Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kukaan masentunut jaksaa hakeutua terapiaan?

Vierailija
23.11.2020 |

En itse edes tiedä mistä aloittaa... Terveyskeskukseenko soitan? Masennus on vaivannut jo pitkään, mutta diagnoosia ei ole koska en ole niin pitkälle ikinä päässyt. Opiskeluaikana kävin psykologilla, työterveydessäkin kävin psykologilla, terapiaan hakeutumista on suositeltu mutta en tiedä miten. Enää en ole edes töissä joten julkisen terveydenhuollon kautta kai pitäisi kun yksityinen on niin kallis.

Ja hoidetaanko korona-aikana edes mitään muuta kuin todella akuutteja tapauksia... Tuntuu jotenkin epäinhimilliseltä että sairaana ei saa hoitoa.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tosiaan yksityisesti voi myös tuon tehdä omalla rahalla. 

Ja psykiatrian polille voi saada lähetteen opiskelijaterveydenhuollosta, terkkarista, työterveyshuollosta ja vaikka yksityiseltäkin lääkäriltä. 

Psykoterapiaankin voi hakeutua myös ihan itse omalla rahalla, käymättä psykiatrilla ja lähettämättä papereita Kelaan (joo tosiaan Kelaan pitää laittaa myös oma kuntoutuspsykoterapiahakemus psykiatrin B-lausunnon lisäksi). Tällöin sitten tulee maksettavaksi itse kaikki. Mutta hoito on tietysti ihan samaa.

Joissain yksityisissä terveyskuluvakuutuksissa saatetaan hyväksyä psykoterapiajakso. Tällöin on yleensä kyse lyhyemmästä jaksosta, 10-20x.

Kuulemma esim. Helsingissä ollaan pyrkimässä järjestämään nopeampaa pääsyä lyhytpsykoterapiaan. Kannattaa kysyä tästäkin mahdollisuudesta terkkarissa.

Vierailija
42/46 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin fyysisen vaivan vuoksi lääkärissä. Luin omakannasta, että lääkäri oli kirjoittanut kaiken muun lisäksi yksityisen psykiatrin kirjoittamat lääkkeet, ns. pamit ja milloin ne on haettu ulos. Mielialalääke ja Ketipinor ei kiinnostanut, vain tuo yllämainittu. Tuntuu oudolta, noita lääkkeitä en edes terveysasemalta kysyisi, toimii hyvin psykiatrin kanssa. Onko tuollainen normaalia? Apua ei kunnalliselta saa, mutta uteliaita ollaan kuitenkin. Tk-eläkkeellä olen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin fyysisen vaivan vuoksi lääkärissä. Luin omakannasta, että lääkäri oli kirjoittanut kaiken muun lisäksi yksityisen psykiatrin kirjoittamat lääkkeet, ns. pamit ja milloin ne on haettu ulos. Mielialalääke ja Ketipinor ei kiinnostanut, vain tuo yllämainittu. Tuntuu oudolta, noita lääkkeitä en edes terveysasemalta kysyisi, toimii hyvin psykiatrin kanssa. Onko tuollainen normaalia? Apua ei kunnalliselta saa, mutta uteliaita ollaan kuitenkin. Tk-eläkkeellä olen.

Luultavasti siksi, kun epäilevät heti kaikista opiaattien käyttäjistä, että ne käyttää väärin ja liikaa ja hakee samoja mömmöjä monelta lääkäriltä. Ihan vain, ettei tk:ssa kukaan höpsähdä antamaan niitä sulle, niin laittoi esille. Mielialalääkkeet ei ole semmosen sääntelyn alla.

Vierailija
44/46 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aikoja ei meinaa heti saada tai selvitysviidakko tuntuu ylitsepääsemättömältä, niin ainakin Mieli ry:n kautta voi saada neuvoja ja ihan keskusteluapua.

Vierailija
45/46 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turun Psykoterapiayhdistyksen johtokunta:

Puheenjohtaja Tiina Koivikko (tiina.koivikko@fimnet.fi)

Varapuheenjohtaja ja Koulutustoimikunnan yhdyshenkilö Leena Björklund (leena.bjorklund@hoitoasemaeos.fi)

Sihteeri Tero Jokinen (terojokinen@outlook.com tai puh: 050 5414710)

Rahastonhoitaja Sari Sundvall-Piha (sari.sundvallpiha@gmail.com)

Kirjastovastaava Raija Hukkanen (raija.hukkanen@pp1.inet.fi)

Terapeuttipankkivastaava Merja Löfgren (merja.lofgren@gmail.com)

Jukka Ryyppö (jukka.ryyppo@fimnet.fi)

Päivi Peltola (pvpeltola@gmail.com)

Vierailija
46/46 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen odottanut liian kauan avun hakemista, ja nyt oon siinä kunnossa, etten enää pysty/jaksa. Kannattaakin hakea nyt, kun vielä on edes vähän voimia jäljellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän