Mistä johtuu, että melkein jokainen väittää olleensa joskus narsistin uhri
Vaikka varsinaisia narsistisesta persoonallisuushäriöstä kärsiviä on jotain 1% väestöstä? Jotkut ovat tavanneet jopa useammankin narsistin elämänsä aikana kuin vain yhden. Tällä otannalla varmaan 50% väestöstä olisi narsisteja. Jos minä itse tapaan k-päisen ihmisen, en kutsu häntä heti ja automaattisesti narsistiksi, vaan ihan rehellisen k-päiseksi persoonaksi. Nykyään kaikki veemäisyys leimataan, että se on narsismia tai psykopatiaa. En tiedä, pitäskö itkeä vai nauraa, mutta tuo narsistin leima kokee ja kokenutkin melkoisen inflaation ainakin omassa käsitysmaailmassa, koska melkein jokainen on joskus ollut omasta mielestään narsistin kanssa tai uhri. Uskottavuus mennyt jo. Mielipiteitä, ajatuksia?
Kommentit (418)
Narsisteja on noin 1 - 5 prosenttia väestöstä, ja yhdellä narsistilla voi olla elämänsä aikana lukuisia uhreja. Todella moni siis kohtaa narsisteja ja narsistien väkivaltaa elämänsä aikana.
.
Minä olen naimisissa narsistin kanssa ja veikkaanpa, ettei kukaan teistä uskoisi. Mitä hurmaavin ja ihastuttavin mies, aina ystävällinen ja hauska. Väkivaltainen ei onneksi ole (fyysisesti). Minut kasvatti narsisti-isä, ja se onkin se tyypillisin kuvio mikä näihin suhteisiin ajaa.
Koko sana menettänyt merkityksensä ja ei niitä suurin osa voi enää tosissaan edes ottaa. Varmaan päivittäin on ketju aiheesta täälläkin ja ei aina taida riittää edes yksi aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ole uhri. Näin sanoi exxä potkiessaan ja lyödessään.
Ahaa.
Elämys.
Ei kaikki väkivaltaiset vaimonhakkaajat ole narsisteja?
Suurin osa on. Narsismiinhan liittyy aina väkivaltaisuutta. Perhesurmaajista suurin osa on narsisteja Hannu Lauerman mukaan.
Narsistin ja kusipään ero on siinä, että narsisti manipuloi ja usein hyvin ovela, lipevä ja kerää hovia ympärilleen ja uhriksi saattaa joutua yllättäen jopa ystävä, jos on jostain pikkuasiasta vahingossa väärää mieltä. Kusipää on kusipää alusta alkaen, eikä yritäkään olla kaveria tyypeille, joista ei tykkää. Siinä se huomattavin ero. Narsisti myös uhriutuu itse, eli valittaa jopa julkisesti kuinka on tullut kaltoin kohdelluksi - vain jos häntä on esim. käsketty noudattaa sääntöjä ja lakeja - kusipää taas ei uhriudu.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen naimisissa narsistin kanssa ja veikkaanpa, ettei kukaan teistä uskoisi. Mitä hurmaavin ja ihastuttavin mies, aina ystävällinen ja hauska. Väkivaltainen ei onneksi ole (fyysisesti).
Tuskinpa on narsisti kyseessä, jos on sinuakin kohtaan mukava vielä vuosienkin jälkeen. Ei käyttäydy kuin narsisti, joten tuskin on narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Nykyäänhän melkein kaikkien av-mammojen exät on narsisteja. Liekkö vika mammoissa vaiko eksissä...?
Täällä palstalla nähtävästi suurin osa ihmisistä on narsisteja, autisteja tai ADHD-tapauksia mikäli nämä jutut ottaisi tosissaan.
On niin helppoa uhriutua ja sysätä kaikki vastuu toiselle osapuolelle. Omalle käytökselle ollaan sokeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oikeita narsisteja vaan aktuaalisesti voi olla noin paljon, mitä väitetään ja minkälaisen kuvan saa ihmisten kertomuksista et on ollut yhden tai jopa useammankin narsistin uhri? Onko käynyt mielessä, että vika siinä henkilössä voisi olla jotain muuta. Eihän se tilannetta auta, mutta yksinkertasesti noin paljon narsisteja ei vaan voi olla olemassa! Joten suhtaudun melko skeptisesti näihin kaikkiin "olin narsistin uhri" -stooreihin, joita pomppii silmille päivittäin monta kertaa. Mitä jos olit vaan kuspään uhri?
Eroaako loppupeleissä kuspään ja narsku toisistaan kauheasti?
Tämän takia! Tässä on vastaus otsikon kysymykseen.
Ihmisillä ei ole oikeasti hajuakaan mitä on narsismi. Pitävät sitä vain kusipäisyyden synonyyminä.
Eikö narsisteilla ole usein ylikorostunut itsetunto? Epävakaavasta persoonallisuushäiriöstä kärsivillä taas on todella huono itsetunto. Silti molemmat voi manipuloida ja olla imulsiivisia ja väkivaltaisia. On typerä jaella diagnooseja maallikkona kaikille.
Yli 40 vuoden kokemuksella narsisteista voin todeta, että narsismi on pelkkänä "persoonallisuushäiriönäkin" vaarallisin mielisairaus maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen naimisissa narsistin kanssa ja veikkaanpa, ettei kukaan teistä uskoisi. Mitä hurmaavin ja ihastuttavin mies, aina ystävällinen ja hauska. Väkivaltainen ei onneksi ole (fyysisesti).
Tuskinpa on narsisti kyseessä, jos on sinuakin kohtaan mukava vielä vuosienkin jälkeen. Ei käyttäydy kuin narsisti, joten tuskin on narsisti.
Aika jännä, jos puolison diagnoosi ei kelpaa mutta palstamamma julistaa häiriöttömäksi! 😅
Vierailija kirjoitti:
Eikö narsisteilla ole usein ylikorostunut itsetunto? Epävakaavasta persoonallisuushäiriöstä kärsivillä taas on todella huono itsetunto. Silti molemmat voi manipuloida ja olla imulsiivisia ja väkivaltaisia. On typerä jaella diagnooseja maallikkona kaikille.
Ihan samojen faktojen perusteella ammattilaisetkin tekevät narsismidiagnoosin. Jos ihminen käyttäytyy kuin narsistin arkkityyppinen oppikirjaesimerkki, kyseessä on yleensä narsisti. Kaikkien narsistien käytös kun on täysin kaavamaisen maneerista ihan jokaisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä, jos puolison diagnoosi ei kelpaa mutta palstamamma julistaa häiriöttömäksi! 😅
Jos puoliso ei käyttäydy kuin narsisti, kyseessä ei yleensä ole narsisti.
Ja miks ne narsistit näissä stooreissa on lähes poikkeuksetta miehiä? Siitäkin voi kai jotain päätellä. Melko epätodennäköisesti joku persoonallisuushäiriö esiintyy pääsääntöisesti ja tyyliin 95 prosenttisesti vaan toisella sukupuolella! En ole ainakaan kuullut/lukenut varmaan ensimmäistäkään tarinaa miehiltä, jotka ovat olleet narsistin uhreja. Muoti"diagnoosi" tosiaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointtini olikin siinä, että se narsismi ei useinkaan näy muille kuin puolisolle. Ikävä kyllä. T. narsistin vaimo
Vierailija kirjoitti:
On niin helppoa uhriutua ja sysätä kaikki vastuu toiselle osapuolelle. Omalle käytökselle ollaan sokeita.
Pääsääntöisesti se on narsisti joka suhteessa riehuu väkivaltaisesti, milloin mistäkin syystä. Vastuuta narsisti riehumisestaan tietysti sysää aina toisille, kun eivät taas osanneet käyttäytyä kuten narsisti olisi halunnut tai oli väärät mielipiteet. Väkivallalla (ja sen uhalla) narsisti siis "kasvattaa" kaikkia läheisiään, kunnes väkivallan uhri on valmis psykiatriseen hoitoon. Todella vaarallinen mielisairaus kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Narsisteja on noin 1 - 5 prosenttia väestöstä, ja yhdellä narsistilla voi olla elämänsä aikana lukuisia uhreja. Todella moni siis kohtaa narsisteja ja narsistien väkivaltaa elämänsä aikana.
.
Ymmärrän, että narsistilla voi olla useita uhreja, mutta miten selittyy se, että uhrilla on useita narsistikokemuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointtini olikin siinä, että se narsismi ei useinkaan näy muille kuin puolisolle. Ikävä kyllä. T. narsistin vaimo
Totta. Muillehan narsisti näyttelee kiiltokuvamaista ja täysin valheellista kuorta, joka on kuin ulkokultaus paskan päällä.
No tämä minun voimaannuttajani kyllä oli.
Titanic, edessä pikkuinen jäävuori.
🦄