Mistä johtuu, että melkein jokainen väittää olleensa joskus narsistin uhri
Vaikka varsinaisia narsistisesta persoonallisuushäriöstä kärsiviä on jotain 1% väestöstä? Jotkut ovat tavanneet jopa useammankin narsistin elämänsä aikana kuin vain yhden. Tällä otannalla varmaan 50% väestöstä olisi narsisteja. Jos minä itse tapaan k-päisen ihmisen, en kutsu häntä heti ja automaattisesti narsistiksi, vaan ihan rehellisen k-päiseksi persoonaksi. Nykyään kaikki veemäisyys leimataan, että se on narsismia tai psykopatiaa. En tiedä, pitäskö itkeä vai nauraa, mutta tuo narsistin leima kokee ja kokenutkin melkoisen inflaation ainakin omassa käsitysmaailmassa, koska melkein jokainen on joskus ollut omasta mielestään narsistin kanssa tai uhri. Uskottavuus mennyt jo. Mielipiteitä, ajatuksia?
Kommentit (418)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisteja on noin 1 - 5 prosenttia väestöstä, ja yhdellä narsistilla voi olla elämänsä aikana lukuisia uhreja. Todella moni siis kohtaa narsisteja ja narsistien väkivaltaa elämänsä aikana.
.
Ymmärrän, että narsistilla voi olla useita uhreja, mutta miten selittyy se, että uhrilla on useita narsistikokemuksia?
Harvalla on. Kun on yhden narsistihullun riittävän läheltä tavannut, osaa vältellä yleensä seuraavaa.
Psykopaatteja on 1 %. Narsisteja on enemmän. Kaikki narsistit eivät ole klassisia ulospäin suuntautuneita narsisteja. Osa on introvertteja (covert). Sellaisen tunnistaminen on suhteen ulkopuoliselle lähes mahdotonta. Puolison mustamaalaus ja petollisuus voi heidät ehkä paljastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö narsisteilla ole usein ylikorostunut itsetunto? Epävakaavasta persoonallisuushäiriöstä kärsivillä taas on todella huono itsetunto. Silti molemmat voi manipuloida ja olla imulsiivisia ja väkivaltaisia. On typerä jaella diagnooseja maallikkona kaikille.
Ihan samojen faktojen perusteella ammattilaisetkin tekevät narsismidiagnoosin. Jos ihminen käyttäytyy kuin narsistin arkkityyppinen oppikirjaesimerkki, kyseessä on yleensä narsisti. Kaikkien narsistien käytös kun on täysin kaavamaisen maneerista ihan jokaisella.
Narsistia voi verrata automalliin, jossa on kaikissa ihan samat ja laajat tyyppiviat. Samanlaista käytöstä ja samat viat ihan jokaisella.
Huvittavimpia/turhauttavimpia ovat nämä joidenka ihan kaikki exät, pomot sekä anopit ja koirat ovat narsisteja, mulkkuja ja ties mitä mutta peiliin ei koskaan katsota itse ja tarinoista kuulee vain yhden puolen. Mitä jos ongelma onkin niiden jatkuvasti narsistien uhrien kohdalla se, että onkin sellainen itse?
Ja pakko nyt oheen vielä sanoa, että tämä jatkuva narsismi huutelu sekä iltapas*kan "tästä tiedät narsistin" bla bla mediamässäily hankaloittaa niitä, jotka ihan aidosti ja oikeasti ovat narsistin uhrina. Moni ei ota enää vakavissaan ja uhria syyllistetään tai ei uskota. Sama ilmiö kävi vuosia sitten kun masennuksesta tuli muotisairaus joka ihan kaikilla median mukaan on. Ne oikeasti masentuneet kärsivät siitäkin ja oireiden ja peräti koko sairauden vähättely alkoi.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä monet ovat kohdanneet ymmärtämätöntä tai itsekästä käytöstä? Koko ihmisen analysointi on työlästä. Toisaalta samat häiriköt ovat voineet vaikuttaa lukuisiin ihmisiin.
Moni jännis ja naistennaurattaja on. Itse olen sortunut kahteen. Sen jälkeen rupesin miettimään, että mitä tuo kertoo minusta itsestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niin helppoa uhriutua ja sysätä kaikki vastuu toiselle osapuolelle. Omalle käytökselle ollaan sokeita.
Pääsääntöisesti se on narsisti joka suhteessa riehuu väkivaltaisesti, milloin mistäkin syystä. Vastuuta narsisti riehumisestaan tietysti sysää aina toisille, kun eivät taas osanneet käyttäytyä kuten narsisti olisi halunnut tai oli väärät mielipiteet. Väkivallalla (ja sen uhalla) narsisti siis "kasvattaa" kaikkia läheisiään, kunnes väkivallan uhri on valmis psykiatriseen hoitoon. Todella vaarallinen mielisairaus kyseessä.
Sori nyt vaan, mutta myös epävakaat riehuu ja on väkivaltaisia. Ei ehkä yhtä hyviä manipuloimaan, mutta heillä korostuu juurinkin impulsiivisuus ja impulssejen hallintakyvyn puuttuminen. Siks epävakaa voi hyvin herkästi lyödä, koska impulssikontrolli puuttuu. Epäväkaa persoonallisuus eli rajatila voi olla myös eikä kaikki ole narsismia.
Vierailija kirjoitti:
Oon joskus itse ottanut turpaan henkilöltä, joka on kovinkin pakkomielteinen ja impulsiivinen, mutta aina olen ajatellut, että hän on enemmänkin autistinen ja sitä kautta myös manipuloiva. Ei ole tullut mieleenkään, että kyse olisi ollut juurikin narsismista, koska se on oikeasti melko harvinainen persoonallisuushäiriö.
Autismi on myös hyvin harvinainen neurologinen oireyhtymä. Eikä sen käyttäminen leimakirveenä anna sinusta kovin fiksua kuvaa. Varsinkin kun autismi on sosiaalisten taitojen puutetta, joten he varmaan viimeisinä ihmisinä maailmassa pyrkivät MANIPULOIMAAN yhtään ketään!
Olen ap:n kanssa ehdottomasti samaa mieltä. Kyökkipsykologiksi heittäytyminen on tyhmää. Ihmisillä voi olla hyvin monenlaisia syitä käytökseensä, eikä kaikkeen ole neurologista tai psyykkistä syytä.
Kannattaa myös edes joskus pysähtyä miettimään, ovatko omat tulkinnat aina oikeita tilanteista ja ihmisistä. Entä jos tulkitsinkin väärin? Entä jos minä olenkin itse syypää? Tai tapahtunut ei liittynyt minuun ollenkaan?
Fiksu ihminen yrittää tarkastella asioita eri näkökulmista.
Tällä EN tietenkään tarkoita, että ihmisten huonoa käytöstä pitäisi hyväksyä, vaikka sen syitä ymmärtääkin. Ei pidä. Minä olen pitkälti itse vastuussa siitä, miten annan itseäni kohdella. Ja ei, en tällä syyllistä rikosten uhreja tai kiusattuja/kaltoin kohdeltuja lapsia, puhun ns. normaalin rajoissa tapahtuvasta aikuisten kanssakäymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niin helppoa uhriutua ja sysätä kaikki vastuu toiselle osapuolelle. Omalle käytökselle ollaan sokeita.
Pääsääntöisesti se on narsisti joka suhteessa riehuu väkivaltaisesti, milloin mistäkin syystä. Vastuuta narsisti riehumisestaan tietysti sysää aina toisille, kun eivät taas osanneet käyttäytyä kuten narsisti olisi halunnut tai oli väärät mielipiteet. Väkivallalla (ja sen uhalla) narsisti siis "kasvattaa" kaikkia läheisiään, kunnes väkivallan uhri on valmis psykiatriseen hoitoon. Todella vaarallinen mielisairaus kyseessä.
Sori nyt vaan, mutta myös epävakaat riehuu ja on väkivaltaisia.
Hyvin vähän narsisteihin nähden. Narsisti voi riehua vaikka joka päivä perheensä keskuudessa ja olla välillä aivan sekaisin saadessaan narsisteille tyypillisen raivokohtauksen. Narsisti voi kohtauksen aikana olla jopa psykoottisen harhainen. "Epävakaat" riehujat viedään poliisin toimesta pakkohoitoon jos riehuvat, ja sama pitäisi tehdä narsisteillekin.
Minun äidilläni on diagnosoitu narsistinen persoonallisuushäiriö ja isäpuolella on ammattilaisen arvion perusteella psykopaattisia piirteitä (en tiedä onko asiaa diagnosoitu, epäilen ettei ole). Omasta mielestään he ovat väärinymmärrettyjä, mutta se on sitten jo toinen tarina.
He ovat TODELLA sosiaalisia ja molemmat esimiesasemassa. Etenkin isäpuoleni on todella hyvin verkostoitunut. Lapsena meillä oli jatkuvasti aikuisten juhlia, vanhempien ystäviä tuli usein kylään jne... Ja puhuivat selän takana kaikista todella rumasti ja arvostelivat kaikkia. Näitä heidän ihmissuhteitaan leimasi yksi asia: ystävät vaihtuivat usein. Ensin oli sellainen "nyt hengataan koko ajan yhdessä ja tutustutaan oikein hyvin"-intensiivijakso ja sitten tyyppi vaihtui uusiin. Isäpuolella toistui työkavereiden kanssa usein kuvio, että uusi alainen kutsuttiin kylään, oltiin tosi hyviä kavereita jne... ja sitten yhtäkkiä hän alkoikin haukkumaan tätä selän takana. Äitini ei tyytynyt haukkumaan vain selän takana, hänet on jopa tuomittu työpaikkakiusaamisesta ja useita kertoja irtisanottu omasta mielestään "laittomasti".
Voin väittää, että molemmilla on kymmeniä uhreja. Entiset puolisot ja lapset lasketaan tähän mukaan.
Osa "narsistien uhreista" on todennäköisesti vain kohdannut kusipäitä elämässään, mutta sitten ne oikeat narsistit ovat myös usein todella sosiaalisia.
Mun ainoa tuntemani narsisti on nainen. Hän ei todellakaan näe koskaan tekevänsä mitään väärin. Hän on mielellään julkisuudessa ja jos on tehnyt jotain selkeästi väärin, syy on aina muiden. Ihan oppikirjaesimerkki.
Hän on selvästi tämä tyyppi, (linkki: http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/tietoa_parisuhteesta/mielenterveys…)
huomionhakuinen tyyppi: itsenäinen, mahtaileva, kilpailullinen, seksuaalisesti provokatiivinen, käyttää narsistisia piirteitään menestymiseen. Harvemmin näyttäytyy ensivaikutelmaltaan narsistisena persoonana. Hyvän toimintakykynsä vuoksi nämä yksilöt tunnistetaan harvemmin.
Tuosta seksuaalisesta en sano mitään, mutta kaikki muut kohdat täyttyy. Aluksi ihailinkin kun oli niin toimelias, mutta sitten alkoi vaikeudet, kun opastamisesta seurasi raivokohtaus. Tämä oli vähän eri paikka kuin työpaikka, mutta tunnistamisen vuoksi keksin vastaavan tyylisen esimerkin, leikitään vaikka että ollaan siivojia. Sanon, että kloriittia ei kannata laittaa kiehuvaan veteen. Hän saa tästä raivarin, hän kyllä osaa ja tietää ja kukaan muu ei täällä osaa siivota kuin hän ja tästä seuraa jopa tunnin paasaus siitä kaikesta, mitä muut ovat tehneet väärin.
Myös tämä kohta häneen päti 100 %: narsistin elämäntavoitteena on saada hyväksyntää muilta ihmisiltä. Henkilökohtaiset vaatimukset ovat joko epätavallisen korkeat kuvastaen käsitystä itsestä poikkeuksellisen arvokkaana ja erityisenä henkilönä taikka epätavallisen matalat kuvastaen käsitystä itsestä etuoikeutettuna. Narsisti ei yleensä tunnista yllä kuvattuja sisäisiä motiivejaan.
Hän valitti, jos samantasoiset "työkaverit" eivät kehuneet tarpeeksi. ystäväksi kelpasivat ne, jotka kehuivat. Näistä hän kasvatti hovin ja muurin ympärilleen. Siitä hovista vain välillä yksittäisiä tyyppejä, jotka tajuavat, mistä on kyse, kaikkoaa ja näille suututaankin sitten silmittömästi. Hän on mm. itse julistanut olevansa paras työntekijä yhteisössä koskaan, puolen vuoden toiminnan jälkeen ja tuntematta ketään niistä, jotka on siellä aiemmin olleet.
Olen elämäni aikana tavannut vain yhden narsistin, jolla taitaa olla vielä jonkin sortin ADHD, mikä aiheuttaa impulsiivista ostelua. Olen ollut valmis nuoleskelemaan häntä ja liittymään hoviin, vaan kuljin omia polkujani, joten hän kosti kääntämällä ystäväni, jonka kanssa seurustelee, minua vastaan. Yhtäkkiä minusta rakennettiin jotain kuvaa hyväksikäyttäjästä ja itsekkäästä ihmisestä sellaiselle, joka oli tuntenut minut koko ikäni ja hän vielä lähti siihen mukaan. Niin ovela ja taitava narsisti on. Hänellä on myös valtava tarve olla koko ajan äänessä ja oikeassa ja saada päättää asioista. Haluaa hallita kaikkea. Minuakin. Ulospäin esitetään vaikka mitä, mutta oikeasti ei yhtään mukava ihminen. Monesti saa olla huuli pyöreänä juonenkäänteiden kanssa. Ei sitä usko ennen kuin sen oikeasti kokee. Kusipäitä sen sijaan on kyllä tullut kohdattua useampia, mutta ei ne narsisteja todellakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin vähän narsisteihin nähden. Narsisti voi riehua vaikka joka päivä perheensä keskuudessa ja olla välillä aivan sekaisin saadessaan narsisteille tyypillisen raivokohtauksen. Narsisti voi kohtauksen aikana olla jopa psykoottisen harhainen. "Epävakaat" riehujat viedään poliisin toimesta pakkohoitoon jos riehuvat, ja sama pitäisi tehdä narsisteillekin.
Narsistien väkivalta on sitä parempaa väkivaltaa, ja narsisti syyttää väkivallastaan aina läheisiään, joissa perimmäinen vika väkivallalle aina on.
Vierailija kirjoitti:
Mun ainoa tuntemani narsisti on nainen. Hän ei todellakaan näe koskaan tekevänsä mitään väärin. Hän on mielellään julkisuudessa ja jos on tehnyt jotain selkeästi väärin, syy on aina muiden. Ihan oppikirjaesimerkki.
Hän on selvästi tämä tyyppi, (linkki: http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/tietoa_parisuhteesta/mielenterveys…)
huomionhakuinen tyyppi: itsenäinen, mahtaileva, kilpailullinen, seksuaalisesti provokatiivinen, käyttää narsistisia piirteitään menestymiseen. Harvemmin näyttäytyy ensivaikutelmaltaan narsistisena persoonana. Hyvän toimintakykynsä vuoksi nämä yksilöt tunnistetaan harvemmin.
Tuosta seksuaalisesta en sano mitään, mutta kaikki muut kohdat täyttyy. Aluksi ihailinkin kun oli niin toimelias, mutta sitten alkoi vaikeudet, kun opastamisesta seurasi raivokohtaus. Tämä oli vähän eri paikka kuin työpaikka, mutta tunnistamisen vuoksi keksin vastaavan tyylisen esimerkin, leikitään vaikka että ollaan siivojia. Sanon, että kloriittia ei kannata laittaa kiehuvaan veteen. Hän saa tästä raivarin, hän kyllä osaa ja tietää ja kukaan muu ei täällä osaa siivota kuin hän ja tästä seuraa jopa tunnin paasaus siitä kaikesta, mitä muut ovat tehneet väärin.
Myös tämä kohta häneen päti 100 %: narsistin elämäntavoitteena on saada hyväksyntää muilta ihmisiltä. Henkilökohtaiset vaatimukset ovat joko epätavallisen korkeat kuvastaen käsitystä itsestä poikkeuksellisen arvokkaana ja erityisenä henkilönä taikka epätavallisen matalat kuvastaen käsitystä itsestä etuoikeutettuna. Narsisti ei yleensä tunnista yllä kuvattuja sisäisiä motiivejaan.
Hän valitti, jos samantasoiset "työkaverit" eivät kehuneet tarpeeksi. ystäväksi kelpasivat ne, jotka kehuivat. Näistä hän kasvatti hovin ja muurin ympärilleen. Siitä hovista vain välillä yksittäisiä tyyppejä, jotka tajuavat, mistä on kyse, kaikkoaa ja näille suututaankin sitten silmittömästi. Hän on mm. itse julistanut olevansa paras työntekijä yhteisössä koskaan, puolen vuoden toiminnan jälkeen ja tuntematta ketään niistä, jotka on siellä aiemmin olleet.
Tämä! Juuri tuollainen on narsisti! Mielestään aina oikeassa ja sitten alkaa kostaminen ja raivoaminen, jos joku kehtaakin olla eri mieltä tai edes kyseenalaista narsistin osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Olen elämäni aikana tavannut vain yhden narsistin, jolla taitaa olla vielä jonkin sortin ADHD, mikä aiheuttaa impulsiivista ostelua. Olen ollut valmis nuoleskelemaan häntä ja liittymään hoviin, vaan kuljin omia polkujani, joten hän kosti kääntämällä ystäväni, jonka kanssa seurustelee, minua vastaan. Yhtäkkiä minusta rakennettiin jotain kuvaa hyväksikäyttäjästä ja itsekkäästä ihmisestä sellaiselle, joka oli tuntenut minut koko ikäni ja hän vielä lähti siihen mukaan. Niin ovela ja taitava narsisti on. Hänellä on myös valtava tarve olla koko ajan äänessä ja oikeassa ja saada päättää asioista. Haluaa hallita kaikkea. Minuakin. Ulospäin esitetään vaikka mitä, mutta oikeasti ei yhtään mukava ihminen. Monesti saa olla huuli pyöreänä juonenkäänteiden kanssa. Ei sitä usko ennen kuin sen oikeasti kokee. Kusipäitä sen sijaan on kyllä tullut kohdattua useampia, mutta ei ne narsisteja todellakaan ole.
Siis *en ollut valmis liittymään hoviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistit eivät piittaa yhtään siitä mitä heidän harjoittamansa perheväkivalta aiheuttaa lapsille ja lasten mielenterveydelle. Suurella osalla narsistien lapsia on erilaisia mielenterveys- ja päihdeongelmia, joista narsisti syyttää kaikkea muuta kuin itseään.
Narsistit ovat henkisesti 4 - 5 vuotiaita pikkulapsia ja elävät koko elämänsä pienessä hiekkalaatikossaan, jossa jokainen muu on vain kilpailija taidoissa ja tiedoissa jotka pitää voittaa keinolla millä hyvänsä. Netissä narsistinen käytös näkyy usein maneerisena pakkojankkaamisena sellaisissakin asioissa, joista narsisti ei yhtään mitään ymmärrä, mutta valehtelee sitäkin enemmän. Narsismiinhan liittyy usein patologista valehtelua.
Vierailija kirjoitti:
Minun äidilläni on diagnosoitu narsistinen persoonallisuushäiriö ja isäpuolella on ammattilaisen arvion perusteella psykopaattisia piirteitä (en tiedä onko asiaa diagnosoitu, epäilen ettei ole). Omasta mielestään he ovat väärinymmärrettyjä, mutta se on sitten jo toinen tarina.
He ovat TODELLA sosiaalisia ja molemmat esimiesasemassa. Etenkin isäpuoleni on todella hyvin verkostoitunut. Lapsena meillä oli jatkuvasti aikuisten juhlia, vanhempien ystäviä tuli usein kylään jne... Ja puhuivat selän takana kaikista todella rumasti ja arvostelivat kaikkia. Näitä heidän ihmissuhteitaan leimasi yksi asia: ystävät vaihtuivat usein. Ensin oli sellainen "nyt hengataan koko ajan yhdessä ja tutustutaan oikein hyvin"-intensiivijakso ja sitten tyyppi vaihtui uusiin. Isäpuolella toistui työkavereiden kanssa usein kuvio, että uusi alainen kutsuttiin kylään, oltiin tosi hyviä kavereita jne... ja sitten yhtäkkiä hän alkoikin haukkumaan tätä selän takana. Äitini ei tyytynyt haukkumaan vain selän takana, hänet on jopa tuomittu työpaikkakiusaamisesta ja useita kertoja irtisanottu omasta mielestään "laittomasti".
Voin väittää, että molemmilla on kymmeniä uhreja. Entiset puolisot ja lapset lasketaan tähän mukaan.
Osa "narsistien uhreista" on todennäköisesti vain kohdannut kusipäitä elämässään, mutta sitten ne oikeat narsistit ovat myös usein todella sosiaalisia.
Tämä. Suhteet (pari-/ystävyys-/liike-) eivät kestä, kierrätyksen tahti on kova. Jos esimerkiksi henkilöllä, jolla on narsistinen ph, kerkeää olla ennen vanhuutta vaikka 26 parisuhdetta, niin siinäpä aika monella on jo kokemus suhteesta narsistin kanssa, joka kokemus ei sitten heti unohdu, ja siinä oli vasta parisuhteet. Jos se varsinainen ph on yhdellä sadasta, aika monelle kertyy kokemusta siltikin, siitä vaan laskemaan.
Toki on asiatonta keittiödiagnosointia. Moni kumppaniaan narsistisesti kohteleva ei ole varsinaisesti p-häiriöinen ja itsetehostusta ja narsistisia piirteitä esiintyy muissakin p-häiriöissä kuin n:sessa.
Oikeita narsisteja on vähän, kus#päitä paljon. Mammelit ei erota ja sit vähän draamaa sekaan.
Kerran yks luennoitsija nauro just tätä samaa asiaa että muijat aina että narsisti!!! kun edellä kuvatunlainen mies tulee vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisteja ja skitsofreenikoita on suunnilleen saman verran, mutta narsisteista on enemmän ongelmia muille ihmisille. Skitsofreenikkoa ei päästettäisi Yhdysvaltojen presidentiksikään, mutta narsisti päästettiin ja muutamassa vuodessa patologisesti valehteleva sekopää tuhosi kaiken mihin koski.
Olin narsismin uhri. Narsisti oli nainen. Olen itsekin nainen.