Miten te muut selviydytte kokoaikatyöstä ja muista omista/lasten juoksevista asioista, jotka vaan täytyy hoitaa?
Teen töitä 7tuntia 45 minuuttia päivässä, viidesti viikossa ma-pe. Olen töissä varhaiskasvatuksessa, jossa olen käytännössä koko ajan vuorovaikutuksessa lapsiryhmän kanssa, emmekä esimerkiksi saa pitää omaa puhelinta mukana työpäivän aikana.
Minulla on kaksi lasta joiden hammaslääkärikäynnitoikomishoidot/erikoissaaranhoidon käynnit hoidan yksinhuoltajana itse. Lisäksi sillointällöin on asioitava myös Kelan, verohallinnon, lastenvalvojan, työterveyden, keskussairaalan. palkanlaskijan jne jne kanssa. Millä ajalla tämä tapahtuu, sitä en ymmärrä, kun olen käytännössä töissä tai työmatkalla klo 8-16. Joskus klo 8:30-17.
Työnantaja suhtautuu kriittisesti siihen, että lähtisin kesken päivän pois, käymässä vaikka keskussairaalassa. Ja kun näitä käyntejä tulee! On sitä ja tätä, enkä minä voi tietenkään olettaa että esim velkaneuvonnasta tai sairaanhoidosta annettaisiin jokin muu kuin virka-aika.
Olen loputtoman väsynyt juoksevien asioiden ja perhe-elämän tai ylipäätään muun elämän yhteensovittamiseen!
Voi miksei työaika voisi olla vaikka 6 tuntia päivässä, niin olisi jonkun näköinen mahdollisuus selvitä tästäkin.
Työaikasuunnittelu on haastavaa, enkä saa tietää työvuorojani kuin viikon etukäteen. Lisäksi ihmisten sairastumiset vaikuttavat heti työvuoroihin ja työnantaja pidättää oikeuden muuttaa työvuoroja lyhyelläkin aikajänteellä. Olen toivonut, että näin ei olisi, mutta käytännössä mikään sovittu ei ikinä pidä, kun hupsis, joku onkin sairastunut ja olet ainoa ryhmässä paikalla. Koen tämän ERITTÄIN kuormittavaksi.
Muilla samansuuntaisia ajatuksia? Vai onko tämä ongelma vain alakohtainen?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos se noin vaikeaa on niin minä käyttäisin sairaslomapäiviä. Ilmoittaisin vaan aamulla että migreeni/kuume/vatsatauti ja menisin hoitamaan asiani. Siis jos en pyynnöstä huolimatta saisi esim työvuorolistaa paria viikkoa etukäteen nähtäväksi. Enkä tuntisi edes häpeää. Oma mokansa olisi.
Näin osa tekeekin, kesken päivää lähdetään kun päätä särkee. Jälkeenpäin sitten ihan todettu, että oli hoitelemassa omia menoja. Tästä sitten kärsimme me loput tunnollisemmat. Ja voin sanoa, että päiväkodissa ollaan silloin vajaalla miehityksellä. Josta sitten kärsivät lapset..
Sinäänsä ymmärrän logiikan ja voisin jopa kannustaa siihen JOS en itse työskentelisi tällä alalla.
No tee itse samoin.
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
Minä olen opettaja, koululla olen 6-7 tuntia päivässä. Illat tavallisesti kuluvat materiaalin luomisen, vihkojen, tehtävien, aineiden ja muiden tekstien korjaamisen ja arvioinnin parissa.
Jos pitää päivällä mennä johonkin lapsen kanssa, on otettava palkatonta. Jos pitää illalla kuljettaa lasta harrastukseen tai tulee jotain muuta estettä, sen illan työt siirtyvät viikonlopulle (niin tavallisesti aina käy, että viikonloppuun kasaantuu rästihommia).
Pyykit ja imuroinnin hoidan viikonloppuna. Tiskit ovat miehen kontolla, yleensä tiskikone laitetaan pörräämään yötä vasten. Mies myös lenkittää koiraa 50-50, ja jos on aivan kauhea kaaos ainekirjoituskaudella, mies huolehtii lapsesta niin, että minä saan keskityttyä pelkästään töihin.
En tietenkään harrasta mitään, koska sille ei ole aikaa. Onneksi on lomat. Lukuvuoden aikana saa lomien aikaan purettua kertyneet rästipinot, ja kesälomalla ehtii myös huilata sen lisäksi.
Kaiken kaikkiaan tehokkaasti suunniteltu on puoliksi tehty. Tiukka säästökuuri myös auttaa siihen, että pystyy pitämään palkatonta aina kun on tarvis.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen opettaja, koululla olen 6-7 tuntia päivässä. Illat tavallisesti kuluvat materiaalin luomisen, vihkojen, tehtävien, aineiden ja muiden tekstien korjaamisen ja arvioinnin parissa.
Jos pitää päivällä mennä johonkin lapsen kanssa, on otettava palkatonta. Jos pitää illalla kuljettaa lasta harrastukseen tai tulee jotain muuta estettä, sen illan työt siirtyvät viikonlopulle (niin tavallisesti aina käy, että viikonloppuun kasaantuu rästihommia).
Pyykit ja imuroinnin hoidan viikonloppuna. Tiskit ovat miehen kontolla, yleensä tiskikone laitetaan pörräämään yötä vasten. Mies myös lenkittää koiraa 50-50, ja jos on aivan kauhea kaaos ainekirjoituskaudella, mies huolehtii lapsesta niin, että minä saan keskityttyä pelkästään töihin.
En tietenkään harrasta mitään, koska sille ei ole aikaa. Onneksi on lomat. Lukuvuoden aikana saa lomien aikaan purettua kertyneet rästipinot, ja kesälomalla ehtii myös huilata sen lisäksi.
Kaiken kaikkiaan tehokkaasti suunniteltu on puoliksi tehty. Tiukka säästökuuri myös auttaa siihen, että pystyy pitämään palkatonta aina kun on tarvis.
Hienoa että sulla on lomat, varhaiskasvatuksessa ei ole kuin normaali 4 viikkoa vuodessa lomaa, joten ei auta varhaiskasvatuksessa työskentelevää edes se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on varmaan lakisääteiset tauot? Ja sitten vaan palkatonta noihin erilaisiin käynteihin. Ja jos nuorimmaisesi ei ole vielä toisella luokalla, sulla on lakisääteinen oikeus 80% työaikaan. Ja lapsilla yleensä on myös toinen vanhempi, hän varmaan voi kantaa 50% kuormasta? Itse en joudu koskaan asioimaan keskussairaalan, KELAn, ulosoton, velkaneuvonnan tai lastenvalvojan kanssa, niin en osaa tuohon kommentoida, mutta lasten oikomishoidot hoidetaan lasten isän kanssa niin, että se kumpi pääsee töistä irtautumaan hoitaa. Ja loput sitten lounastaolla tai aamulla ennen töihin menoa.
Meinasitko että lakisääteisellä kymmene minuutin tauolla käy keskussairaalassa ja tulee takaisin 20 min päästä.
😂😂😂😂Ei mutta siinä ajassa soittaa vaikka kolme puhelua. Tai lähettää 10 spostia.
Ootko joskus soittanut esim kelaan? Kymmenessä minuutissa kerkeät kuunnella pätkän musiikkia.
Kelan kanssa voi asioida sähköisesti vaikka keskellä yötä.
Onko lapsilla isä? Miksei hän hoida asioita?
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsilla isä? Miksei hän hoida asioita?
Hyvä kysymys, miksei miehet hoida asioita. Ap on yksinhuoltaja, siis _yksin_huoltaja. Ei eronnut ja yhteishuoltajuuden sopineet vanhemmat, vaan _yksin_huoltaja.
Haenko rautalankaa vai joko alat käsittämään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos se noin vaikeaa on niin minä käyttäisin sairaslomapäiviä. Ilmoittaisin vaan aamulla että migreeni/kuume/vatsatauti ja menisin hoitamaan asiani. Siis jos en pyynnöstä huolimatta saisi esim työvuorolistaa paria viikkoa etukäteen nähtäväksi. Enkä tuntisi edes häpeää. Oma mokansa olisi.
Näin osa tekeekin, kesken päivää lähdetään kun päätä särkee. Jälkeenpäin sitten ihan todettu, että oli hoitelemassa omia menoja. Tästä sitten kärsimme me loput tunnollisemmat. Ja voin sanoa, että päiväkodissa ollaan silloin vajaalla miehityksellä. Josta sitten kärsivät lapset..
Sinäänsä ymmärrän logiikan ja voisin jopa kannustaa siihen JOS en itse työskentelisi tällä alalla.No tee itse samoin.
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
No mulla ei vaan moraali salli valehdella, että olisin kipeä jos en ole. Tyhmää sitten ehkä... 🤔
Niin kauan kuin olin työssä, jossa oli säännöllinen työaika, pysyin naimisissa hyvin ansaitsevan miehen kanssa. Erosin vasta kun itsekin ansaitsen kohtuullisesti ja työaikaa ei seurata.
Harkitsin joskus lastentarhanopettajan ammattia, mutta hylkäsin ajatuksen palkkatason ja vaatimusten epäsuhdan takia. Hanki joustavampi työ ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa että sulla on lomat, varhaiskasvatuksessa ei ole kuin normaali 4 viikkoa vuodessa lomaa, joten ei auta varhaiskasvatuksessa työskentelevää edes se.
No opettajien lomat harvoin sattuvat sellaiseen aikaan, jolloin oppilaat olisivat koulussa... eipä niitä oppimiskeskusteluita tai koululääkärintarkastuksia oikein lomilla pidetä. Ja erikoissairaanhoito on sekin tauolla kesä- ja joululomalla; sinne on muutenkin otettava aika juuri silloin kuin se annetaan. Viis vanhempien työajoista.
En nyt ymmärrä, mikä hyökkäys tämä taas oli opettajan ammattia kohtaan. Olisi vissiin pitänyt kirjoittaa, että olen paskakuski ja minulla on yhtä paljon lomia kuin opettajilla, koska ylitöiden takia voin muuttaa lisät vapaaksi ja pekkasiakin kertyy. Vaan pekkasissapa olisi se kiva puoli, että niitä voisi pitää juuri sellaisena päivänä, kun lapsi tarvitsisi viedä milloin minnekin kesken päivän. Opettajien lomat eivät siirry eikä ylitöitä voi vapaaksi muuttaa. Ylipäänsä ylitöitä ei edes lasketa, koska meillä ei varsinaisesti ole työaikaa oppitunteja lukuun ottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on varmaan lakisääteiset tauot? Ja sitten vaan palkatonta noihin erilaisiin käynteihin. Ja jos nuorimmaisesi ei ole vielä toisella luokalla, sulla on lakisääteinen oikeus 80% työaikaan. Ja lapsilla yleensä on myös toinen vanhempi, hän varmaan voi kantaa 50% kuormasta? Itse en joudu koskaan asioimaan keskussairaalan, KELAn, ulosoton, velkaneuvonnan tai lastenvalvojan kanssa, niin en osaa tuohon kommentoida, mutta lasten oikomishoidot hoidetaan lasten isän kanssa niin, että se kumpi pääsee töistä irtautumaan hoitaa. Ja loput sitten lounastaolla tai aamulla ennen töihin menoa.
Meinasitko että lakisääteisellä kymmene minuutin tauolla käy keskussairaalassa ja tulee takaisin 20 min päästä.
😂😂😂😂Ei mutta siinä ajassa soittaa vaikka kolme puhelua. Tai lähettää 10 spostia.
Ootko joskus soittanut esim kelaan? Kymmenessä minuutissa kerkeät kuunnella pätkän musiikkia.
No niinpä voi, sinähän ratkaisit koko paletin! Olet nero.
Kuinka monta kertaa vuodessa on oltava yhteydessä Kelaan, Verohallintoon ja palkanlaskijaan? Onko jokainen yhteydenotto sellainen, että vaatii soittoa tai käyntiä, eikä voi hoitaa sähköisten kanavien/sähköpostin kautta?
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kuin olin työssä, jossa oli säännöllinen työaika, pysyin naimisissa hyvin ansaitsevan miehen kanssa. Erosin vasta kun itsekin ansaitsen kohtuullisesti ja työaikaa ei seurata.
Harkitsin joskus lastentarhanopettajan ammattia, mutta hylkäsin ajatuksen palkkatason ja vaatimusten epäsuhdan takia. Hanki joustavampi työ ap.
Tämä voisi olla hyvä neuvo, jos olisi vaihtoehto. Tuosta vaan parempiin töihin siirtyminen onnistuu harvoin ihan noin yksinkertaisesti.
Mutta varoittaisin muita, vielä alaa harkitsevia, älkää ryhtykö varhaiskasvattajiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelaan voi varata ajan puhelinpalveluun, soittavat varattuna aikana sulle päin ja that's it
Ja sitä paitsi, ovat siirtäneet paljon aspan porukkaa puhelinpalveluun kun toimistot on koronan takia niukalla väellä...
Että milloinka oot itse viimeiksi soittanut Kelaan?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta kertaa vuodessa on oltava yhteydessä Kelaan, Verohallintoon ja palkanlaskijaan? Onko jokainen yhteydenotto sellainen, että vaatii soittoa tai käyntiä, eikä voi hoitaa sähköisten kanavien/sähköpostin kautta?
Riippuu vuodesta.
Mutta kysehän ei ole nyt pelkästään noista esittämistäsi hallinnon aloista, vaan ihan kaikesta muustakin, kuten erikoissairaanhoidosta, koulusta, hammaslääkäristä, oikomishoidosta, lasTEN erikoissairaanhoitokäynneistä (esim poliklinikka), puheterapiasta, terapiasta, mitä kenelläkin on. Miksi jankkaat vain jostain verovirastosta ja kelasta, etkä näe kokonaiskuvaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelaan voi varata ajan puhelinpalveluun, soittavat varattuna aikana sulle päin ja that's it
Ja sitä paitsi, ovat siirtäneet paljon aspan porukkaa puhelinpalveluun kun toimistot on koronan takia niukalla väellä...
Että milloinka oot itse viimeiksi soittanut Kelaan?
Onnistuuko sama keskussairaalaan, työterveyteen, puheterapiasn, oikomishoitoon, munuaisdialyysiin, vanhempainvarttiin, reumapolille, toimintaterapiaan, kun näihinkin on puhelinnumero olemassa, vai pitääkö ihan lähteä paikan päälle hammaslääkäriin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ruoki trollia
Siirry tekemään osa-aikaista työaikaa, helpottaa kummasti eikä elämä ole pelkkää kellon kanssa juoksua.
Vieras78954 kirjoitti:
Siirry tekemään osa-aikaista työaikaa, helpottaa kummasti eikä elämä ole pelkkää kellon kanssa juoksua.
Tätä minä olen yrittänyt saada läpi, mutta varhaiskasvatuksessa ei ole mahdollista osa-aikatyöhön, etenkään opettajalla, sillä tekijöitä puuttuu. Enkä yhtään ihmettele miksi.
Eihän kukaan halua vapaaehtoisesti tuollaiselle alalle!
Minä valitsin oman alani siten että viihdyn työssäni. Joku opettaja olisi ihan painajaista olla.
Huh. Oikeasti, täydet sympatiani aloittajan kaltaisessa tilanteessa olevalle.
Itselläni on ns. kokonaistyöaika, joka joustaa melkein mihin suuntaan tahansa. Käytännössä se tässä työssä tarkoittaa myös sitä, että tiettyyn aikaan kuukaudesta olen tavoitettavissa oikeastaan aina. Harvemmin se tarkoittaa mitään muuta kuin satunnaista puhelimen pirinää virka-ajan ulkopuolella, mutta saatavilla olisi silti oltava, ja joskus saattaa tulla hyvinkin äkillisiä reissuja.
Erittäin positiivisena kääntöpuolena tässä taas on se, että kukaan ei kyttää työaikaani niin kauan, kun sovitut hommat on tehtynä dedikseen mennessä. Puhelin kulkee mukana, jos joku minua tarvitsee, ja joskus kuten viimeksi tänään lapsen lääkärin takia, ilmoitan, että olen x aikaa tavoittamattomissa, kun tiesin että juuri nyt tuskin tulee mitään sekunnilleen hoidettavaa juttua.
Vaikka on päiviä, jolloin todella manaan työtäni, koska se valuu helposti vapaa-ajalle kun varsinaisia työaikoja ei ole kuin omassa päässäni sen mukaan, miten haluan ne järjestää, ja joskus on kausia, kun tekisi vaan mieli repiä tukka päästään puhtaasta stressistä, niin lapsiperheellisenä tämä on kuitenkin kuin lottovoitto. Ja se on sitä juuri siksi, kun voi järjestellä nuo kaikki lasten ja omatkin menot kuten parhaimmaksi katsoo. Toki totaali-yh:na tämäkin olisi mahdottomuus reissujen takia, mutta toisen huoltajan ollessa kuvioissa on reissujenkin kanssa vielä sujunut.