Mistä johtuu, että melkein jokainen väittää olleensa joskus narsistin uhri
Vaikka varsinaisia narsistisesta persoonallisuushäriöstä kärsiviä on jotain 1% väestöstä? Jotkut ovat tavanneet jopa useammankin narsistin elämänsä aikana kuin vain yhden. Tällä otannalla varmaan 50% väestöstä olisi narsisteja. Jos minä itse tapaan k-päisen ihmisen, en kutsu häntä heti ja automaattisesti narsistiksi, vaan ihan rehellisen k-päiseksi persoonaksi. Nykyään kaikki veemäisyys leimataan, että se on narsismia tai psykopatiaa. En tiedä, pitäskö itkeä vai nauraa, mutta tuo narsistin leima kokee ja kokenutkin melkoisen inflaation ainakin omassa käsitysmaailmassa, koska melkein jokainen on joskus ollut omasta mielestään narsistin kanssa tai uhri. Uskottavuus mennyt jo. Mielipiteitä, ajatuksia?
Kommentit (418)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän kokemuksen ja tiedon valossa, en usko, että niin moni on ollut narsistin uhri kuin väitetään.
Yksikin väkivaltaisen narsistin uhri on liikaa, ja narsistien uhrien psykiatrinen hoito maksaa paljon veronmaksajille.
Eikä pelkkä hoito. Narsisti aiheuttaa paljon erilaisia taloudellisia tappioita. Ihan konkreettisesti hajottamalla uhrin omaisuutta.
Oma narsisti-isäni hajotti raivokohtauksia saadessaan huonekaluja, astioita, ikkunoita, ovia ja ihmisiä.
Narsismin piirteistä kärsiviä on paljon enemmän. Mut useimmiten myös se toinenkin omaa niitä narsistisia piirteitä ja hyötyy suhteesta jotenkin. Siis se "uhri". Se kuvio on paljon yleisempi kuin joutua patologisen narsistin uhriksi. Ja siltä suojaa parhaiten se et itsellä on hyvä itsetunto ja rajat. Jos ei, hakeutuu helposti ihan itse suhteisiin mitkä perustuvat peleihin ja toisesta hyötymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun äidilläni on diagnosoitu narsistinen persoonallisuushäiriö ja isäpuolella on ammattilaisen arvion perusteella psykopaattisia piirteitä (en tiedä onko asiaa diagnosoitu, epäilen ettei ole). Omasta mielestään he ovat väärinymmärrettyjä, mutta se on sitten jo toinen tarina.
He ovat TODELLA sosiaalisia ja molemmat esimiesasemassa. Etenkin isäpuoleni on todella hyvin verkostoitunut. Lapsena meillä oli jatkuvasti aikuisten juhlia, vanhempien ystäviä tuli usein kylään jne... Ja puhuivat selän takana kaikista todella rumasti ja arvostelivat kaikkia. Näitä heidän ihmissuhteitaan leimasi yksi asia: ystävät vaihtuivat usein. Ensin oli sellainen "nyt hengataan koko ajan yhdessä ja tutustutaan oikein hyvin"-intensiivijakso ja sitten tyyppi vaihtui uusiin. Isäpuolella toistui työkavereiden kanssa usein kuvio, että uusi alainen kutsuttiin kylään, oltiin tosi hyviä kavereita jne... ja sitten yhtäkkiä hän alkoikin haukkumaan tätä selän takana. Äitini ei tyytynyt haukkumaan vain selän takana, hänet on jopa tuomittu työpaikkakiusaamisesta ja useita kertoja irtisanottu omasta mielestään "laittomasti".
Voin väittää, että molemmilla on kymmeniä uhreja. Entiset puolisot ja lapset lasketaan tähän mukaan.
Osa "narsistien uhreista" on todennäköisesti vain kohdannut kusipäitä elämässään, mutta sitten ne oikeat narsistit ovat myös usein todella sosiaalisia.
Tämä. Suhteet (pari-/ystävyys-/liike-) eivät kestä, kierrätyksen tahti on kova. Jos esimerkiksi henkilöllä, jolla on narsistinen ph, kerkeää olla ennen vanhuutta vaikka 26 parisuhdetta, niin siinäpä aika monella on jo kokemus suhteesta narsistin kanssa, joka kokemus ei sitten heti unohdu, ja siinä oli vasta parisuhteet. Jos se varsinainen ph on yhdellä sadasta, aika monelle kertyy kokemusta siltikin, siitä vaan laskemaan.
Toki on asiatonta keittiödiagnosointia. Moni kumppaniaan narsistisesti kohteleva ei ole varsinaisesti p-häiriöinen ja itsetehostusta ja narsistisia piirteitä esiintyy muissakin p-häiriöissä kuin n:sessa.
Tämänkin narsisti kääntää omaksi paremmuudekseen. Hän on suosittu, koska hänellä on uusi mies/tyttöystävä aina jo ennen eroa. Uhri ei ole mitään, kun ei saa välittömästi hankittua uutta parisuhdetta, vaikka uhri ei todennäköisesti ole edes ehtinyt toipua narsisti-exän psyykkisestä ja fyysisestä väkivallasta, ja on siksi kykenemätön uuteen parisuhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Narsismin piirteistä kärsiviä on paljon enemmän. Mut useimmiten myös se toinenkin omaa niitä narsistisia piirteitä ja hyötyy suhteesta jotenkin. Siis se "uhri". Se kuvio on paljon yleisempi kuin joutua patologisen narsistin uhriksi. Ja siltä suojaa parhaiten se et itsellä on hyvä itsetunto ja rajat. Jos ei, hakeutuu helposti ihan itse suhteisiin mitkä perustuvat peleihin ja toisesta hyötymiseen.
Noinko ajettelet asiaa itse narsistina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on itsellä borderline eli rajatila eli epävakaa persoonallisuushäiriö.
Mitä mieltä olet patologisesti valehtelevasta narsistista, joka leikkii netissä ammattimuusikkoa ja soitonopettajaa, vaikka ei osaa soittaa lainkaan? Minusta sellainen ihminen on jo tosi tyhmä narsistiksikin, vaikkei suuri osa narsisteista muutenkaan ole mitään järjen jättiläisiä.
Todella tyhmän ihmisen käytöstä leikkiä erilaisia roolileikkejä netissä. Ei taida paljon muuta elämää olla. Sopii kyllä narsistin käytökseen valheelliset roolileikit ja jatkuva päteminen ja pätemisen tarve sellaisissakin asioissa, joista mitään käsitystä ei ole. Sairas ja tyhmäkin ihminen siis kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
On niin helppoa uhriutua ja sysätä kaikki vastuu toiselle osapuolelle. Omalle käytökselle ollaan sokeita.
Kyllä uhrin on todella syytä miettiä omaa vastuutaan, miksi joutui sellaiseen suhteeseen, mikä itsessä on se heikko kohta, ja miten välttää narsistit loppuelämässään. Itselläni johti hyvin pitkään itsetutkiskeluun.
Vierailija kirjoitti:
Oon joskus itse ottanut turpaan henkilöltä, joka on kovinkin pakkomielteinen ja impulsiivinen, mutta aina olen ajatellut, että hän on enemmänkin autistinen ja sitä kautta myös manipuloiva. Ei ole tullut mieleenkään, että kyse olisi ollut juurikin narsismista, koska se on oikeasti melko harvinainen persoonallisuushäiriö.
Autismi on paljon harvinaisempi. Ja väkivaltaisia autisteja on aikuisissa häviävän vähän. Narsismi on paljon yleisempää. Narsismihan ei ole yksi taso, vaan jatkumo, jonka toisessa päässä ovat sosiopatia ja psykopatia.
Tiedän sen siitä, että olen itse ollut läheisriippuva, ja narsisti on usein sen pari. Tämä selvisi minulle vasta jouduttuani turvakotiin. Kymmenen vuoden jälkeenkään exäni ei ole lopettanut vainoaan ja kostoaan. Ei häntä eikä montaa muutakaan narsistia ole kukaan lääkäri diagnosonoinut eikä hän tietenkään myönnä olevansa narsisti, hänessähän ei ole mitään vikaa. Exäni lisäksi uskon, että entisen työpaikkani yksi esimiehistä oli narsisti, sekä harrastusryhmässäni, joka liittyi esiintymiseen ja esillä oloon, oli tällainen henkilö.
Uskonkin, että narsisteja on oikeasti paljon enemmän kuin tuo jostain vedetty 1%, vaikka onhan toisaalta yksi sadastakin paljon, eli sadan henkilön työpaikalla on siis ainakin yksi. Tuo 1% voi olla myös vain aikoinaan diagnosoidut tapaukset. Mutta miten saat narsistin lääkärin pakeille diagnoosia hakemaan? Ja vielä niin, ettei se huiputa rasti ruutuun testeissä? Et mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niin helppoa uhriutua ja sysätä kaikki vastuu toiselle osapuolelle. Omalle käytökselle ollaan sokeita.
Kyllä uhrin on todella syytä miettiä omaa vastuutaan, miksi joutui sellaiseen suhteeseen, mikä itsessä on se heikko kohta, ja miten välttää narsistit loppuelämässään. Itselläni johti hyvin pitkään itsetutkiskeluun.
Kyllä jokainen uhri noita miettii, ihan ilman sun kehouksiakin. Mutta alttius narsistin uhriksi joutumiselle syntyy lapsuudessa ja on tiedostamatonta, joten välttäminen on vaikeaa. Itse olen huomannut, etten pysty erottamaan narsistia normaalista ihmisestä lainkaan. SIksi joudun pitämään kaikkia ihmisiä potentiaalisesti vaarallisina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan narsisti syyttää uhriaan omasta väkivaltaisesta käytöksestään. Siksikin kyseessä on hyvin vakava mielisairaus. Millä tavalla olet narsistina itsetutkiskellut itseäsi?
Mä luulin tavanneeni montakin narsistia, kunnes vastaan tuli se "real deal". Elämä hajosi niin palasille, että lataamon kautta piti kulkea.
Vierailija kirjoitti:
Meidän duunissa on yks kauhee narsisti. Komea kyllä.
n22
Ja onhan sillä iso kalukin.
n22
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan narsisti syyttää uhriaan omasta väkivaltaisesta käytöksestään. Siksikin kyseessä on hyvin vakava mielisairaus. Millä tavalla olet narsistina itsetutkiskellut itseäsi?
Olen todennut itseni hyvin huonoksi narsistiksi ja aivan liian hyväksi uhriksi.
Ymmärsitkö lukemaasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän duunissa on yks kauhee narsisti. Komea kyllä.
n22
Ja onhan sillä iso kalukin.
n22
Ja narsistillehan nainen on vain seksinukke, johon kalunsa tunkea silloin kun haluaa. Jyystettävä nukke myös vaihtuu usein narsistin elämän aikana.
Tämä on kyllä todella myrkyllinen palsta. Nyt haukutaan narsistien uhreja ja kyseenalaistetaan heidän kokemuksensa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän sen siitä, että olen itse ollut läheisriippuva, ja narsisti on usein sen pari. Tämä selvisi minulle vasta jouduttuani turvakotiin. Kymmenen vuoden jälkeenkään exäni ei ole lopettanut vainoaan ja kostoaan. Ei häntä eikä montaa muutakaan narsistia ole kukaan lääkäri diagnosonoinut eikä hän tietenkään myönnä olevansa narsisti, hänessähän ei ole mitään vikaa. Exäni lisäksi uskon, että entisen työpaikkani yksi esimiehistä oli narsisti, sekä harrastusryhmässäni, joka liittyi esiintymiseen ja esillä oloon, oli tällainen henkilö.
Uskonkin, että narsisteja on oikeasti paljon enemmän kuin tuo jostain vedetty 1%, vaikka onhan toisaalta yksi sadastakin paljon, eli sadan henkilön työpaikalla on siis ainakin yksi. Tuo 1% voi olla myös vain aikoinaan diagnosoidut tapaukset. Mutta miten saat narsistin lääkärin pakeille diagnoosia hakemaan? Ja vielä niin, ettei se huiputa rasti ruutuun testeissä? Et mitenkään.
Mä taas olen kaikkea muuta kuin läheisriippuvainen. Olen vähän liiankin itsenäinen ja itsepäinen. Niin vain narsistin uhriksi jouduin minäkin. Sittemmin luin selityksen. Olen adhd, ja sellaiset ovat kuulemma hyviä uhreja narsisteille, unohtavat nopeasti ikävät asiat ja innostuvat sen sijaan uusista asioista. Eivät jää analysoimaan pitkäksi aikaa ikäviä asioita, vaan siirtyvät eteenpäin ja uskovat muistakin hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä todella myrkyllinen palsta. Nyt haukutaan narsistien uhreja ja kyseenalaistetaan heidän kokemuksensa.
Onneksi me kokeneet uhrit osaamme jo puolustaa itseämme, lyödä takaisin ja lujaa. Ymmärrän hyvin, että narsisteja vtuttaa, kun heidän kuvionsa paljastetaan suurelle yleisölle.
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäinen tarkoitus tuskin oli haukkua tai syyttää tai kyseenalaistaa mitään uhreja. Mut mielestäni on aika safe to say, että kaikki väkivaltaset ja kontrolloivat p*skanpalaset ei oo välttämättä kaikki narsisteja. On monia muitakin häiriöitä, mikä voi aiheuttaa ko. käytöstä. Rajatilan ollessa yksi niistä. Vähätteletkö sinä itse epävakaan persoonallisuushäiriön uhriksi joutunutta? Onko se vähemmän paha? Mieti sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen todennut itseni hyvin huonoksi narsistiksi ja aivan liian hyväksi uhriksi.
Ymmärsitkö lukemaasi?
Uhrilla ei silti ole mitään vastuuta, jos joutuu narsistin väkivaltaiseen ansaan tietämättömänä siitä kuinka sekaisin narsistit voivat pahimmillaan olla. Seuraavalla kerralla voi jo vähän itseään syyttää jos ei tunnista vastaavaa sekopäätä tarpeeksi ajoissa. Siltikin vain vähän, sillä narsistihan voi seota heti ensitapaamisen jälkeenkin ja alkaa vainota uhriaan. Ei siihen tarvita mitään kuherruskuukausia väkivaltaisen seinähullun kanssa.
Todennäköisesti olet kuitenkin patologisesti valehteleva narsisti. Et yhtään mitään muuta. Elämäsi on todennäköisesti pelkkää nettipätemistä aamusta iltaan, milloin mistäkin aiheesta.