Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko nyt rajoituskiiman taas noustessa mietitty lainkaan koronarajoitusten vaikutuksia kansalaisten mielenterveyteen?

Vierailija
24.11.2020 |

Minusta on todella hullua lähteä sulkemaan yhteiskuntaa näin vuoden pimeimpänä aikana, kun itsemurhia tehdään muutenkin keskimääräistä enemmän. Elämme jatkuvassa pimeydessä nyt marraskuussa ja ihmisiä kehotetaan vielä välttämään sosiaalisia kontakteja. Ihmiset jäävät koteihinsa sitten hautomaan yksin synkkiä ajatuksia. Tästä ei seuraa kyllä mitään hyvää...

Kommentit (168)

Vierailija
161/168 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän mielenterveysongelmia syntyy siitä kun ihmiset tuntevat turvattomuutta kun valtio ei suojele heitä vaaralliselta taudilta. Moni suomalainen on luottanut että asumme sivistysvaltiossa ja valtio pitää huolta  omistaan, tämä käsitys on nyt saanut romahtaa totaalisesti. Täällä ei puolusteta ihmisoikeuksia elää ja pysyä terveenä.

Sivistysvaltion, eli demokraattisen valtion yksi tärkeimpiä periaatteita on yksilönvapaus ja se, että kansalaisten perusoikeuksia ei rajoiteta. Koskaan. Mistään syystä.

Minusta on todella huolestuttavaa huomata miten kyvyttömiä ihmiset ovat näkemään suurempia kuvioita asioiden taustalla. Kuten sitä, miten vaarallisia ennakkotapauksia kansalaisten oikeuksien rajoittamiset aina ovat. Ei ole suhteellisuudentajua ymmärtää koronan vaarattomuutta (kuolleisuus on jopa WHO:n mukaan vain hiukan kausi-influenssaa isompi), eikä kykyä myöskään nähdä sitä, että mitä pienempien asioiden takia yksilönvapauksia rajoitetaan, sitä helpompaa se on seuraavalla kerralla.

Minua eivät rajoitukset rassaa, voin olla kotona vaikka maailman tappiin. Mutta minua rassaa se, että oikeusvaltion perusteita rapautetaan pikkuhiljaa ja lampaat määkii lisää rajoituksia.

Erinomainen kirjoitus. Ei mitään lisättävää tähän.

Jos periaate on se että uskoo mitä tubettaja youtubessa sanoo ihan vaan siksi että "se tubettaja sanoi että maskien käyttäjät on lampaita" niin on aika lammas itsekin. Kukkelikuu! Kannattaisi opetella ajattelemaan omilla aivoilla!

Vierailija
162/168 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana tunne kun sain edes lukiolaisen etäopetukseen.

Eli varmaankin on, kun kerrankin tehdään jotain, joka auttaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/168 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maskit eivät Usan CDC:n mukaan suojaa viruksilta,

Systemic Reviews and Meta-Analysis of Multiple Randomized Controlled Trials Concludes that Face Masks Fail to Prevent Transmission of Viral Respiratory Pathogens

One of the largest and highest level of evidence studies on the effectiveness of face masks on the transmission of respiratory viruses, which was recently released by the CDC, is Jingyi Xiao, et al., Nonpharmaceutical Measures for Pandemic Influenza in Nonhealthcare Settings— Personal Protective and Environmental Measures, Emerging Infectious Diseases, Vol. 26, No. 5, (May 2020). https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/5/19-0994_article

https://www.meehanmd.com/blog/2020-10-10-an-evidence-based-scientific-a…

Eihän tuossa sanottu että eivät suojaa viruksilta tai että ei kannattaisi käyttää ollenkaan, vaan käyttää oikein. Sitä paitsi on ollut koko ajan tiedossa että ffp-hengityssuojain suojaa käyttäjää itseään, muut maskit enempi muita ihmisiä. Itse käytän ffp-suojainta.

n lower-income settings, it is more likely that reusable cloth masks will be used rather than disposable medical masks because of cost and availability (38). There are still few uncertainties in the practice of face mask use, such as who should wear the mask and how long it should be used for. In theory, transmission should be reduced the most if both infected members and other contacts wear masks, but compliance in uninfected close contacts could be a problem (12,34). Proper use of face masks is essential because improper use might increase the risk for transmission (39). Thus, education on the proper use and disposal of used face masks, including hand hygiene, is also needed.

Vierailija
164/168 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä muilla ei ole väliä, uskokaa jo! Kunhan saadaan Elvi-Siirin (97 v) olemassaoloa pidennettyä 2 kk. Elämästä emme puhu, koska ei ole resursseja mihinkään virikkeisiin. 

T: Hallitus

Tämä! Koronakriisi maksatetaan niin henkisesti kuin rahallisesti niillä joille se ei ole edes erityisen vaarallinen - eli työikäisillä perusterveillä ja näiden lapsilla ja tulevilla lapsenlapsilla. Yhtään riskiryhmän ininää en enää kuuntele. Juuri kiellettiin aikuisten harrastusryhmät, mutta mummokerhot senkun kokoontuu koska on kuulemma epäinhimillistä jättää tämä ihmisryhmä ilman kontakteja ja virikkeitä. Ilmeisesti terveiden nuorten ihmisten rahat toiminnan rahoittamiseksi kyllä kelpaa, heidän virikkeillään ei ole mitään väliä.

Mummokerhot kokoontuvat koska vanhukset ainakin täälläpäin ovat muutenkin eristyksissä, heillä ei siis ole riskinä saada tautia toisiltaan, koska eivät käy missään. Monet vanhukset ovat olleet eristyksissä maaliskuusta saakka, ja ihan varmasti se ottaa koville. Liikkuminen ja sosiaalinen kontakti pitävät vanhukset paremmassa kunnossa, mikä säästää niitä sairaalapaikkoja ja rahaa.

Harvat nuorista terveistä ihmisistä ovat täysin vailla mitään kontakteja ulkomaailmaan, heillähän on työ/opiskelupaikat. Heitä ei ole myöskään pakotettu eristäytymään, ainoastaan pitämään turvaväliä ja tietyissä tilanteissa käyttämään maskia/välttämään tilanteita joissa virus voi levitä. Jos näitä rajoituksia olisi noudatettu, niin todennäköisesti harrastukset olisivat voineet jatkua. Syytä siis niitä, jotka ovat jättäneet suositukset noudattamatta, koska heidän ansiostaan olemme taas tässä tilanteessa. Ja joo, omatkin harrastukseni ja yksi loppuvuoden kohokohta peruttiin tästä syystä, joten ketuttaa, mutta kohdistan oman kiukkuni niihin joiden ansiosta tämä rutto taas leviää.

Ja ennenkuin joku sanoo jotain nuhakuumesta, niin minulla on yksi 33-vuotias tuttu, joka oli 2 viikkoa hengityskoneessa tuon nuhakuumeen takia. Hänen ansiostaan otamme tämän vakavasti.

Vierailija
165/168 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä semmonen kiinnosta!

Vierailija
166/168 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka naureskelette ihmisille, joita tilanne masentaa. Asutteko yksin? Oletteko työttömänä? Onko teillä aiempaa historiaa masennuksesta? Mikäli vastaus kaikkiin kysymyksiin on ei, niin pitäkää päänne kiinni.

Kyllä asun yksin. Olen käynyt läpi yksin vaikeita sairauksia, mm. syövän jolloin on mennyt vuosikausia että ainoa kontakti ihmisiin on ollut piikittävä hoitaja. Apua en ole saanut sairaana, olin totaaliyksin. Olin vuosia yksin kotona, en ollut töissä. Tällä hetkellä olen määräaikaisella sairauslomalla.

Kyllä minua naurattaa sellaiset suomalaiset ihmiset jotka masentuu kun ei saa käydä kahviloissa, bileissä, matkustella, sosialisoida, heillä ei ole mitään käsitystä oikeista ongelmista ja vaikeista elämäntilanteista. Kuitenkin he ovat terveitä, pystyvät harrastamaan vaikkapa liikuntaa, se on minun näkökulmastani lottovoitto. He eivät tiedä mitä on olla sekä sairas, liikuntakyvytön ja eristetty täyteen yksinäisyyteen. Sen sijaan en naura niille ihmisille joiden elinkeino ja työllisyys vaikeutuu ja yritän parhaani mukaan tukea suomalaisia yrittäjiä ostamalla heiltä.

Vierailija
167/168 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maskit eivät Usan CDC:n mukaan suojaa viruksilta,

Systemic Reviews and Meta-Analysis of Multiple Randomized Controlled Trials Concludes that Face Masks Fail to Prevent Transmission of Viral Respiratory Pathogens

One of the largest and highest level of evidence studies on the effectiveness of face masks on the transmission of respiratory viruses, which was recently released by the CDC, is Jingyi Xiao, et al., Nonpharmaceutical Measures for Pandemic Influenza in Nonhealthcare Settings— Personal Protective and Environmental Measures, Emerging Infectious Diseases, Vol. 26, No. 5, (May 2020). https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/5/19-0994_article

https://www.meehanmd.com/blog/2020-10-10-an-evidence-based-scientific-a…

Taas tämä sama mantra. Ootko sitä mieltä että sairas ihminen saa vapaasti pärskiä ja yskiä sun päälle? Maski estää virusten leviämistä tehokkaammin kuin ettei niitä käytetä. Osaatko arvata kuimnka pitkälle sylkesi lentää kun puhut? Ai et? 

Vierailija
168/168 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, ettei tämä ole mikään maaottelu, mutta Ruotsissa 2020 koronaan kuollut:

436 ikäryhmässä 60-69,

173 ihmistä ikäryhmässä 50-59,

47 ikäryhmässä 40-49,

19 ikäryhmässä 30-39 ja

12 ikäryhmässä 20-29,

Myös kaksi pienoikaista on menehtynyt (lähde Ruotsin "yle"): SVT.se).

Minua nämä luvut auttavat hahmottamaan, miksi taudin kulkua on rajoitettava. Ja nythän niitä rajoituksia kaiken tämän jälkeen tuli sitten Ruotsiinkin, mitään laumaimmuniteettia ei tullut.

Itse asiassa Ruotsissa on jo 6500 kuollutta koronan myötä, todettuja tartuntoja 225 000. Tilastoja voi tarkastella Folkhälsomyndigheten-sivuilta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi