Mistä johtuu, että melkein jokainen väittää olleensa joskus narsistin uhri
Vaikka varsinaisia narsistisesta persoonallisuushäriöstä kärsiviä on jotain 1% väestöstä? Jotkut ovat tavanneet jopa useammankin narsistin elämänsä aikana kuin vain yhden. Tällä otannalla varmaan 50% väestöstä olisi narsisteja. Jos minä itse tapaan k-päisen ihmisen, en kutsu häntä heti ja automaattisesti narsistiksi, vaan ihan rehellisen k-päiseksi persoonaksi. Nykyään kaikki veemäisyys leimataan, että se on narsismia tai psykopatiaa. En tiedä, pitäskö itkeä vai nauraa, mutta tuo narsistin leima kokee ja kokenutkin melkoisen inflaation ainakin omassa käsitysmaailmassa, koska melkein jokainen on joskus ollut omasta mielestään narsistin kanssa tai uhri. Uskottavuus mennyt jo. Mielipiteitä, ajatuksia?
Kommentit (418)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin "melkein jokainen" väittää olleensa joskus narsistin uhri? Kuulostaa vahvistusvinoumalta, vai onko asiasta kattavalla otannalla jotain tutkimusta?
Mä ihmettelen ihan samaa. Minä tunnen ympäriltäni useita, joilla on voimakkaat narsistiset piirteet ja yhden diagnosoidun. Uhriksi itseään kutsuvia en tunne yhtään.
Uhrit on kuitenkin perustaneet oman järjestönkin tiedottamaan väkivaltaisten narsistien uhasta toisille ihmisille, joten kyllä niitä uhrejakin riittää, vaikka sinä et tuntisi yhtäkään.
Ihan varmasti, en epäile yhtään. Olen siis itsekin ”uhri” vaikken missään sitä julistakaan.
Montako kertaa olet joutunut narsistin pahoinpitelemäksi?
Fyysisesti? Kolmesti, mutta pahoinpitelijä ei ole tuo diagnosoitu. Hänen taholtaan olen kokenut lähinnä henkistä väkivaltaa ja manipulointia.
Moni kokee, että henkinen väkivalta on pahempaa, koska se vaurioittaa psyykettä, jota on vaikeampi parantaa kuin mustelmia. Miksi olet tekemisissä sellaisen ihmisen kanssa, joka harjoittaa psyykkistä väkivaltaa ja manipulointia sinua kohtaan? Ja millä tavalla hän tätä harjoittaa?
Narsistisesta suhteesta irrottautuminen on prosessi. Psyykkisenä väkivaltana projisointi (heijastaa omat huonot puolensa minuun), syyllistäminen asioista joista en ole vastuussa, mitätöinti, vastuun välttely, uhriutuminen. Nämä normaalit narsismin kuviot.
Miksi et vie tuota prosessia loppuun? Kyllä narsistin kynsistä irti pääsee , ei ne mitään ylimaallisia ole vaikka luulee olevansa. Terveisin dg. narskun polvilleen laittanut
Voisitko ystävällisesti vastata? Miten sait narsistin polvilleen?
Itsekin haluaisin tietää millä joku on saanut narsistin polvilleen. Tämähän voi olla merkittävä edistysaskel psykiatrian kehityksessäkin. Odotan vastausta suurella innolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin "melkein jokainen" väittää olleensa joskus narsistin uhri? Kuulostaa vahvistusvinoumalta, vai onko asiasta kattavalla otannalla jotain tutkimusta?
Mä ihmettelen ihan samaa. Minä tunnen ympäriltäni useita, joilla on voimakkaat narsistiset piirteet ja yhden diagnosoidun. Uhriksi itseään kutsuvia en tunne yhtään.
Uhrit on kuitenkin perustaneet oman järjestönkin tiedottamaan väkivaltaisten narsistien uhasta toisille ihmisille, joten kyllä niitä uhrejakin riittää, vaikka sinä et tuntisi yhtäkään.
Ihan varmasti, en epäile yhtään. Olen siis itsekin ”uhri” vaikken missään sitä julistakaan.
Fyysisesti? Kolmesti, mutta pahoinpitelijä ei ole tuo diagnosoitu. Hänen taholtaan olen kokenut lähinnä henkistä väkivaltaa ja manipulointia.
Moni kokee, että henkinen väkivalta on pahempaa, koska se vaurioittaa psyykettä, jota on vaikeampi parantaa kuin mustelmia. Miksi olet tekemisissä sellaisen ihmisen kanssa, joka harjoittaa psyykkistä väkivaltaa ja manipulointia sinua kohtaan? Ja millä tavalla hän tätä harjoittaa?
Narsistisesta suhteesta irrottautuminen on prosessi. Psyykkisenä väkivaltana projisointi (heijastaa omat huonot puolensa minuun), syyllistäminen asioista joista en ole vastuussa, mitätöinti, vastuun välttely, uhriutuminen. Nämä normaalit narsismin kuviot.
Miksi et vie tuota prosessia loppuun? Kyllä narsistin kynsistä irti pääsee , ei ne mitään ylimaallisia ole vaikka luulee olevansa. Terveisin dg. narskun polvilleen laittanut
Itsekin haluaisin tietää millä joku on saanut narsistin polvilleen. Tämähän voi olla merkittävä edistysaskel psykiatrian kehityksessäkin. Odotan vastausta suurella innolla.
Minä myös kovasti odotan vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Narsistin moraalikäsitys ja omatunto
.
Moraalilla tarkoitetaan tietyssä yhteisössä luotuja ”pelisääntöjä” eli käyttäytymissääntöjä, käsityksiä ja arvostuksia, joiden avulla punnitsemme oikeaa ja väärää sekä hyvää ja pahaa. Moraali merkitsee myös sitä, mitä yhteisössä on sallittua tehdä ja mitkä ovat vastuumme ja velvollisuutemme. Moraali edellyttää kykyä punnita eri vaihtoehtojen välillä, omaatuntoa sekä empatian taitoja. Olemme oppineet erilaisia moraalisääntöjä esimerkiksi synnynnäisten, kokemuksesta opittujen, lain säätelemien, kulttuuristen, uskonnollisten ja auktoriteettien sanelemina.
.
Moraali ja omatunto kehittyvät kasvattajan ja kasvatettavan lämpimien tunnesiteiden pohjalta. Lämpimät tunnesiteet edesauttavat kanssakäymistä ja rooleja, jotka edistävät moraalin kehitystä ja kykyä asettua toisen ihmisen asemaan. Jos lapsi oppii kasvuympäristössään mallin, jossa toisten ihmisten hyväksikäyttö ja manipulointi on normaalia ja hyväksyttävää, lapsen moraalitaju ja omantunnon kehitys vääristyy.
.
Narsistin moraali muuttuu sen mukaan, mikä häntä itseään milloinkin parhaiten palvelee. Narsistin elämän suuntaa määrittelee tahto, ei omatunto. Narsisti tahtoo nähdä kaikki asiat subjektiivisesti, eikä hän vaivaudu miettimään asioita muiden ihmisten näkökulmasta. Narsisti pitää itsestäänselvyytenä sitä, että muut ihmiset tottelevat häntä. Narsisti on hyvin itseriittoinen, eikä hän kykene ymmärtämään sitä, että muilla ihmisillä on identiteetti. Vaikka narsistit voivat näennäisesti pitää muista ihmisistä, vuorovaikutussuhteet eivät pääse kehittymään aidoiksi, sillä narsistilla on jo omat ennalta omaksutut mielipiteet muista ihmisistä ja heidän tekemisistään. Näin ollen narsisti ei koskaan tosissaan kysy, kuinka joku ihminen voi, koska hän tietää kaiken etukäteen. Loppujen lopuksi narsisti on tuskin edes kiinnostunut toisten asioista, ellei asia koske narsistia itseään.
.
Narsisti rakastaa moralisoida kyllä itse kaikkea ja kaikkia, kunhan se ei kohdistu häneen itseensä tai omiin tekoihinsa. Narsistille on tyypillistä toimia moraalin vastaisesti, kun hän siitä hyötyy. Hän perustelee usein toimintaansa sillä, että teko on oikeutettu jos siitä ei jää kiinni. Vaikka narsisti loukkaisi läheistään, mutta on omasta mielestään toiminut parhaansa mukaan, hän ei ole mielestään velvollinen kokemaan syyllisyyttä. Hän ei osaa pyytää todellisesti anteeksi, sillä empatiataidon puuttuessa hän ei kykene asettumaan toisen ihmisen asemaan tai näkemään omaa syyllisyyttään.
Tuosta on eräs erittäin hyvä esimerkki eräältä toiselta keskustelusivustolta. Yli 13 vuotta sitten, eli vuodesta 2007 eräs nainen alkoi ilmoittamaan viestiketjuja poistettavaksi, sekä alkoi kerätä ihmisten sähköpostiosoitteita, puhelinnumeroita, oikeita nimiä jne, ja kokoamaan niitä valtavan isoksi listaksi, jonka postitti aina poistattamansa viestin perään.
Kaikki tietävät että muiden yhteystietojen julkaiseminen on paitsi kaikki sivustojen sääntöjen mukaan kiellettyä, mutta se on myös laissa kiellettyä.
Mutta tuolle narsistille se oli narsistin mielestä täysin sallittua, eli moraalisesti oikeutettua. Se oli hänen mukaansa jopa "ylläpidon siunaamaa". (eli viestin poistuminen oli hänelle todiste "oikeasta" teosta.) Sen hän tunnusti julkisesti että poliisi oli käynyt hänelle siitä sanomassa, mutta miettikääs tarkkaan - Milloin poliisi käy vain sanomassa asiasta?
Poliisille tehdään asiasta tutkintapyyntö, jolloin poliisi joko alkaa tutkimaan tai jättää tutkimatta. Jos poliisi jättää tutkimatta, silloin asiaan ei reagoida mitenkään, eikä siitä ilmoiteta tutkittavalle.
Jos poliisi päättää tutkia, silloin poliisilla on syytä epäillä että kyseessä on rikos. Jos poliisi päättääkin tutkia asian, ja huomaa esitutkintamateriaalista ettei ole syytä alkaa syyttämään ketään, asia jää silloinkin siihen, eikä silloin poliisi ota asian suhteen tutkittavaan yhteyttä (tässä oli siis kyse netissä julkaistuista tiedoista, jotka ovat siis teknistä materiaalia, eikä rikoksen suhteen tarvita syytetyn osalta mitään mielipidettä, joka kumoaisi tapahtuneen rikoksen. Poliisihan ei lähde tutkimaan pelkkää erimielisyyttä netissä.)
Jos poliisi tulee syytetyn kotiin, silloin kyse on tuollaisen asian etenemisestä oikeuteen jossa sakot määrätään.
Eli tässä tapauksessa on käynyt niin että narsisti on saanut maksettavakseen sakot, mutta narsistina hän ei tietenkään sitä mene tunnustamaan, koska narsisti ei ikinä kerro mitään sellaista mikä todistaisi hänen olleen väärässä. Mutta narsisti tietenkin haluaa mainostaa "voittaneensa", koska valheella pullistelu on narsistille erittäin tyypillinen piire, ja jos valhe tuleekin ilmi, silloin narsisti vain jättää huomioimatta sen ja takertuu johonkin epärelevanttiin pointtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko ystävällisesti lopettaa tuon palstoille spämmäämisen? Tiedäthän että spämmääminen, eli samansisältöisen viestin tai kommentin postittaminen useita kertoja on säännöissä kielletty ja voit saada siitä sen vuoksi bannit. Alkaa ärsyttämään kun toistat samaa viestiä kerta toisensa jälkeen. Jos hän on lukenut viestin, hän vastaa siihen jos haluaa. Sinä et häntä voi siihen pakottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko ystävällisesti lopettaa tuon palstoille spämmäämisen? Tiedäthän että spämmääminen, eli samansisältöisen viestin tai kommentin postittaminen useita kertoja on säännöissä kielletty ja voit saada siitä sen vuoksi bannit. Alkaa ärsyttämään kun toistat samaa viestiä kerta toisensa jälkeen. Jos hän on lukenut viestin, hän vastaa siihen jos haluaa. Sinä et häntä voi siihen pakottaa.
Minäkin odotan vastausta. Onhan kyseessä todella merkittävä asia. Mutta ehkäpä kyseessä olikin vain valehteleva narsisti, joka kertoi laittaneensa narsistin polvilleen. Eihän sellaista oikeasti tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin odotan vastausta. Onhan kyseessä todella merkittävä asia. Mutta ehkäpä kyseessä olikin vain valehteleva narsisti, joka kertoi laittaneensa narsistin polvilleen.
Todennäköisesti asia on juuri noin. Narsisti leikki pikkulapsen leikkejään ja valehteli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin odotan vastausta. Onhan kyseessä todella merkittävä asia. Mutta ehkäpä kyseessä olikin vain valehteleva narsisti, joka kertoi laittaneensa narsistin polvilleen. Eihän sellaista oikeasti tapahdu.
En ole ikinä kuullut, että joku olisi laittanut narsistin polvilleen. Asia on täysin ainutkertainen jos on oikeasti tapahtunut. Tuskin on.
Vierailija kirjoitti:
Jos hän on lukenut viestin, hän vastaa siihen jos haluaa. Sinä et häntä voi siihen pakottaa.
"Hän" eli sinä itse. Uli, uli...
Vierailija kirjoitti:
Jos hän on lukenut viestin, hän vastaa siihen jos haluaa. Sinä et häntä voi siihen pakottaa.
Voi olla että hän ei ole lukenut viestiä, joten ihan järkevää kysyä uudelleenkin noin mielenkiintoista asiaa. Ehkä hän näkee kysymyksen jossain vaiheessa ja vastaa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että hän ei ole lukenut viestiä, joten ihan järkevää kysyä uudelleenkin noin mielenkiintoista asiaa. Ehkä hän näkee kysymyksen jossain vaiheessa ja vastaa siihen.
Olen samaa mieltä.
Narsisti:
- ei koe syyllisyyttä
- yrittää hyötyä muista
- ei ole empaattinen
- vaatii jatkuvaa ihailua
- loukkaantuu helposti
- vaatii etuoikeutettua kohtelua
- ei halua kuulla kritiikkiä
- nauttii vallan käyttämisestä
- tarvitsee ihmisiä ympärilleen
- uskoo olevansa aina oikeassa
- kuvittelee itsestään ja ominaisuuksistaan suuria
- elää "kaikki tai ei mitään" -maailmassa
- harjoittaa henkistä ja joskus ruumiillistakin väkivaltaa
- käyttää kanssaihmisiä omiin tarpeisiinsa
- ei ota huomioon muiden ihmisten tarpeita ja oikeuksia
- ei näe itsessään huonoja puolia
- yrittää nostaa sosiaalista arvoaan
- haluaa olla huomion keskipisteenä
- pystyy näyttelemään oikeita tunteita
- ei tunne olevansa hoidon tarpeessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oikeita narsisteja vaan aktuaalisesti voi olla noin paljon, mitä väitetään ja minkälaisen kuvan saa ihmisten kertomuksista et on ollut yhden tai jopa useammankin narsistin uhri? Onko käynyt mielessä, että vika siinä henkilössä voisi olla jotain muuta. Eihän se tilannetta auta, mutta yksinkertasesti noin paljon narsisteja ei vaan voi olla olemassa! Joten suhtaudun melko skeptisesti näihin kaikkiin "olin narsistin uhri" -stooreihin, joita pomppii silmille päivittäin monta kertaa. Mitä jos olit vaan kuspään uhri?
Eroaako loppupeleissä kuspään ja narsku toisistaan kauheasti?
Niin, on hyvä että on sanoja asioille. Jos sanotaan vain ”kusipää”, voi jäädä vielä kysymys, millainen kusipää. Jos vastaus on ’narsisti’, eikä vaikka psykopaatti, niin ymmärretään asiaa vähän paremmin. Siksi ON hyvä sanoa narsisti eikä ”kusipää”, jos niin kerran on. Ja sen sijaan että narsismista puhuttaisiin vähemmän, pitäisi puhua enemmän, että lopultakin kohta ihmiset oikeasti ymmärtäisivät että mistä siinä on edes kyse. Helpottaisi monessa asiassa. Monen elämää. Yhteiskunnan toimintaa.
Mielenkiintoinen ketju. Nostanpa, jos tähän vaikka tulisi lisää kokemuksia, kommentteja ja ajatuksi
a.
En usko että olen koskaan ollut suhteessa sellaisen kanssa.
Esimiehistäni löydän outoja ja vastenmielisiä piirteitä mutta vain 1 narsisti.
Iso kansainvälien perheyritys ja vaimo täysin miehensä orja. Klo 22 kun mies tuli kotiin vaimoraukka (tuolloin jo 70v) odotti lämpimän ruuan kanssa miestään eikä saanut mennä nukkumaan ennenkuin mies antoi luvan. Ja hereille taas klo 4 kun mies halusi aamiaisen jotta pääsi töihin kuudeksi.
Minulle tuo johtaja sanoi kerran että vuorokaudessa on 18 tuntia tehollista työaikaa - sen ulkopuolella saan tehdä mitä haluan. Erosin seuraavana päivänä - palkka kun maksettiin vain 8 tunnista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisteja on noin 1 - 5 prosenttia väestöstä, ja yhdellä narsistilla voi olla elämänsä aikana lukuisia uhreja. Todella moni siis kohtaa narsisteja ja narsistien väkivaltaa elämänsä aikana.
.
Ymmärrän, että narsistilla voi olla useita uhreja, mutta miten selittyy se, että uhrilla on useita narsistikokemuksia?
Väitän, että kaikilla uhreilla ei todellakaan ole. Jokainen meistä voi joutua narsistin uhriksi parisuhteessaan/ystävyyssuhteessaan/työpaikallaan jne. Moni oppii kerrasta narsistin tunnistamaan ( jos ei heti, niin suht pian ainakin).
Olen kohdannut tuhoisan narsistin mm. töissä. Itse en ollut varsinainen naristin kohde, onneksi. ”Sain” seurata kuinka narsisti tuhosi kaksi eri työyhteisöä.
No siis todellisilla diagnosoiduilla narsisteilla lukee potilastiedoissa diagnoosi "F60.9. Määrittämätön persoonallisuushäiriö". Joten jos on joutunut jonkun uhriksi ja tahtoo tietää että onko se henkilö narsisti niin tarvitsee vain katsoa että näkyykö sen potilastiedoissa tollanen merkintä. Jos ei näy niin sitten se henkilö jonka uhriksi on joutunut on ihan vain kakkapää - tai diagnosoimaton narsisti.
Jos mies ei vie naista dubaihin shoppaileen,niin on narsisti heti.
#metoo sekottanu viimesetki aivosolut monilla naisilla.
Tälläki palstalla jokapäivä tunnistetaan narsisteja suurinpiirtein katseesta .
Minä en todellisesta elämästä tiedä ketään, joka sanoisi olleensa narsistin uhri. Se, että olen tunnistanut narsistin, ei tarkoita sitä, että olisin itse uhri, vaan enemmänkin sivusta seuraaja ja huojentunut, että tajusin etääntyä ajoissa.