Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko nyt rajoituskiiman taas noustessa mietitty lainkaan koronarajoitusten vaikutuksia kansalaisten mielenterveyteen?

Vierailija
24.11.2020 |

Minusta on todella hullua lähteä sulkemaan yhteiskuntaa näin vuoden pimeimpänä aikana, kun itsemurhia tehdään muutenkin keskimääräistä enemmän. Elämme jatkuvassa pimeydessä nyt marraskuussa ja ihmisiä kehotetaan vielä välttämään sosiaalisia kontakteja. Ihmiset jäävät koteihinsa sitten hautomaan yksin synkkiä ajatuksia. Tästä ei seuraa kyllä mitään hyvää...

Kommentit (168)

Vierailija
21/168 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se mielenterveys menee siinä jos pitää pelätä koronan tartuttajia koko ajan,pösilöt! Rajoitukset parempi.

Vierailija
22/168 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen introvertti, mutta olen huomannut että psyykkinen terveyteni on alkanut rakoilla. Toki kun masennustaipumusta on, niin on alttiimpi tällaiselle. Etätyö ei ole tehnyt ollenkaan hyvää, vaikka aluksi kuvittelin, että se sopisi minulle.

Minustakin mielenterveysvaikutuksiin pitäisi kiinnittää enemmän huomiota. Itse olen työelämässä ja keski-ikäinen, joten pärjään aina jotenkin, mutta olen huolissani nuorista ja etenkin opiskelujen alkuvaiheessa olevista. Se on oikeasti haastavaa aikaa monelle, vaikka osa toki selviytyy poikkeusoloistakin leikiten. Nyt jo tiedetään, että nuorten masennusoireet ovat lisääntyneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/168 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ajateltu lainkaan. On paljon ryhmiä, joille koronarajoitukset ovat itse koronaa isompi terveysriski. Esimerkiksi lapset ja nuoret, heille korona on vain nuhakuume ja riski jälkitaudeista / taudin pitkittymisestä on hyvin pieni. Kuolemia ei ole tainnut olla nuorissa ikäluokissa lainkaan. Sen sijaan kotiin eristäminen, mihin nyt PK-seudulla ollaan käytännössä menossa kun toinen aste siirretään etäopiskeluun ja harrastukset kielletään, johtaa tutkitusti ahdistuneisuuteen, masennukseen, paniikkihäiriöihin, syömishäiriöihin ym. Nämä ovat myös tappavia tauteja, sillä ne lisäävät itsetuhoisuutta. Ne voivat myös viedä toimintakyvyn vuosikausiksi.

Järkevämpää olisi eristää riskiryhmät ja antaa muiden elää suht normaalisti. Tähän vielä maskipakko ja korostunut hygienia + turvavälit.

Miksi maskipakko? Ei niidenkään sivuvaikutuksista näin laajassa käytössä tiedetä mitään, eikä tunnu ketään kiinnostavan tutkiakaan. Heikentynyt hengitys, kostuneessa maskissa kasvavat homeet, hiivat ja bakteerit, kasvojen peittämisen dehumanisoiva vaikutus sekä kantajalle että näkijälle jne.

Parempi olisi, että ne jotka tahtovat itseään suojata, käyttäisivät ffp3 -maskeja. Muut keskittyisivät turvaväleihin ja hygienaan ja HALUTESSAAN maskeihin.

Vierailija
24/168 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, ja myös ihan fyysiseen terveyteen, kun kiireetön hoito lykätään tulevaisuuteen kun varaudutaan sairaaloiden täyttyvän koronapotilaista. Periaatteessa kiireettömästäkin asiasta voi tulla hankalampi hoitaa kun hoito pitkittyy.

Missäs teidän mielestä nämä koronasairaat pitäisi hoitaa? Jäähallissa vai parkkihalleissa Ranskan , Ruotsin ja Venäjän malliin? Suurin ongelmahan terveydenhoidossa on ollut se, että ihmiset itse ovat peruneet aikojaan aivan turhaan kun eivät uskalla tartunnan pelossa tulla. Sama koskee yrityksiä. Mitä enemmän tartuntoja alueella tulee, sitä vähemmän täydpäidrt ihmiset tartuntariskiä ottaa. Tällöin yritystenkin ainoa toivo on tartuntojen nopea tukahduttaminen ja aikanaan sitten rokotukset.

Vierailija
25/168 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen introvertti, mutta olen huomannut että psyykkinen terveyteni on alkanut rakoilla. Toki kun masennustaipumusta on, niin on alttiimpi tällaiselle. Etätyö ei ole tehnyt ollenkaan hyvää, vaikka aluksi kuvittelin, että se sopisi minulle.

Minustakin mielenterveysvaikutuksiin pitäisi kiinnittää enemmän huomiota. Itse olen työelämässä ja keski-ikäinen, joten pärjään aina jotenkin, mutta olen huolissani nuorista ja etenkin opiskelujen alkuvaiheessa olevista. Se on oikeasti haastavaa aikaa monelle, vaikka osa toki selviytyy poikkeusoloistakin leikiten. Nyt jo tiedetään, että nuorten masennusoireet ovat lisääntyneet.

Mitä useampi turha tyyppi tappaa itsensä niin sen halvempaa yhteiskunnalle ja samalla heikoin aines poistuu geenipoolista.

Vierailija
26/168 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mielenterveys on pahemmin vaarassa, jos läheisiä kuolee tähän hirvittävään tautiin tai saa jotain kauheita vaurioita.

Mikä näissä rajoituksissa on niin kamalaa?

Vierailija
27/168 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajoituksilla estetään koronaa tuhoamasta ihmistenn fyysistä terveyttä, jonka se siis vapaasti levitessään tekee melko varmasti. Silloin ei kannata miettiä psyykkistä terveyttä, joka ehkä saattaa joillakuilla tärveltyä. Molempia ei voi suojella samaan aikaan.

Vierailija
28/168 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se mielenterveys menee siinä jos pitää pelätä koronan tartuttajia koko ajan,pösilöt! Rajoitukset parempi.

Te pelkääjät ja riskiryhmäläiset voitte aina ostaa parempia maskeja tai jopa sellaisia hitsausmaskeja raitisilmapuhaltimella. Sellaisiahan monikemikaaliylherkätkin joutuvat käyttämään. 

Toisin sanoen, teillä on valinta. Meillä muilla ei ole, vaan pakotetaan tanssimaan pelkureiden pillin mukaan.

Vierailija
29/168 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, ja myös ihan fyysiseen terveyteen, kun kiireetön hoito lykätään tulevaisuuteen kun varaudutaan sairaaloiden täyttyvän koronapotilaista. Periaatteessa kiireettömästäkin asiasta voi tulla hankalampi hoitaa kun hoito pitkittyy.

Mäkin odotan, että tämä olisi ohi, että voisin mennä hammaslääkäriin, silmälääkäriin ja tavalliseen lääkäriin ja kampaajalle ja vaikka mitä alkaa jo olla listalla. Verikokeeseenkin pitäisi mennä mutta ei uskalla lähteä kun ei ole ihan pakko, vielä ...

No itse olen kyllä käynyt kaikissa mainitsemissasi tässä korona-aikaan. Maski naamassa ja hyvästä hygieniasta huolehtien nyt tietysti.

Vierailija
30/168 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa nämä puheet että ihmisten mielenterveys ei kestä koronarajoituksia.

Aika heikoissa kantimissa on.

Oletko itse työtön, jolle ohjatut harrastukset ovat henkireikä? Jos ne loppuvat, niin sitten loppusyksy menee lähinnä kotona kökkiessä.

Mene kökkimään ulos. Siinä kuntokin kasvaa. En vaan ymmärrä näitä hulluja ,jotka ei itse osaa keksiä yhtään mitään tekemistä itselleen.

Vierailija
31/168 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona ei katoa vaikka kuinka rajoitetaan ja suljetaan. On hulluutta lopettaa enemmistön elämä yhden hassun flunssaan verrattavan viruksen takia. Taustalla onkin oltava jotkin poliittiset syyt eikä pelkästään virus. Miksi kansalle ei kerrota avoimesti mihin maata ollaan viemässä?

Vierailija
32/168 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronan vaikutusta nuorten mielenterveyteen on jo kartoitettu. Tässä tuloksia:

Tuloksista tuli vahvasti esille nuorten masentuneisuus, sillä noin puolet vastaajista kertoi kokeneensa pahaa oloa ja mieltä. Nuorten psyykkinen pahoinvointi on suuri huoli. Melkein puolet nuorista kokivat yksinäisyyttä kevään 2020 aikana. Etäkoulu ja harrastusten loppuminen lisäsivät nuorten sosiaalista eristäytymistä, masennusta ja yksinäisyyden kokemusta. Nuoret kokivat myös pelkoa ja epätietoisuutta. Yksinäisyys on iso asia nuoren elämässä ja voi vaikuttaa nuoren itsetuntoon. Nuori voi kokea itsessään olevan jopa jotain vikaa. Nuoret vertailevat helposti itseään muihin ajatellen, että asiat ovat muilla paremmin. Kokemus yksinäisyydestä voi olla ahdistava ja tuskallinen. Nuoruuteen kuuluu ryhmään kuuluminen, jossa voi jakaa kokemuksia, tuntea yhteenkuuluvuutta ja tehdä asioita yhdessä. Osalla kyselyyn vastannaista nuorista sosiaaliset kontaktit vähenivät, jopa lakkaisivat.

https://uasjournal.fi/3-2020/miten-korona-vaikutti-nuorten-hyvinvointii…

Vierailija
33/168 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhorealisti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä useampi turha tyyppi tappaa itsensä niin sen halvempaa yhteiskunnalle ja samalla heikoin aines poistuu geenipoolista.

Jos mä tappaisin itseni, 9 ihmistä jäisi työttömäksi. En nimittäin mullan alta pystyisi jatkamaan yritystoimintaa. 

Vierailija
34/168 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mielenterveys on pahemmin vaarassa, jos läheisiä kuolee tähän hirvittävään tautiin tai saa jotain kauheita vaurioita.

Hirvittävään tautiin, kun kuolleisuus on hitusen kausi-influenssaa suurempi, valtaosa sairastaa flunssankaltaisin oirein ja hyvin pienelle vähemmistölle tulee pysyviä vaurioita -joita voi tulla mistä hyvänsä sairaudesta. Ihan tavallinen syysflunssa, ei siis edes influenssa, voi poikia vaikka sydänlihastulehduksen jos rasittaa itseään liikaa. Tai mykoplasman.

MIKÄÄN ei todista, että tämä olisi erityisen hirveä sairaus. Sairastuvuus vaan on suurta, koska tauti on immuunijärjestelmällemme vieras. Se, että moni sairastuu, ei kuitenkaan tarkoita että moni kuolisi.

Vierailija
35/168 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin kun Suomessa ei edes juuri mitään rajoiteta. Aletaan sitten vinkua kun pistetään kolmeksi kuukaudeksi ulkonaliikkumiskielto ja asioille pääsee kerran viikossa lähikauppaan lupalapun kanssa. Niin muualla Euroopassa rajoitetaan.

Vierailija
36/168 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiän meillä ole rajoituksia muidenkaan hirvittävien tautien varalle, joihin kuolee jatkuvasti ihmisiä. Tai onnettomuuksien. Ei kuolemaa voi estää, ja vaikka se vaiettu asia onkin, ei esim laitoshoitoa vaativien vanhusten kuolemia kovin suuresti yritetä sairaaloissa estää. Saavat kuolla keuhkokuumeeseen ihan yksin ja rauhassa. Nyt näistä kuolemista on tullut hirvittävä asia vasta, ja niiden takia pysäytetään koko maa, ja kaikki pelkäävät.  

Ihmisten pitäisi osata suhteuttaa asioita. Reaktiothan ovat ihan suhteettomia uhkaan nähden.

Vierailija
37/168 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin juuri ajatellut, että okei tämä on nyt tätä mutta alan silti menemään sinne ja tänne ja elän kuin virusta ei olisikaan.

Mä en jaksa enää olla huolissaan ja varovainen. Olen ollut sitä jo maaliskuusta asti enkä enää jaksa. Ei tämä tästä varmaan poistu muutenkaan , ei ainakaan kolmessa viikossa ja sitten kumminkin tulee taas joku skopjen kone ja tilanne on ennallaan.

Kyllä tässä ihmisten pitäisi voida elääkin välillä! 

Vierailija
38/168 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirvittävään tautiin, kun kuolleisuus on hitusen kausi-influenssaa suurempi, valtaosa sairastaa flunssankaltaisin oirein ja hyvin pienelle vähemmistölle tulee pysyviä vaurioita -joita voi tulla mistä hyvänsä sairaudesta. Ihan tavallinen syysflunssa, ei siis edes influenssa, voi poikia vaikka sydänlihastulehduksen jos rasittaa itseään liikaa. Tai mykoplasman.

MIKÄÄN ei todista, että tämä olisi erityisen hirveä sairaus. Sairastuvuus vaan on suurta, koska tauti on immuunijärjestelmällemme vieras. Se, että moni sairastuu, ei kuitenkaan tarkoita että moni kuolisi.

Euroopassa kuolee joka 17. Sekunti yksi ihminen tähän tautiin ja sinusta se ei ole mitään.? Mitähän altrightpaskaa taas yrität levittää?

Vierailija
39/168 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on riskeistä ja todennäköisyyksistä. Ihan tutkitusti eristäminen heikentää mielenterveyttä noin 50% nuorista. Terveys siis heikentyy konkreettisesti 50%, osalla lievemmin, osalla puhkeaa lääkityksen vaativa ja vaikeasti parannettava masennus, ahdistus ym. Riski saada korona on alle 0,1% ja näistä sairastuneista reilusti yli 90% paranee täysin. Eli riski saada vakavia komplikaatioita koronasta on jotain 0,001% suuruusluokkaa jos sitäkään.

Onko tässä tilanteessa kohtuullista aiheuttaa 50% mielenterveysongelmia, jotta voidaan suojata 0,001% sairastumasta koronaan?

Vierailija
40/168 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronan vaikutusta nuorten mielenterveyteen on jo kartoitettu. Tässä tuloksia:

Tuloksista tuli vahvasti esille nuorten masentuneisuus, sillä noin puolet vastaajista kertoi kokeneensa pahaa oloa ja mieltä. Nuorten psyykkinen pahoinvointi on suuri huoli. Melkein puolet nuorista kokivat yksinäisyyttä kevään 2020 aikana. Etäkoulu ja harrastusten loppuminen lisäsivät nuorten sosiaalista eristäytymistä, masennusta ja yksinäisyyden kokemusta. Nuoret kokivat myös pelkoa ja epätietoisuutta. Yksinäisyys on iso asia nuoren elämässä ja voi vaikuttaa nuoren itsetuntoon. Nuori voi kokea itsessään olevan jopa jotain vikaa. Nuoret vertailevat helposti itseään muihin ajatellen, että asiat ovat muilla paremmin. Kokemus yksinäisyydestä voi olla ahdistava ja tuskallinen. Nuoruuteen kuuluu ryhmään kuuluminen, jossa voi jakaa kokemuksia, tuntea yhteenkuuluvuutta ja tehdä asioita yhdessä. Osalla kyselyyn vastannaista nuorista sosiaaliset kontaktit vähenivät, jopa lakkaisivat.

https://uasjournal.fi/3-2020/miten-korona-vaikutti-nuorten-hyvinvointii…

Tämä on surullista. Osa nuorista rajoitti elämäänsä lähes täydellisesti ja silloin varmaan onkin ottanut mielenterveyden päälle. Osa nuorista kuitenkin kykeni keväälläkin muodostamaan "koronakuplia" eli pystyi koko ajan tapaamaan myös kavereitaan, vaikka kavereita ei tavannutkaan koulussa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän