Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te muut selviydytte kokoaikatyöstä ja muista omista/lasten juoksevista asioista, jotka vaan täytyy hoitaa?

Vierailija
24.11.2020 |

Teen töitä 7tuntia 45 minuuttia päivässä, viidesti viikossa ma-pe. Olen töissä varhaiskasvatuksessa, jossa olen käytännössä koko ajan vuorovaikutuksessa lapsiryhmän kanssa, emmekä esimerkiksi saa pitää omaa puhelinta mukana työpäivän aikana.
Minulla on kaksi lasta joiden hammaslääkärikäynnitoikomishoidot/erikoissaaranhoidon käynnit hoidan yksinhuoltajana itse. Lisäksi sillointällöin on asioitava myös Kelan, verohallinnon, lastenvalvojan, työterveyden, keskussairaalan. palkanlaskijan jne jne kanssa. Millä ajalla tämä tapahtuu, sitä en ymmärrä, kun olen käytännössä töissä tai työmatkalla klo 8-16. Joskus klo 8:30-17.
Työnantaja suhtautuu kriittisesti siihen, että lähtisin kesken päivän pois, käymässä vaikka keskussairaalassa. Ja kun näitä käyntejä tulee! On sitä ja tätä, enkä minä voi tietenkään olettaa että esim velkaneuvonnasta tai sairaanhoidosta annettaisiin jokin muu kuin virka-aika.
Olen loputtoman väsynyt juoksevien asioiden ja perhe-elämän tai ylipäätään muun elämän yhteensovittamiseen!
Voi miksei työaika voisi olla vaikka 6 tuntia päivässä, niin olisi jonkun näköinen mahdollisuus selvitä tästäkin.
Työaikasuunnittelu on haastavaa, enkä saa tietää työvuorojani kuin viikon etukäteen. Lisäksi ihmisten sairastumiset vaikuttavat heti työvuoroihin ja työnantaja pidättää oikeuden muuttaa työvuoroja lyhyelläkin aikajänteellä. Olen toivonut, että näin ei olisi, mutta käytännössä mikään sovittu ei ikinä pidä, kun hupsis, joku onkin sairastunut ja olet ainoa ryhmässä paikalla. Koen tämän ERITTÄIN kuormittavaksi.
Muilla samansuuntaisia ajatuksia? Vai onko tämä ongelma vain alakohtainen?

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta kertaa vuodessa on oltava yhteydessä Kelaan, Verohallintoon ja palkanlaskijaan? Onko jokainen yhteydenotto sellainen, että vaatii soittoa tai käyntiä, eikä voi hoitaa sähköisten kanavien/sähköpostin kautta?

Riippuu vuodesta.

Mutta kysehän ei ole nyt pelkästään noista esittämistäsi hallinnon aloista, vaan ihan kaikesta muustakin, kuten erikoissairaanhoidosta, koulusta, hammaslääkäristä, oikomishoidosta, lasTEN erikoissairaanhoitokäynneistä (esim poliklinikka), puheterapiasta, terapiasta, mitä kenelläkin on. Miksi jankkaat vain jostain verovirastosta ja kelasta, etkä näe kokonaiskuvaa?

Jankkaan siksi, että helposti sähköisesti hoidettavista asioista tehdään ongelma. Miksi et näe sitä kokonaiskuvassa?

Vierailija
62/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnistuuko sama keskussairaalaan, työterveyteen, puheterapiasn, oikomishoitoon, munuaisdialyysiin, vanhempainvarttiin, reumapolille, toimintaterapiaan, kun näihinkin on puhelinnumero olemassa, vai pitääkö ihan lähteä paikan päälle hammaslääkäriin?

Ei ole ihme, että on vaikeeta... Täällä on jaettu hyviä vinkkejä keventää taakkaa, niin sitten vedetään mutkat suoriksi ja ymmärretään tahallaan väärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon takia mulla on nykyään 6h työaika. Jää aikaa muuhunkin kuin työntekoon! Toki tulot hieman laski, mutta pärjään, olen todella säästäväinen. Sinulla toki eri tilanne ja lapsia, ymmärrän sen. Oli hermo kireellä itsellä jatkuvasti kun arki oli yhtä juoksemista ja kiirettä. Nyt hieman helpottaa. Toivottavasti löydät jonkun keinon.

Vierailija
64/82 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on varmaan lakisääteiset tauot? Ja sitten vaan palkatonta noihin erilaisiin käynteihin. Ja jos nuorimmaisesi ei ole vielä toisella luokalla, sulla on lakisääteinen oikeus 80% työaikaan. Ja lapsilla yleensä on myös toinen vanhempi, hän varmaan voi kantaa 50% kuormasta? Itse en joudu koskaan asioimaan keskussairaalan, KELAn, ulosoton, velkaneuvonnan tai lastenvalvojan kanssa, niin en osaa tuohon kommentoida, mutta lasten oikomishoidot hoidetaan lasten isän kanssa niin, että se kumpi pääsee töistä irtautumaan hoitaa. Ja loput sitten lounastaolla tai aamulla ennen töihin menoa.   

Meinasitko että lakisääteisellä kymmene minuutin tauolla käy keskussairaalassa ja tulee takaisin 20 min päästä.

😂😂😂😂

Ei mutta siinä ajassa soittaa vaikka kolme puhelua. Tai lähettää 10 spostia.

Ootko joskus soittanut esim kelaan? Kymmenessä minuutissa kerkeät kuunnella pätkän musiikkia.

Kelaan voi varata ajan puhelinpalveluun, soittavat varattuna aikana sulle päin ja that's it

Ja sitä paitsi, ovat siirtäneet paljon aspan porukkaa puhelinpalveluun kun toimistot on koronan takia niukalla väellä...

Että milloinka oot itse viimeiksi soittanut Kelaan?

Onnistuuko sama keskussairaalaan, työterveyteen, puheterapiasn, oikomishoitoon, munuaisdialyysiin, vanhempainvarttiin, reumapolille, toimintaterapiaan, kun näihinkin on puhelinnumero olemassa, vai pitääkö ihan lähteä paikan päälle hammaslääkäriin?

Jep. Olen tuo ylempänä kirjoittanut, jonka työaika venyy kuin purkka. Meillä on kanssa ollut lapsilla yhtä sun toista polikäyntiä, ja kyllä ne ajat yleensä on vaan otettava, mitkä sieltä lähetetään, sopi tai ei. Jollain kumman logiikalla ne yleensä ovat johonkin mahdollisimman epäsopivaan aikaan, ja kyllä, olen toisinaan miettinyt, että ilman tätä venyvää ja vanuvaa työaikaa (ja ymmärtäväistä esimiestä) olisi elämä ihan helkkarin vaikeaa. Sama lääkärin soittoaikojen kanssa, ilmoitus tulee, että xx soittaa päivänä y.y., kellonaika mikä vaan. Eli kyllähän siinä päivä menee puhelinta päivystäessä, ja sitten se viimein soi klo 15.55. Hoitajien soittoajat sentään tulevat jonkinlaisen aikaikkunan kera, mutta harvemminpa sekään aika paikkaansa pitää. Vaikea se on varmaan heidänkään kaikkien päivän puheluiden kestoja ennustaa, ja varmasti tulee kiireellisempääkin aina siihen väliin. Nykyään onneksi moneen terveydenhuollon palveluun on se takaisinsoittomahdollisuus, ettei sentään tarvitse tuntitolkulla roikkua itse linjoilla, mutta joka tapauksessa sitäkin soittoa odotellessa on puhelimen oltava käsillä.

Vierailija
65/82 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Delegoin muille ja laihemmille.

Vierailija
66/82 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen että työelämä on vielä nykyäänkin tosiaan noin joustamatonta. Joskus 60 - luvulla ei tietysti ollut terapioitakaan tai hammaslääkäreitä. Tai jos oli, koulusta käytettiin.

Vierailija
67/82 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortsulla ja kyvyllä ajatella 18 vuotta eteenpäin.

Vierailija
68/82 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ihme, että on vaikeeta... Täällä on jaettu hyviä vinkkejä keventää taakkaa, niin sitten vedetään mutkat suoriksi ja ymmärretään tahallaan väärin.

Ai niin mitkä ne oli ne vinkit?

Asioida Kelan kanssa sähköisesti?

Ei taida ongelma ratketa nyt ihan sillä. Oliko muitakin vinkkejä?

Vierailija
69/82 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on varmaan lakisääteiset tauot? Ja sitten vaan palkatonta noihin erilaisiin käynteihin. Ja jos nuorimmaisesi ei ole vielä toisella luokalla, sulla on lakisääteinen oikeus 80% työaikaan. Ja lapsilla yleensä on myös toinen vanhempi, hän varmaan voi kantaa 50% kuormasta? Itse en joudu koskaan asioimaan keskussairaalan, KELAn, ulosoton, velkaneuvonnan tai lastenvalvojan kanssa, niin en osaa tuohon kommentoida, mutta lasten oikomishoidot hoidetaan lasten isän kanssa niin, että se kumpi pääsee töistä irtautumaan hoitaa. Ja loput sitten lounastaolla tai aamulla ennen töihin menoa.   

Meinasitko että lakisääteisellä kymmene minuutin tauolla käy keskussairaalassa ja tulee takaisin 20 min päästä.

😂😂😂😂

Ei mutta siinä ajassa soittaa vaikka kolme puhelua. Tai lähettää 10 spostia.

Ootko joskus soittanut esim kelaan? Kymmenessä minuutissa kerkeät kuunnella pätkän musiikkia.

KELAan voi olla yhteydessä myös muuten kuin puhelimitse.

Vierailija
70/82 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se onnistukaan. Meillä mies tekee pitkää päivää ja mä olen töissä 50 prosenttisella työajalla. Hoidan kaikki lasten asiat ja muut sitten vapailla. Yritettiin joskus olla molemmat täyttä työaikaa, niin eihän siitä tullut mitään. Mulla vielä vuorotyö joka sotkee entisestään. En ole aikeissa palata kokoaikatyöhön varmaan ikinä. Paitsi ehkä sitten kun lapset ovat muuttaneet pois. Nuorin vasta 3 että sitä odotellessa..

Vierailija
71/82 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan pysty. Yritin, uuvuin ihan täysin. Sairaslomalla on siiten aikaa hoidella asioita :)

Vierailija
72/82 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama tilanne. Huomenna soittaa lääkäri klo 8-17 välillä, eivät osanneet sanoa milloin. Olen myös päiväkodissa töissä. Meinaan kuitenkin pitää puhelimen taskussa ja äänet päällä. Kun se soi, vastaan ja puhun puheluni, sen aikaa kun se kestää, vaikka pommi räjähtäisi.

Just näin. Puhelimen käyttö on rajattu siksi että mitään hupi puheluita ja nettisurffailua ei töissä harrasteta. Pomolle pitäisi voida sanoa että odottaa tai soittaa tärkeän puhelun ja sen pitäisi automaattisesti olla ok. Myös sijainen pitäisi järjestää niihin menoihin mihin on vaan pakko mennä vaikka se oikomishoito.

Vierailija
73/82 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätys miksi nämä ongelmat AINA naisvaltaisilla aloilla. No, siellä kumarretaan työnantajaa eikä oikeasti laiteta PORUKALLA luuta kurkkuun, että tämä peli ei vetele. Lisäksi työpaikkojen mielistelijät ja muut nuolijat vain pahentavat tilannetta. Ja siitä sitten maksetaan kun oma elämäntilanne muuttuu. Hienoa naiset, te sitten osaatteko sotkea kaiken.

Ja on todella suuri vääryys ihmetellä miksi isä ei hoida. Kysymys oli miten muut yksinhuoltajat asioista selviävät? ”Isä” voi olla myös äiti, jota vaan ei enää ole.

Vierailija
74/82 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllätys miksi nämä ongelmat AINA naisvaltaisilla aloilla. No, siellä kumarretaan työnantajaa eikä oikeasti laiteta PORUKALLA luuta kurkkuun, että tämä peli ei vetele. Lisäksi työpaikkojen mielistelijät ja muut nuolijat vain pahentavat tilannetta. Ja siitä sitten maksetaan kun oma elämäntilanne muuttuu. Hienoa naiset, te sitten osaatteko sotkea kaiken.

Ja on todella suuri vääryys ihmetellä miksi isä ei hoida. Kysymys oli miten muut yksinhuoltajat asioista selviävät? ”Isä” voi olla myös äiti, jota vaan ei enää ole.

Koska ne ammattiliiton pomot on miehiä, ei niitä kiinnosta.

Vierailija
75/82 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellisten kannattaa olla vuorotöissä. Mulla vähintään yksi arkivapaa kolmessa viikossa lauantain työpäivän takia. Helpotti kummasti elämää aikoinaan. N55

Vierailija
76/82 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsellisten kannattaa olla vuorotöissä. Mulla vähintään yksi arkivapaa kolmessa viikossa lauantain työpäivän takia. Helpotti kummasti elämää aikoinaan. N55

Tuo olisikin hyvä ratkaisu, etenkin jos lapset ovat jo niin isoja että pärjäävät lauantain keskenään.

Lauantaisin ei varhaiskasvatuksen opettajille vaan ole töitä, muuten ihan kelpo vinkki sellaiselle, joka voi valita vuorotyön.

Vierailija
77/82 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ammattikoulun käynyt lähihoitaja on paremmassa asemassa kuin yliopistosta valmistunut varhaiskasvatuksen opettaja. Voi tehdä vuorotyötä ja tienata enemmän kuin opettaja ja ratkaista samalla työaikaongelman.

Mutta hyvä että edes joillekin on mahdollista.

Vierailija
78/82 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko, että vain jotkus so ma .lit saisi lisääntyä, koska hehän eivät käy töissä, joten on aikaa hoitaa asioita? Niilläpä sitten Suomi tupataan täyteen "suomalaisia".

Äly hoi!

Vierailija kirjoitti:

Kortsulla ja kyvyllä ajatella 18 vuotta eteenpäin.

Vierailija
79/82 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Neljä lasta, on neuvolaa, oikomishoitoa, lastenpolia, vasu-keskustelua, psykologia. 60-prosenttisella työajalla saan just ja just kaikki järjestymään. Niin ja mies on tietenkin viikot reissutöissä.

Vierailija
80/82 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis,

lääkärissä saa käydä työajalla, voi varmaan vaihdella eri työsopimuksissa, mutta itse olen saanut myös palkan ko. ajalta kun olen toimittanut lääkärintodistuksen käynnistä palkanlaskentaan.

Ja varmaan sekin vaikuttaa miksi lääkärissä käy, itsellä sairaus jossa kontrollikäyntejä 1-2 vuoden välein keskussairaalassa, eri asia kun joku "silikonirinta-leikkaus" tmv.

Joskus ihmisen on päästävä esim. pankkiin tmv. ns. virka-aikaan, ja kyllä tuo on saatava järjestymään, toki asiat pitää etukäteen sopia, esim. lääkäriin tulee hyvissä ajoon (viikkoja aiemmin) kutsu. Pankki ym. käynnit tietenkin palkatonta vapaata/saldovapaata.

Ei lapsen olemassaolevan sairauden takia lääkäreissä käynteihin mitään työaikaa saa käyttää. Sama juttu omien kroonisten sairauksien hoidossa. Tuo koskee vain tilannetta, jossa henkilön sairaus on jotenkin akuutti ja vaikuttaisi työssäkäyntiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme