Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te muut selviydytte kokoaikatyöstä ja muista omista/lasten juoksevista asioista, jotka vaan täytyy hoitaa?

Vierailija
24.11.2020 |

Teen töitä 7tuntia 45 minuuttia päivässä, viidesti viikossa ma-pe. Olen töissä varhaiskasvatuksessa, jossa olen käytännössä koko ajan vuorovaikutuksessa lapsiryhmän kanssa, emmekä esimerkiksi saa pitää omaa puhelinta mukana työpäivän aikana.
Minulla on kaksi lasta joiden hammaslääkärikäynnitoikomishoidot/erikoissaaranhoidon käynnit hoidan yksinhuoltajana itse. Lisäksi sillointällöin on asioitava myös Kelan, verohallinnon, lastenvalvojan, työterveyden, keskussairaalan. palkanlaskijan jne jne kanssa. Millä ajalla tämä tapahtuu, sitä en ymmärrä, kun olen käytännössä töissä tai työmatkalla klo 8-16. Joskus klo 8:30-17.
Työnantaja suhtautuu kriittisesti siihen, että lähtisin kesken päivän pois, käymässä vaikka keskussairaalassa. Ja kun näitä käyntejä tulee! On sitä ja tätä, enkä minä voi tietenkään olettaa että esim velkaneuvonnasta tai sairaanhoidosta annettaisiin jokin muu kuin virka-aika.
Olen loputtoman väsynyt juoksevien asioiden ja perhe-elämän tai ylipäätään muun elämän yhteensovittamiseen!
Voi miksei työaika voisi olla vaikka 6 tuntia päivässä, niin olisi jonkun näköinen mahdollisuus selvitä tästäkin.
Työaikasuunnittelu on haastavaa, enkä saa tietää työvuorojani kuin viikon etukäteen. Lisäksi ihmisten sairastumiset vaikuttavat heti työvuoroihin ja työnantaja pidättää oikeuden muuttaa työvuoroja lyhyelläkin aikajänteellä. Olen toivonut, että näin ei olisi, mutta käytännössä mikään sovittu ei ikinä pidä, kun hupsis, joku onkin sairastunut ja olet ainoa ryhmässä paikalla. Koen tämän ERITTÄIN kuormittavaksi.
Muilla samansuuntaisia ajatuksia? Vai onko tämä ongelma vain alakohtainen?

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela: sähköinen asiointipalvelu. Viesteihin vastataan aika nopeasti, jos jokin asia askarruttaa.

Verohallinto: omavero.fi

Palkanlaskija: kysy asiasi sähköpostilla

Vierailija
22/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen joskus ottanut virkavapaapäiviä asioiden hoitamiseen. Esim. lääkärissä käynti jossain kauempana.

Omalla alalla ei virkavapaata niin vain oteta. Sitä voi anoa kyllä pari viikkoa etukäteen.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela: sähköinen asiointipalvelu. Viesteihin vastataan aika nopeasti, jos jokin asia askarruttaa.

” Työnantaja suhtautuu kriittisesti siihen, että lähtisin kesken päivän pois, käymässä vaikka keskussairaalassa. Ja kun näitä käyntejä tulee! On sitä ja tätä, enkä minä voi tietenkään olettaa että esim velkaneuvonnasta tai sairaanhoidosta annettaisiin jokin muu kuin virka-aika.”

Sähköinen oikomishoito?

Vierailija
24/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No Kelasta ei aivan heti saa vastausta. Laitoin maaliskuussa viestiä niin eivät ole vieläkään vastanneet.

Vierailija
25/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ressaa myös hirveästi. Olen varhaiskasvatuksen opettaja. Olen hakenut nelipäiväistä työviikkoa juuri asioiden hoitamista varten. Oma jaksaminen olisi paljon parempi, kun stressi helpottuisi. Lyhempää työviikkoa ei myönnetä.

Emme saa kolmen viikon työvuorolistaa lähes koskaan lakisääteisessä ajassa. Lomia emme saa pidettyä, aina tarvitaan lähes koko henkilökunta töissä. Jos saakin pari lomapäivää, tietoa lomasta pantataan viimeiseen asti. Nyt ei reissuille haluta muutenkaan, mutta sanomattakin selvää, että kaikki lomien suunnittelut ovat mahdottomuus. Hävettää ilmoittaa omien lasten hoitopaikkaan aina ties kuinka myöhässä hoitoajat ja mahdolliset lomat.

Lasten hoidettavia asioita on todella paljon. Se kuormittaa jo ajatuksen tasolla mielettömästi. Pelastukseni on, että pääsemme töistä kerran viikossa n. klo 13. Osan lasten menoista pystyn buukkaamaan näille iltapäiville, mutta esim. hammaslääkärin saanti parin viikon varoitusajalla on mahdottomuus (meillä työvuorot vaihtelevat, en pysty laskemaan eteenpäin, mille päivälle lyhyet työvuorot osuvat).

Paljon voimia sinulle! En ole yksinhuoltaja, joten pystyn jakamaan tätä miehen kanssa. Silti tuntuu ihan jäätävältä säätämiseltä.

Vierailija
26/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ja se, että kun vihdoin on saanut sovittua sen oman hammaslääkärin pitkän säätämisen jälkeen niin eiköhän ne peru ajan sieltä hammaslääkärin suunnasta. Näin on itselleni ja lapsilleni käynyt lähes joka kerta kun sen ekan ajan saa.

Ja tässä kunnassa hammaslääkäri saatetaan saada tosi pitkän matkan päästä. Eli joutuu kuskaamaan sitä ala-asteikäistä vaikka muuten itse ominavuin pääsisikin lähihammaslääkäriin.

Mutta joo, ei tällä varhaiskasvatus alalla ilmoiteta vaan, että huomenna on sitten sitä ja tätä, olen poissa. Tai, että jotain saldotunteja olisi mitä käyttää. Eipä ole.

Vierailija
27/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on oikeus tehdä vähennettyä työaikaa jos lapsesi ovat pieniä. Miksi et käytä sitä hyväksi?

Vierailija
28/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistapa alasi työehtosopimus. Kuulostaa hyvin oudolta, että missään saisi antaa työvuorot niin myöhään tai varsinkaan yksipuolisesti muuttaa niitä vielä sen jälkeenkin. Työnantaja ei ole diktaattori, joka voi mistä tahansa päättää itse tai noin vain "pidättää oikeuden" muuttaa työvuoroja.

Vierailija
29/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

” Työnantaja suhtautuu kriittisesti siihen, että lähtisin kesken päivän pois, käymässä vaikka keskussairaalassa. Ja kun näitä käyntejä tulee! On sitä ja tätä, enkä minä voi tietenkään olettaa että esim velkaneuvonnasta tai sairaanhoidosta annettaisiin jokin muu kuin virka-aika.”

Sähköinen oikomishoito?

Tuskin yksi ratkaisu sopii jokaiseen asiaan, vai? Jotain voi hoitaa puhelimitse, jotain netin kautta, jokin vaatii käynnin. 

Vierailija
30/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä kuin joku edellinen kirjoittaja, olette tyhmiä siellä varhaiskasvatuksessa, ettekä osaa vaatia edes lakisääteisiä taukoja itsellenne. Maksatte työvälineetkin itse. Surkeaa. Sivusta seurannut.

Vierailija
31/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ressaa myös hirveästi. Olen varhaiskasvatuksen opettaja. Olen hakenut nelipäiväistä työviikkoa juuri asioiden hoitamista varten. Oma jaksaminen olisi paljon parempi, kun stressi helpottuisi. Lyhempää työviikkoa ei myönnetä.

Emme saa kolmen viikon työvuorolistaa lähes koskaan lakisääteisessä ajassa. Lomia emme saa pidettyä, aina tarvitaan lähes koko henkilökunta töissä. Jos saakin pari lomapäivää, tietoa lomasta pantataan viimeiseen asti. Nyt ei reissuille haluta muutenkaan, mutta sanomattakin selvää, että kaikki lomien suunnittelut ovat mahdottomuus. Hävettää ilmoittaa omien lasten hoitopaikkaan aina ties kuinka myöhässä hoitoajat ja mahdolliset lomat.

Lasten hoidettavia asioita on todella paljon. Se kuormittaa jo ajatuksen tasolla mielettömästi. Pelastukseni on, että pääsemme töistä kerran viikossa n. klo 13. Osan lasten menoista pystyn buukkaamaan näille iltapäiville, mutta esim. hammaslääkärin saanti parin viikon varoitusajalla on mahdottomuus (meillä työvuorot vaihtelevat, en pysty laskemaan eteenpäin, mille päivälle lyhyet työvuorot osuvat).

Paljon voimia sinulle! En ole yksinhuoltaja, joten pystyn jakamaan tätä miehen kanssa. Silti tuntuu ihan jäätävältä säätämiseltä.

Älkää antako työnantajan pompotella miten vaan. Yhteys oman työpaikan luottamusmieheen jos sellainen on ja liittoon. Jos ei ole liitossa, tuossa tilanteessa suosittelisin kyllä liittymistä.

Vierailija
32/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköinen oikomishoito?

Millä tavalla Kelan sähköinen asiointipalvelu, Verohallinnon omavero.fi ja palkanlaskijalle lähetetty sähköpostiviesti liittyvät oikomishoitoon?

Vierailija
33/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No Kelasta ei aivan heti saa vastausta. Laitoin maaliskuussa viestiä niin eivät ole vieläkään vastanneet.

Olen saanut vastauksen 1-3 pv sisällä.

Vierailija
34/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä kuin joku edellinen kirjoittaja, olette tyhmiä siellä varhaiskasvatuksessa, ettekä osaa vaatia edes lakisääteisiä taukoja itsellenne. Maksatte työvälineetkin itse. Surkeaa. Sivusta seurannut.

Sama hoitajien kanssa. Lopettakaa joustaminen niin johan alkaa tapahtua.

Vierailija
35/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asiantuntijatehtävissä ja työaika joustaa molempiin suuntiin. Välillä juoksen asioilla päivisin ja välillä osallistun kiireellisiin paltsuihin iltaisin. Etätöitä olen tehnyt jo ennen koronaakin pari päivää viikossa, nyt koko ajan. Ainoa hankala näissä puitteissa on erilaiset takaisinsoittopalvelut, koska kesken palavereden en välttämättä pysty hyppäämään toiseen puhelimeen.

Tosi raskaalta kuulostaa ap:n tilanne. Luulisi että pienipalkkaisen työnantajan kannattaisi hyödyntää kaikki muut ”ilmaiset” keinot lisätä viihtyvyyttä ja alentaa kuormitusta, kuten nyt minimissään vuorojen kiinnittäminen etukäteen.

Vierailija
36/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos se noin vaikeaa on niin minä käyttäisin sairaslomapäiviä. Ilmoittaisin vaan aamulla että migreeni/kuume/vatsatauti ja menisin hoitamaan asiani. Siis jos en pyynnöstä huolimatta saisi esim työvuorolistaa paria viikkoa etukäteen nähtäväksi. Enkä tuntisi edes häpeää. Oma mokansa olisi.

Vierailija
37/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kvtes lääkärikäynnit: Mikäli tutkimusta ei voida tehdä työajan ulkopuolella tai kyseessä on äkillinen tutkimustarve, työnantajan on järjestettävä vapautus työstä.

Vierailija
38/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuulostaa siltä, että lasten kanssa eläminen on hirveän vaikeaa ja stressaavaa jos töissäkin yrittää käydä. Taidan jättää väliin...

Vierailija
39/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos se noin vaikeaa on niin minä käyttäisin sairaslomapäiviä. Ilmoittaisin vaan aamulla että migreeni/kuume/vatsatauti ja menisin hoitamaan asiani. Siis jos en pyynnöstä huolimatta saisi esim työvuorolistaa paria viikkoa etukäteen nähtäväksi. Enkä tuntisi edes häpeää. Oma mokansa olisi.

Näin osa tekeekin, kesken päivää lähdetään kun päätä särkee. Jälkeenpäin sitten ihan todettu, että oli hoitelemassa omia menoja. Tästä sitten kärsimme me loput tunnollisemmat. Ja voin sanoa, että päiväkodissa ollaan silloin vajaalla miehityksellä. Josta sitten kärsivät lapset..

Sinäänsä ymmärrän logiikan ja voisin jopa kannustaa siihen JOS en itse työskentelisi tällä alalla.

Vierailija
40/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, osaan kyllä ottaa omani pois. Vien vastaavasti työpaikalta kaikkea mikä irti lähtee. Ja kyllähän sieltä irtoaa.

Töissä päiväkodissa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä