Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä johtuu, että melkein jokainen väittää olleensa joskus narsistin uhri

Vierailija
22.11.2020 |

Vaikka varsinaisia narsistisesta persoonallisuushäriöstä kärsiviä on jotain 1% väestöstä? Jotkut ovat tavanneet jopa useammankin narsistin elämänsä aikana kuin vain yhden. Tällä otannalla varmaan 50% väestöstä olisi narsisteja. Jos minä itse tapaan k-päisen ihmisen, en kutsu häntä heti ja automaattisesti narsistiksi, vaan ihan rehellisen k-päiseksi persoonaksi. Nykyään kaikki veemäisyys leimataan, että se on narsismia tai psykopatiaa. En tiedä, pitäskö itkeä vai nauraa, mutta tuo narsistin leima kokee ja kokenutkin melkoisen inflaation ainakin omassa käsitysmaailmassa, koska melkein jokainen on joskus ollut omasta mielestään narsistin kanssa tai uhri. Uskottavuus mennyt jo. Mielipiteitä, ajatuksia?

Kommentit (418)

Vierailija
381/418 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyäänhän melkein kaikkien av-mammojen exät on narsisteja. Liekkö vika mammoissa vaiko eksissä...?

Täällä palstalla nähtävästi suurin osa ihmisistä on narsisteja, autisteja tai ADHD-tapauksia mikäli nämä jutut ottaisi tosissaan.

ADHD on muuten toinen muotisana

Vierailija
382/418 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan melkein jokainen on joskus päästänyt liian lähelle henkilön, joka ei joko osaa tai halua lukea toista ihmistä eikä kunnioittaa tämän rajoja. Jos oma itsetunto ja omat rajat ovat heikot, on todennäköisempää jäädä tällaisen ihmisen vaikutuspiiriin.

Harvemmin kyse ehkä todella on mistään oppikirjanarsistista, mutta kokemukset voivat olla samankaltaisia ja aivan yhtä traumatisoivia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/418 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon joskus itse ottanut turpaan henkilöltä, joka on kovinkin pakkomielteinen ja impulsiivinen, mutta aina olen ajatellut, että hän on enemmänkin autistinen ja sitä kautta myös manipuloiva. Ei ole tullut mieleenkään, että kyse olisi ollut juurikin narsismista, koska se on oikeasti melko harvinainen persoonallisuushäiriö.

Autismi on myös hyvin harvinainen neurologinen oireyhtymä. Eikä sen käyttäminen leimakirveenä anna sinusta kovin fiksua kuvaa. Varsinkin kun autismi on sosiaalisten taitojen puutetta, joten he varmaan viimeisinä ihmisinä maailmassa pyrkivät MANIPULOIMAAN yhtään ketään!

Olen ap:n kanssa ehdottomasti samaa mieltä. Kyökkipsykologiksi heittäytyminen on tyhmää. Ihmisillä voi olla hyvin monenlaisia syitä käytökseensä, eikä kaikkeen ole neurologista tai psyykkistä syytä.

Kannattaa myös edes joskus pysähtyä miettimään, ovatko omat tulkinnat aina oikeita tilanteista ja ihmisistä. Entä jos tulkitsinkin väärin? Entä jos minä olenkin itse syypää? Tai tapahtunut ei liittynyt minuun ollenkaan?

Fiksu ihminen yrittää tarkastella asioita eri näkökulmista.

Tällä EN tietenkään tarkoita, että ihmisten huonoa käytöstä pitäisi hyväksyä, vaikka sen syitä ymmärtääkin. Ei pidä. Minä olen pitkälti itse vastuussa siitä, miten annan itseäni kohdella. Ja ei, en tällä syyllistä rikosten uhreja tai kiusattuja/kaltoin kohdeltuja lapsia, puhun ns. normaalin rajoissa tapahtuvasta aikuisten kanssakäymisestä.

Mulla on kaveripiirissä henkilö, joka on diagnosoitu sekä epävakaaksi että autistiksi.

Hän on dramaattinen, tunteellinen, ripustautuva, hänellä on rajoittuneet kiinnostuksen kohteet ja tavat, on epävarma ja huono ihmissuhteissa

Vierailija
384/418 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On niin helppoa uhriutua ja sysätä kaikki vastuu toiselle osapuolelle. Omalle käytökselle ollaan sokeita.

Pääsääntöisesti se on narsisti joka suhteessa riehuu väkivaltaisesti, milloin mistäkin syystä. Vastuuta narsisti riehumisestaan tietysti sysää aina toisille, kun eivät taas osanneet käyttäytyä kuten narsisti olisi halunnut tai oli väärät mielipiteet. Väkivallalla (ja sen uhalla) narsisti siis "kasvattaa" kaikkia läheisiään, kunnes väkivallan uhri on valmis psykiatriseen hoitoon. Todella vaarallinen mielisairaus kyseessä. 

Sori nyt vaan, mutta myös epävakaat riehuu ja on väkivaltaisia. Ei ehkä yhtä hyviä manipuloimaan, mutta heillä korostuu juurinkin impulsiivisuus ja impulssejen hallintakyvyn puuttuminen. Siks epävakaa voi hyvin herkästi lyödä, koska impulssikontrolli puuttuu. Epäväkaa persoonallisuus eli rajatila voi olla myös eikä kaikki ole narsismia.

Epävakaalla ja narsistilla on paljon samoja piirteitä.

Vierailija
385/418 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se yksi ainoa, joka mulle on väittänyt olleensa narsistin uhri, ja joka näkee joka toisessa narsistisia piirteitä, käyttäytyy itse kovin narsistisesti...

Vierailija
386/418 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskeppa siitä. Narsisteja 1% väestöstä. Niiden suhteet ei kestä pitkään. Ovat aluksi ihania jne, mutta suhde kaatuu nopeaa, niin yksi narsku ehtii vuodessa deittailla vaikkapa kolmea ihmistä. 10 vuotta, se narsku on deittaillut 30 ihmistä. Yksi ihminen siis ehtii levittää narskuuttaan ympäriinsä vuosien saatossa. Joten jos olet sinkku, on varsin todennäköistä että törmäät deittaillessa jossain vaiheessa narskuun, koska he pysyy sinkkuna vaikka muu väestö pariutuu.

Olen itsekin deittaillut hetken ihan diagnosoitua narsistia. Hän oikein kehuskeli narsismillaan, kuin se olisi ollut joku osoitus vähän paremmasta ihmisrodusta. Hullu oli.

Vierailija
387/418 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö narsisteilla ole usein ylikorostunut itsetunto? Epävakaavasta persoonallisuushäiriöstä kärsivillä taas on todella huono itsetunto. Silti molemmat voi manipuloida ja olla imulsiivisia ja väkivaltaisia. On typerä jaella diagnooseja maallikkona kaikille.

Kyllä narsisteilla _on oikeasti_ huono itsetunto.

Vierailija
388/418 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskeppa siitä. Narsisteja 1% väestöstä. Niiden suhteet ei kestä pitkään. Ovat aluksi ihania jne, mutta suhde kaatuu nopeaa, niin yksi narsku ehtii vuodessa deittailla vaikkapa kolmea ihmistä. 10 vuotta, se narsku on deittaillut 30 ihmistä. Yksi ihminen siis ehtii levittää narskuuttaan ympäriinsä vuosien saatossa. Joten jos olet sinkku, on varsin todennäköistä että törmäät deittaillessa jossain vaiheessa narskuun, koska he pysyy sinkkuna vaikka muu väestö pariutuu.

Olen itsekin deittaillut hetken ihan diagnosoitua narsistia. Hän oikein kehuskeli narsismillaan, kuin se olisi ollut joku osoitus vähän paremmasta ihmisrodusta. Hullu oli.

Tämä. Jokainen ihminen törmää ainakin muutamaa narsistiin elämänsä aikana, koska jokainen törmää aivan valtavaan määrään ihmisiä.

Ja jokainen jolla on sukua ja on heidän kanssa tekemisissä, suurella todennäköisyydellä saattaa törmätä jo sitä kautta yhteen narsistiin.

Ei narskut ole mitään myyttisiä hahmoja joista puhutaan mutta heitä ei ole olemassa.

Kyllä on, ikävä kyllä.

Vierailija
389/418 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en ole narsistin uhri. En uhri muutenkaan.

Vierailija
390/418 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tiedä missä todellisuudessa oikein elän, kun en ole näitä narsisteja nähnyt oikein missään muualla kuin fiktiivisissä tv-sarjoissa, elokuvissa  jne. Näin 58 ikävuoteen mennessä. Olen ujohko, kiltti ja herkkä, olosuhteisiin mukautuvainen ja sääntöjä vaistomaisesti noudattava, toisille lähtökohtaisesti hyvää toivova ja ihmisiin uskova  ihminen. Jos tämä Vauva-palstan narsisti-universumi on todellisuutta, niin ihme ettei minua ole syöty elävältä jo lapsena. 

Vierailija
391/418 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihmiset eivät tiedä, mikä ero on kusipäisellä käyttäytymisellä ja narsismilla.

Vierailija
392/418 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on narsistinen vanhempi joten sieltä se malli tulee haalia elämäänsä muita hänen kaltaisiaan.  

Vierailija
393/418 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en tiedä missä todellisuudessa oikein elän, kun en ole näitä narsisteja nähnyt oikein missään muualla kuin fiktiivisissä tv-sarjoissa, elokuvissa  jne. Näin 58 ikävuoteen mennessä. Olen ujohko, kiltti ja herkkä, olosuhteisiin mukautuvainen ja sääntöjä vaistomaisesti noudattava, toisille lähtökohtaisesti hyvää toivova ja ihmisiin uskova  ihminen. Jos tämä Vauva-palstan narsisti-universumi on todellisuutta, niin ihme ettei minua ole syöty elävältä jo lapsena. 

Jotkut narsistit kuvailevat itseään juuri noin.

Ovat itse niin kivoja ja täydellisiä, että kyllä niissä on oltava jotain vikaa, ketkä muka narskuihin törmäävät.

Vierailija
394/418 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat itse niin kivoja ja täydellisiä, että kyllä niissä on oltava jotain vikaa, ketkä muka narskuihin törmäävät.

Mietin lukiessani juuri samaa!

Vierailija
395/418 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän kuulostaa niin kuolettavan tylsälle, että se suojaa häntä. Varmasti tavannut elämänsä aikana lukuisia narsisteja, mutta ne ei jaksa nähdä vaivaa noin tylsän kanssa.

Vierailija
396/418 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän kuulostaa niin kuolettavan tylsälle, että se suojaa häntä. Varmasti tavannut elämänsä aikana lukuisia narsisteja, mutta ne ei jaksa nähdä vaivaa noin tylsän kanssa.

Eli narsistin uhrina olo onkin jo vähän kuin "kunnianosoitus". Mielenkiintoista. Tässä voi olla jotain pöyhittävää.

Vierailija
397/418 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en todellisesta elämästä tiedä ketään, joka sanoisi olleensa narsistin uhri. Se, että olen tunnistanut narsistin, ei tarkoita sitä, että olisin itse uhri, vaan enemmänkin sivusta seuraaja ja huojentunut, että tajusin etääntyä ajoissa. 

Uhri on kurja sana. Se leimaa ja lyö kurjaa kohtelua kokenutta entisestään. Olisi parempi jos puhuttaisiin selviytyjistä.

Vierailija
398/418 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palstamammelit suostuisivat tekemään itselleen narsismitestin, yli puolet olisivat takuulla varsin narsistisia.

Vierailija
399/418 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kolme ehtaa narsistia. Jokainen on nainen. En ole ollut parisuhteessa heidän kanssaan, mutta aitiopaikalta olen "saanut" seurata touhua, johon minuakin vedettiin mukaan. Kyllä näihin törmää kun ikää tulee, kuten joku edellä totesi, moni narsisti on tosi sosiaalinen.

Vierailija
400/418 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistisen diagnoosin saanut ihminen on eri asia, kuin ihminen jonka käytöksessä (esim. tietyissä tilanteissa tai tiettyjen ihmisten kanssa) on narsistisia piirteitä. Lisäksi jos joku ei vain pidä sinusta, voi hän käyttäytyä tavalla joka jossain määrin vastaa sitä miten narsisti saattaa käyttäytyä, mutta tämä nyt ei taas ole narsistinen persoonallisuushäiriö. Puurot ja vellit sekaisin.