Jätin sokerin syönnin kokonaan pois muutama päivä sitten
Ja muutenkin aloin enemmän miettimään syömistäni terveellisyyden kannalta. Ennen söin joka päivä jotain makeaa, aika isojakin määriä. Nyt olo tuntuu jotenkin paremmalta ja energisemmältä, ei ole niin uupunut ja "sumuinen" kuin ennen. Voiko sokerin poisjättäminen oikeasti vaikuttaa näin nopeasti vai onko tämä lumevaikutusta?
Kommentit (306)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen tarvitsee myöskin hiilareita!
Kyllä, muttei ravinnosta. Elimistö osaa valmistaa ainoan tarvitsemansa hiilarin eli glukoosin ihan itse ravinnon proteiineista ja rasvoista.
Googlaa glukoneogeneesi.
Kyllä kuituja tarvitaan eikä niitä muuteta mistään muusta aineesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomuksilla on uskomaton voima. Sokeria on hedelmissä esimerkiksi.
Hedelmäsokeri on eri asia kuin teollinen, valkoinen sokeri. Toki hedelmiäkään ei pidä syödä mielin määrin, kohtuus kaikessa, mutta on se siltikin sitä terveellisempää sokeria.
Hedelmäsokeri on eri asia, se on haitallisempaa.
Tutkitusti ei ole silloin kun se on hedelmässä. Puhdistettuna on haitallista.
Alussa se varmaan oli vuosikymmeniä sitten hedelmistä, mutta nykyään maissista. Siksi ei voi käyttää, kun maissi on aina muuntogeenistä, jos ei ole luomutuotettua. Ja siinä maississa on glyfosaattijäämiä sekä koisamyrkkyä, koska maissi itse sen tuottaa. Kasviöljyissä niitä on myös, koska missään ei erotella, mistä kasvista ne ovat peräisin. Kysy vaikka Ruokavirastolta - ei niitä asia kiinnosta:-D
Kuukausipalkka siellä juoksee vaikkei vastaa edes puhelimeen:-X
Olisin kysynyt yhtä asiaa vuosi sitten, niin ei kukaan vastannut, vaikka netistä sen numeron otin. Myrkytystietokeskus ei halunnut kuunnella asiaa ollenkaan, vaan käski soittaa sinne. Näin se on suunniteltu varmaan, ettei tule ruuhkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmäsokeri on eri asia kuin teollinen, valkoinen sokeri. Toki hedelmiäkään ei pidä syödä mielin määrin, kohtuus kaikessa, mutta on se siltikin sitä terveellisempää sokeria.
No eipä ole enää nykyään, kun niihin moniin saa laittaa - myös luomuun! - pintakäsittelyainetta, joka vie puhekyvyn: se halvaannuttaa poikittaisjuovalihaksen nielusta. Mut vielä pahempaa: neurologia ei asia kiinnosta pätkääkään, vaan haluaa määrätä "jotaki lääkettä"!!!!
Lähdettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alussa se varmaan oli vuosikymmeniä sitten hedelmistä, mutta nykyään maissista. Siksi ei voi käyttää, kun maissi on aina muuntogeenistä, jos ei ole luomutuotettua. Ja siinä maississa on glyfosaattijäämiä sekä koisamyrkkyä, koska maissi itse sen tuottaa. Kasviöljyissä niitä on myös, koska missään ei erotella, mistä kasvista ne ovat peräisin. Kysy vaikka Ruokavirastolta - ei niitä asia kiinnosta:-D
Olisin kysynyt yhtä asiaa vuosi sitten, niin ei kukaan vastannut, vaikka netistä sen numeron otin. Myrkytystietokeskus ei halunnut kuunnella asiaa ollenkaan, vaan käski soittaa sinne. Näin se on suunniteltu varmaan, ettei tule ruuhkaa?
Arvaapa huviksesi, paljonko tulee kyselyitä ruuan siitä ja tästä mahdollisesta viasta ja haittavaikutuksesta? Kaltaisiasi wanna be -asiantuntijoita ja skeptikkoja on pilvin pimein, ja jokainen vuorollaan hätyyttelee toinen toistaan kaukaa haetummilla kysymyksillään virkamiehiä.
Jos torjunta-aineet kammottavat, niin kannattaa siirtyä syömään pelkästään kotimaista luomua. Nimittäin jäämiä löytyy melkein kaikista hedelmistä, vihanneksista, teestä, mausteista, rusinoista, pakastekasviksista - eli melkein mistä tahansa kasvikunnan tuotteesta. Osasta enemmän, osasta vähemmän. Mitä kauempaa ruoka tuodaan, sitä todennäköisemmin siinä on ties sun mitä kemikaaleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa ei ole terveellistä sokeria, käy maksan päälle ihan siinä missä alkoholikin. Kannattaa ottaa selvää. Eikä keho muutenkaan erota sokereita toisistaan, ihan sama missä muodossa sitä sokeria suuhunsa laittaa. Oli se sitten leipää, hedelmiä, juureksia, marjoja tai karkkeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onk
o sulle tullut mitään vieroitusoireita?Ei ole. Luulin etten tähän pystyisi, mutta näköjään pystyn. Ei ole tehnyt edes mieli herkkuja, outoa.
Saat sokereita jo ihan ruoastakin, helpottaa vieroitusoireita. Sokeria melkein kaikessa: marjat, kasvikset, juurekset, hedelmät, viljat, jne.
Lihat (ei leikkeleet), munat, voi, jne. sokerittomia ruokia.
Tsemppiä jatkoon!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuo erilaiset ruokavaliouskonnot todella sumentavat pään ja estävät kaiken muun kuin sen oman asian ajattelemisen. Aloittaja kertoi lopettaneensa sokeristen herkkujen syömisen, mutta vastaajat kiistelevät hiilari-vähähiilari hedelmäsokeri eipäs-juupas.
Eihän tässä ollut kyse hiilareiden syömisen lopettamisesta tai edes vähentämisestä vaan ylimääräisen sokerin nimenomaan herkkujen muodossa. Aion tehdä saman tammikuussa, katotaan kuinka käy!
Tsemppiä ap:lle!
Onhan tässä kyse hiilareiden vähentämisestä. Hiilarit = sokereita. Tsemppiä ap'lle. Jatkat vaan samaan malliin ja kohta suu tottuu siihenkin että jopa hedelmät ja marjat tuntuu ylimakeilta. Äärilaitoihin ei kannata mennä mutta onhan se totuus ettei moni arvaakaan kuinka paljon lisättyä sokeria syötävissä on.
Lopetin sokerin käytön 1,5 vuotta sitten. Olen lipsunut monta kertaa, mutta silti voin kertoa suurimman ihmeeni: Minä, viisikymppinen nainen, sain takaisin vyötäröni, jonka näin viimeksi 30 vuotta sitten. Aloitin taas jouluherkuttelyn jälkeen tiukan vhh-ruokavalion, mutta joulun mässyttely ei ehtinyt vyötärölle asti. Pätkäpaastoilen myös aika ajoin, eli syön vain 8 tunnin aikana päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulle tullut mitään vieroitusoireita?
Ei ole. Luulin etten tähän pystyisi, mutta näköjään pystyn. Ei ole tehnyt edes mieli herkkuja, outoa.
Kokemuksesihan on vasta pari päivää vanha, pysy valisemalla tielläsi vahvana, kyllä se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin kysynyt yhtä asiaa vuosi sitten, niin ei kukaan vastannut, vaikka netistä sen numeron otin. Myrkytystietokeskus ei halunnut kuunnella asiaa ollenkaan, vaan käski soittaa sinne. Näin se on suunniteltu varmaan, ettei tule ruuhkaa?Arvaapa huviksesi, paljonko tulee kyselyitä ruuan siitä ja tästä mahdollisesta viasta ja haittavaikutuksesta? Kaltaisiasi wanna be -asiantuntijoita ja skeptikkoja on pilvin pimein, ja jokainen vuorollaan hätyyttelee toinen toistaan kaukaa haetummilla kysymyksillään virkamiehiä.
Jos torjunta-aineet kammottavat, niin kannattaa siirtyä syömään pelkästään kotimaista luomua. Nimittäin jäämiä löytyy melkein kaikista hedelmistä, vihanneksista, teestä, mausteista, rusinoista, pakastekasviksista - eli melkein mistä tahansa kasvikunnan tuotteesta. Osasta enemmän, osasta vähemmän. Mitä kauempaa ruoka tuodaan, sitä todennäköisemmin siinä on ties sun mitä kemikaaleja.
Totta! Olen kasvattanut pottummekin, enkä osta muuta kuin mantelijauheen, joka ei ole luomua. Luomukerma muuten tulee kauppoihin - se levätön on ainoastaan käytössä - niin, että päiväys on 2 päivän päästä vanha. Täytyy siis ostaa ne kaikki ja tehdä itse voita ja sellaisia ruokia, ettei mene roskiin. Omituinen systeemi, eikö?
Kananmunien kohdalla on aina keväisin puute siitä ainoasta luomumunapaketista ja kauppiaalle kuulemma tulee viesti: valitse toinen tuote. Eihän sitä toista ole olemassakaan! Kälmiä hommaa, mut ostetaan aina kaikki, niin ei jäädä ilman - normaalihinnalla kaikki luomut, ettei lopeta tilaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä ole enää nykyään, kun niihin moniin saa laittaa - myös luomuun! - pintakäsittelyainetta, joka vie puhekyvyn: se halvaannuttaa poikittaisjuovalihaksen nielusta. Mut vielä pahempaa: neurologia ei asia kiinnosta pätkääkään, vaan haluaa määrätä "jotaki lääkettä"!!!!
Lähdettä?
E904 - pintakäsittelyaine. Myös viipalepullapitkoissa käytössä. Älä kokeile!!!
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole syönyt karkkia kohta 3 kuukauteen. Enää ei tee edes mieli vaikka olisi lasten karkkikippo pöydällä.
Jäätelön olen itselle suonut silloin tällöin 😊
Hyi, jäätelökin on silkkaa lisäainetta. Luepa pienellä präntätty teksti siitä kyljestä.
Te olette Maslown tarvehierarkian huipulla, kun on varaa miettiä, että söisikö sitä sokeria vai ei ja missä muodossa...
Mä lopetin viinan juonnin 5 minuuttia sitten. Koskahan vaikutukset alkaa näkymään? Meinaan, että päässä heittää edelleen. Sänky ja huone sentään lopetti pyörimisen, kun laitoin toisen jalan lattiaan.
Mitäs mä voin tehdä kun en koskaan mitään makeaa syö? En karkkeja, en leivonnaisia, en jäätelöä, en jogurtteja, myslejä, muroja, en edes hedelmiä (hedelmäsokeri). "Helppo laihduttaa kun jättää sokerin pois". Hah.
Joulupäivän jälkeen en ole myöskään syönyt sokeria. Oli ihan sumuinen olo. Tänään olen tosi virkeä. En ala enää sokerinsyöjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs mä voin tehdä kun en koskaan mitään makeaa syö? En karkkeja, en leivonnaisia, en jäätelöä, en jogurtteja, myslejä, muroja, en edes hedelmiä (hedelmäsokeri). "Helppo laihduttaa kun jättää sokerin pois". Hah.
Leipä, riisi, peruna, maito pois.
Syö kasviksia, kalaa, kanaa, lihaa, öljyä, voita, kananmunia, rasvaisia maitotuotteita, vähän marjoja, vähän pähkinöitä.
Olen 65-v, työelämässä vielä. Työpäivääni rupesivat hankaloittamaan tosi voimakkaat väsymyskohtaukset. Muutin ruokavalioni täysin. Syön kolme kertaa päivässä eikä mitään välipaloja. Aamulla ja päivällä syön vain proteiineja ja hyvälaatuista rasvaa sekä vesipitoisia kasviksia ja hedelmiä. Vasta illalla syön päivän hitaat hiilihydraatit, joilla tarkoitan hedelmiä. marjoja, juureksia, kuitupitoista leipää ja riisiä. Niiden ohessa aina myös proteiinia ja hiukan rasvaa. Kaikki tuotteet, joissa on sokeria, jätin pois. Tätä ruokavalioa olen nyt noudattanut noin kuusi kuukautta. Päivän väsymyskohtaukset jäivät pois heti ensimmäisestä päivästä lähtien! Olotila tällä hetkellä mielettömän hyvä. Pystyn vetäisemään ekstrapitkän työpäivän (7-18) täysin kirkkain aivoin ja ilman pienintäkään väsymyksen tunnetta. Kun illalla syön päivän hiilarit, suurin piirtein tipahdan pöydän alle tunnin päästä, kun uni painaa päälle. Ruokavaliomuutoksen myötä myös yöuni muuttunut erinomaiseksi. Usein nukun heräämättä kertaakaan aamuun asti, mitä ei ole tapahtunut vuosikymmeniin. Mielenkiintoista on, että myös aikaisemmin yöunia vaivanneet levottomat jalat ovat rauhoittuneet. Suunnitelmissa oli jäädä alkuvuodesta eläkkeelle, mutta nyt kun tunnen oloni melkein kuin kakskymppiseksi, taidan lykätä eläkesuunnitelmat edemmäksi. Mainittakoon vielä mielenkiintoinen tulos kolesterolista. Vuosikymmenet kolesteroliarvo on ollut 5,6-5,9 ja kolesterolilääkettä on tuputettu minulle jo vuosikausien ajan. Pari kuukautta sitten työterveydessä mitattiin kolesteroli ja se oli 4,7! En keksi kolesteroliarvon tippumiseen mitään muuta syytä kuin tämän ruokavaliomuutoksen. Tiivistettynä siis tuo ruokavalio: kaikki päivän hiilihydraatit vasta illalla ennen nukkumaanmenoa. Myös paino tippunut omia aikojaan 75 kilosta 67 kiloon, joka on oma normipainoni. Suosittelen oman kokemukseni perusteella todella lämpimästi sokerin poisjättämistä ruokavaliosta!
Vierailija kirjoitti:
Itse
tunnustan olevani täysin riippuvainen sokeriin. Karkkia, suklaata ym joka päivä. En kuitenkaan huomaa mitään nuutuneisuutta ja ihan skarppina olen aamusta iltaan. Tästä huolimatta haluaisin katkaista sairaan riippuvuuteni kyseiseen aineeseen, mutta en vaan pysty. Pari kertaa olen yrittänyt, mutta homma kaatunut aina kovaan päänsärkyyn mikä iskee vieroituksen alussa.
Aikas kun syöt sitä sokeria nii sinunkin elimistö alkaa reistaamaan eikä siedä juuri yhtään sitten hiilaria, ei edes leipää tai hedelmiä.