Miksi synnyttävän naisen oikeudet herättävät raivoa?
Voitteko kertoa? Aika sairaita "keskusteluja" ollut palstalla tänään.
Kommentit (2135)
Niinkuin joku sarjassa sanoi, jokainen toivoo tervettä vauvaa, mutta kukaan ei sano ääneen että vauvalla olisi hyvä olla terve äiti. Niin henkisesti kuin fyysisesti. Oma äitini sairasti paljon ollessani lapsi. Synnytyksen jälkeinen masennus pikkuveljestäni ja pitkään jatkuessaan muuttui ihan fyysisiksi oireiksi. Kyllä siinä huolenpito ja kasvatus jäi vähälle, kun ei pystynyt muuta kuin makaamaan keittiön lattialla milloin migreenissä, milloin vatsakivuissa. Apua ei annettu, käskettiin vaan nauttia terveistä lapsista ja kotiäitiydestä... Kultainen 90-luku. Tästä syystä en kenties koskaan uskalla omia lapsia tehdä, entä jos mullekin käy noin.
Vierailija kirjoitti:
Lääketieteen suunnalta katsottuna se p***u on ELIN, siinä missä korvakin. Ei sen kummempaa. Eli hyvähän se on toki varottaa, että sinne katsotaan, mutta ei siinä sen dramaattisempaa.
t. Mies
Hei, MiEs
Tietysti p***u on elin, mutta emme elä vain lääketieteen kontekstissa, vaan tähän kyseiseen elimeen on latautunut paljon enemmän yksityisyyden ja henkilökohtaisuuden teemoja kuin vaikka korvaan. Ei tämän asian tärkeys pyyhkiydy pois sillä, että asiaa vähätellään. Lisäksi, jo p***n tuntoaisti on ihan eri luokkaa kuin monen muun elimen, miksi ei ole sama asia tosta noin vain työntää sinne asioita.
Vierailija kirjoitti:
Synnytysväkivalta -kampajanssa on tuotu esiin ihan asiallista asiaa (hoitohenkilökunnan kommunkaatiotaitoja) mutta väärällä tavalla. Lääkärien ja kätilöiden pitäisi tosiaan kertoa asiakkaalle ENSIN ennen toimepidettä että mitä halutaan tehdä ja miksi, sen sijaan että suoraan mennään ronkkimaan: harva kieltäytyisi tutkimuksista kun perustellaan.
Mutta nyt tämä kamajan vain aiheuttaa tuleville synnyttäjille pelkoa ja epäluottamusta hoitohenkilökuntaan. Olisivat nostaan asiallista keskustelua ja ottaneet hoitohenkilökunnan mukaan.
Kampanjassa oli kyse synnyttäjien kokemuksista. Jos ne on olleet huonoja, vaikeita, jopa traumoja aiheuttavia, niin miksi taas kerran pitäisi ensin huomioida sairaalan henkilökunta?
Kyllä, kaikista hoitotoimenpiteistä saa kieltäytyä, se on tosiaan äidin oikeus joka ajaa syntymättömän lapsen oikeuksien edelle. Itse olen nähnyt näin tapahtuvan: luomusynnytykseen voimakkaasti perehtynyt ja orientoitunut äiti (isän ponnekkaasti säestämänä) kieltäytyi vauvan sydänäänten tutkimisesta ja synnytyksen ponnitusvaiheen pitkittyessä sitä avustavista toimepiteistä. Tämän seurauksena syntyi lapsi jolla oli hapenpuutteesta johtuva aivovaurio. Pariskunnalle puhuttiin lukusia kertoja mutta mikään ei kääntänyt heidän päätään.
Mä en itseasiassa usko ollenkaan, etteikö kätilö ja lääkäri sanoisi etukäteen, että pitää tehdä sisätutkimus.
En pysty millään kuvittelemaan, että kukaan kätilö tai lääkäri menisi vaan naisen luo ja heivauttaisi sen jalat levälleen ja tunkisi näppinsä sisään. Sellainen ei yksinkertaisesti ole mahdollista.
Toivottavasti nämä räyhääjät ei ole terveydenhuollossa töissä. Kaikki synnyttäjät ei tule samoista lähtökohdista, joillakin voi olla taustalla seksuaalista väkivaltaa, muita traumaattisia kokemuksia, genitaalialueen kiputiloja tai sairauksia tai vaikka mielenterveyden ongelmia. Kun tällainen hauras ihminen joutuu pelottavaan ja ahdistavaan tilanteeseen, niin ammattilaisen asenne ei kertakaikkiaan saa olla tämän ketjun mukainen "v*ttuako uniikkilumihiutale siinä itket". Se on jo vakavaa ammattitaidottomuutta.
Tuntuu olevan meidän yhteiskunnassa yksi niistä viimeisistä asioista missä naiseen on voitu käyttää valtaa, verhoamalla se “lapsen parhaaseen”. Koska kukapa sitä ei oman lapsensa parasta haluaisi, ja ei ole soveliasta arvostella tahoja tai ihmisiä jotka sitä lapsen parasta tavoittelee työkseen - keinoista viis. Eli naisia on voitu kohdella törkeästi ja sitten hiljennetty sillä että pitää nyt olla kiitollinen ja nöyrä kun sai lapsen elävänä syliin.
Äärimmäisen sairastahan se on kun oikein ajattelee ja jos sen kohteeksi joutuu.
Itselleni oli esikoisen syntymän jälkeen todella vaikea paikka kun jälkitarkastuksessa laitettiin kolmen omanikäisen mieskandin eteen. Lääkäri kyseli siinä (asiaan kuuluvasti tottahan toki) synnytyksen kulun ja imetysten lisäksi minun alapään tilasta ja olenko harrastanut synnytyksen jälkeen seksiä ja miltä se tuntui ja miksi harrastin ennen jälkitarkastusta. Yksi näistä kandeista teki myös sisätutkimuksen ja en olisi sitä halunnut, mut koin että siihen painostettiin eikä suostumustani itseasiassa edes kysytty; se vaan ilmoitettiin että näissä on kandit aina mukana. Olin silloin 23 v enkä uskaltanut kyseenalaistaa asioita tms. Piti vaan olla onnellinen ja hymyillä kun sai terveen vauvan.
Vierailija kirjoitti:
Lääketieteen suunnalta katsottuna se p***u on ELIN, siinä missä korvakin. Ei sen kummempaa. Eli hyvähän se on toki varottaa, että sinne katsotaan, mutta ei siinä sen dramaattisempaa.
t. Mies
Kommentoisitko asiaa samalla tavalla sen jälkeen, jos vaikka sinun peräauk***si yhtäkkiä työnnettäisiin sormet tai jokin instrumentti, ja olisit kovissa kivuissa, kaikki toimenpiteet sattuisivat, sinua hävettäisi, että sinun yksityiselle alueelle kajotaaan (vaikka tietäisitkin että sinne olisi tarpeen kajota)? Vai voisitko tällaisen kokemuksen jälkeen ajatella, että "totta, ei se olekaan niin se ja sama miten minua kohdellaan ja kuinka hyvin minulle kerrotaan tulevista toimenpiteistä ja kohdellaanko yhä samana itsemääräämisoikeuden omaavana ihmisenä, joka olen muutenkin"?
Tiedätkös, empatia ja arvostava kohtaaminen on loppujen lopuksi helppoa ja niiden vaatiminen neutraali asia, ´ei siinä sen dramaattisempaa´.
Ei voi odottaa asiallista keskustelua, kun hyökätään työtänsätekeviä ihmisiä vastaan kutsumalla heitä väkivaltaisiksi raiskareiksi. Keskusteluyhteys poikkaistiin heti alkuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti nämä räyhääjät ei ole terveydenhuollossa töissä. Kaikki synnyttäjät ei tule samoista lähtökohdista, joillakin voi olla taustalla seksuaalista väkivaltaa, muita traumaattisia kokemuksia, genitaalialueen kiputiloja tai sairauksia tai vaikka mielenterveyden ongelmia. Kun tällainen hauras ihminen joutuu pelottavaan ja ahdistavaan tilanteeseen, niin ammattilaisen asenne ei kertakaikkiaan saa olla tämän ketjun mukainen "v*ttuako uniikkilumihiutale siinä itket". Se on jo vakavaa ammattitaidottomuutta.
Pahoin pelkään, että ainakin osa saattaa olla. Muutaman lääkärin tunnen "siviilissä" ja yhteistä heille on koppavuus, aggressiivisuus ja toisaalta taipumus uhriutumiseen. Mitään kritiikkiä Suomen terveydenhuoltojärjestelmää kohtaan he eivät siedä, koska ottavat sen henkilökohtaisena loukkauksena. Olen ollut hämmentynyt siitäkin, kuinka itseään sivistyneinä pitävät ihmiset voivat sortua niin alatyyliseen kielenkäyttöön silloin, kun puhe on potilaiden kohtaamasta välinpitämättömyydestä ja suoranaisesta väkivallasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tuntuu osalle naisista olla vaikea paikka hyväksyä, että synnytyssairaalassa se tähti on se vauva eikä se nainen. Sen vauvan hyvinvointiahan siellä tarkkaillaan ja siksi tutkitaan kohdunkaulan aukenemista, etenkin, jos vedet on jo menneet.
Mikä tähti?
Potilaan oikeudet sekä ihmisoikeudet eivät katoa synnytyssairaalan ovien sulkeuduttua. Ilman naista ei ole mitään lasta eikä siten koko yhteiskuntaa. Siksi synnyttäjää kunnioitetaan.
Ei kait se synnyttäjä mikään potilas ole?
Vierailija kirjoitti:
t. Mies
Pitääkö miestä varoittaa kun laittaa katetrin peniksen kärjestä sisään? Voiko puudetegeelin jättää väliin jos on kiire?
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Keskusteluissa unohdetaan niin usein se, että kaikki tosiaan tulevat eri lähtökohdista. Vaikka jollekulle asiassa ei ole ongelmaa ja tämä kykenee ajattelemaan asian "lääketieteelliseltä kannalta", niin se ei tarkoita, etteikö jollakulla muulla voisi olla erilainen ajatusmaailma ja ihan jo erilainen kipukynnys.
Silloin, kun tuntuu, että meuhkataan tyhjästä, voisi ehkä tehdä sen johtopäätöksen, että itse ei tiedäkään asiasta tarpeeksi koska ei ymmärrä miksi meuhkataan, eikä täten kommentoida vähätellen, vaan sen sijaan KUUNNELLA.
En tiedä miten mennään synnytykseen ILMAN sitä oletusta, että siellä kätilön/lääkärin täytyy laittaa sormet sinne vaginaan. Jokainen hetki pitäisi selostaa kuin urheilutoimittaja.
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole aivan yksioikoinen moraalinen tilanne miten toimia, jos nainen kivusta sekaisin kieltäytyy jostain, ja kielto vie hengen toiselta olennolta.
No lain mukaan se on aivan yksiselitteistä, naista ei synnytyksessä voida hoitaan ilman hänen omaa tahtoaan. Moraalisesti se on sitten eri asia, nainen joutuu kyllä perustelluista tutkimuksista kieltäytyessään kantamaan moaraalisen vastuun yksin. Sikiö ei ole laillinen henkilö ennen kuin se syntyy, sen jälkeen kun se on putkahtanut ulos, lääkärit voivat tehdä mitä haluavat (kiireellisen huostaanoton kautta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytysväkivalta -kampajanssa on tuotu esiin ihan asiallista asiaa (hoitohenkilökunnan kommunkaatiotaitoja) mutta väärällä tavalla. Lääkärien ja kätilöiden pitäisi tosiaan kertoa asiakkaalle ENSIN ennen toimepidettä että mitä halutaan tehdä ja miksi, sen sijaan että suoraan mennään ronkkimaan: harva kieltäytyisi tutkimuksista kun perustellaan.
Mutta nyt tämä kamajan vain aiheuttaa tuleville synnyttäjille pelkoa ja epäluottamusta hoitohenkilökuntaan. Olisivat nostaan asiallista keskustelua ja ottaneet hoitohenkilökunnan mukaan.
Kampanjassa oli kyse synnyttäjien kokemuksista. Jos ne on olleet huonoja, vaikeita, jopa traumoja aiheuttavia, niin miksi taas kerran pitäisi ensin huomioida sairaalan henkilökunta?
Miten niin ensin? Olen samaa mieltä, että olisivat nostaneet keskustelun asiallisesti esiin ja hoitohenkilökunta mukana. Kyllä asiakkaalle pitää kertoa mitä tehdään, mutta jos kätilö tai lääkäri (joka on myös ihminen!) sen unohtaa tehdä esim. kiireen, keskittymisen tai muun syyn takia (tai synnyttäjä vaan unohtaa näin käyneen) niin ei se ole VÄKIVALTAA. Naiset vertaavat kokemuksiaan raiskaukseen, SE on törkeää ja herättää raivoa, ei niinkään aihe sinänsä. Kyllä se on kaikkien etu, että synnytyksen hoidossa otetaan huomioon lääketiedekin eikä vaan naisen tahto. Moniko huutaa ponnistusvaiheessa, että ei jaksa enää, ja jaksaa kuitenkin tsemppauksella? Pitäisikö kätilöiden totella joka ikiseen "en jaksa" huutoon ja tilata sektiot? Joku kertoi potkineensa kätilöä. Jos tuossa tilanteessa ei kerran saa auttaa vauvaa syntymään heti, ettei jää vaurioita, niin hoitajana voin sanoa, että itse poistuisin huoneesta saman tien jos joku mua koittaisi potkia. Varmaan viereisessä salissa apu kelpaisi. Kuolkoot vaikka verenhukkaan, mutta en haluaisi ottaa riskiä, että saisin jälkeenpäin kuulla olleeni pahoinpitelijä tai raiskaaja tilanteessa missä yritin auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tuntuu osalle naisista olla vaikea paikka hyväksyä, että synnytyssairaalassa se tähti on se vauva eikä se nainen. Sen vauvan hyvinvointiahan siellä tarkkaillaan ja siksi tutkitaan kohdunkaulan aukenemista, etenkin, jos vedet on jo menneet.
Mikä tähti?
Potilaan oikeudet sekä ihmisoikeudet eivät katoa synnytyssairaalan ovien sulkeuduttua. Ilman naista ei ole mitään lasta eikä siten koko yhteiskuntaa. Siksi synnyttäjää kunnioitetaan.
Ei kait se synnyttäjä mikään potilas ole?
Häntä lääkitään ja mahdollisesti leikataan ja parsitaan: hän tarvitsee lääketieteellistä apua. Kuulostaa minusta potilaalta?
Minulla oli muuten ok että kaiveltiin mutta tällä uudella mittapuulla se, että ensin sanoin Ei, kun opiskelijakin halusi koettaa kohdunsuuta, ei ollutkaan niin väärin sanottu. Vaikka sanoinkin sen uhmakkaasti vitsillä ja sitten heti että, no kokeile vaan.
Gynekologi kerran vaihtoi ilman ennakkovaroitusta lennosta kakkoseen, kun kohtu oli taaksepäin kallistunut. Hieman yllättynyt olin mut tutkimus eteni miten ripeästi. Ei tullut mieleen avautua aiheesta, mutta varmaan joku olisi niin tehnyt. 😁
Saa puskea
Saa kipulääkettä
Saa pitää vauaa sylissään
Saa huutaa kivusta