Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te muut selviydytte kokoaikatyöstä ja muista omista/lasten juoksevista asioista, jotka vaan täytyy hoitaa?

Vierailija
24.11.2020 |

Teen töitä 7tuntia 45 minuuttia päivässä, viidesti viikossa ma-pe. Olen töissä varhaiskasvatuksessa, jossa olen käytännössä koko ajan vuorovaikutuksessa lapsiryhmän kanssa, emmekä esimerkiksi saa pitää omaa puhelinta mukana työpäivän aikana.
Minulla on kaksi lasta joiden hammaslääkärikäynnitoikomishoidot/erikoissaaranhoidon käynnit hoidan yksinhuoltajana itse. Lisäksi sillointällöin on asioitava myös Kelan, verohallinnon, lastenvalvojan, työterveyden, keskussairaalan. palkanlaskijan jne jne kanssa. Millä ajalla tämä tapahtuu, sitä en ymmärrä, kun olen käytännössä töissä tai työmatkalla klo 8-16. Joskus klo 8:30-17.
Työnantaja suhtautuu kriittisesti siihen, että lähtisin kesken päivän pois, käymässä vaikka keskussairaalassa. Ja kun näitä käyntejä tulee! On sitä ja tätä, enkä minä voi tietenkään olettaa että esim velkaneuvonnasta tai sairaanhoidosta annettaisiin jokin muu kuin virka-aika.
Olen loputtoman väsynyt juoksevien asioiden ja perhe-elämän tai ylipäätään muun elämän yhteensovittamiseen!
Voi miksei työaika voisi olla vaikka 6 tuntia päivässä, niin olisi jonkun näköinen mahdollisuus selvitä tästäkin.
Työaikasuunnittelu on haastavaa, enkä saa tietää työvuorojani kuin viikon etukäteen. Lisäksi ihmisten sairastumiset vaikuttavat heti työvuoroihin ja työnantaja pidättää oikeuden muuttaa työvuoroja lyhyelläkin aikajänteellä. Olen toivonut, että näin ei olisi, mutta käytännössä mikään sovittu ei ikinä pidä, kun hupsis, joku onkin sairastunut ja olet ainoa ryhmässä paikalla. Koen tämän ERITTÄIN kuormittavaksi.
Muilla samansuuntaisia ajatuksia? Vai onko tämä ongelma vain alakohtainen?

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on varmaan lakisääteiset tauot? Ja sitten vaan palkatonta noihin erilaisiin käynteihin. Ja jos nuorimmaisesi ei ole vielä toisella luokalla, sulla on lakisääteinen oikeus 80% työaikaan. Ja lapsilla yleensä on myös toinen vanhempi, hän varmaan voi kantaa 50% kuormasta? Itse en joudu koskaan asioimaan keskussairaalan, KELAn, ulosoton, velkaneuvonnan tai lastenvalvojan kanssa, niin en osaa tuohon kommentoida, mutta lasten oikomishoidot hoidetaan lasten isän kanssa niin, että se kumpi pääsee töistä irtautumaan hoitaa. Ja loput sitten lounastaolla tai aamulla ennen töihin menoa.   

Vierailija
2/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietippä meitä maalla asuvia kun välimatkat on pitkät. Hammaslääkäriin ja lääkäriin matkaa 50km, sairaalaan yli 100km jne.

Ei puhettakaan että voisi käydä töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
4/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on varmaan lakisääteiset tauot? Ja sitten vaan palkatonta noihin erilaisiin käynteihin. Ja jos nuorimmaisesi ei ole vielä toisella luokalla, sulla on lakisääteinen oikeus 80% työaikaan. Ja lapsilla yleensä on myös toinen vanhempi, hän varmaan voi kantaa 50% kuormasta? Itse en joudu koskaan asioimaan keskussairaalan, KELAn, ulosoton, velkaneuvonnan tai lastenvalvojan kanssa, niin en osaa tuohon kommentoida, mutta lasten oikomishoidot hoidetaan lasten isän kanssa niin, että se kumpi pääsee töistä irtautumaan hoitaa. Ja loput sitten lounastaolla tai aamulla ennen töihin menoa.   

Minulla on yksi kymmenen minuutin tauko päivässä, ei muuta. Ruokataukoa ei ole, oma ruokailu tapahtuu lapsiryhmässä lapsia auttaen, sillä nyt koronan vuoksi, eivät saa edes maitoa kaataa itse.

Vierailija
5/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinasitko että lakisääteisellä kymmene minuutin tauolla käy keskussairaalassa ja tulee takaisin 20 min päästä.

😂😂😂😂

Vierailija
6/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen 60% työaikaa ja silti on välillä vaikeaa. Koska teen vaan lyhyttä päivää (8-14) pomo odottaa että en pyydä juurikaan joustoa vaan olen töissä silloin. Monet virastot ja muut tahot kuitenkin tarjoaa niitä aikoja aina juuri tuolle välille, esim. myöhäisiä Iltapäivä-aikoja on vaikea saada kun sanotaan aina ei-oota. Lisäksi esim. koulussa psykologit, terkkarit, kuraattorit on töissä usein vain tyyliin keskiviikkoisin, jolloin joustoa ei ole sitä vähääkään ja ajat on tiukassa. Se on sellaista perheystävällistä...

Itsellä normisettiin kuuluu ainakin hammaslääkärit, puheterapia, lasten psykiatrinen poliklinikka, perheneuvola, koulupsykologi, toimintaterapia. Ja lapsia on yksi “normaali” ja yksi nepsy. Eronnut olen, en selviäisi noista ellei exä hoitaisi osaa.

Vierailija
7/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis, en tiedä miten selviää. Ottamalla miinusta ja tekemällä plussaa joskus tarvittaessa?

Meillä kerääntyy plussia niin niitä voi käyttää silloin jos on pakollista käydä jossain. Onneksi mies isä hoitaa noita menoja.

Vierailija
8/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä komppaan sua niin. Itse samalla alalla ja ei sieltä voi irtautua. Käytännössä sitä on lapsiryhmän kanssa koko ajan. Eli "ruokatauko" on lasten kanssa samassa ruokapöydässä syömistä ja heidän vahtimista. Ja jos on joku ihan pakollinen oma meno niin se on kyllä niin kamalaa säätöä ja voivottelua ja mahdollinen peruuntuminen. Esim olen oman hammaslääkärini joutunut jo kaksi kertaa perumaan (ja saman päivän aikana, toinen tuntia ennen).

Onneksi omat lapseni jo isoja niin on osiltaan helpottanut, mutta omat "melkein" pakolliset menot olen vaan jättänyt hamaan tappiin. Kuten lääkärit ja hammaslääkärit.

Välillä pännii kun ilmoitetaan, että lapsi haetaan myöhemmin kun on lääkäri. (No kiva juttu kun omani jouduin juuri sen takia perumaan...)

Minkäs teet, itse olen alani valinnut.

Vierailija
9/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinasitko että lakisääteisellä kymmene minuutin tauolla käy keskussairaalassa ja tulee takaisin 20 min päästä.

😂😂😂😂

Ei mutta siinä ajassa soittaa vaikka kolme puhelua. Tai lähettää 10 spostia.

Vierailija
10/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkoon työnantaja kriittinen ihan rauhassa. Voit hänelle esittää nämä samat perustelut. Jos tulee potkut, niin sitten otat joustavamman työn.

Meillä monilla muilla on joustovaraa sentään hiukan enemmän, sinulla vaikuttaa olevan jousto minimissä, joten ymmärrän tuskasi!

Vierailija
11/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla ammatinvalintakysymys. Itse hoidan työajalla kaikki soittelut mitä tarvitsee ja mitä tulee asioihin, joita täytyy lähteä hoitamaan paikan päälle niin sitten joustetaan. Jos se on lapsen neuvola, niin joko otan aamusta ajan ja liu'un tai lapsen isä käyttää lasta. Jos lapsi on sairas, käymme yksityisellä lääkärillä, josta saa ajan silloin kun itselle sopii. Työni on osittain liikkuvaa, joten ohikulkiessani töiden puitteissa voin käydä hoitamassa jonkun omankin asiani. 

Vierailija
12/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis,

lääkärissä saa käydä työajalla, voi varmaan vaihdella eri työsopimuksissa, mutta itse olen saanut myös palkan ko. ajalta kun olen toimittanut lääkärintodistuksen käynnistä palkanlaskentaan.

Ja varmaan sekin vaikuttaa miksi lääkärissä käy, itsellä sairaus jossa kontrollikäyntejä 1-2 vuoden välein keskussairaalassa, eri asia kun joku "silikonirinta-leikkaus" tmv.

Joskus ihmisen on päästävä esim. pankkiin tmv. ns. virka-aikaan, ja kyllä tuo on saatava järjestymään, toki asiat pitää etukäteen sopia, esim. lääkäriin tulee hyvissä ajoon (viikkoja aiemmin) kutsu. Pankki ym. käynnit tietenkin palkatonta vapaata/saldovapaata.

Vierailija
13/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tilanne. Huomenna soittaa lääkäri klo 8-17 välillä, eivät osanneet sanoa milloin. Olen myös päiväkodissa töissä. Meinaan kuitenkin pitää puhelimen taskussa ja äänet päällä. Kun se soi, vastaan ja puhun puheluni, sen aikaa kun se kestää, vaikka pommi räjähtäisi.

Vierailija
14/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen joskus ottanut virkavapaapäiviä asioiden hoitamiseen. Esim. lääkärissä käynti jossain kauempana.

Vierailija
15/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin yksityisellä hammaslääkärissä illalla. Ja lääkäriasiat hoidin yleensä työterveydessä, niin sai käydä työajalla. Kampaajan varasin aina lauantaiksi. Lapsen asioita, esim. neuvola, varten täytyi ottaa palkatonta vapaata.

Nyt osa-aikatyö, niin raha isompi ongelma kuin aika.

Vierailija
16/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😂😂😂😂

Ei mutta siinä ajassa soittaa vaikka kolme puhelua. Tai lähettää 10 spostia.

Ootko joskus soittanut esim kelaan? Kymmenessä minuutissa kerkeät kuunnella pätkän musiikkia.

Vierailija
17/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on vaan tosi huono työpaikka. Eihän tuosta tule mitään, silloin kun itse olin sosiaali/terveysalalla niin kaikissa paikoissa työvuorolistat tehtiin kolmeksi viikoksi eteenpäin, sairastapauksissa pyrittiin käyttämään sijaisia. Miettisin työpaikan vaihtoa joka on alallasi varmaan ihan mahdollista.

Vierailija
18/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä komppaan sua niin. Itse samalla alalla ja ei sieltä voi irtautua. Käytännössä sitä on lapsiryhmän kanssa koko ajan. Eli "ruokatauko" on lasten kanssa samassa ruokapöydässä syömistä ja heidän vahtimista. Ja jos on joku ihan pakollinen oma meno niin se on kyllä niin kamalaa säätöä ja voivottelua ja mahdollinen peruuntuminen. Esim olen oman hammaslääkärini joutunut jo kaksi kertaa perumaan (ja saman päivän aikana, toinen tuntia ennen).

Onneksi omat lapseni jo isoja niin on osiltaan helpottanut, mutta omat "melkein" pakolliset menot olen vaan jättänyt hamaan tappiin. Kuten lääkärit ja hammaslääkärit.

Välillä pännii kun ilmoitetaan, että lapsi haetaan myöhemmin kun on lääkäri. (No kiva juttu kun omani jouduin juuri sen takia perumaan...)

Minkäs teet, itse olen alani valinnut.

No ei tuolla ”itse olen alani valinnut” liipalaapallakaan nyt ihan kaikkea voi kuitata.

Minä ainakin lopettaisin aapeen tai sinun tapauksessa oman joustamisen myös justiinsa ja vaatisin lakisääteisiä työvuorolistoja KOLME viikkoa etukäteen. Enkä joustaisi niistä mihinkään vaan olisin juuri silloin paikalla kun listaan on merkitty.

Törkfää hyväksikäyttöä tuollainfn. Olette liian kilttejä tai tyhmiä siellä varhaiskasvatuksessa.

Vierailija
19/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😂😂😂😂

Varmaan meinaa, että 10min tauolla ehtii hoitaa jonkin puhelimitse hoidettavan jutun? 

Vierailija
20/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi oma työ on IT-alalla, joustava työaika. Kun tulee jokin neuvola/lääkäri/puheterapia tms., merkkaan vain kalenteriin "Oma meno" ja leimaan itseni ulos ko. ajaksi. Sopiva ammatinvalinta auttaa kyllä paljon. Suosittelen kyllä muillekin tätä alaa (kunhan ette mene johonkin puhelunvälityskeskukseen jossa mitataan puheluiden aikoja ja "tehokkuutta"). Voin kyllä hyvin ymmärtää stressin kun omaa ajankäyttöä ei voi hallita työssä ollessa. Siksi neuvolassakin aina puhuttiin niiden verkostojen tärkeydestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi