niitä on eri kokoisia, kuten naisiankin! :D

Vierailija
5/24 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuo ekologisuuspuoli siinä kiinnostaa (verrattuna vaikka tampooneihin, joissa käyttömukavuus samaa luokkaa) :)

Jos saan vielä kysyä, kuinka pitkä "tyhjennysväli" on? Samallainen kuin muissakin suojissa?

Ap

Vierailija
6/24 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 13:28"]

Kuppi pestään tyhjennyksen yhteydessä. Kotona se sujuu vaivatta, reissussa kandee valita sellainen vessankoppi jossa on lavuaari. Onneksi nykyään melkein joka huoltoasemallakin sellaiset on.

Kuppia ei keitetä samassa kattilassa kuin perunoita. Sille pitää olla oma kattila. Mulla on sellainen tosi pikkuinen kattila, jota en muuten käyttäisi yhtään mihinkään. En keitä joka menkkojen välissä, ehkä joka toinen tai joka kolmas kuukausi muistan keitellä. Keittämiseen menee aikaa n. 2 min. 

[/quote]

Mulla on myös tällainen pikkukattila tätä tarkoitusta varten. Hih, kerran anoppi oli meillä lapsenvahtina ja oli laittanut itselleen keitettyjä parsakaaleja siinä kattilassa autuaan tietämättömänä kattilan käyttötarkoituksesta.

Vierailija
7/24 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä toimin näin:

Istun pytylle, kippaan sisällön pyttyyn ja alan toimittaa asiaa. Jos yleinen wc/kyläpaikka niin varmuuden vuoksi tiputan ekana pyttyyn paperia kun jotkut pöntöt huutelee huonosti, en halua jättää verivanaa pohjalle.

Samalla kun pissaan/kakin huuhtaisen kupin haalean veden alla. En ronki sormilla, paitsi jos tekee mieli pestä saippualla se. Sitten asioinnin päätteeksi sujautan takaisin paikoilleen.

Kuukautisten välissä en aina jaksa keittää, ehkä 3-4 kertaa vuodessa keitän, aikaahan menee sen 5min.

Mulla on käytössä pieni kuppi, olen 3 lapsen äiti. Joskus kuukautiset ovat runsaat ja silloin tyhjennän neljästi päivässä. Normaalisti 2-3.

Kuukuppi ei tunnu emättimessä kun se on oikeassa paikassa. Kun se alkaa täyttyä, se tulee painavaksi jasen ttuntee, silloin on hyvä käydä tyhjentämässä. Ohivuotoja ei ole ollut kun opin asentamaan oikein.

Joskus ei ole vettä tarjolla tai lavuaari on niin kaukana ettei siihen yletä. Tällöin tyhjennyksen päälle pyöräytän paperia kupissa (en ulkoreunoilla ettei jää paperinmurusia alapäähän) ja sujautan takaisin paikoilleen asioinnin jälkeen.

6v käyttökokemuksella näin. En käytä phs tai siteitä tai muuta. Kuukautisten aikana voin hyvin olla ilman alushousujakin. Ja käydä uimassa.

Kysy vaan jos on vielä jotain!

Niin ja tosiaan on joku häiriö että välillä vuodan kuin teuraalla ja silloin pitää tyhjentää aika usein, mutta oma valinta kun en vaihda isompaan jossa 2tuntia riittäisi.

Vierailija
8/24 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 13:37"]Juuri tuo ekologisuuspuoli siinä kiinnostaa (verrattuna vaikka tampooneihin, joissa käyttömukavuus samaa luokkaa) :)

Jos saan vielä kysyä, kuinka pitkä "tyhjennysväli" on? Samallainen kuin muissakin suojissa?

Ap

[/quote]

Itse tyhjennän aamulla kun herään ja illalla ennen nukkumaan menoa. :) Ihanan vaivaton ja paras suoja!

Vierailija
9/24 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasi lisää. On tosi edullinen, 30e/10v. Ei tartte jemmata siteitä ja tamponeja taskuihin tai nyrkkiin kun käy vessassa julkisesti. Eikä unohdu kauppareissulla! :)

Vierailija
10/24 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tyhjennän lavuaarin ja huuhtaisen kupin samalla, kerran vuorokaudessa pesen sen myös saippualla ja kerran kuussa keitän kattilassa väh. 5min. Samaa kattilaa kyllä käytetään, koska se vesihän kiehuu ja kattila menee sen jälkeen astianpesukoneeseen.

Vierailija
11/24 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 lisää ekologisuuteen, että itse olen joutunut vaihtamaan kuppia 4-5 vuoden välein.

Vierailija
12/24 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastanneille! :) taas on tyhmää sivistetty!

Nyt kun kyselyn makuun pääsin, tiedustelisin vielä, mistä voisi arvioida minkä kokoinen kuppi olisi itselle paras? Ei kuitenkaan kauhean useita viitsisi ostaa vain koon kokeilemiseen...

Ap

Vierailija
13/24 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyttäneille usein suositellaan isompaa. Minä ostin pienen kun olen sektioitu, eikä se ole ollut liian pieni. Alateitse synnyttäneellä voi olla vaikeaa aluksi pitää pientä kuppia paikallaan.

Niin, lisäksi yks hyvä puoli vielä. Treenaat huomaamatta lantionpohjanlihaksia ;)

Vierailija
14/24 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 13:50"]

Kiitos kaikille vastanneille! :) taas on tyhmää sivistetty!

Nyt kun kyselyn makuun pääsin, tiedustelisin vielä, mistä voisi arvioida minkä kokoinen kuppi olisi itselle paras? Ei kuitenkaan kauhean useita viitsisi ostaa vain koon kokeilemiseen...

Ap

[/quote]

Minä olen 4 lasta synnyttäneenä harkinnut tosissani pienemmän kupin ostamista, joten kannattanee kokeilla sitä.

t: 11

Vierailija
15/24 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin tosissani hankkia kuukupin, kun epäilyksiäni asian suhteen on tässä nyt korjailtu!! :) heh!

Mutta onko kellään ollut huonoja kokemuksia?

Ap

Vierailija
16/24 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 14:05"]Voisin tosissani hankkia kuukupin, kun epäilyksiäni asian suhteen on tässä nyt korjailtu!! :) heh!

Mutta onko kellään ollut huonoja kokemuksia?

Ap

[/quote]

Alku hankalaa harjoittelua, mutta se palkitaan! :) meinasin heittää hanskat tiskiin ite.

Vierailija
17/24 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoasiaa: minulla on käytössä isompi Luneten kuppi, vaikken ole koskaan synnyttänyt tai ollut raskaana. Apteekin täti tuota suositteli, enkä ole koskaan ajatellut, että tuo olisi liian suuri. Hankalaa tosiaan sanoa, kun en ole pienempää koskaan käyttänyt, mutta minulle tuo iso sopii oikein hyvin. Toki tuokin vaihtelee merkeittäin, joillakin merkeillä isompi kuppi saattaa olla jo todella iso.

Minulle sattui kerran matka Kiinaan menkkojen kanssa samaan aikaan, ja siellähän julkisten vessojen taso on kaikkea väliltä reikä lattiassa suihkuttimilla varustettuihin robottipyttyihin. Pari kertaa sitten jouduin ihan alkeellisessa vessassa tyhjentämään kuppia, ja silloin ihan vain kaavin sisällön pois wc-paperin avulla. Hotellilla sitten pyrin pesemään kupin extrahuolellisesti päivän päätteeksi.

Puhdistukseen käytän yleensä ihan vain vettä, välillä käytän Lactolinen pesunestettä. Puhdistusväli on minulla maksimissaan kahdesti vuorokaudessa, joskus vikoina päivinä saattaa jopa vuorokauden ympäri olla kuppi sisällä.

Vierailija
18/24 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sinäänsä huono kokemus mutta joskus menkkojen aikana pahentaa menkkakipua. Yleensä onneksi vain yhden päivän ajan, jolloin sitten käytän sidettä. Uskoisin, että tuossa on kyse vain siitä, että limakalvot ovat tavallista herkemmät. Muutenkin joskus kupin asettaminen on haastavaa. Itse saan kupin parhaiten mukavasti paikoilleen selälläni. Varsinkin harjoitellessa käytin liukuvoidetta, että sain kupin sisään. En ole koskaan kokeillut tamponeita mutta voisin kuvitella, että jos niiden laittaminen on onnistunut, niin kuppi on vain helpompi. 

Normaalisti en edes tunne tai huomaa kuppia. Tyhjennän pienemmän kupin yleensä aamulla ja illalla ja samalla pesen sen. Meillä lavuaari on typerästi toisella puolen kylpyhuonetta mutta pesu ja takaisin laittaminen on sen verran nopeaa, ettei se loppujen lopuksi ole ongelma. Itselleni nimittäin se oli suurin kynnys kupin hankintaan. Erillistä kattilaakaan en ole hankinut.

On ihanaa, kun sitä ei oikeasti huomaa ja voi hyppiä vaikka ilkosillaan. Miestä vain harmittaa, kun ei enää havaitse kuukautisia. 

Vierailija
19/24 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoasiassa varmaan olellisinta on millainen vuoto sinulla on. Runsaalla vuodolla ottaisin isomman ja niukalla/normaalilla pienemmän. 

Vierailija
20/24 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri noiden kipujen takia minäkin olen harkinnut sitä pienempää. Onneksi tässä iässä ei enää nuo vuodot ole niin kovin runsaita. Tamponi ei sovi minulle ollenkaan.

t: 11

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän