Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juhlien järjestäminen nykypäivänä (sis.itsesäälivalitusta).

Vierailija
29.03.2014 |

Tunnistaako kukaan muu tällaista? Turhauttavaa, kun järjestät juhlia ja aina alkaa tämä sama kuvio. Ensinäkin moni ei vastaa kutsuun mitään vaikka siinä on vastauspyyntö. Toisekseen vaikka alkuun ollaan niin innoissaan, lopulta perutaan tulo jonkun vähäisen syyn takia, kuten "pitääkin mennä laittamaan mökkiä kesäkuntoon juuri tuolloin" tai "en taidakaan viitsiä tulla kun seuraavana viikonloppuna on koiranäyttely". Törkeimmät vastaavat kutsuun, että pitää katsoa lähempänä tuleeko muuta.

Jotenkin tuntuu, että ihmisiltä puuttuu kunnioitus tosia kohtaan, ollaan hirveän itsekkäitä. Mennään sillä ajatuksella, että katsellaan miltä MINUSTA juuri silloin sattuu tuntumaan. Vähät väliä miltä toisista tuntuu ja kuinka paljon vaivaa ja rahaa juhlanjärjestäjä on asian eteen nähnyt.

Taas kerran olen tässä tilanteessa, vaikka kerta toisensa jälkeen päätän, että nyt oli viimeinen kerta! Jotenkin se aika kultaa muistot.

p.s. ihan oikeasti ihmiset. Miten kuvittelette juhlanjärjestäjän voivan varata tarjoilut jos puolet vastaajista vastaa jotain "en tiiä vielä, pitää kattoo sillon lauantaina pääsenkö".

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, ja siksi en järjestä nykyisin enää mitään. Paitsi joskus pienellä porukalla ex tempore -tyyppisesti.

Tää sama koskee monia kahdenvälisiä suhteitakin: mulla oli kaveri, joka halus aina miettii viimeseen asti, mitä sitä huvittais tehdä. Noh, ei olla enää tekemisissä. 

Vierailija
22/73 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 08:44"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 08:23"]

Minun mielestäni oikein hyvä vaihtoehto on se, ettei edes ala säätämään niiden syömisten kanssa itseään stressiin. Tilaa vaan sitä ruokaa kaikille. Jos sitä sitten jää yli, niin pakastaa loppuja itselle, jakaa lähimmille ihmisille ja syö itse muutaman päivän vähän juhlallisemmin.

Meillä tedään näin, eikä ole ollut mitään ongelmaa vaan päinvastoin paljon helpompaa. Viimeksi varattiin ruokaa 400 ihmiselle, ja kun järjestelyissä auttaneet ottivat ruokaa seuraavaksi päiväksi mukaan, niin meille itselle ei jäänyt kuin pari rasiaa. Joten hukkaan ei ruuat menneet, vaikka en alkanut satojen ihmisten ilmoittautumisia vaatimaan.

[/quote]

Noin voi toimia jos on ylimääräistä pätäkkää. Suurimmalla osalla ei ole. Esim. jos tilaa pitopalvelusta, jossa maksu menee vaikkapa kaavalla 30 e/hlö ja kutsuttuja on 80 ja puolet jää pois. Siinä sitten maksat 1200 euroa tyhjästä. Harvalla on varaa tuollaiseen lystiin.

[/quote]

Miten niin? Ruuastahan sinä maksat etkä tyhjästä? Jos sulla on alunperin varaa ostaa 80 hengelle ruokaa pitopalvelusta, niin miten sulla ei yhtäkkiä siihen olekaan varaa jos vain 40 ihmistä tulee? Vai onko teillä tapana periä vierailta maksua ruuista ja sitten kun puolet ei tulekaan niin bubjetti kusee. Ne ylijäämä ruuat sinä saat kyllä pitää itselläsi, ei tarvitse palauttaa pitopalvelulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 08:44"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 08:23"]

Minun mielestäni oikein hyvä vaihtoehto on se, ettei edes ala säätämään niiden syömisten kanssa itseään stressiin. Tilaa vaan sitä ruokaa kaikille. Jos sitä sitten jää yli, niin pakastaa loppuja itselle, jakaa lähimmille ihmisille ja syö itse muutaman päivän vähän juhlallisemmin.

Meillä tedään näin, eikä ole ollut mitään ongelmaa vaan päinvastoin paljon helpompaa. Viimeksi varattiin ruokaa 400 ihmiselle, ja kun järjestelyissä auttaneet ottivat ruokaa seuraavaksi päiväksi mukaan, niin meille itselle ei jäänyt kuin pari rasiaa. Joten hukkaan ei ruuat menneet, vaikka en alkanut satojen ihmisten ilmoittautumisia vaatimaan.

[/quote]

Noin voi toimia jos on ylimääräistä pätäkkää. Suurimmalla osalla ei ole. Esim. jos tilaa pitopalvelusta, jossa maksu menee vaikkapa kaavalla 30 e/hlö ja kutsuttuja on 80 ja puolet jää pois. Siinä sitten maksat 1200 euroa tyhjästä. Harvalla on varaa tuollaiseen lystiin.

[/quote]

Miten niin? Ruuastahan sinä maksat etkä tyhjästä? Jos sulla on alunperin varaa ostaa 80 hengelle ruokaa pitopalvelusta, niin miten sulla ei yhtäkkiä siihen olekaan varaa jos vain 40 ihmistä tulee? Vai onko teillä tapana periä vierailta maksua ruuista ja sitten kun puolet ei tulekaan niin bubjetti kusee. Ne ylijäämä ruuat sinä saat kyllä pitää itselläsi, ei tarvitse palauttaa pitopalvelulle.

[/quote]

No onpa kiva ja todella realistinen vaihtoehto alkaa pakastaa neljänkymmenen hengen edestä jotain juhlaruokia! Niin, että sinä laitat kaikki fetasalaateista ja naudan paisteista lähtien pakastimeen. Aika iso pakastinkin taitaa sinulla olla, ja jaksat nähtävästi syödä samaa ruokaa aika monta kertaa.

Minä olen ihan tällainen tylsempi tyyppi ja tilaisin ruokaa ihan menekin mukaan enkä haluaisi mitään hirveää pakastus- ja ympäriinsäjakelu showta kesken juhlien.

Vierailija
24/73 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo todellakin on nykyajan ilmiö. En voi tajuta ihmisiä, joille on niin vaikeaa päättää haluavatko osallistua vai eivät. Varsinkin kun eivät ole päättämässä esimerkiksi samana päivänä olevien rock-konsertin ja juhlien välillä. Ei, eihän niillä mitään menoa ole, mut ei voi etukäteen tietää, että meniskö sinä päivänä mieluummin kuitenkin kuntosalille. Siis mitä hittoa?

Luulen että ennenvanhaan, kun oli vähemmän viihdettä ihmisillä kotona, kaupassa oli pienemmät ruokavalikoimat, ihmisillä ei välttämättä ollut autoa jne, juhlia arvostettiin enemmän, koska se oli jotain harvinaista herkkua. Silloin sai jotain parempaa ruokaa, näki ihmisiä joita ei ole mahdollisuus koko ajan nähdä, ja sai kivan illan. Nykyään ihmiset voi koska vain halutessaan nähdä kavereitaan, vaikka asuis tunnin matkan päässä, koska omalla autolla se ei oo juttu eikä mikään. Suklaakakkuakin vedetään joka päivä kun sitä saa kaupasta valmiina, ja tietokonepelin kautta ollaan yhteydessä 10 ihmiseen samaan aikaan, joten yksin kotonakin voi olla sosiaalinen.

Juhlat eivät ole vieraalle enää mikään jännä kokemus, ja jostain syystä monet ihmiset eivät pätkääkään välitä siitä, että juhlien järjestäjälle ne olisivat kuitenkin tärkeä virstanpylväs elämässä. Ihmiset eivät enää kunnioita toisiaan. Oma napa on aina lähinnä.

Vierailija
25/73 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeen juhlista nyt mahtaa olla kyse? Ainakin meillä pohditaan hyvin tarkkaan, lähdetäänkö juhlimaan "kevättä" tai "tilinpäätöstä" vai sittenkin enon 50-v synttäreitä. Aika monet juhlat kun ovat kutsujan imagonpönkitysjuttuja eivätkä oikeastaan juhlia lainkaan.

Minä olen jo oppinut sanomaan ihan suoraa, että kiitos ei, meillä on valitettavasti samalle päivälle muuta menoa, jos kysessä ei ole mikään henkilökohtainen virstanpylvään saavutus. Enkä ryhdy selittelemään sen toisen tilaisuuden luonnetta. Mieluummin istun iltaa pienellä porukalla hyvässä ravintolassa kuin yritän näyttää tyylikkäältä kotelomekossa ilman kenkiä, ettei kutsujan parketti mene pilalle.

Vierailija
26/73 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olisi voinut olla minun näppikseltäni! Järjestän tässä juuri tytölleni synttäreitä ja vaikka alkuun moni ilmottautui, nyt näistä "varmoista" tapauksista (eli kaikista luotettavimmat jne.) kaksi on perunut koska eivät tajunneet synttäreiden osuvan tietylle päivälle (hei haloo..!). Toinen on tosiaan menossa mökille, teki kyllä selväksi ettei huvittaisi lähteä. Vittu.

Olen tekemässä vaikeiden erityisruokavalioiden mukaisia kakkuja yms. kalliita syötäviä, ja tällä menolla ne menevät suoraan roskiin. :( Ärsyttää muutenkin, kun ihmiset, jotka sitten saapuvat, tuskin tuovat lapselle mitään (kukaan ei ole kysynyt lahjatoivetta) tai ovat hänestä yhtä kiinnostuneita kuin kännykästään. Minua raivostuttaa kun nykyään aikuiset ihmiset räpläävät älypuhelintaan kuin elämä siitä riippuisi; pidän itsekin teknologiasta ja tietokoneeni onkin huippuvarusteltu, mutta kännykkä menee äänettömälle ja pois kun vieraita tulee. Ei tulisi mieleenkään kaivella sitä esim. kesken ravintolatapaamisen. Itselläni ei ole älypuhelinta ja jos se tekee ihmisistä tuollaisia idiootteja, ei myöskään sellaista tule! Silloin kun kännykällä pystyi soittamaan, tekstaamaan ja pelaamaan matopeliä, ei ketään paitsi lapsia kiinnostanut räplätä sitä. Kaipaan kyllä lankapuhelintakin, ihan siksi ettei sitten peruttaisi tapaamisia kun se on niin kätevää.

Vierailija
27/73 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itse ainakin opin aika nopeasti arvioimaan, tuleeko paikalle 1/2 vai 2/3 kutsutuista vai jotain siitä väliltä. Kutsulista paperille, merkkaa ketkä tiedät tulevan varmasti ja ketkä tunnetusti jättävät toisinaan tulematta. Merkintä sitä mukaan nimen viereen, kun joku vahvistaa tulevansa ja niitä pidetään sitten hieman todennäköisimpinä saapumaan. Tarjoilut valitaan sitten sen mukaan, että ei haittaa jos muutamalla heittää suuntaan tai toiseen.

Turha stressi pois ja mitä siitä että jotkut jättävät tulematta.

Kymmeniä kestejä 20-100 kutsutulle pitäneenä aina on onnistunut näin. 

Vierailija
28/73 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä kutsun aina kaikki kerrostalonaapurini ja facessa on avoin kutsu. Laitan kutsuun että ruokaa on tarjolla ainakin aluksi, juomia on aina tarpeeksi. Paikalle ilmestyy aina kiinnostavia tyyppejä ja ehkä heidän kavereitaankin ja aina on ollut hauskaa.

Vierailija
29/73 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänkokemusta vaan ap:lle lisää, niin oppii huomaamaan millaisia ongelmia kannattaa itse itselleen järjestää ja millaisia ei.

Vierailija
30/73 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vähän aikaa sitten 50-vuotispäivällä, ja pöytäseureessa kolme räpläs koko ajan puhelintaan. Tärkeämpää oli kommentoida ihan sillä sekunnilla jotain tyhjänpäiväsiä facejuttuja, kuin olla läsnä muille seurueessa. 

Vierailija
31/73 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto!

Vierailija
32/73 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 09:50"]

Ap, olisi voinut olla minun näppikseltäni! Järjestän tässä juuri tytölleni synttäreitä ja vaikka alkuun moni ilmottautui, nyt näistä "varmoista" tapauksista (eli kaikista luotettavimmat jne.) kaksi on perunut koska eivät tajunneet synttäreiden osuvan tietylle päivälle (hei haloo..!). Toinen on tosiaan menossa mökille, teki kyllä selväksi ettei huvittaisi lähteä. Vittu.

Olen tekemässä vaikeiden erityisruokavalioiden mukaisia kakkuja yms. kalliita syötäviä, ja tällä menolla ne menevät suoraan roskiin. :( Ärsyttää muutenkin, kun ihmiset, jotka sitten saapuvat, tuskin tuovat lapselle mitään (kukaan ei ole kysynyt lahjatoivetta) tai ovat hänestä yhtä kiinnostuneita kuin kännykästään. Minua raivostuttaa kun nykyään aikuiset ihmiset räpläävät älypuhelintaan kuin elämä siitä riippuisi; pidän itsekin teknologiasta ja tietokoneeni onkin huippuvarusteltu, mutta kännykkä menee äänettömälle ja pois kun vieraita tulee. Ei tulisi mieleenkään kaivella sitä esim. kesken ravintolatapaamisen. Itselläni ei ole älypuhelinta ja jos se tekee ihmisistä tuollaisia idiootteja, ei myöskään sellaista tule! Silloin kun kännykällä pystyi soittamaan, tekstaamaan ja pelaamaan matopeliä, ei ketään paitsi lapsia kiinnostanut räplätä sitä. Kaipaan kyllä lankapuhelintakin, ihan siksi ettei sitten peruttaisi tapaamisia kun se on niin kätevää.

[/quote]

Tästä viestistä on kulunut reilu viikko, ja nyt tilanne on se, että neljäsosa(!) kutsutuista on enää tulossa, ja tästäkin porukasta puolet on peruuttanut viime tunteina. :(

Miten nykyaikana voisikaan luoda yhteisöllisyyttä tai ystävyyssuhteita, kun vastapuolta ei kiinnosta..? "Meille tulikin muuta menoa"-ihmiset varmasti kutsuvat meidät kyllä omien lastensa synttäreille, mutta enpä taida mennä enää tänä vuonna. Miksi menisin, kun yksi toisensa perään peruuttaa, vaikka annoin useamman viikon katsoa sitä helkkarin almanakkaa että onko päivänä x mitään tekemistä?

Vierailija
33/73 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 18:49"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 09:50"]

[/quote]

Tästä viestistä on kulunut reilu viikko, ja nyt tilanne on se, että neljäsosa(!) kutsutuista on enää tulossa, ja tästäkin porukasta puolet on peruuttanut viime tunteina. :(

Miten nykyaikana voisikaan luoda yhteisöllisyyttä tai ystävyyssuhteita, kun vastapuolta ei kiinnosta..? "Meille tulikin muuta menoa"-ihmiset varmasti kutsuvat meidät kyllä omien lastensa synttäreille, mutta enpä taida mennä enää tänä vuonna. Miksi menisin, kun yksi toisensa perään peruuttaa, vaikka annoin useamman viikon katsoa sitä helkkarin almanakkaa että onko päivänä x mitään tekemistä?

[/quote]

Minä olen tuollainen ihminen, ketä ei kutsut kiinnosta. Voit haukkua minua ihan vapaasti, mutta olen jo sen ikäinen, että nykyään uskallan elää, kuten haluan. Nuorempana yritin olla kiltti ja lupasin kaikille kaikkea. Joskus olisi niin väsyttänyt äärettömästi rankan työviikon jälkeen (vuorotyö ja paljon yövuoroja), mutta oli pakko lähteä, kun en uskaltanut kieltäytyä. 

Monta muutakin tilaisuutta oli, joihin en olisi halunnut lähtetä, Joutui perumaan omia menoja. Viikonloput olivat harvoin vapaata ja harmitti, kun mies meni mökille ja itse joutui lähtemään kaverin lapsen 5v synttäreille, kun en uskaltanut kieltäytyä.

Ja omat juhlat. En ole ikinä pitänyt syntymäpäiväjuhlia, emme pitäneet häitäkään. Lapsien syntymäpäiväjuhlat pidettiin pienen piirin kaverijuhlina, eli muutama paras kaveri. 

Nykyään olen onnellinen, että uskallan kieltäytyä, että en tule. En perustele enää sen kummemmin, koska minun ei tarvitse enää miellyttää ketään. Jos haluan vapaana viikonloppuna levätä ja mennä vaikka miehen kanssa mökille tai katsomaan lapsenlapsia, sen todellakin teen, vaikka se kutsujaa harmittaisi.

Itse en ainakaan haluaisi sellaisia vieraita juhliini, jotka tulevat vastentahtoisesti ja rankan työviikon jälkeen väsyneinä salaa kiroten, että tännekin piti tulla, vaikka olisi halunnut maata saunan jälkeen sohvalla villasukat jalassa miehen kainalossa mieluummin.

Vierailija
34/73 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo en myöskään tajua näitä katsellaan, että tuleeko jotain muuta (parempaa) menoa just silloin. Ikään kuin ei voisi päättää, että päivänä x menen Maijan synttäreille. Ei voi olla niin vaikertaa.

Vierailija
35/73 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 09:44"]

Mistä ihmeen juhlista nyt mahtaa olla kyse? Ainakin meillä pohditaan hyvin tarkkaan, lähdetäänkö juhlimaan "kevättä" tai "tilinpäätöstä" vai sittenkin enon 50-v synttäreitä. Aika monet juhlat kun ovat kutsujan imagonpönkitysjuttuja eivätkä oikeastaan juhlia lainkaan.

Minä olen jo oppinut sanomaan ihan suoraa, että kiitos ei, meillä on valitettavasti samalle päivälle muuta menoa, jos kysessä ei ole mikään henkilökohtainen virstanpylvään saavutus. Enkä ryhdy selittelemään sen toisen tilaisuuden luonnetta. Mieluummin istun iltaa pienellä porukalla hyvässä ravintolassa kuin yritän näyttää tyylikkäältä kotelomekossa ilman kenkiä, ettei kutsujan parketti mene pilalle.

[/quote]

Eihän tämä vuodatus liittynyt asiaan mitenkään, kun kerran osaat sanoa kiitos ei. Ap harmitteli sitä, että ihmiset eivät ilmoita, ovatko tulossa vai eivät, tai peruvat viime tipassa.

Vierailija
36/73 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

36, sinä et varmaan sanokaan että olet VARMASTI tulossa..?

Vierailija
37/73 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 18:54"]

Minä olen tuollainen ihminen, ketä ei kutsut kiinnosta. Voit haukkua minua ihan vapaasti, mutta olen jo sen ikäinen, että nykyään uskallan elää, kuten haluan. Nuorempana yritin olla kiltti ja lupasin kaikille kaikkea. Joskus olisi niin väsyttänyt äärettömästi rankan työviikon jälkeen (vuorotyö ja paljon yövuoroja), mutta oli pakko lähteä, kun en uskaltanut kieltäytyä. 

Monta muutakin tilaisuutta oli, joihin en olisi halunnut lähtetä, Joutui perumaan omia menoja. Viikonloput olivat harvoin vapaata ja harmitti, kun mies meni mökille ja itse joutui lähtemään kaverin lapsen 5v synttäreille, kun en uskaltanut kieltäytyä.

Ja omat juhlat. En ole ikinä pitänyt syntymäpäiväjuhlia, emme pitäneet häitäkään. Lapsien syntymäpäiväjuhlat pidettiin pienen piirin kaverijuhlina, eli muutama paras kaveri. 

Nykyään olen onnellinen, että uskallan kieltäytyä, että en tule. En perustele enää sen kummemmin, koska minun ei tarvitse enää miellyttää ketään. Jos haluan vapaana viikonloppuna levätä ja mennä vaikka miehen kanssa mökille tai katsomaan lapsenlapsia, sen todellakin teen, vaikka se kutsujaa harmittaisi.

Itse en ainakaan haluaisi sellaisia vieraita juhliini, jotka tulevat vastentahtoisesti ja rankan työviikon jälkeen väsyneinä salaa kiroten, että tännekin piti tulla, vaikka olisi halunnut maata saunan jälkeen sohvalla villasukat jalassa miehen kainalossa mieluummin.

[/quote]

Eihän kukaan ole haukkunut tässä ketjussa niitä jotka vastaavat että eivät ole tulossa, vaan niitä jotka vedättävät loppuun asti sanomalla että tulevat jos heille ei tule mitään muuta (mieluisampaa) ohjelmaa. Täysin eri asia.

Vierailija
38/73 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt tätä tekosyytä "pitää levätä duuniviikon jälkeen".

Onko nykyään iso osa aikuisista jotenkin sairaita, vai miten siihen palautumiseen menee niin pitkä aika, ettei ehdi edes tunniksi piipahtamaan kävelymatkan päähän juhliin?

Vierailija
39/73 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 19:13"]

Olen miettinyt tätä tekosyytä "pitää levätä duuniviikon jälkeen".

Onko nykyään iso osa aikuisista jotenkin sairaita, vai miten siihen palautumiseen menee niin pitkä aika, ettei ehdi edes tunniksi piipahtamaan kävelymatkan päähän juhliin?

[/quote]

En ole koskaan ollut tunnin juhlissa. Ja en yleensä edes kävelymatkan päässä. Kyllä niihin yleensä koko päivä menee matkoineen ja juhlissaoloineen. 

Ehkä jotkut juhlat ovat vain niin tylsiä ja surkeita, että niistä ei saa voimaa, vaan ne kuluttavat ja vievät voimavaroja. Siksi mieluummin lepää kotona, kuin väsyttää itseään enemmän joidenkin velvollisuusjuhlien takia.

Se, mikä minusta on erikoista, on että aikuiset ihmiset viitsivät kiukutella, kun kaikki eivät riemusta kiljuen tule heidän pippaloihinsa. Esimerkkinä juuri esimerkiksi lasten syntymäpäivät. Ei suurinta osaa ihmisistä kiinnosta ystävien lasten 3v juhlat. Ihan oikeasti.

Vierailija
40/73 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, on kyllä tyhmää. Minusta on aivan perseestä järjestää tylsän bileet, minkä takia kysyn ihmisiltä hyvissä ajoin, pääsisivätkö he tulemaan sinä ja sinä päivänä, ja sen jälkeen päätän, pidänkö juhlat. Aina kaikki ovat pääsevinään, mutta siitä huolimatta juhlapäivänä loppujen lopuksi on vain puolet porukasta paikalla tai puolilla kutsutuista näkymättömyysviitta päällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi