Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu, että melkein jokainen väittää olleensa joskus narsistin uhri

Vierailija
22.11.2020 |

Vaikka varsinaisia narsistisesta persoonallisuushäriöstä kärsiviä on jotain 1% väestöstä? Jotkut ovat tavanneet jopa useammankin narsistin elämänsä aikana kuin vain yhden. Tällä otannalla varmaan 50% väestöstä olisi narsisteja. Jos minä itse tapaan k-päisen ihmisen, en kutsu häntä heti ja automaattisesti narsistiksi, vaan ihan rehellisen k-päiseksi persoonaksi. Nykyään kaikki veemäisyys leimataan, että se on narsismia tai psykopatiaa. En tiedä, pitäskö itkeä vai nauraa, mutta tuo narsistin leima kokee ja kokenutkin melkoisen inflaation ainakin omassa käsitysmaailmassa, koska melkein jokainen on joskus ollut omasta mielestään narsistin kanssa tai uhri. Uskottavuus mennyt jo. Mielipiteitä, ajatuksia?

Kommentit (418)

Vierailija
81/418 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeita narsisteja on vähän, kus#päitä paljon. Mammelit ei erota ja sit vähän draamaa sekaan.

Kerran yks luennoitsija nauro just tätä samaa asiaa että muijat aina että narsisti!!! kun edellä kuvatunlainen mies tulee vastaan.

Asiantuntijat eivät paljon naureskele narsismille, koska kyseessä on hyvin vaarallinen mielisairaus, johon liittyy aina väkivaltaista käytöstä.

Perehdypä sinäkin rajatila-häiriöön.

Miten se liittyy narsistien harjoittamaan perheväkivaltaan ja sillä uhkailuun?

Siten, että rajatila-häiriöiset ovat todella usein äärimmäisen väkivaltaisia impulssikontrollin puuttuessa.

Niin ovat narsistitkin. Äärimmäisin narsistin väkivallan muoto on perhesurmat.

Rajatila-häiriöiset viedään putkaan (tai hoitoon) jos ovat väkivaltaisia, ja aivan sama pitäisi tehdä narsisteillekin kun saavat väkivaltaisia raivokohtauksia.

Vierailija
82/418 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän duunissa on yks kauhee narsisti. Komea kyllä.

n22

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/418 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on muodikasta leimata jokainen ikävä tuttu ja ex-puoliso narsistiksi. Oikeassa elämässä tunnistan yhden narskun. Työkaveri. Piirteet täysin klassiset. Pärjään, kun en anna mennä ihon alle ja muistan aina kehua, enkä odota olevani koskaan missään parempi. Olemme melkein jopa ystäviä, koska hän on hauska ja viihdyttävä. Mutta tiedän, että olen vain narsismin lähde hänelle.

Vierailija
84/418 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan hyvin voi ollakin.  Narsistithan etsimällä etsivät uhreja ja haluavat hyväksikäyttää mahdollisimman montaa ihmistä. Uhrin ei ehkä tarvitse tarkoittaa sitä, että olisi kokenut kaikkein kauheimman kohtelun, ihan peruskiusaaminenkin riittää. 

Vierailija
85/418 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni saattaa tietämättään olla rajatila-häiriöisen uhri eikä narsistin. .

Tai sitten ei. Jos ihminen käyttäytyy kuin oppikirjaesimerkki narsistista kaikkine narsismi-mielisairauteen liittyvine käytösmaneereineen, kyseessä on yleensä narsisti.

Vierailija
86/418 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oikeita narsisteja vaan aktuaalisesti voi olla noin paljon, mitä väitetään ja minkälaisen kuvan saa ihmisten kertomuksista et on ollut yhden tai jopa useammankin narsistin uhri? Onko käynyt mielessä, että vika siinä henkilössä voisi olla jotain muuta. Eihän se tilannetta auta, mutta yksinkertasesti noin paljon narsisteja ei vaan voi olla olemassa! Joten suhtaudun melko skeptisesti näihin kaikkiin "olin narsistin uhri" -stooreihin, joita pomppii silmille päivittäin monta kertaa. Mitä jos olit vaan kuspään uhri?

Eroaako loppupeleissä kuspään ja narsku toisistaan kauheasti?

Eroaa sen verran, että se tekee inflaation varsinaiselle persoonallisuushäiriön diagnoosille. On siis siksi hyvä erottaa ne asiat toisistaan. Kyllä ihminen voi olla ilkeä, väkivaltainen ja manipuloiva ilman sitä, että olisi varsinainen narsistinen persoonallisuus.

Ei toi silti ole tervettä käytöstä!

Vierailija
87/418 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjään, kun en anna mennä ihon alle ja muistan aina kehua, enkä odota olevani koskaan missään parempi. Olemme melkein jopa ystäviä, koska hän on hauska ja viihdyttävä. Mutta tiedän, että olen vain narsismin lähde hänelle.

Narsistin pelko siis estää sinua kehittymästä? Narsistilla ei ole todellisia ystäviä, ja ulkokultainen hauskuus ja viihdyttävyys on varattu vieraille, ei narsistin läheisille. Läheisille on varattu riehuminen ja väkivalta. Muista se perhehelvetti kun taas naurat hänen jutuilleen.

Vierailija
88/418 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos narsisteja on 10% väestöstä, ja yksi narsisti kiusaa koulussa, parisuhteissa ja työpaikoilla, ja harva jaksaa olla monta kertaa narsistin uhri, niin eiköhän ihan yksinkertaisellakin laskutoimituksella voi todistaa otsikon väitteen todeksi.

Vierailija
89/418 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska narsisteja on paljon enemmän mitä tuo prosentti, oikea määrä taitaa olla 10-20%. Lisäksi se on muotisana, jolla voi leimata ihmisen josta ei pidä. Ja myös moni näistä uhreista tai "uhreista" (ei missään nimessä kaikki!) ovat itse narsisteja. 

Jos 20% ihmisistä on samalla tavalla persoonallisuushäiriöisiä niin se ei kyllä ole häiriö vaan melko normaali olotila. Kannattaa opetella tulemaan toimeen.

Vierailija
90/418 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on itsellä borderline eli rajatila eli epävakaa persoonallisuushäiriö. Mutta mulla on oikeasti tosi huono itsetunto, en ole hurmaava enkä sosiaalinen ja halveksin itseäni, mutta näiden puutteiden kompsensaatioksi, olen kehittänyt itselleni kyvyn olla mestarimanipuloija. Saan lähes aina tahtoni läpi ja pääsen tilanteista kuin koira veräjästä. Väkivaltanen en ole ollut enää vuosiin. Mutta voi olla, että moni kanssani asioineista ihmisistä saattaisi kertoa eteenpäin ystävilleen ja lähipiirilleen, olleensa "narsistin uhri". Tämän kokemuksen ja tiedon valossa, en usko, että niin moni on ollut narsistin uhri kuin väitetään.

Vierailija
91/418 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän kokemuksen ja tiedon valossa, en usko, että niin moni on ollut narsistin uhri kuin väitetään.

Yksikin väkivaltaisen narsistin uhri on liikaa, ja narsistien uhrien psykiatrinen hoito maksaa paljon veronmaksajille.

Vierailija
92/418 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on itsellä borderline eli rajatila eli epävakaa persoonallisuushäiriö. Mutta mulla on oikeasti tosi huono itsetunto, en ole hurmaava enkä sosiaalinen ja halveksin itseäni, mutta näiden puutteiden kompsensaatioksi, olen kehittänyt itselleni kyvyn olla mestarimanipuloija. Saan lähes aina tahtoni läpi ja pääsen tilanteista kuin koira veräjästä. Väkivaltanen en ole ollut enää vuosiin. Mutta voi olla, että moni kanssani asioineista ihmisistä saattaisi kertoa eteenpäin ystävilleen ja lähipiirilleen, olleensa "narsistin uhri". Tämän kokemuksen ja tiedon valossa, en usko, että niin moni on ollut narsistin uhri kuin väitetään.

Entäpä jos oletkin vain patologisesti valehteleva narsisti? Pikkulapsi, joka saa tahtonsa läpi kiukuttelemalla, jota sitten kutsuu manipuloinniksi kun luulee olevansa tosi älykäs?

Vierailija
93/418 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av:lla käy joidenkin arvioiden mukaan 3000 ihmistä päivittäin. Eli 30 virallisesti todetun narsistin uhria.

Sitten kun otetaan huomioon myös narsistisesti käyttäytyvät ihmiset, janalla hyvin paljon narsistin lähellä on heitä ehkä 10 %. Näin av:lla käy päivittäin 300 ihmistä, joilla on kokemusta narsistisesta käyttäytymisestä.

Jos kävijämäärä ei pidäkään paikkansa, vaan täällä käykin vain 1000 ihmistä päivässä, niin nuo luvut ovat 10 ja 100.

Kah, nyt minä itsekin ymmärrän, mitä kirjoitan.... ei ihme, että narsistiketjut ovat pitkiä!

Vierailija
94/418 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavimpia/turhauttavimpia ovat nämä joidenka ihan kaikki exät, pomot sekä anopit ja koirat ovat narsisteja, mulkkuja ja ties mitä mutta peiliin ei koskaan katsota itse ja tarinoista kuulee vain yhden puolen. Mitä jos ongelma onkin niiden jatkuvasti narsistien uhrien kohdalla se, että onkin sellainen itse? 

Ja pakko nyt oheen vielä sanoa, että tämä jatkuva narsismi huutelu sekä iltapas*kan "tästä tiedät narsistin" bla bla mediamässäily hankaloittaa niitä, jotka ihan aidosti ja oikeasti ovat narsistin uhrina. Moni ei ota enää vakavissaan ja uhria syyllistetään tai ei uskota. Sama ilmiö kävi vuosia sitten kun masennuksesta tuli muotisairaus joka ihan kaikilla median mukaan on. Ne oikeasti masentuneet kärsivät siitäkin ja oireiden ja peräti koko sairauden vähättely alkoi. 

Päinvastoin. Uhrin asemaa helpottaa se, kun muillakin on edes aavistus siitä, mitä tapahtuu narsistin kanssa. Uhrin läheisiä ei ole enää niin helppo myrkyttää uhria vastaan.

Vierailija
95/418 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän kokemuksen ja tiedon valossa, en usko, että niin moni on ollut narsistin uhri kuin väitetään.

Yksikin väkivaltaisen narsistin uhri on liikaa, ja narsistien uhrien psykiatrinen hoito maksaa paljon veronmaksajille.

No ei kai ole väliä, mistä se väkivalta tuli, niin se on jo liikaa. Kaikki väkivaltaiset ei oo narsisteja. Muitakin häiriöitä ja mt-ongelmia taustalta löytyy. Nykyään vaan joka toinen on nimenomaan narsistin uhri, vaikka melko epätodennäköstä, että se narsismi ois se oikea diagnoosi joka kerta. Psykiatrista hoitoa tarvii ne persoonallisuushäiriöisetkin ja sekin maksaa, jos sulla nyt oli rahasta huoli.

Vierailija
96/418 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on itsellä borderline eli rajatila eli epävakaa persoonallisuushäiriö.

Mitä mieltä olet patologisesti valehtelevasta narsistista, joka leikkii netissä ammattimuusikkoa ja soitonopettajaa, vaikka ei osaa soittaa lainkaan? Minusta sellainen ihminen on jo tosi tyhmä narsistiksikin, vaikkei suuri osa narsisteista muutenkaan ole mitään järjen jättiläisiä.

Vierailija
97/418 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki väkivaltaiset ei oo narsisteja.

Eivät olekaan, mutta kaikki narsistit ovat väkivaltaisia. Jokainen on sitä psyykkisesti ja monet myös fyysisesti. Mutta vain läheisilleen. Narsismi on vakava ja yleinen mielisairaus, johon liittyy väkivaltainen käytös.

Vierailija
98/418 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäpä jos oletkin vain patologisesti valehteleva narsisti? Pikkulapsi, joka saa tahtonsa läpi kiukuttelemalla, jota sitten kutsuu manipuloinniksi kun luulee olevansa tosi älykäs?

Kaikkihan on mahdollista, mutta sitten en kyllä ole se sinun "oppikirja malliesimerkki -narsisti". Enkä kyllä edes diagnoosimääritelmän mukainen narsisti.

Vierailija
99/418 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykiatrista hoitoa tarvii ne persoonallisuushäiriöisetkin ja sekin maksaa, jos sulla nyt oli rahasta huoli.

Kyllähän narsistien perheväkivallan uhrien hoito maksaa todella paljon. Varmaan paljon enemmän kuin persoonallisuushäiriöisten uhrien hoito.

Vierailija
100/418 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä pelkkä hoito. Narsisti aiheuttaa paljon erilaisia taloudellisia tappioita. Ihan konkreettisesti hajottamalla uhrin omaisuutta. Uhrin talous menee isosti sekaisin myös, kun narsisti yrittää hyötyä hänestä taloudellisesti. Työasiat menevät solmuun, kun kaikki energia menee narsistin aiheuttamien ongelmien selvittelyssä. Merkittävässä asemassa työelämässä olevan uhrin kohdalla tämä voi pahimmillaan tarkoittaa monen ihmisen työpaikan menetystä. Uhrin läheisten kukkarot ovat koetuksella, kun uhria pitää auttaa. Narsistin lapset elättää hyvin usein yhteiskunta - riippumatta narsistin tuloista. Jne jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi