Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Introverttien/ujojen ammatit

Vierailija
27.03.2014 |

Vietän toistä välivuottani lukion jälkeen jonka aikana olen ehtinyt opiskella muutaman kuukauden lähihoitaja opintoja, sekä vuoden avoimessa AMK:ssa suuhygienistiksi ja olen niin loppu kun en vaan keksi mille alalle soveltuisin, tai paremminkin mitkä opiskelut kykenen suorittamaan loppuun. Olen ihan tavallinen parikymppinen, mutta poikkeuksena on, että minulle on hankalaa hankkia kavereita elleivät nämä itse ole myös tuppisuita jotka puhuvat pääasiassa koulusta ja opinnoista. Ryhmätyöt ovat minulle yhtä tuskaa, koska olen jättäytynyt ulkopuolelle muusta luokasta, niin koen jotenkin tuppautuvani näihin valmiisiin kaveriporukoihin. En vaan yksinkertaisesti kykene luontevaan small talkiin jos ympärillä on useampi vieras ihminen. Osaatteko siis kertoa aloja joille sopivat hiljaiset ja liiasta ihmisjoukosta lamaantuvat tyypit? 

Kommentit (125)

Vierailija
101/125 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on hyvin sanottu tuo, että sosiaaliseen taitoon tarvitaan myös taito kuunnella. 

Minäkin olen saanut jatkuvasti positiivista palautetta asiakkailta, mutta itse en asiakaspalvelussa viihdy. Nykyään asiakaspalvelua on vähän. Olen juuri noissa katoavissa suunnitteluhommissa. Asiat on järjestetty niin, että minä en edes pääse palavereihin, vaan asiat tuodaan minun tiedoksi ja tehtäväksi. Eli esimies käy palaverit ja sitten tuo homman "suunnittelepa tällainen hilavitkutin, asiakas haluaa sitä ja tätä". 

Vierailija
102/125 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 10:48"]

Introvertin elämä on vaikeaa: on ne kahvihuoneen minäminä-kälkättäjät, jotka uksimalla uksivat tiedon murusia ujosta ja hiljaisesta, heidän oikeutenaan on tietää kaikki toisesta ihmisestä, onhan se kauheaa, jos ei tiedä onko tuo toinen lintu vai kala. Sillä tavoin he ottavat vallan itselleen ja hehkuttavat olevansa aina parempia kaikessa, huoh. Omaa itseä kehutaan estoitta ja sukuhistoria ainoastaan erinomaisine yksilöineen käydään päivittäin läpi 500 vuotta taaksepäin. Semmoista päällekäyvyyttä ei vain jaksa ja mieluummin vetäytyy pois niistä tilanteista. Ja on aina vain enemmän pihalla kaikesta. 

[/quote]

Miksi siellä kahvihuoneessa tarvii käydä? Itse en käy koskaan, juon kahvini työn ohessa oman koneen ääressä. Käyn myös lounaalla aina itsekseni, koska viihdyn paremmin niin. En ymmärrä, miksi jotkut ihmiset ei uskalla tehdä kuten itse haluavat, vaan menevät vaan lauman mukana ja sitten kärsivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/125 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
104/125 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 16:52"]

Melkein mikä tahansa ala sopii introvertille, kunhan tuntee olevansa edes jonkin sortin asiantuntija alalla. Kamalinta on, jos joutuu feikkaamaan tietotaitoa ja puhua ihmiset pyörryksiin. Itse olen saanut introvertti-testistä 18/20, eli olen hyvin hyvin introvertti. Silti olen töissä tavallisessa avokonttorissa ja minulla on tietty asiakaspiiri, jonka kanssa olen tiiviisti tekemisissä päivittäin puhelimitse ja s-postilla, toisinaan ftf. Ongelmaa ei ole silloin, kun saan olla "työntekijä"-minä. Juttua riittää niin pitkään, kun puhutaan asiaa ja molemmilla on päässä työlasit. Sitten kun homma menee liian läheiseksi ja "yksityis"-minän pitäisi saada suu auki, niin jopas sopan lykkäs. Kahvitauoille osallistun, mutta olen enimmän aikaa hiljaa ja vain kuuntelen muiden juttuja. Joskus kommentoin, jos tiedän asiasta jotain tai asia on muuten vain sydäntä lähellä. Illat ja viikonloput vietän mieluiten yksin tai mieheni kanssa, mutta se on sitten ihan oma valinta.

[/quote]

Mikä on introvertti-testi???

Tätä ihmettelee psykologi

Vierailija
105/125 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 16:22"]

Mikä tahansa ala yliopistossa ja hakeudut tutkijaksi.

[/quote]

Ei pidä paikkaansa enää nykyisin. Rahoitus menee niille, jotka ovat pidettyjä laitoksella, vertaisryhmissä ja rahoittajien keskuudessa. On tunnettava paljon ihmisiä ja kyettävä solmimaan sosiaalisia verkostoja. On oltava innostava luennoitsija. Muuten huomaat olevasi työtön heti väikkärin valmistumisen jälkeen.

Vierailija
106/125 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että pitää kuunnella itseään, sillä itse tietää parhaiten minkä tyyppisessä työssä ehkä voisi pärjätä. Itse olen introvertti, tämä näkyy ehkä lähinnä siinä että viihdyn yksikseni, lataan akkuja rauhoittumalla olemalla itsekseni, kun taas toisen tyyppisille ihmisille tää voisi tarkoittaa toisten ihmisten seuraa. En ole mikään ujo ja hiljainen hissukka, joten tää introverttius tulee joillekin yllätyksenä, mutta paremmin tuntevat tietävät millainen olen. Olen luonteeltani herkkä, otan helposti ihmisten asiattomat sanomiset itseeni, ja itkenyt monet illat ihmisten puheita, tää on ehkä ollut se syy miksi olen hakeutunut pois mm. asiakaspalvelutyöstä.

Vierailija
107/125 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on höpöhöpö testi

Vierailija
108/125 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille suuhygienisteille sellainen kysymys että onko valistusluentojen pito pakollista? 

Vierailija
109/125 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 14:02"]

se on höpöhöpö testi

[/quote]

Näin arvelinkin. Se on vaan niin huolestuttavaa, että ihmiset ottaa nuo hömppätestit noinkin tosissaan. Ei mitään kritiikkiä...

Vierailija
110/125 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 16:22"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 14:02"]

se on höpöhöpö testi

[/quote]

Näin arvelinkin. Se on vaan niin huolestuttavaa, että ihmiset ottaa nuo hömppätestit noinkin tosissaan. Ei mitään kritiikkiä...

[/quote]

No joo onhan se tyhmää kuuluttaa olevansa jokin jonkun nettistestin perusteella mutta se  pointti onkin se että kokee että itsellä  on enemmän niitä introverttiyden piirteitä eikä ekstrovertin. Eikö se nyt ole ihan normaalia

Vierailija
111/125 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
112/125 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
113/125 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up. mielenkiintoinen aihe :)

Vierailija
114/125 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekaniikkasuunnittelija tai miksi ei joku rakennus- tai sähkösuunnittelijakin. Työ voi olla parhaimmillaan sitä että kökötät kahvi- ja ruokatuntien väliset ajat omalla työpisteelläsi ja teet itsenäisesti töitä, hommasta riippuen joskus tarvitsee työkavereiden/asiakkaiden kanssa palaveerata. Itse olen mekaniikkasuunnittelija, en ole ujo, vaan aika sosiaalinen, mutta tykkään myös vetäytyä omiin ajatuksiini. Amk-insinöörin tutkintolla pääsee noihin hommiin :)

Vierailija
115/125 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lennonjohtaja. Meitä on tässä porukassa niin ekstroverttejä kuin introverttejakin varmaan aika puolet ja puolet. Painotukset ovat vaihdelleet vuosien varrella, millaista opiskelijamateriaalia on pääsykokeissa menestynyt. Välillä on selvästi haettu minun kaltaisiani ihmisiä, viime aikoina ehkä enemmän ulospäinsuuntautuneempia. 

Vierailija
116/125 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sh. Töissä olen "työminä", vapaa-ajalla ei enää jaksa mitään sosiaalista kontaktia kun on viettänyt päivän potilaiden ja puheliaiden työkaverien kanssa.

Vierailija
117/125 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläintarhassa eläintenhoitaja saa olla aika pitkälti omissa oloissaan, jos haluaa. Seurana tietysti eläimet. Median haastattelut kannattaa nakittaa kausityöntekijöille ja harjoittelijoille. ;-) Työn miinuksena kurja palkka.

Vierailija
118/125 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopettaja. Lapset ovat ihania, mutta aikuisten kanssa en niin jaksaisi seurustella lukuunottamatta aivan läheisimpiä ihmisiä. 

Vierailija
119/125 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen introvertti (melkein valmis) sairaanhoitaja. Vapaa-ajalla en jaksa sosialisoida kun töissä sitä tulee tehtyä niin paljon. Työrooli on täysin erilainen, fiilis vaihtuu kun kiskon työvaatteet päälle.

Vierailija
120/125 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskoja nämä, ketkä kaiken maailman testien mukaan ovat olleet introverttejä, mutta ovat sitten "kehittyneet" tästä piirteestään! Mä olen penskasta asti ollut introvertti, ja sitä olen vaikka voissa paistais.