Miten kukaan masentunut jaksaa hakeutua terapiaan?
En itse edes tiedä mistä aloittaa... Terveyskeskukseenko soitan? Masennus on vaivannut jo pitkään, mutta diagnoosia ei ole koska en ole niin pitkälle ikinä päässyt. Opiskeluaikana kävin psykologilla, työterveydessäkin kävin psykologilla, terapiaan hakeutumista on suositeltu mutta en tiedä miten. Enää en ole edes töissä joten julkisen terveydenhuollon kautta kai pitäisi kun yksityinen on niin kallis.
Ja hoidetaanko korona-aikana edes mitään muuta kuin todella akuutteja tapauksia... Tuntuu jotenkin epäinhimilliseltä että sairaana ei saa hoitoa.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskukseen soitto ja sinne lääkäriaika joka tekee lähetteen psykologille.
Kammottaa tuo soitto jo valmiiksi kun mielikuvani on, että lääkärille ei vaan pääse vaikka haluaisi? Sehän on jokin hoidontarpeen arviointi nykyään eikä ajanvaraus... Lisäksi se että mitään mielialalääkkeitä en aio suostua edes kokeilemaan, haluan vain terapiaan.
Ap
onkohan terapian ehto kokeilla lääkitystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskukseen soitto ja sinne lääkäriaika joka tekee lähetteen psykologille.
Kammottaa tuo soitto jo valmiiksi kun mielikuvani on, että lääkärille ei vaan pääse vaikka haluaisi? Sehän on jokin hoidontarpeen arviointi nykyään eikä ajanvaraus... Lisäksi se että mitään mielialalääkkeitä en aio suostua edes kokeilemaan, haluan vain terapiaan.
Ap
Sitten yksityiselle, mutta se maksaa noin satasen kerta.
Mä muiistan mulla oli yksi tosi ihana terapeuttti. SIlllä oli kaunis kesämekko pääällään ja työpöydälle oli leviteltynä omenoita. Todellla empaaattinen ja ihana ihhminen. Olii todella helppoa jutella hänelle..
Vierailija kirjoitti:
onkohan terapian ehto kokeilla lääkitystä?
Ei
Vierailija kirjoitti:
Että ihan psykologille? Hyvä jos sairaanhoitajalle ensin pääset purkamaan murheita, ja sielläkin joudut käymään ensin kuukausia ennenkuin pääset itse etsimään kelan korvaamaa terapeuttia, vielä lisää töitä! Väsyin itsekin touhuun ja mieluummin kirjoitan päiväkirjaan murheeni ja terapoin itse itseäni.
Tsemppiä ap:lle
Tuskin TK lääkäri kirjoittaa lähetettä psykologille. Ehkä määrää sinulle keskusteluja psyksh.n kanssa ja lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Mä muiistan mulla oli yksi tosi ihana terapeuttti. SIlllä oli kaunis kesämekko pääällään ja työpöydälle oli leviteltynä omenoita. Todellla empaaattinen ja ihana ihhminen. Olii todella helppoa jutella hänelle..
Mullla jäi ikävä häntä. Ihanaan leppoisa jopa kotoisa olo.
Sinun pitäisi mennä psykiatrille. Kolme kuukautta ensimmäisen käynnin jälkeen voit saada B-lausunnon Kelan tukemaa psykoterapiaan hakeutumista varten. Sen jälkeen on vuorossa sopivan psykoterapeutin etsiminen.
Vierailija kirjoitti:
Pääsitkö ahdistuksestasi.
Aloita vaikka ihan terveysasemaltasi. Sinne yleislääkärille. He kirjoittavat sitten lähetteen erikoissairaanhoitoon psykiatrian poliklinikalle. Voit joko käydä siellä keskustelukäynneillä psykiatrisen sairaanhoitajan luona, mutta jos haluat kuntouttavaa, kunnollista psykotetapiaa, voit kolmen kuukauden jälkeen saada ihan Kelan korvaaman psykoterapian. Terapeutti on silloin etsittävä itse. Hankala ja raskas prosessi valitettavasti masentuneelle.
Kannattaa edetä askel kerrallaan. Sinua opastetaan kyllä eteen päin, kunhan vaan saat soitettua sen ensimmäisen puhelun. Korona-aikanakin saa apua. Ketään ei tämän vuoksi jätetä yksin selviämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että ihan psykologille? Hyvä jos sairaanhoitajalle ensin pääset purkamaan murheita, ja sielläkin joudut käymään ensin kuukausia ennenkuin pääset itse etsimään kelan korvaamaa terapeuttia, vielä lisää töitä! Väsyin itsekin touhuun ja mieluummin kirjoitan päiväkirjaan murheeni ja terapoin itse itseäni.
Tiedän kokemuksesta, että menee noin. Mä en voi sille mitään jos et usko. Ihan neurologille ja psykiatrille asti pääsee tätä kautta.
Ap, omalääkärille ilman muuta pääset, sen kun varaat ajan vaan. Häneltä pyydät lähetteen psykiatriseen arvioon. Mitä suurimmalla todennäköisyydellä se siis menee psykiatrille, koska psykiatri voi määrätä lääkkeitä, terapeutit eivät voi - ja Kelan tuet saadaksesi tarvitset psykiatrin arvion ja lausunnon, ei psykoterapeutin tai psykologin. Ykkönen siis puhuu puutaheinää.
Osassa kuntia psykoterapiaa saa myös psykiatrisen sairaanhoitajan toteuttamana poliklinikalla, mutta harvemmin näin. Todennäköisesti siis käyt pari kertaa psykiatrilla, sitten haet psykoterapeuttia, käyt parilla potentiaalisella terapeutilla tutustumiskäynnillä ja valitset sinulle parhaiten sopivan - ja käyt uudelleen psykiatrilla, joka antaa lausunnon, jolla haet Kela-korvausta. Itselle maksettavaakin jää, 40-50 euroa yleensä.
Täällä on Kelan ohjeet. https://www.kela.fi/kuntoutuspsykoterapia-nain-haet
En oikein ymmärrä kielteistä asennettasi lääkitykseen, monelle niistä on ollut apua. Masennuksessa käytettäviä lääkkeitä on monenlaisia, joten oikeaa voi joutua vähän etsimään, minun aikuisella tyttärellänikin sopi vasta kolmas vaihtoehto hyvin. Muutkaan eivät aiheuttaneet sivuoireita, mutta eivät toisaalta auttaneetkaan.
Mutta toki, terapiaa olisi myös hyvä saada.
yksityiselle on helppo päästä netistä varaa vaan ajan ja menee paikan päälle.
Jos ei ole rahaa kannattaa varata max 400e.
Käyntiin.
Hoitoon ohjautumisen protokollaa on kenenkään turha keskustelupalstalla sanoa todeksi / epätodeksi. Riippuu paikkakunnasta missä asuu. Kaikkialla ei lähetteitä tarvita, joissakin paikoissa käydään tiukillakin kriteereillä läpi. Kelan sivuilta selviää millä edellytyksin psykoterapiaan on mahdollista päästä. Oman jaksamisen lisäksi tarvitaan toki vielä omaakin rahaa ja kulkuyhteydet terapeutin vastaanotolle. Lisäksi psykoterapian suhteen on hyvä pitää mielessä se tosiasia, että voinnin tulee olla sen verran hyvä jotta jaksaa terapiaa käydä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Ap, omalääkärille ilman muuta pääset, sen kun varaat ajan vaan. Häneltä pyydät lähetteen psykiatriseen arvioon. Mitä suurimmalla todennäköisyydellä se siis menee psykiatrille, koska psykiatri voi määrätä lääkkeitä, terapeutit eivät voi - ja Kelan tuet saadaksesi tarvitset psykiatrin arvion ja lausunnon, ei psykoterapeutin tai psykologin. Ykkönen siis puhuu puutaheinää.
Osassa kuntia psykoterapiaa saa myös psykiatrisen sairaanhoitajan toteuttamana poliklinikalla, mutta harvemmin näin. Todennäköisesti siis käyt pari kertaa psykiatrilla, sitten haet psykoterapeuttia, käyt parilla potentiaalisella terapeutilla tutustumiskäynnillä ja valitset sinulle parhaiten sopivan - ja käyt uudelleen psykiatrilla, joka antaa lausunnon, jolla haet Kela-korvausta. Itselle maksettavaakin jää, 40-50 euroa yleensä.
Täällä on Kelan ohjeet. https://www.kela.fi/kuntoutuspsykoterapia-nain-haet
En oikein ymmärrä kielteistä asennettasi lääkitykseen, monelle niistä on ollut apua. Masennuksessa käytettäviä lääkkeitä on monenlaisia, joten oikeaa voi joutua vähän etsimään, minun aikuisella tyttärellänikin sopi vasta kolmas vaihtoehto hyvin. Muutkaan eivät aiheuttaneet sivuoireita, mutta eivät toisaalta auttaneetkaan.
Mutta toki, terapiaa olisi myös hyvä saada.
Mikä on omalääkäri? Asun Helsingissä enkä ole koskaan kuullutkaan moisesta. Tietääkseni täällä voi asioida ihan missä tahansa terveyskeskuksessa... En ole erityisemmin julkisella käynyt koska olin pitkään opiskelija ja sen jälkeen työterveyshuollon asiakas.
Lähipiirissäni on noita mielialalääkkeitä käytetty ja olen nähnyt millaiseksi zombiksi ne tekevät... Poikkeuksetta kaikki ovat myös lihoneet useita kymmeniä kiloja, sekin ahdistaa niin sairaasti että en missään nimessä halua ottaa riskiä. Lihoin ja sekosin pelkästään hormoniehkäisyn sivuvaikutuksista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kokemuksesta, että menee noin. Mä en voi sille mitään jos et usko. Ihan neurologille ja psykiatrille asti pääsee tätä kautta.
Järkyttävää! Enempää ei voi sanoakaan.
https://yle.fi/uutiset/3-11619641