Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä johtuu, että melkein jokainen väittää olleensa joskus narsistin uhri

Vierailija
22.11.2020 |

Vaikka varsinaisia narsistisesta persoonallisuushäriöstä kärsiviä on jotain 1% väestöstä? Jotkut ovat tavanneet jopa useammankin narsistin elämänsä aikana kuin vain yhden. Tällä otannalla varmaan 50% väestöstä olisi narsisteja. Jos minä itse tapaan k-päisen ihmisen, en kutsu häntä heti ja automaattisesti narsistiksi, vaan ihan rehellisen k-päiseksi persoonaksi. Nykyään kaikki veemäisyys leimataan, että se on narsismia tai psykopatiaa. En tiedä, pitäskö itkeä vai nauraa, mutta tuo narsistin leima kokee ja kokenutkin melkoisen inflaation ainakin omassa käsitysmaailmassa, koska melkein jokainen on joskus ollut omasta mielestään narsistin kanssa tai uhri. Uskottavuus mennyt jo. Mielipiteitä, ajatuksia?

Kommentit (418)

Vierailija
141/418 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ja jokatoisen exä onkin yllättäen narsisti heti eron jälkeen. :D Hmm...

Todella monen on, koska narsismi on kuitenkin eräs yleisimpiä ja vakavimpia mielisairauksia.

Narsismi tulee esiin vain läheisissä ihmissuhteissa. Ja valitettavasti vasta hurmoskauden jälkeen.

Narsisti ei koskaan ”arvosta” kuin ihmisiä, joista hänelle hyötyä ja tuovat jollakin tavalla lisäarvoa hänen elämäänsä. Muille valehdellaan ja käytetään hyväksi kaikin mahdollisin keinoin. Exät eivät jätä puolisoitaan rauhaan, kiusa jatkuu loputtomiin tavalla tai toisella kunnes lapset aikuisia. Kaikkihan eivät edes kehtaa lähipiirilleen näitä tekoja, joiden kohteeksi ovat joutuneet.

Vierailija
142/418 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyäänhän melkein kaikkien av-mammojen exät on narsisteja. Liekkö vika mammoissa vaiko eksissä...?

Voi olla, että ylilyöntejäkin tapahtuu. Silti tuntuu ikävältä aina kun kuulee tuon tyylisen kommentin. Se on väärin kaikkia meitä kohtaan, jotka oikeasti olemme narsistin hampaisiin joutuneet :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/418 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsismista on tullut muotidiagnoosi, jolla esim. iltapäivälehdet tykkääväät mällätä. Sen seurauksena puolet kansasta luulee olevansa koulutettuja psykiatreja, ja voivansa diagnosoida ihmisille persoonallisuushäiriöitä aivan vapaasti. On muotia olla narsistin uhri, ja kielenkäyttö on nykyään muutenkin kovin medikalisoitunutta. Ehkäpä joskus olisi vaan parempi sanoa k-päistä ihmistä ihan rehellisesti k-pääksi eikä ryhtyä lätkimään ihmisille diagnooseja ilman koulutusta.

Ei minulla ole ainakaan yhtään trendikäs olo. Mielelläni vaihtaisin osaasi kanssasi, koska et kirjoituksestasi päätellen ole joutunut kohtaamaan narsistia.

Vierailija
144/418 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ohitan narsistileimaukset yleensä olan kohautuksella.

Tälläkin palstalla oli puhetta Sirpa Laamasta. Ensimmäinen kysyi kuka on Sirpa Laama. Toinen vastasi, että hän on aivan täysi narsisti. Ajattelin, että känypä katsomassa googlessa, että minkälainen "narsisti" tällä kertaa on kyseessa. Onko hän kenties korottanut ääntä joskus jossain vai onko hän peräti nimitellyt toista ihmistä ilkeästi. On sekin mahdollista, että sirpa on itsekkäästi ajatellut omaa etuaan jossain tilanteessa. Yllätyin täysin, kun kyse olikin tällä kertaa aivan oikeasti narsistista.

Kun toistaa samaa sanaa tarpeeksi pitkään, niin se menettää merkityksensä.

Vierailija
145/418 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälläkin palstalla oli puhetta Sirpa Laamasta. Ensimmäinen kysyi kuka on Sirpa Laama. Toinen vastasi, että hän on aivan täysi narsisti. Ajattelin, että känypä katsomassa googlessa, että minkälainen "narsisti" tällä kertaa on kyseessa. Onko hän kenties korottanut ääntä joskus jossain vai onko hän peräti nimitellyt toista ihmistä ilkeästi. On sekin mahdollista, että sirpa on itsekkäästi ajatellut omaa etuaan jossain tilanteessa. Yllätyin täysin, kun kyse olikin tällä kertaa aivan oikeasti narsistista.

Kyseessä olikin Laamanen eikä Laama.

Vierailija
146/418 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko isäni narsisti kun pieksi ja hakkasi minua nuorena.

Vierailija
147/418 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läheisiään pahoinpiteleviä narsisteja on silti olemassa, ja narsismi on hyvin yleinen mielisairaus.

Vierailija
148/418 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patologisesti valehteleva narsisti voi netissäkin valehdella ihan mitä tahansa. Sairas ihminen siis kyseessä. Ei ole sellaista asiaa, josta narsisti ei olisi valmis valehtelemaan.

Vierailija
149/418 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa narsismista ja narsistien aiheuttamasta uhasta toisille ihmisille voi koskaan tiedottaa liikaa.

Vierailija
150/418 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ”ihan oikea” narsistin uhri, eikä minua haittaa pätkääkään että asiasta puhutaan. Narsistista käytöstä esiintyy tosi paljon ilman diagnoosejakin.

Vierailija
151/418 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ”ihan oikea” narsistin uhri, eikä minua haittaa pätkääkään että asiasta puhutaan. Narsistista käytöstä esiintyy tosi paljon ilman diagnoosejakin.

Narsisti voi käyttäytyä koko ajan kuten narsistien kerrotaan käyttäytyvän, mutta narsistia ei saa lääkäriin, joka voisi tehdä virallisen diagnoosin, koska narsisti ei koe olevansa vakavasti sairas vaikka valehtelee ja pahoinpitelee läheisiään.

Vierailija
152/418 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen tapaa elämänsä aikana tuhansia ihmisiä. Narsisti voi olla koulukiusaaja, opettaja, työkaveri, naapuri, anoppi, puoliso, isovanhempi, lapsen puoliso, serkku, lapsuudenkaverin mies, oma esimies, oma alainen jne. Ei se nyt niin epätodennäköistäkään ole jos narsisteja on prosentti väestöstä.

Toki suurin osa ei ole narsistin uhreja niin selkeästi kuin jos oma puoliso tai pomo olisi narsisti. Uskon kohdanneeni elämäni aikana useamman narsistin, mutten ole varsinaisesti narsistin uhri.

Vierailija
153/418 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä usein valehtelevan narsistin läheinen.

Olen miettinyt monesti, että onko kaikki valheet tietoisia. Vai alkaako narsisti uskoa, että on esimerkiksi tehnyt itse jotain asioita oikeasti, joista ottanut itselleen kaiken kunnian. Eikä vaikka hänen palkkaama tai käskyttämä ihminen?

Tähän narsistiin voi helposti liittää perhepiirissä seuraavat asiat: kateellisuus, häikäilemättömyys, huomiotta jättäminen, valehtelu, oman edun ajaminen, toisilla teettäminen. Ja silti hän on työelämässä pidetty ja arvostettu. Aina hymyilevä ja kannustava johtaja.

Vierailija
154/418 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt monesti, että onko kaikki valheet tietoisia. Vai alkaako narsisti uskoa, että on esimerkiksi tehnyt itse jotain asioita oikeasti, joista ottanut itselleen kaiken kunnian.

Patologinen narsistivalehtelija voi itse uskoa omat juttunsa vaikkapa huikeista soittotaidoistaan, vaikka ei olisi tuntiakaan harjoitellut, ja väitellä ammattilaisten kanssa soittamisesta. Mitään rajaa valheilla kun ei ole.

Vierailija
155/418 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt monesti, että onko kaikki valheet tietoisia. Vai alkaako narsisti uskoa, että on esimerkiksi tehnyt itse jotain asioita oikeasti, joista ottanut itselleen kaiken kunnian.

Patologinen narsistivalehtelija voi itse uskoa omat juttunsa vaikkapa huikeista soittotaidoistaan, vaikka ei olisi tuntiakaan harjoitellut, ja väitellä ammattilaisten kanssa soittamisesta. Mitään rajaa valheilla kun ei ole.

Narsistin hullunjutut siis olleet ihan sekopäisiä.

Vierailija
156/418 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa huomioon, että narsuilla on koko ajan oltava joku. Ne ehtii pilata 15 ihmistä sinä aikana kun joku toinen on käynyt kolme parisuhdetta läpi.

Vierailija
157/418 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ole uhri. Näin sanoi exxä potkiessaan ja lyödessään.

Ahaa.

Elämys.

Ei kaikki väkivaltaiset vaimonhakkaajat ole narsisteja? Vaan väkivaltaisia p*skoja? Ymmärrätkö pointin? Myös epävakaa persoonallisuus voi aiheuttaa impulsiivisuutta ja väkivaltaisuutta ja sillä ei ole mitään tekemistä narsismin kanssa!

Itseasiassa niissä on jonkin verran samaa. Ja monesti narsisti ja epävakaa päätyvät yhteen.

Vierailija
158/418 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva-palstalla käytetään herkästi narsismi-sanaa,  vielä kun tietäisi, millä asiantuntijataidoilla näitä diagnooseja tehdään :)

Vierailija
159/418 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt monesti, että onko kaikki valheet tietoisia. Vai alkaako narsisti uskoa, että on esimerkiksi tehnyt itse jotain asioita oikeasti, joista ottanut itselleen kaiken kunnian. Eikä vaikka hänen palkkaama tai käskyttämä ihminen?

Tähän narsistiin voi helposti liittää perhepiirissä seuraavat asiat: kateellisuus, häikäilemättömyys, huomiotta jättäminen, valehtelu, oman edun ajaminen, toisilla teettäminen. Ja silti hän on työelämässä pidetty ja arvostettu. Aina hymyilevä ja kannustava johtaja.

Ne uskovat itse juttunsa. Tarpeeksi monta kertaa kun ne niitä päässään pyörittelevät, niin ne alkaa muuttua todeksi. Lisäksi, kuten olet varmaan huomannut, narsistin muisti on todella ”huono”. Eli ne vähäisetkin totuudet sieltä unohtuvat pian. Narsismin tiedetäänkin olevan yhteydessä varhaiseen dementiaan.

Vierailija
160/418 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ystävällä on jokainen ex narsisti,  ja niitähän on riittänyt.