Miksi Juudas teki tekonsa?
Hänhän seurasi Jeesusta kuten muutkin opetuslapset. Kysymys kuuluu, mikä erotti Juudaksen näistä muista, ja miten Jeesuksen seuraajana voi varmistua, ettei itse ole samanlainen? Oliko rahan himo syy, vai se että hän ehkä haki omaa kunniaansa ylipappien edessä (siellä lukee jotenkin niin, että "ylipapit ihastuivat")
Kommentit (228)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juudaksen evankeliumin mukaan Juudas oli Jeesuksen suosikkiopetuslapsi, joka petti tämän vain hänen omasta käskystään. Tämä seuraa gnostilaista ajatusta siitä, että ihmisen ruumis on vankila, josta sielun on vapauduttava. Näin Juudas olisi auttanut Jeesuksen sielua vapautumaan sen ruumiillisista rajoituksista. Evankeliumin mukaan Jeesus opetti Juudakselle salaisia opetuksia, joita muut opetuslapset eivät tienneet.
Evankeliumit kirjoitettiin muistiin vasta Jeesuksen kuoleman jälkeen. Miten siis voi olla olemassa Juudaksen evankeliumi, jos kerran hän kuoli ennen Jeesusta?
Sitä ei lueta Raamatun kaanoniin. (Juudaksen kirje kylläkin). Se Juudaksen evankeliumi ei kerro Messiaasta, eikä liity kristinuskoon. Kommentoin vain omaa uskontoani, en muiden uskontojen sisältöjä.
Et vastannut kysymykseen. Milloin se on kirjoitettu ja kenen toimesta?
Ko.kirja ei ole sisällöltään kristillinen, joten kysymyksesi ei suoranaisesti liity kristinuskoon. Tästä syystä en kommentoi sitä kirjaa, sen tekijää tms. Se ei kiinnosta minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarinaan tarvitaan roisto ja sankari, yhtä paljon kuin tarvitaan sivuhenkilöitä joilla on yksi määräävä piirre/hlö.
Muutkin opetuslapset ovat tyypillisiä miessakkitarinan hahmoja. Joku erottuu enemmän kuin toinen, mutta jonkinlainen jalkapallojoukkue on aina olemassa.Tämä olikin mulle ihan uusi näkökulma asiaan. Minua kiinnostaisi oikeasti kuulla näiden muiden opetuslasten piirteistä ja hahmoista. Avaisitko ajatuksiasi vähän enemmän?
On dynaaminen, edelläkävijä Pietari, Juudas kavaltaja, Simon kiivailija, Jeesukselle läheisin Andreas jne.
Samalla tavalla on kirjoitettu ihan romaanejakin, joissa seikkailee 7 veljestä tai joukko sotilaita.
Tarinat perustuvat usein arkkityypeille. Niiden varaan rakennettaan näytelmiä, kaupallisesti koottuja yhtyeitä jne yhä nykyäänkin.Se oli Johannes, joka oli Jeesukselle läheisin. Varmasti moni on ottanut omiin kertomuksiinsa inspiraatiota Raamatusta. 7 veljestäkin on kirjoitettu aika kauan Raamatun kirjoittamisen jälkeen.
Joo, mutta jossain versioissa se on Andreas.
On kirjoitettu, mutta samat kaavat on kiertäneet antiikista asti, viimeistään.
Käsittääkseni muissa uskonnoissa Jumala/jumala pysyy Jumalana/jumalina. Vain kristinuskossa Jumala tulee ihmiseksi. Korjaa, jos tiedät muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juudas on oikeastaan realistisin hahmo koko Raamatussa. Tuollaisia me ihmiset usein todellisuudessa ollaan pohjimmiltamme.
Minusta Saarnaajan kirjan kirjoittaja on kaikista realistisin. Hänen toteamuksensa elämän eri alueista ovat aika kaunistelemattomia.
Se on viisauskirjallisuutta, kuten sananlaskutkin. Sama teksti tunnetaan jostain muustakin yhteydestä, en nyt muista mistä, mutta Raamattua vanhemmasta kuitenkin.
Laulujen laulua on pidetty periytyvän osin jo joistakin vanhoista pakanallisen esihistorian riiteistä.
Jostakin muusta yhteydestä? - Jotain lähdettä olisi hyvä laittaa.
Oikeinko esihistorian? - Esihistoriallisella ajalla ei ollut kirjoitustaitoa. Sen ajan myyteistä emme tiedä mitään. Joku on syöttänyt sinulle pajunköyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarinaan tarvitaan roisto ja sankari, yhtä paljon kuin tarvitaan sivuhenkilöitä joilla on yksi määräävä piirre/hlö.
Muutkin opetuslapset ovat tyypillisiä miessakkitarinan hahmoja. Joku erottuu enemmän kuin toinen, mutta jonkinlainen jalkapallojoukkue on aina olemassa.Tämä olikin mulle ihan uusi näkökulma asiaan. Minua kiinnostaisi oikeasti kuulla näiden muiden opetuslasten piirteistä ja hahmoista. Avaisitko ajatuksiasi vähän enemmän?
On dynaaminen, edelläkävijä Pietari, Juudas kavaltaja, Simon kiivailija, Jeesukselle läheisin Andreas jne.
Samalla tavalla on kirjoitettu ihan romaanejakin, joissa seikkailee 7 veljestä tai joukko sotilaita.
Tarinat perustuvat usein arkkityypeille. Niiden varaan rakennettaan näytelmiä, kaupallisesti koottuja yhtyeitä jne yhä nykyäänkin.Se oli Johannes, joka oli Jeesukselle läheisin. Varmasti moni on ottanut omiin kertomuksiinsa inspiraatiota Raamatusta. 7 veljestäkin on kirjoitettu aika kauan Raamatun kirjoittamisen jälkeen.
Joo, mutta jossain versioissa se on Andreas.
On kirjoitettu, mutta samat kaavat on kiertäneet antiikista asti, viimeistään.Käsittääkseni muissa uskonnoissa Jumala/jumala pysyy Jumalana/jumalina. Vain kristinuskossa Jumala tulee ihmiseksi. Korjaa, jos tiedät muuta.
Mikäs tää Auringon pojan kultti oli, jota on verrattu Jeesuksen vastaavaan?
Jumalat ovat kyllä kävelleet maan päällä eri hahmoissa ja neitsyet synnyttäneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesin että "tietääkseni harhaoppi" aiheuttaa tällaisen reaktion, mutta sanokaahan te puolestanne, seuraatteko Jeesusta joka päivä? Rakastatteko enemmän totuutta ja haluatte sen, vai onko jännempää uppoutua mystisiin ja kauniilta näyttäviin asioihin?
Ap
Totuus on kaunista. Kysy vaikka keneltä tahansa matemaatikolta, millaisia tunteita hänessä herää, kun joku vaikea yhtälö tai ongelma ratkeaa. Siinä on paitsi oivaltamisen tunne, myös kauneuden tunne. Ihminen on luotu sellaiseksi, että totuus ja kauneus antavat meille elämyksiä. Kaikuja taivaasta.
Totuus on kaunista vaan onko kaikki kaunis totta?
Ap
Usein on koska totuus on usein toimivinta ja se funktionaalisuus esiintyy eleganssina joka on kauneutta.
"Minkä teet, tee se pian", tuntuu kauhealta ettei Juudas voinut enää valita siinä kohtaa. Vaikka ihminen ei voi sanoa että Jeesus olisi tehnyt vääryyttä. Jotenkin vaan että hyvyys on JUmalan lahja - usein ihminen vain luulee voivansa omilla ponnistuksillaan olla hyvä.
Rukous ja anominen koskee juuri tätä.
On kiusaus ajatella että Juudaksen kohtalo riippuisi uskovaisista, tuomitsevatko he hänet vai ei?
Ainakin muutamien pelastus riippuu siitä hyväksyvätkö he kaikki pelastukseen, uskon näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue Vanhan testamentin kuvaukset Jaakobin 12 pojasta eli 12 juutalaisesta heimosta. Niistä saat vihjettä Uuden testamentin 12 apostolien luonteista.
Tuo ei ollut minun kirjoittamani. Vanhan testamentin jutut on yhtä luotettavaa faktaa kuin Kaleva, joskin havainto pojista ja heidän luonteenpiirteistään on terävä.
No, se oli vain vastaus tämän kommenttiin:
"Minua kiinnostaisi oikeasti kuulla näiden muiden opetuslasten piirteistä ja hahmoista."
Joku halusi tietoa opetuslapsista. Jos Raamatun Vanha ja Uusi testamentti eivät ole mieleistäsi sen suhteen relevantteja lähteitä, niin kerro ihmeessä, mikä olisi sitten parempi. Odotan innolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että sai kaljarahaa pahimpaan kankkuseen.
Tiputtaa vetensä taivas
Katoavat tähdet
Edestakaisin kulkevat aseen; jousen kantajat
Vapisevat jo luut, korret, palvelijat maassa, sen alla
Kun he jo näkevät
X;nn
Nousevan kuin Aurinko
Kuin Täydellisyys, joka elää isistään
Saa kaiken äideistään....
Tämä X.nn on täydellisyys
Jonka nimeä edes hänen Äitisä ei tuntenut
Hän on suurin kaikkeudessa
Hänen voimansa ylettyy horisonttiiin
Hänen Isänsä joka oli alku hänelle
Mutta Hän, tämä Xnn on tulut isäänsä suuremmaksi
Isänsä edessä....
Ja niin edelleen.
Pyramid Unas
(Pyramidi, Unas, )
Näille lauseille, ja joita seuraavat muutamat lauseet, antoi eräs kristitty egyptologi nimen Cannibal Hymn. Budge oli egyptologin nimi.
Se ei ole sitä. Mutta hän tiesi paljon, antoi esille vähemmän.
Käärme on kaiken pahan takana.
Ja yksikään joka ei närkästynyt asiasta oli elämän kanssa; Mutta toki se pitää ensin oppia. Ne kulkevat ympäri, ne 9 jousenkantajaa, tai jumaluutta, ja -taria.
He kulkevat ympäri. Sinun on otettava vastaan jokainen heistä!
Anteeksi, tai kertoakseni, en kovin pahastu, minulla on juomaa, joka tuottaa lauseita ja iloa, ja en tee sitä pahaksi....
Aloituksen sivusta; teille?
Be so!
Vierailija kirjoitti:
"Minkä teet, tee se pian", tuntuu kauhealta ettei Juudas voinut enää valita siinä kohtaa. Vaikka ihminen ei voi sanoa että Jeesus olisi tehnyt vääryyttä. Jotenkin vaan että hyvyys on JUmalan lahja - usein ihminen vain luulee voivansa omilla ponnistuksillaan olla hyvä.
On kiusaus ajatella että Juudaksen kohtalo riippuisi uskovaisista, tuomitsevatko he hänet vai ei?
Ainakin muutamien pelastus riippuu siitä hyväksyvätkö he kaikki pelastukseen, uskon näin.
Juudaksen kohtalo ei riipu siitä, mitä kristityt (nyt) ajattelevat hänestä. Hänen kohtalonsa sinetöityi siinä, ettei hän antanut Jeesukselle sitä arvoa, mikä Hänelle olisi kuulunut.
Vaikka Juudas tiesi ennustukset ja oli nähnyt Jeesuksen yliluonnolliset kyvyt, hän ei tunnustanut Jeesusta Messiaaksi. Se oli se hänen syntinsä. Ihminen joko uskoo Jeesukseen tai ei usko. Se on se asia, mikä ihmisen kohtalon sinetöi. Niin minun kuin sinunkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juudas on oikeastaan realistisin hahmo koko Raamatussa. Tuollaisia me ihmiset usein todellisuudessa ollaan pohjimmiltamme.
Minusta Saarnaajan kirjan kirjoittaja on kaikista realistisin. Hänen toteamuksensa elämän eri alueista ovat aika kaunistelemattomia.
Se on viisauskirjallisuutta, kuten sananlaskutkin. Sama teksti tunnetaan jostain muustakin yhteydestä, en nyt muista mistä, mutta Raamattua vanhemmasta kuitenkin.
Laulujen laulua on pidetty periytyvän osin jo joistakin vanhoista pakanallisen esihistorian riiteistä.Jostakin muusta yhteydestä? - Jotain lähdettä olisi hyvä laittaa.
Oikeinko esihistorian? - Esihistoriallisella ajalla ei ollut kirjoitustaitoa. Sen ajan myyteistä emme tiedä mitään. Joku on syöttänyt sinulle pajunköyttä.
Oletko tyhmä vai tykkäätkö saivarrella? Kai nyt olet kuullut suullisesta perinteestä, jota on tallennettu myöhemmin? Ei Jeesuksen aikanakaan keksitty uutta, vaan kierrätettiin vanhaa tietoa ja kansanviisautta.
Olen lukenut muistaakseni Jaakko Hämeen-Anttilan tutkimuksista, että ainakin Saarnaajan tekstin osia löytyisi muualtakin. Voin tietysti muistaa väärin tai sekoittaa johonkin muuhun kirjoitukseen, tai siihen että Saarnaajaa on lainattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä Juudas pettyi Jeesukseen?
Juudas, kuten myös osa opetuslapsista uskoi taivasten valtakunnan saapuvan maan päälle hyvinkin nopealla aikataululla.
Jeesus kaatoi Jerusalemin temppelissä rahanvaihatajien pöytiä ja aiheutti mellakan.
Kun historiaa tutkineena tietää kuinka suuri kompleksi Jerusalemin temppeli oli ja Roomalaisten sotilaiden vartioima järjestyshäiriöiden varalta, täytyy myös ymmärtää ettei Jeesus voinut toimia yksin.
Jeesuksen seuraajia piti olla useita, että he pystyivät kahakan jälkeen saamaan Jeesuksen roomalaisten käsistä, vaikka roomalaiset vartijat olivat hyvin todennäköisesti jo paikalla
Osa Jeesuksen seuraajista odotti häntä kansannousun johtajaksi, sillä hän oli arvostellut kovin sanoin papistoa ja rikkaita ja köyhä kansa odotti jotain tapahtuvaksi pian.
Juudas pettyi Jeesuksen toimintaan Jerusalemin temppelin kahakassa. Hän odotti Jeesuksen nousemista kapinakenraaliksi ja vallankumouksen airueksi.
Juudas ehkä myös pelkäsi seurauksia temppelin kahakasta ja petyttyään Jeesuksen toimiin, päätti pelastaa itsensä ja ilmiantaa Jeesuksen josta ei ollut Juudaan mielestä hyötyä kansan vapauttamiseksi juutalaiseliitin ja papiston vallasta.
Ehkä hän tajusi tekonsa jälkeen, ettei Jeesus tarkoittanut opetusta Jumalan valtakunnasta kirjaimellisena kansannousuna, vaan jokaisen yksilön tietoisuuden kasvuna ja Jumalan valtakunnan tulemista jokaisen uskovaisen sisäsyntyiseksi opiksi.
Juudas hirtti itsensä ja Jumalan valtakuntaa odotellaan edelleen.
Tykkäät näköjään jossitella? Ymmärrät kai, ettei noille epäilyksille ole mitään pohjaa ja perusteita Raamatussa.
Juudas oli rahan perään, hän kavalsi rahaa jo ennen tuota Jeesuksen ilmianto. Hän sai siitä 30 hopearahaa eli suunnilleen noin 30 päivän päiväpalkka, ja Juudas ilahtui kuullessaan summasta. Hän oli rahanhimoinen.Kahakkaväitteet ovat myös ihan itse keksimiäsi. Eikä Rooman sotilaat olleet juutalaisia, joten olisivatko he edes olleet tai tulleet temppeli alueelle? Jeesustahan ei saatu pidätettyä mistään Rooman lain rikkomuksesta. Joten pohja menee tältä kahakkaväitteeltäkin. Ei Jeesus mitään mellakoita nostanut.
Roomalaiset olivat miehittäjiä ja hyvin todennäköisesti ainoa aseistettu järjestyksen pitäjä Jerusalemissa ja suurten juhlien aikana, jolloin temppeliin tuli tuhansia vieraita, myös vartijoina ja järjestyksen pitäjiä siellä.
Voit kokeilla vastaavankaltaista tilannetta itse, ihan nykyaikana.
Mene lähimpään ostoskeskukseen ja ala kaatamaan myyntipöytiä ja hauku heitä, te olette tehneet minun kauppani kiinalaisen krääsän tavarataloksi ja kokeile pääsetkö paikasta ulos ilman väkivaltaa.
Et pääse ja tuhat kertaa vaikeampaa oli päästä temppelistä ulos ilman suurempaa joukkoa jotka pystyivät raivaaman tien ulos läpi raivostuneiden rahanvaihtajien, heidän turvamiestensä ja roomalaisten sotilaiden.
Jeesus ei arvostellut koskaan roomalaista miehitysvaltaa ja vasta Jerusalemin temppelin kahakan jälkeen hänet päätettiin vangita.
Et voi tuollein verrata nykyaikaa ja Jeesuksen aikaa. Ei toimi niin. Suomen laki ja poliisit on ihan eri juttu ja toimii ihan eri tavalla kuin tuon ajan Rooman sotilaat ja Rooman laki sekä erikseen vielä juutalaisten omat lait ja tuomiot, sekä synagogat.
Jeesushan tuotiin juutalaisten toimesta Pilatuksen eteen, joka taas halusi vapauttaa Jeesuksen, koska ei nähnyt hänessä mitään syytä/rikkomusta Rooman lakien mukaan. Jos Jeesus olisi sortunut laittomuuksiin ym temppelissä, hänet olisi pidetetty ja tuomittu jo tuolloin.Ja nuo rahanvaihtajat ym itse hyvin todennäköisesti vedättivät ja petkuttivat ihmisiä. Jeesushan kutsui heitä rosvoiksi. Eivät he rehellisiä kauppiaita olleet.
Jos itse toimisin rahanvaihtajana missä ajassa tahansa, tuhansien ihmisten ympäröimänä, minulla olisi takuuvarmasti jokin turva ympärilläni takaamassa ettei minua ryöstetä.
Jerusalemin temppelissä, jossa pääsiäiasjuhlan aikana oli tuhansittain kansaa, rahanvaihtajia, uhrieläinten myyjiä, oli aivan varmasti myös järjestysmiehiä.
Oliko juutalaisilla, jotka toimivat miehitetyssä valtiossa, oikeutta edes kulkea asestettuina?
En usko, joten ainoan järjestyksen pitämiseen pystyvä toimija oli roomalaiset sotilaat.
Kumma käsitys sinulla on, etteivätkö ihmiset, ne rahanvaihtajat ja muu markkinaväki laittaneet turpakäräjiä pystyyn jos yksinäinen mies alkaa riehumaan temppelissä tai hälytä roomalaisia sotilaita pidättämään tätä tyyppiä?
Jeesus siis meni temppeliin, kaatoi rahanvaihtajien pöydät, haukkui heitä ja käveli pois paikalta kenenkään estämättä tai antamatta selkäsaunaa tyypille joka juuri tuhoaa heidän elinkeinoaan.
EI kovinkaan uskottavaa.
Saat uskoa, miten haluat. Ja muuntele tapahtumia ihan vapaasti mielesi ja omien halujesi mukaan, mutta se ei tee niistä totta. Minä uskon Raamatun kertomaan asiasta ja tapahtuneesta. Eikä Jeesus ollut vain joku yksinäinen mies, vaan Jumalan Poika, jonka valta ja voima oli suoraan itse Jumalalta.
Raamatun kansantarinat eivät ole sen todempia kuin muutkaan. Vain sananlaskut pitävät paikkansa, havainnot ihmisistä eivät muutu.
On myös kriittistä raamatuntutkimusta, joka perustuu arkeologiaan ym faktoihin. Se on paljon kiinnostavampaa kuin uskoa sanasta sanaan vanhoja tarinoita.1 Vanhassa testamentissa on noin 300 ennustusta Kristuksesta. Monet niistä on kirjoitettu jo tuhansia vuosia eKr. Jeesus Nasaretilaisessa toteutuivat ne kaikki.
2 Älä väheksy niitä kokemuksia ja rukousvastauksia, joita uskovat tänä päivänäkin saavat omassa elämässään todisteeksi Jeesuksen todellisuudesta.
3 Arkeologiset tutkimukset eivät ole ristiriidassa Raamatun kanssa, päinvastoin, ne tukevat sen kertomaa.
Tukevat, mutta osittain. Osa on luonnollista sulautumaa, mitä aina tapahtuu aikojen saatossa.
Otsikko koskee opetuslapsi Juudaksen toimia, ja joku postaa tänne rivitolkulla käännöskirjallisuutta jostain egyptiläisestä teoksesta? Miten liittyy aiheeseen? Pitäiskö sun avata oma ketju tuolle omalle aiheellesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä Juudas pettyi Jeesukseen?
Juudas, kuten myös osa opetuslapsista uskoi taivasten valtakunnan saapuvan maan päälle hyvinkin nopealla aikataululla.
Jeesus kaatoi Jerusalemin temppelissä rahanvaihatajien pöytiä ja aiheutti mellakan.
Kun historiaa tutkineena tietää kuinka suuri kompleksi Jerusalemin temppeli oli ja Roomalaisten sotilaiden vartioima järjestyshäiriöiden varalta, täytyy myös ymmärtää ettei Jeesus voinut toimia yksin.
Jeesuksen seuraajia piti olla useita, että he pystyivät kahakan jälkeen saamaan Jeesuksen roomalaisten käsistä, vaikka roomalaiset vartijat olivat hyvin todennäköisesti jo paikalla
Osa Jeesuksen seuraajista odotti häntä kansannousun johtajaksi, sillä hän oli arvostellut kovin sanoin papistoa ja rikkaita ja köyhä kansa odotti jotain tapahtuvaksi pian.
Juudas pettyi Jeesuksen toimintaan Jerusalemin temppelin kahakassa. Hän odotti Jeesuksen nousemista kapinakenraaliksi ja vallankumouksen airueksi.
Juudas ehkä myös pelkäsi seurauksia temppelin kahakasta ja petyttyään Jeesuksen toimiin, päätti pelastaa itsensä ja ilmiantaa Jeesuksen josta ei ollut Juudaan mielestä hyötyä kansan vapauttamiseksi juutalaiseliitin ja papiston vallasta.
Ehkä hän tajusi tekonsa jälkeen, ettei Jeesus tarkoittanut opetusta Jumalan valtakunnasta kirjaimellisena kansannousuna, vaan jokaisen yksilön tietoisuuden kasvuna ja Jumalan valtakunnan tulemista jokaisen uskovaisen sisäsyntyiseksi opiksi.
Juudas hirtti itsensä ja Jumalan valtakuntaa odotellaan edelleen.
Tykkäät näköjään jossitella? Ymmärrät kai, ettei noille epäilyksille ole mitään pohjaa ja perusteita Raamatussa.
Juudas oli rahan perään, hän kavalsi rahaa jo ennen tuota Jeesuksen ilmianto. Hän sai siitä 30 hopearahaa eli suunnilleen noin 30 päivän päiväpalkka, ja Juudas ilahtui kuullessaan summasta. Hän oli rahanhimoinen.Kahakkaväitteet ovat myös ihan itse keksimiäsi. Eikä Rooman sotilaat olleet juutalaisia, joten olisivatko he edes olleet tai tulleet temppeli alueelle? Jeesustahan ei saatu pidätettyä mistään Rooman lain rikkomuksesta. Joten pohja menee tältä kahakkaväitteeltäkin. Ei Jeesus mitään mellakoita nostanut.
Roomalaiset olivat miehittäjiä ja hyvin todennäköisesti ainoa aseistettu järjestyksen pitäjä Jerusalemissa ja suurten juhlien aikana, jolloin temppeliin tuli tuhansia vieraita, myös vartijoina ja järjestyksen pitäjiä siellä.
Voit kokeilla vastaavankaltaista tilannetta itse, ihan nykyaikana.
Mene lähimpään ostoskeskukseen ja ala kaatamaan myyntipöytiä ja hauku heitä, te olette tehneet minun kauppani kiinalaisen krääsän tavarataloksi ja kokeile pääsetkö paikasta ulos ilman väkivaltaa.
Et pääse ja tuhat kertaa vaikeampaa oli päästä temppelistä ulos ilman suurempaa joukkoa jotka pystyivät raivaaman tien ulos läpi raivostuneiden rahanvaihtajien, heidän turvamiestensä ja roomalaisten sotilaiden.
Jeesus ei arvostellut koskaan roomalaista miehitysvaltaa ja vasta Jerusalemin temppelin kahakan jälkeen hänet päätettiin vangita.
Et voi tuollein verrata nykyaikaa ja Jeesuksen aikaa. Ei toimi niin. Suomen laki ja poliisit on ihan eri juttu ja toimii ihan eri tavalla kuin tuon ajan Rooman sotilaat ja Rooman laki sekä erikseen vielä juutalaisten omat lait ja tuomiot, sekä synagogat.
Jeesushan tuotiin juutalaisten toimesta Pilatuksen eteen, joka taas halusi vapauttaa Jeesuksen, koska ei nähnyt hänessä mitään syytä/rikkomusta Rooman lakien mukaan. Jos Jeesus olisi sortunut laittomuuksiin ym temppelissä, hänet olisi pidetetty ja tuomittu jo tuolloin.Ja nuo rahanvaihtajat ym itse hyvin todennäköisesti vedättivät ja petkuttivat ihmisiä. Jeesushan kutsui heitä rosvoiksi. Eivät he rehellisiä kauppiaita olleet.
Jos itse toimisin rahanvaihtajana missä ajassa tahansa, tuhansien ihmisten ympäröimänä, minulla olisi takuuvarmasti jokin turva ympärilläni takaamassa ettei minua ryöstetä.
Jerusalemin temppelissä, jossa pääsiäiasjuhlan aikana oli tuhansittain kansaa, rahanvaihtajia, uhrieläinten myyjiä, oli aivan varmasti myös järjestysmiehiä.
Oliko juutalaisilla, jotka toimivat miehitetyssä valtiossa, oikeutta edes kulkea asestettuina?
En usko, joten ainoan järjestyksen pitämiseen pystyvä toimija oli roomalaiset sotilaat.
Kumma käsitys sinulla on, etteivätkö ihmiset, ne rahanvaihtajat ja muu markkinaväki laittaneet turpakäräjiä pystyyn jos yksinäinen mies alkaa riehumaan temppelissä tai hälytä roomalaisia sotilaita pidättämään tätä tyyppiä?
Jeesus siis meni temppeliin, kaatoi rahanvaihtajien pöydät, haukkui heitä ja käveli pois paikalta kenenkään estämättä tai antamatta selkäsaunaa tyypille joka juuri tuhoaa heidän elinkeinoaan.
EI kovinkaan uskottavaa.
Saat uskoa, miten haluat. Ja muuntele tapahtumia ihan vapaasti mielesi ja omien halujesi mukaan, mutta se ei tee niistä totta. Minä uskon Raamatun kertomaan asiasta ja tapahtuneesta. Eikä Jeesus ollut vain joku yksinäinen mies, vaan Jumalan Poika, jonka valta ja voima oli suoraan itse Jumalalta.
Raamatun kansantarinat eivät ole sen todempia kuin muutkaan. Vain sananlaskut pitävät paikkansa, havainnot ihmisistä eivät muutu.
On myös kriittistä raamatuntutkimusta, joka perustuu arkeologiaan ym faktoihin. Se on paljon kiinnostavampaa kuin uskoa sanasta sanaan vanhoja tarinoita.1 Vanhassa testamentissa on noin 300 ennustusta Kristuksesta. Monet niistä on kirjoitettu jo tuhansia vuosia eKr. Jeesus Nasaretilaisessa toteutuivat ne kaikki.
2 Älä väheksy niitä kokemuksia ja rukousvastauksia, joita uskovat tänä päivänäkin saavat omassa elämässään todisteeksi Jeesuksen todellisuudesta.
3 Arkeologiset tutkimukset eivät ole ristiriidassa Raamatun kanssa, päinvastoin, ne tukevat sen kertomaa.
Tukevat, mutta osittain. Osa on luonnollista sulautumaa, mitä aina tapahtuu aikojen saatossa.
Onko jokin ristiriidassa? Tietääkseni ei mikään. Päin vastoin kaikki tukee. Eli sen pohjalta Raamatun opiskeluun ei tule mitään kriittistä, sitä haastavaa näkökulmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laulujen laulua on pidetty periytyvän osin jo joistakin vanhoista pakanallisen esihistorian riiteistä.Jostakin muusta yhteydestä? - Jotain lähdettä olisi hyvä laittaa.
Oletko tyhmä vai tykkäätkö saivarrella? Kai nyt olet kuullut suullisesta perinteestä, jota on tallennettu myöhemmin? Ei Jeesuksen aikanakaan keksitty uutta, vaan kierrätettiin vanhaa tietoa ja kansanviisautta.
Olen lukenut muistaakseni Jaakko Hämeen-Anttilan tutkimuksista, että ainakin Saarnaajan tekstin osia löytyisi muualtakin. Voin tietysti muistaa väärin tai sekoittaa johonkin muuhun kirjoitukseen, tai siihen että Saarnaajaa on lainattu.
Vähän vaikea todentaa, että onko joku Laulujen laulun teksti kopioitu jostakin sitä vanhemmasta myytistä, jos sitä väitettyä myyttiä itsessään ei ole dokumentoitu tekstiksi tai jos se on tehty vasta myöhemmin.
Mitä tulee Raamatun Sananlaskujen kirjaan, niin kuka tietää, kuinka vanhaa ainesta ne ovat? Ts kukaan ei tiedä, kuinka kauan niitä oli lausuttu sananlaskun ääneen suullisena perimätietona, kunnes Sananlaskujen kirjoittaja (kenties Salomo) sitten kirjoitti tai saneli ne tekstiksi noin 900 eKr. Vänkäät nyt jotain, mitä et pysty todistamaan.
En näe mitään pointtia tässä keskustelussa. Heittelet/trollaat ilmaan jotain, mitä et pysty todistamaan. En saa mitään lisäarvoa Juudaksen tapaukseen tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiputtaa vetensä taivas
Katoavat tähdet
Kun he jo näkevät
X;nn
Nousevan kuin Aurinko
Saa kaiken äideistään.....
Isänsä edessä....
Ja niin edelleen.
Pyramid Unas
(Pyramidi, Unas, )
Näille lauseille, ja joita seuraavat muutamat lauseet, antoi eräs kristitty egyptologi nimen Cannibal Hymn. Budge oli egyptologin nimi.
They will drop, head along to the deadly truth if they like to avoid.
Head along like a man without the life. Eternity.
I can not help. I am with this. This is my life and the beginning and the end.
JI SJIR
(Eläköön "osiris", Elämä ja viattomuuus, ja kaikki kanssaan).
Muille en ole vastuussa, he ovat heitä, joilta otetaan kädet pois.....
See the "SUN"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiputtaa vetensä taivas
Katoavat tähdet
Kun he jo näkevät
X;nn
Nousevan kuin Aurinko
Saa kaiken äideistään.....
Isänsä edessä....
Ja niin edelleen.
Pyramid Unas
(Pyramidi, Unas, )
They will drop, head along to the deadly truth if they like to avoid.
Head along like a man without the life. Eternity.
I can not help. I am with this. This is my life and the beginning and the end.
JI SJIR
(Eläköön "osiris", Elämä ja viattomuuus, ja kaikki kanssaan).
Muille en ole vastuussa, he ovat heitä, joilta otetaan kädet pois.....
See the "SUN"
ja tämä liittyy Raamatun Juudakseen sillä tavalla, että....?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä onkaan saatanalle parempi tapa eksyttää ihminen kuin kietoa totuutta valheen kääröön kerta toisensa jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juudaksen kohtalo ei riipu siitä, mitä kristityt (nyt) ajattelevat hänestä. Hänen kohtalonsa sinetöityi siinä, ettei hän antanut Jeesukselle sitä arvoa, mikä Hänelle olisi kuulunut.
Vaikka Juudas tiesi ennustukset ja oli nähnyt Jeesuksen yliluonnolliset kyvyt, hän ei tunnustanut Jeesusta Messiaaksi. Se oli se hänen syntinsä. Ihminen joko uskoo Jeesukseen tai ei usko. Se on se asia, mikä ihmisen kohtalon sinetöi. Niin minun kuin sinunkin.
Niin, kun vain ajattelin, olen tavannut ihmisiä jotka ovat kuin "automaatteja", vaikuttaa etteivät he voisi enää valita. Mutta en silti usko heidän joutuvan kadotukseen. Olihan Juudas epärehellinen. Olenko hyvä ihminen sitä en tiedä, tuo denarin päiväpalkka ajateluttaa joskus, vain tunti Herran työtä ja sama palkka.
Hyvä. Se kirjoitettiin satoja vuosia tapahtumien jälkeen joten voidaan varmaan sanoa että se ei ollut totta, vaan myyttinen moraalikertomus.
1 Vanhassa testamentissa on noin 300 ennustusta Kristuksesta. Monet niistä on kirjoitettu jo tuhansia vuosia eKr. Jeesus Nasaretilaisessa toteutuivat ne kaikki.