Pitääkö miesystävän siis maksaa lapseni päivähoitokulut
Jos muutamme yhteen? Meneekö asiakasmaksuissa se niin, että oletetaan maksavan? Nyt yksinhuoltajana maksan vain muutaman kympin, mutta jos mies muuttaa meille, menetän yh-korotukset ja asumistuenkin. Minua ei haittaisi jos tilanne olisi +-0, kun kiva tunne jos ei tarvitsisi mitään tukia nostella, mutta jos joudun tarhastakin maksaa 300e omasta pussista, ei kertakaikkiaan ole siis varaa muuttaa yhteen? Järkevämpää maksaa siis ylimääräistä asuntoa ja asua minun luona epävirallisesti? Haluaisin kuitenkin pitää oman talouden ja maksaa ihan omat lapseni, mutta miksi oletetaan, että avopuoliso makselee sitten minun lapset kun kai nykyaikana on ihan normaalia, että ihmisillä on omat rahat? Onko asia näin?
Kommentit (56)
Jos muutatte yhteen olette avoliitossa ja avoliitossa viranomainen olettaa teidän toimivan yhteisenä yksikkönä.
Lapsen toinen vanhempi maksaa elatusmaksuissa. Aivan sairas kuvio tuo maksun määräytyminen.
Jaahas, no sitten pidämme miehen vuokra-asunnon tyhjillään. Kyllä haluan ihan omat rahani pitää ja mun lasten kulut on mun kuluja... aika käsittämätöntä. Luulin ensin, että toki sitten asumistukea hakiessa kuluiksi laskettaisi toki vain puolet, eli en sitä saisi yhtään ja se on toki Ok, mutta kyllä kai nyt minä olen maksumiehenä lapsen päiväkotiin, eikä mikään uusi mies. Yh-korotusten menetys sillä selittyy, että ruokakustannusten jakaantuminen myös helpottaa.
Ap
Ei avomies maksa vaan sinä maksat perheen yhteenlaskettujen tulojen mukaan määritellyn maksun. Olettehan uusperhe, eikö niin? Lisäksi saat isältä elatusmaksun, mihin se on mennyt tähän asti?
Ei kannata muuttaa avoliittoon jos ette ole valmiita jakamaan kuluja. Eihän mikään estä asumasta erillään ja pitämästä omia talouksia vaikka niin kauan kunnes lapset aikuisia.
Usein vaan tukien takia ei kuitenkaan halua erillään asua. Ja ehkä yhdessä asumisesta on jotain muuta hyötyä, vaikka tuet pieneneekin.
Olisihan se omituista jos uuden puolison tuloja ei huomioitaisi näissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei avomies maksa vaan sinä maksat perheen yhteenlaskettujen tulojen mukaan määritellyn maksun. Olettehan uusperhe, eikö niin? Lisäksi saat isältä elatusmaksun, mihin se on mennyt tähän asti?
Elatusmaksu on laskettu nollamaksun mukaan. Se on mennyt lasten elämiseen tietty.
En voi maksaa 300e per lapsi tarhasta, koska rahaa ei vaan ole niin paljon. Eli emme voi virallisesti muuttaa yhteen kun en koe oikeudenmukaiseksi lätkäistä tuollaisia laskuja miehelle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, no sitten pidämme miehen vuokra-asunnon tyhjillään. Kyllä haluan ihan omat rahani pitää ja mun lasten kulut on mun kuluja... aika käsittämätöntä. Luulin ensin, että toki sitten asumistukea hakiessa kuluiksi laskettaisi toki vain puolet, eli en sitä saisi yhtään ja se on toki Ok, mutta kyllä kai nyt minä olen maksumiehenä lapsen päiväkotiin, eikä mikään uusi mies. Yh-korotusten menetys sillä selittyy, että ruokakustannusten jakaantuminen myös helpottaa.
Air- bnb. 🙃
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elatusmaksu on laskettu nollamaksun mukaan. Se on mennyt lasten elämiseen tietty.
En voi maksaa 300e per lapsi tarhasta, koska rahaa ei vaan ole niin paljon. Eli emme voi virallisesti muuttaa yhteen kun en koe oikeudenmukaiseksi lätkäistä tuollaisia laskuja miehelle.
Ap
Sitten ette muuta.
Sinä kirjoitat,että haluat itse maksaa lapsesi kulut. Ja selostuksesi perusteella maksatat kuitenkin kaiken yhteiskunnalla. Ihme logiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata muuttaa avoliittoon jos ette ole valmiita jakamaan kuluja. Eihän mikään estä asumasta erillään ja pitämästä omia talouksia vaikka niin kauan kunnes lapset aikuisia.
Usein vaan tukien takia ei kuitenkaan halua erillään asua. Ja ehkä yhdessä asumisesta on jotain muuta hyötyä, vaikka tuet pieneneekin.
Kyllä puolisoilla on nykyaikana joillakin ihan omat taloudet ja tilit, joten naurettavaa että oletetaan miehen elättävän kaikkia kaikessa, paitsi jakamaan asumisen kulut. Käsittämätöntä, että oletetaan puolisoiden maksavan vielä toisten lasten laskutkin. Vuosi 2020 huh
Maksat tietysti omat kustannuksesi. Älä vain pistä yhteiskunnan = veronmaksajia, maksamaan sinun menojasi. Päivähoitoa tuetaan muutenkin. Ylinkään maksu ei vastaa lähellekään todellisia kustannuksia. Mies ei tietenkään maksa toisen siittämien lasten kustannuksia. Ei tulisi mielenkään myöskään keneltäkään naiselta vaatia osallistua omien lasten kustannuksiin. Sanohaan sen nyt jo järkikin.
Ps. ole hyvä ja hanki itsellesi viimeistään nyt hyväpalkkainen työ. Palkan ja koulutuksen sekä työpäikanahan voit valita täysin itse.
Vierailija kirjoitti:
Sinä kirjoitat,että haluat itse maksaa lapsesi kulut. Ja selostuksesi perusteella maksatat kuitenkin kaiken yhteiskunnalla. Ihme logiikkaa.
Kyllä valitettavasti palkkani on niin pieni, että on pakko, mutta pyrin tästä nopeasti eteenpäin. :) Valmistun pian ja haen parempipalkkaista työtä. Kenellekään yksittäiselle miehelle tämä lasku ei kuitenkaan kuulu, ja lähes jokainen meidät käyttää jossain vaiheessa elämäänsä yhteiskunnan tukia esimerkiksi opiskeluihin tai muuhun. Ahkerasti kyllä käyn joka päivä töissä ja koulussa, kohta toivottavasti isompi palkkakin. :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eikai kukaan oikeasti kuvittele, että uusperheen talous vastaisi ydinperheen taloutta? Toki niiden kippojen, kuppien ja lakanoiden suhteen kulut jaetaan, mutta ei voida olettaa uuden puolison maksavan toisen lapsen kuluja, koska hänellä ei ole minkäänlaista elatusvelvollisuutta toisten lapsista.
Itse jättäisin muuttamatta yhteen, jos ei ole varaa hoitomaksuja itse tai toisen vanhemman kanssa yhteistyössä maksaa. Laskelmathan menevät uusiksi, jos lasten kulut nousevat satasia kuukaudessa. Tämä ei ole yhdenkään osapuolen etu.
Kannattaisi ap hankkia paremmat tulot. Itse yh:na maksoin yksin lapsista täydet päivähoitomaksut, sillä olen hyvätuloinen. Mies jakamassa asumiskuluja olisi siis minulle taloudellisesti vain plussaa, tosin en kyllä uutta miestä aio kotiini ottaa asumaan.
Rekkamies69 kirjoitti:
Maksat tietysti omat kustannuksesi. Älä vain pistä yhteiskunnan = veronmaksajia, maksamaan sinun menojasi. Päivähoitoa tuetaan muutenkin. Ylinkään maksu ei vastaa lähellekään todellisia kustannuksia. Mies ei tietenkään maksa toisen siittämien lasten kustannuksia. Ei tulisi mielenkään myöskään keneltäkään naiselta vaatia osallistua omien lasten kustannuksiin. Sanohaan sen nyt jo järkikin.
Ps. ole hyvä ja hanki itsellesi viimeistään nyt hyväpalkkainen työ. Palkan ja koulutuksen sekä työpäikanahan voit valita täysin itse.
Tietysti tämä on tavoitteenani, mutta lähes jokaisella on elämänvaihe, kun saa yhteiskunnalta jotain tukea hetken. Valmistun hyväpalkkaiselle alalle, joten saan maksella tätä sitten pois vuosien varrella. :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä valitettavasti palkkani on niin pieni, että on pakko, mutta pyrin tästä nopeasti eteenpäin. :) Valmistun pian ja haen parempipalkkaista työtä. Kenellekään yksittäiselle miehelle tämä lasku ei kuitenkaan kuulu, ja lähes jokainen meidät käyttää jossain vaiheessa elämäänsä yhteiskunnan tukia esimerkiksi opiskeluihin tai muuhun. Ahkerasti kyllä käyn joka päivä töissä ja koulussa, kohta toivottavasti isompi palkkakin. :)
Ap
Kannattaisiko siis vähän malttaa ja muuttaa yhteen vasta, kun olet jo valmistunut ja hyväpalkkaisessa työssä?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi ap hankkia paremmat tulot. Itse yh:na maksoin yksin lapsista täydet päivähoitomaksut, sillä olen hyvätuloinen. Mies jakamassa asumiskuluja olisi siis minulle taloudellisesti vain plussaa, tosin en kyllä uutta miestä aio kotiini ottaa asumaan.
Moni ei sitä noin vain ”hanki”, mutta omalla kohdallani on onneksi niin hyvät lähtökohdat, että suurella todennäköisyydellä ”hankin” tämän paremman palkan kyllä. Nyt tilanne on kuitenkin tämä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Logiikka on tieteenala joka tutkii ajattelun ja päättelyn muotoja.
Ap.n kirjoituksesta voimmekin päätellä että tarkoittaa että haluaa olla oman talouden rouva, eikä koe että miesystävänsä pitäisi osallistua lastensa elatukseen.
No noinhan se me menee, yhdessä asuvat katsotaan perheeksi ja miksei katsottaisi?
Vainko ydinperheessä pitäisi tulot laskea yhteen....
Ja aika pienillä tuloilla tosiaan menee jo päivähoidon maksimimaksut.
On näin. Jos olette samaa ruokakuntaa, oletetaan miehen maksavan, vaikkei olisi lapsen isä.