Kun olette töissä niin saatteko käydä vessassa koska tahansa?
Kommentit (87)
Metsuri olen ja vaikka minkä puun juurelle pääsen milloin vain.
Vierailija kirjoitti:
Siis tottakai nyt opettaja saa nyt vessassa käydä kesken tunnin, jos hätä tulee. Mitä ihmettä te selitätte??
No ei sieltä ihan normihädän takia lähdetä. Itse olen fy/ke opettaja, joten luokassa voi olla kemikaalit käytössä ja kaasupolttimet päällä, enkä lähde sieltä minnekään. Tai koetilanne.
Tottakai jos oikea hätä olisi, esim yllättävä mahatauti, voisi laittaa viestiä opehuoneeseen kännykällä tai pyytää oppilaan hakemaan jonkun valvomaan, jos on pakko mennä. Mutta tavallisena päivänä saattaa joutua pidättelemään aika monta tuntia putkeen, jos on välkkävalvontoja.
Vierailija kirjoitti:
Siis tottakai nyt opettaja saa nyt vessassa käydä kesken tunnin, jos hätä tulee. Mitä ihmettä te selitätte??
En muista yhdenkään opettajan ikinä sanoneen kesken tunnin, että käynpä vessassa, osa kun oli varsin nihkeitä päästämään oppilaitakaan vessaan. Todennäköisesti kyllä kävivät jonkun muun syyn turvin...
Jossain Prisma/Cittari -tyyppisessä paikassa oli vessakäynnit lähinnä tauoilla.
Nyt pienessä kaupassa voi yleensä pyytää jotakuta päästämään vessaan tai vain kipaista itse, jos on vapaana. Mielellään kuitenkin nopeasti, ei voi istua siellä pöntöllä lukemassa aku ankkaa ja odottaa, että milloin paska tulee..
Ja vaikka on muitakin vuoroissa niin ei aina pääse, voi olla, että kaikki on vaan kiinni jossain, joku asiakkaan kanssa, joku rassaamassa pullokonetta jne.
Teen asiakasvastaanottoa ja periaatteessa voin mennä milloin huvittaa, mutta olishan se outoa lähteä kesken vastaanoton. Ajoitan siis asiakkaiden väliin. Usein sitä silti käy silloin kun yhdistää käynnin lounaaseen tai taukoon. En ole kokenut tätä ongelmaksi.
En voi jättää asiakasta yksin ja palavereista ei voi mennä vessaan. Asiakkaat vaihtuu noin tunnin välein, siinä vaihdoskohdassa on mahdollista pari minsaa käyttää. Kotikäynneillä välttelen wc-käyntejä, ajan mieluummin toimistolle tai huoltoasemalle tms., jos mahdollista.
Olen elintarviketehtaalla pakkaajana, joten en voi mennä ihan koska tahansa ja jättää konetta yksin pyörimään. Meillä on tauko kerran puolessatoista tunnissa, joten siinä kerkiää kyllä käydä vessassa.
Vierailija kirjoitti:
Juu ei ole kyllä mitään mahdollisuuksia poistua kesken tunnin vessaan, ellei luokassa satu olemaan ohjaaja tai samanaikaisopetusta erkan kanssa. Silloinkin pitää olla kyseessä jokin poikkeustilanne, esim. vatsataudin iskeminen, jotta voi keskeyttää hommat vessareissun takia.
Joudun kyllä toisinaan poistumaan esim. hakeakseni kopiot tehtävistä kotiin unohtuneiden kirjojen tilalle. Aika usein tästä seuraa jotain sanomista, esim. joku on heitellyt tavaroita, huutanut, nimitellyt jne. Näin käy, vaikka sovimme säännöt yhdessä, palkitsen onnistumisista ja järjestäjätkin saavat toimia open apulaisina näillä hetkillä. Suurin osa jatkaa hommia hienosti, mutta se kourallinen lyö läskiksi. Periaatteessa olen myös virkavastuussa oppilaista tunneillani, joten jokin isompi vahinko menisi minun piikkiini, jos en ole ollut valvomassa.
Vessareissun takia en halua tätä rumbaa, pidätän mieluummin. Opetan tokaluokkaa.
Juu, aina kun olen toimistolla. Tai no kesken tapaamisten tms en yleensä käy, mutta niissäkin voi ehdottaa taukoa, jos on pakko käydä.
Vierailija kirjoitti:
Eräässä siivousfirmassa muinoin sanottiin, että se vähennetään palkasta. Nokialla ei ollut mahdollisuutta käydä muulloin, kuin taukojen aikana.
Itsekin ollut Nokialla töissä. Merikaaressa ja Komponettitehtaalla.
Kerran sattui sellainen esimies joka alkoi nipottamaan vessatauoista. Koska housuun kuseminen ei minua miellytä niin käytin ihan wc:tä.
Sori vaan hänelle!
Pääsen silloin kun Sanna Marinin nimittämä Komissaari päästää minut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei ole kyllä mitään mahdollisuuksia poistua kesken tunnin vessaan, ellei luokassa satu olemaan ohjaaja tai samanaikaisopetusta erkan kanssa. Silloinkin pitää olla kyseessä jokin poikkeustilanne, esim. vatsataudin iskeminen, jotta voi keskeyttää hommat vessareissun takia.
Joudun kyllä toisinaan poistumaan esim. hakeakseni kopiot tehtävistä kotiin unohtuneiden kirjojen tilalle. Aika usein tästä seuraa jotain sanomista, esim. joku on heitellyt tavaroita, huutanut, nimitellyt jne. Näin käy, vaikka sovimme säännöt yhdessä, palkitsen onnistumisista ja järjestäjätkin saavat toimia open apulaisina näillä hetkillä. Suurin osa jatkaa hommia hienosti, mutta se kourallinen lyö läskiksi. Periaatteessa olen myös virkavastuussa oppilaista tunneillani, joten jokin isompi vahinko menisi minun piikkiini, jos en ole ollut valvomassa.
Vessareissun takia en halua tätä rumbaa, pidätän mieluummin. Opetan tokaluokkaa.
Nuo on kiusaamisen kannalta pahimpia tilanteita, kun on pakko olla luokassa mutta opettaja ei ole paikalla. Voisiko unohtelija katsoa tehtävän toisen kirjasta?
Vierailija kirjoitti:
Eräässä siivousfirmassa muinoin sanottiin, että se vähennetään palkasta. Nokialla ei ollut mahdollisuutta käydä muulloin, kuin taukojen aikana.
Siellä ei ehdi taukoja pitää mutta huussissa käyn. Kokoaikaisena en kyllä sitä tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Sillon käyn kun on hätä, olin sitten töissä tai kotona.
M34
Hyvä
Potilaan aikana en oikein voi poistua vessaan. Potilasvaihdon yhteydessä ehtii yleensä kyllä, varsinkin jos teen suuhygienistin töitä eli aikataulutan yksin oman työni. Mutta jos avustan hammaslääkäriä, en voi välttämättä samalla tavalla "sanella" missä välissä käyn vessassa. Lähes aina ehdin hyvin potilaiden välissä veskiin, mutta jos olemme myöhässä/muuten kiireinen aikataulu niin jaksan kyllä pidätellä yhden potilaan ajan ja menen sitten seuraavan vaihdon aikana.
Tarkennetaan siis sen verran, että jotkut hammaslääkärit ottavat uuden potilaan sisään heti, kun ovat saaneet edellisen potilaan käynnin tiedot kirjattua koneelle. Huolimatta siitä, onko hoitaja jo desinfioinut pinnat, vienyt likaiset instrumentit välinehuoltoon ja laittanut uudet tarvikkeet esille vai ei. Jos lekuri on tätä liukuhihnatyyppiä, ei veskiin pääse sanomatta asiasta tai sitten pitää ronskisti kävellä ulos hoitohuoneesta.
No ei sitä bussia noin vaan parkkiin laiteta ja jätetä asiakkaita kyytiin, et lähdenpä tästä kuselle. Eikä reittien varrella ole edes vessoja, päätepysäkeillä ehkä kahdella on wc. Eri asia ehtiikö käydä, jos aikataulu on tiukka. 4 tuntia yleensä ajetaan putkeen. Mieskuskit sentään voi käydä pysäkin takana tai metsän laidassa.
Aika hauska, että taas löytyi opettajia valittamaan työoloistaan. Ei teiltä kuulkaa opet ole kielletty vessassa käyntiä, jos hätä tulee, niin pääsette menemään. Noi on ihan normaaleja työn järjestelyyn liittyviä seikkoja, että vaikka tiettyä tuntia ei voi jättää kesken. Olen itse asiakastyössä, ja ihan samalleen joudun miettimään, että käynkö ennen kotikäynti vessassa vai sen jälkeen. Kenenkään asiakkaan vessaan en todellakaan mene. Tai no, jos vaihtoehto olisi ripuloida housuun, niin varmaan sitten kysyisin, saanko käyttää vessaa. Sen sijaan olisi mielenkiintoista kuulla, millä aloilla ei oikeasti saa mennä vessaan muuta kuin tauolla. Onhan tässä jo tullutkin, että esimerkiksi kassatyössä ei voi käydä kuin tauolla vessassa.
Olen aineenopettaja, ja osa ryhmistä on sellaisia, että voin hyvin tarvittaessa käydä vessassa tunnin aikana. Toki harvoin sellaista pakkoa tulee. Joissakin ryhmissä on väkivaltaisia oppilaita, joita ei tulisi mieleenkään jättää valvomatta. Toki hätätilanteessa luultavasti joku naapuriluokan opeista voisi auttaa.
Tehdastyössä ja aivan vapaasti voin käydä.
Itseasiassa se on yksi sovittuja asioita esim.teollisuudessa. Sanamuoto meni jotenkin näin: "Työntekijällä on oikeus nauttia virvokkeita, käydä wc:ssä jne. mikäli se on mahdollista ilman työn tai prosessin kohtuutonta hidastumista"
Tarkoittaa tietenkin sitä, että esim. autotehtaan liukuhihnaa ei pysäytetä kusihädän vuoksi, mutta jossakin inhimillisemmässä työssä on usein vaiheita, joissa voi joutua esim. odottamaan 5min. ja tämän ajan saa käyttää vaikka hakemalla kahvia tai käymällä wc:ssä.