Jätin sokerin syönnin kokonaan pois muutama päivä sitten
Ja muutenkin aloin enemmän miettimään syömistäni terveellisyyden kannalta. Ennen söin joka päivä jotain makeaa, aika isojakin määriä. Nyt olo tuntuu jotenkin paremmalta ja energisemmältä, ei ole niin uupunut ja "sumuinen" kuin ennen. Voiko sokerin poisjättäminen oikeasti vaikuttaa näin nopeasti vai onko tämä lumevaikutusta?
Kommentit (306)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuo erilaiset ruokavaliouskonnot todella sumentavat pään ja estävät kaiken muun kuin sen oman asian ajattelemisen. Aloittaja kertoi lopettaneensa sokeristen herkkujen syömisen, mutta vastaajat kiistelevät hiilari-vähähiilari hedelmäsokeri eipäs-juupas.
Eihän tässä ollut kyse hiilareiden syömisen lopettamisesta tai edes vähentämisestä vaan ylimääräisen sokerin nimenomaan herkkujen muodossa. Aion tehdä saman tammikuussa, katotaan kuinka käy!
Tsemppiä ap:lle!
Kiitos, tsemppiä myös sinulle! Huomasin, että tämä aloitukseni oli täällä ja luin ketjun läpi. Olen nyt ollut reilun kuukauden ilman lisättyä sokeria ja herkkuja. Muuten mennyt hyvin, jouluna oli mielitekoja, kun suklaata oli kaikkialla. Ja tosiaan, en pyri olemaan ilman hiilareita, vaan ainoastaan ilman lisättyä sokeria. Muuten syön monipuolisesti, olen ns. sekasyöjä. Huvittavaa kinaamista täällä noiden ääripääihmisten välillä.
Ap
Työkaveri ei ole syönyt karkkia 15 vuoteen. Ainakin kerran kuussa mainitsee siitä. Varmaan kirjaa vihkoon jokaisen päivän kun selviytyi ilman karkkia. Vähän väliä lääkärissä ramppaa, milloin mikäkin vaiva. Sisuskalut olleet kuulemma tulessa jos monta vuotta.
Minä lopetin maidon juomisen kun kasvoin ulos vaipoista. Kummastelen sitä, että kaupoissa myydään valtavat määrät maitoa verrattuna siihen kuinka paljon on vauvoja. Ja vasikoita.
Kokonaan pois? Ihminen tarvitsee sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Kokonaan pois? Ihminen tarvitsee sokeria.
Ei syötynä.
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri ei ole syönyt karkkia 15 vuoteen. Ainakin kerran kuussa mainitsee siitä. Varmaan kirjaa vihkoon jokaisen päivän kun selviytyi ilman karkkia. Vähän väliä lääkärissä ramppaa, milloin mikäkin vaiva. Sisuskalut olleet kuulemma tulessa jos monta vuotta.
Varmaan viimetipassa yppinut sen asian, joka olis pitänyt osata jo lapsena? Ei niillevahingoille paljoa voi enää siinä vaiheessa, kun suolisto esimerkiksi on sökönä.
Muutama päivä ilman sokeria herkkuja limuja niin olo paranee ihmeellisesti .
Tupakka jäi 15 v.sitten on helpompi hengittää eikä yskitä . Oikeesti piti pyytää Jeesusta auttaa ettei tuu vieroitusoireita eikä tullut mutta lihoin 30 kg pullaa kääretorttua leivoksia.
Suosittelen jokaiselle. Itse olin melkein vuoden sokerittomalla, mitä nyt jouluna vähän kakkua söin ja lasten synttäreinä. Ja siis lakko jatkuu yhä edelleen. Tai välttely. Ihan täysin ehdoton en ole, mutta ei nyt jouluna tehnyt mieli esim suklaata ollenkaan, joten en sitä syönyt. Ennen saattoi mennä puoli levyä päivässä... Ja irtokarkkihyllyt suorastaan etoo. Miten joku voi lapata kurkustaan alas tuollaista moskaa?
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen jokaiselle. Itse olin melkein vuoden sokerittomalla, mitä nyt jouluna vähän kakkua söin ja lasten synttäreinä. Ja siis lakko jatkuu yhä edelleen. Tai välttely. Ihan täysin ehdoton en ole, mutta ei nyt jouluna tehnyt mieli esim suklaata ollenkaan, joten en sitä syönyt. Ennen saattoi mennä puoli levyä päivässä... Ja irtokarkkihyllyt suorastaan etoo. Miten joku voi lapata kurkustaan alas tuollaista moskaa?
Niin ja vielä hyviä vaikutuksia: laihduin 10kg, ja olen ehkä jossain määrin energisempi, ehkä jo pelkästään siksi että tulee syötyä kunnon ruokaa enemmän. Sitä en ole huomannut että olisi jotnekin tosi paljon ”selkeämpi” olo, kuten monet sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Itse tunnustan olevani täysin riippuvainen sokeriin. Karkkia, suklaata ym joka päivä. En kuitenkaan huomaa mitään nuutuneisuutta ja ihan skarppina olen aamusta iltaan. Tästä huolimatta haluaisin katkaista sairaan riippuvuuteni kyseiseen aineeseen, mutta en vaan pysty. Pari kertaa olen yrittänyt, mutta homma kaatunut aina kovaan päänsärkyyn mikä iskee vieroituksen alussa.
Itse lopetin makean ja karamellit jo 5 vuotta sitten.
Keväällä kävin hammaslääkärissä kun muistin yhtäkkiä että en ole vuosiin tarkistuttanut.
Ei yhtään reikää. Aiemmin aina joitain paikkaillut.
Olen ollut nyt noin vuoden ilman sokeria. Painoa on tippunut muutama kilo, mutta suurin vaikutus on se että pienenkin makeuden maistaa paljon voimakkaammin. Ketsupit ja sinapit kannattaa tehdä/miksata itse jos niitä käyttää paljon. Yksi muutos on myös se, että jos syö tyyliin kerran kuussa jotain vähän makeaa hieman, niin siitä ei saa enää "kiksejä". Näin lakon jatkaminen on sitä helpompaa mitä pidempään se kestää. Sokeri lakkaa tuottamasta mielihyvää hiljalleen. Mikä behavioristisesti havainnollistaa sen, että voimakkaan mielihyvän tunteminen makeasta on opittu tapa. Loppubonuksena hampaasi voivat paremmin ilman sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole kyennyt lopettamaan sokereiden syöntiä. Täyttä puppua.
Kyllä se muutaman viikon tai kuukauden onnistuu, mutta kaikessa on sokeria, joten jos haluaa olla täysin sokeriton, voi syödä vain vihreitä kasviksia ja lihaa. Kaikki maitotuotteet (laktoosi), juurekset ja viljat sisältää sokeria. Se on pitemmän päälle tylsää.
Jätit sokerin kokonaan pois eli siis jätit hiilarit kokonaan pois? Hiilihydraatti on sokeria myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomuksilla on uskomaton voima. Sokeria on hedelmissä esimerkiksi.
Hedelmäsokeri on eri asia kuin teollinen, valkoinen sokeri. Toki hedelmiäkään ei pidä syödä mielin määrin, kohtuus kaikessa, mutta on se siltikin sitä terveellisempää sokeria.
No eipä ole enää nykyään, kun niihin moniin saa laittaa - myös luomuun! - pintakäsittelyainetta, joka vie puhekyvyn: se halvaannuttaa poikittaisjuovalihaksen nielusta. Mut vielä pahempaa: neurologia ei asia kiinnosta pätkääkään, vaan haluaa määrätä "jotaki lääkettä"!!!!
Lähdettä?
Sokeri on sokeri. Myös hedelmäsokeri. Se voi olla kansanterveydelle vielä pahempi, kun hedelmillä on perinteisesti maine terveellisenä ruokana. Onhan siinä vitamiineja, mutta enemmä ei ole parempaa. Niitäkään ei kannata syödä suuria määriä.
Fruktoosi eli hedelmäsokeri vaikuttaa erityisen pahasti maksan aineenvaihduntaan. Myös maississiirapissa on paljon fruktoosia.
Ei tämä tarkoita, etteikö voisi syödä kohtuullista määrää hedelmiä, mutta hedelmäsokeria(kaan) ei kannata syödä ja luulla, että tämähän on nyt sokeritonta tai jotenkin terveellisempää.
Sokerin haitallisuudesta on paasattu jo kauan, siis vuosia, mutta kaupoissa on silti lisääntynyt jättimäisten limupullojen ja irtokarkkihyllyjen pituus ja leveys. Kyllä kansalle maistuu sokerilliset tuotteet. Kauppa se on, mikä kannattaa, sanotaan. Siltä näyttää. Kansalle maistuu kaikki, missä on paljon sokeria: maustetut jugurtit, limskat, irtokarkit ja nyt pääsiäiseksi kuten myös jouluksi ostetaan kilokaupalla suklaata. Mysliä ja niitä ihmepatukoita rouskutetaan joka päivä. Hedelmiä ostaessa suositaan erityisesti banaania ja viinirypäleitä, joissa sitä sokeria on jo viikon annos, mutta niitä on kiva syödä ja irtokarkkeja päälle monta kourallista. Lehdet ovat täynnä reseptejä ihanista kakuista ja muista makeista leivonnaisista, kyllä maistuvat nekin. Jatkuvasti puhutaan herkuttelusta. Siitä ei ole vielä kovin kauan kun sokerikipot olivat kotona lukollisia. Sokeri oli siis luksustuote. Nykyään kilo sokeria on melkein ilmaista. Sokeri on makea myrkky ja lihottaa kun sitä tupataan kaikkiin elintarvikkeisiin kuten esim. ketsuppiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomuksilla on uskomaton voima. Sokeria on hedelmissä esimerkiksi.
Hedelmäsokeri on eri asia kuin teollinen, valkoinen sokeri. Toki hedelmiäkään ei pidä syödä mielin määrin, kohtuus kaikessa, mutta on se siltikin sitä terveellisempää sokeria.
"Teollinen sokeri" on sakkaroosia, eli ruokosokeria, joka on glukoosin eli rypälesokerin ja fruktoosin eli hedelmäsokerin yhdistelmä. Ruokosokeri on peräisin sokeriruo'osta tai sokerijuurikkaasta, ja on siis ihan "luonnontuote". Sokeri valmistetaan keittämällä sokeriruokoa tai sokerijuurikasta vedessä, ja liemi siivilöidään ja vesi haihdutetaan, jolloin jää kiteytynyt sokeri jäljelle.
Sakkaroosi eli tavallinen sokeri sitten jakautuu elimistössä fruktoosiksi ja glukoosiksi.
Jos todella haluaa irti ylimääräisestä sokerista,ns. teollisesta sokerista,niin kannattaa katsoa myös mitä on lisätty valmis ruokiin. Niissä monessa aika paljon lisättyä sokeria.
Ei se tarvehierarkiateoria nyt ihan noin mene.
Lähes jokaisen olisi hyvä miettiä omaa ruokavaliotaan, ettei itse aiheuta itselleen elintasosairauksia.