Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jätin sokerin syönnin kokonaan pois muutama päivä sitten

Vierailija
23.11.2020 |

Ja muutenkin aloin enemmän miettimään syömistäni terveellisyyden kannalta. Ennen söin joka päivä jotain makeaa, aika isojakin määriä. Nyt olo tuntuu jotenkin paremmalta ja energisemmältä, ei ole niin uupunut ja "sumuinen" kuin ennen. Voiko sokerin poisjättäminen oikeasti vaikuttaa näin nopeasti vai onko tämä lumevaikutusta?

Kommentit (306)

Vierailija
121/306 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomuksilla on uskomaton voima. Sokeria on hedelmissä esimerkiksi. 

Hedelmäsokeri on eri asia kuin teollinen, valkoinen sokeri. Toki hedelmiäkään ei pidä syödä mielin määrin, kohtuus kaikessa, mutta on se siltikin sitä terveellisempää sokeria.

Hedelmäsokeri on eri asia, se on haitallisempaa.

Tutkitusti ei ole silloin kun se on hedelmässä. Puhdistettuna on haitallista.

Hedelmäsokeri on samaa hedelmäsokeria, oli se sitten osana hedelmää tai hedelmistä erotettuna. Haitallisuudessa kysymys on annostuksesta, eli "määrä tekee myrkyn". Sadassa grammassa omenaa on vajaa 10 grammaa sokereita (ilmeisesti pääosin fruktoosia). On siis eri asia syödä 100 grammaa omenaa, josta saa 10 grammaa sokeria, kuin 100 grammaa pelkkää sokeria.

Erona on myös se, että 100 grammaa omenaa tekee kylläisemmäksi kuin 100 grammaa sokeria, vaikka energiamärä on paljon pienempi, koska kuituisen omenan sulattelu kestää kauemmin, kun taas pelkkä sokeri ei sulatusta vaadi vaan se imeytyy suoraan. 

Vierailija
122/306 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motivaatio Banaani kirjoitti:

Jos todella haluaa irti ylimääräisestä sokerista,ns. teollisesta sokerista,niin kannattaa katsoa myös mitä on lisätty valmis ruokiin. Niissä monessa aika paljon lisättyä sokeria.

Harvoin syön muiden kuin itseni tekemiä ruokia mutta aikoinaan yliopistossa opiskellessani ihmettelin kun melkein kaikkiin ruokiin lisättiin sokeria. Ihan joku pata tai kastike niin aina sokeria mukana.

En ole täysin sokeriton mutta olen jo 30 vuotta vältellyt sokeria sellaisessa arkipäiväisessä käytössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/306 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos todella haluaa irti ylimääräisestä sokerista,ns. teollisesta sokerista,niin kannattaa katsoa myös mitä on lisätty valmis ruokiin. Niissä monessa aika paljon lisättyä sokeria.

Harvoin syön muiden kuin itseni tekemiä ruokia mutta aikoinaan yliopistossa opiskellessani ihmettelin kun melkein kaikkiin ruokiin lisättiin sokeria. Ihan joku pata tai kastike niin aina sokeria mukana.

En ole täysin sokeriton mutta olen jo 30 vuotta vältellyt sokeria sellaisessa arkipäiväisessä käytössä.

Sokeria näihin lisätään usein sen halpuuden ja koukuttavuuden vuoksi. Tulet toistekkin syömään todennäköisemmin.

Vierailija
124/306 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pariin otteeseen ollut muutamia kuukausia käyttämättä lisättyä sokeria. Eli hedelmät tm luontaisesti sokeria sisältävät ovat olleet sallittuja. Ja kyllä, olen tehnyt saman huomion tuolloin, olo on parempi kun sokeripöhnä puuttuu. Hedelmä tai pari päivässä ei ole haitannut. Tämä huomio olossa siitäkin huolimatta, että olen korkeintaan sokerin kohtuukäyttäjä. Kiloja ei ole tuolloin mainittavasti lähtenyt, turvotus kyllä vähentynyt.

Nyt vois taas pääsiäisen jälkeen ottaa parin kk:n projektin.

Miksi en ryhdy tuohon jatkuvalla syötöllä? No, lähinnä sosiaalisista syistä. En tahdo tehdä kylässä tai juhlissa numeroa syömisistäni tai nyrpistää nokkaani, jos joku hyvää hyvyyttään antaa vaikka suklaarasian lahjaksi.

Vierailija
125/306 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut! Useiden tuubilääkäreiden mukaan insuliiniresistenssi*, joka lopulta voi johtaa diabetekseen (eli läpi[dia]laskuisuuteen, tiheään virtsaamistarpeeseen) on merkittävä syy lähes kaikkiin elintasosairauksiin (sydäntaudit, syöpä, jne.). Suurin insuliiniresistenssin syy taitaa olla hiilareiden, erityisesti ns. nopeiden, runsas saanti.

* systeemin herkkyys insuliinin vaikutukselle heikkenee??

Vierailija
126/306 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeria tarvitaan esim. Diabeteksen nopeampaan kehittymiseen. Ostin pullon pirkka luomuhunajaa.Pullon pohjalla Iso möykky. Sokeriahan se. Pitikin keittää kattilallinen sekahedelmäsoppaa. Ei tarvi ostaa sokeria.

Vierailija
127/306 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokeria tarvitaan esim. Diabeteksen nopeampaan kehittymiseen. Ostin pullon pirkka luomuhunajaa.Pullon pohjalla Iso möykky. Sokeriahan se. Pitikin keittää kattilallinen sekahedelmäsoppaa. Ei tarvi ostaa sokeria.

Mitä muuta ajattelit hunajan olevan kuin sokeria? Hunaja koostuu lähes täysin hedelmäsokerista, rypälesokerista ja vedestä.

Vierailija
128/306 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on päinvastoin kuin ap:lla. Olen välillä ollut syömättä makeaa ja yrittänyt korvata hedelmilläkin "vajetta", mutta olo on silloin tosi naatti. En jaksa yhtään mitään ja päätä särkee jatkuvasti. Paljon järkevämpää on syödä makeaa ja tehdä hommia uupumatta. 

Vierailija
129/306 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole kyennyt lopettamaan sokereiden syöntiä. Täyttä puppua.

Kyllä se muutaman viikon tai kuukauden onnistuu, mutta kaikessa on sokeria, joten jos haluaa olla täysin sokeriton, voi syödä vain vihreitä kasviksia ja lihaa. Kaikki maitotuotteet (laktoosi), juurekset ja viljat sisältää sokeria. Se on pitemmän päälle tylsää.

Eihän mihinkään 0-sokeritasoon tarvitsekaan pyrkiä, siitä tulisi jo nillittämistä. Mutta saamme hirveän paljon enemmä sokeria, kuin kroppa kestää.

Säälittää erityisesti lapset ja nuoret, joille suunnataan mainontaa ja vanhemmat ostavat sokerisia tuotteita, vaikka lapsi olisi jo sairastunut levottomuuteen ja lihavuuteen.

tuossa tuore artikkeli liiallisen sokerin haitoista-

https://www.is.fi/terveys/art-2000009497446.html

Vierailija
130/306 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomuksilla on uskomaton voima. Sokeria on hedelmissä esimerkiksi. 

Hedelmäsokeri on eri asia kuin teollinen, valkoinen sokeri. Toki hedelmiäkään ei pidä syödä mielin määrin, kohtuus kaikessa, mutta on se siltikin sitä terveellisempää sokeria.

Hedelmäsokeri on eri asia, se on haitallisempaa.

Tämä on totta. Muistaakseni kuitenkin hedelmän oma luontainen fruktoosi on terveyden kannalta eri asia kuin lisätty fruktoosi? Harva myöskään lihoaa tai pilaa terveyttään syömällä vaikka hedelmän päivässä, suklaapatukan sijaan. Hedelmissä kun on paljon muita hyviä aineita elimistölle.

Vierailija
131/306 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ei uskota ja siitä ei välitetä koska valmisruoka on niin suosittua. Saan aina haistatuksia jos mainitsen asiasta. Itse kokkaan kaiken tuoreesta. Leivissäkin on nykyään piilosokeria, eipä ennen kotona leivoitussa leivissä mitään sokeria lisänä käytetty ja leipä oli hyvää silloin.  

Vierailija
132/306 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokeria näihin lisätään usein sen halpuuden ja koukuttavuuden vuoksi. Tulet toistekkin syömään todennäköisemmin.

Tuopa onkin jännä juttu kun totuttaa itsensä vähäsokerisiin ruokiin niin se sokerilisä muuttuukin pahanmakuiseksi. Esimerkiksi jogurtti: ennen söin pelkkiä sokerijogurtteja pikkupurkeissa. Nyt kun olen vuosia syönyt turkkilaista jogurttia marjojen kanssa ilman lisättyä sokeria, kaikki muut maistuu pahalta.

Suomalainen menestysresepti ohjelmassa olleet Jemma-säilykkeet on ihan hirveitä koska ovat ylimakeita. Jäi syömättä kallis 4€ purkillinen lihaa.

Vierailija
133/306 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vitamiineja päivittäin? Sokeria syön kultaisella keskitiellä tai vähemmän, enemmän huonoja rasvoja ja eines ruokia, maistan sitten itse kuivamausteilla.. ja kaikenmaailman säilöntäaineella kuorrutettuja ruokia vältän.

Vierailija
134/306 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vitamiineja päivittäin? Sokeria syön kultaisella keskitiellä tai vähemmän, enemmän huonoja rasvoja ja eines ruokia, maistan sitten itse kuivamausteilla.. ja kaikenmaailman säilöntäaineella kuorrutettuja ruokia vältän.

Vähemmän*

Vierailija
135/306 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tunnustan olevani täysin riippuvainen sokeriin. Karkkia, suklaata ym joka päivä. En kuitenkaan huomaa mitään nuutuneisuutta ja ihan skarppina olen aamusta iltaan. Tästä huolimatta haluaisin katkaista sairaan riippuvuuteni kyseiseen aineeseen, mutta en vaan pysty. Pari kertaa olen yrittänyt, mutta homma kaatunut aina kovaan päänsärkyyn mikä iskee vieroituksen alussa.

Sitten sun kannattaa vähentää vähitellen. Ostat päivittäin vain sen määrän sokerituotteita, mitä päätät syödä ja viikossa pystyt olemaan kokonaan ilman. 

Kokeilepa, millainen sokerinhimo on niinä päivinä kun juot nesteitä 2 litraa päivässä, mutta jätät kahvin pois. Mulla vaikuttanut mielihaluihin aika paljonkin. 

Vierailija
136/306 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite juon usein puoli pulloa limsaa treenien/kisojen jälkeen. Palauttaa nopeasti ja olen kovassa kunnossa. Näin tekevät monet huippu-urheilijatkin, hörppy poweria. Ei sokerista ole mitään haittaa kuin niille kenelle se on ongelma.

Vierailija
137/306 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä muuta ajattelit hunajan olevan kuin sokeria? Hunaja koostuu lähes täysin hedelmäsokerista, rypälesokerista ja vedestä.

KAIKKI hiilihydraattipitoiset luonnon antimet sisältävät sokeria. Tässä ei puhuta nyt niistä vaan sokerista, joka on valmistettu poistamalla kuidut ja muut ravinteet ympäriltä eli puhtaasta valkoisesta sokerista. 

Vierailija
138/306 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KAIKKI hiilihydraattipitoiset luonnon antimet sisältävät sokeria. Tässä ei puhuta nyt niistä vaan sokerista, joka on valmistettu poistamalla kuidut ja muut ravinteet ympäriltä eli puhtaasta valkoisesta sokerista. 

Ei vaan kaikesta hiilihydraatista tulee sen jälkeen kun ne menee käkättimestä alas sokeria (glukoosi)

Vierailija
139/306 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huomasin kanssa,miten paljon parempi olo on ollut,kun olen vähentänyt ylimääräisen sokerin saantia. Liika sokeri vaikutti mm. hiusten rasvoittumiseen ja hilseeseen. Hilsettä ei ole ollenkaan ja hiukset eivät rasvoitu niin nopeasti. Makeat,sokeriset jogurtit jätin ruokavaliosta yli 10 v. sitten,syön pelkästään maustamatonta tai turkkilaista/kreikkalaista. Ja kaikessa mitä ostan,katson tarkkaan,ettei tulisi paljon piilosokeria. Esim. marjat syön aina marjoina,ilman sokeria,en edes keittele hilloja :) .  Jos joskus hilloa tarvitsen,ostan kaupasta.   Leivät jos tosiaan alkaisi vielä itse leipomaan,niin siinäkin vähenisi sokerin ja lisäaineiden saaminen

Vierailija
140/306 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti, kun suoliston mikrobisto muuttuu paremmaksi, niin aivotoiminta paranee. Eli on syötävä suolen kannalta hyviä ravinteita. Jos et saa millään muutettua suolen mikrobistoa, kannattaa kokeilla uloste siirtoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän