Eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki, kuukki!
Ovatko nämä edelleen vuonna 2014 monille vieraita sanoja?
Kommentit (26)
Ei ole vieraita sanoja, tiedän mitä tarkoittavat.
Pistän välit poikki samantien, jos joku aikuinen kaverini alentuu lässyttämään tuollein.
Meillä sanotaan eka, toka ...
Aikuisetkin puhuu eka- ja tokaluokkalaisista. Noita muita sanoja en ole kuullut kenenkään käyttävän, vaikka tunnen niiden merkityksen.
Muutin Joensuusta Jyväskylään ja täytyy sanoo, et mustakin noi on ihan karmeet nimitykset... Eivät olleet ennestään tuttuja. Toi on joku jyvääskyläläisten oma juttu... Opettajana työskentelen ja koska noi sanat ei suuhuni sovi, en niitä käytä. Oksettaakin kun oppilaiden vanhemmat ym niitä viljelevät. Minusta ne jotenkin aliarvioi lasta (kuulostaa lässytykselle).
Eka, toka, koka, neka, vika, kuka, seka, kaka, ykä ja kykä! Niin ne pitää sanoa!
ekaluokkalainen
tokaluokkalainen
kolmonen
nelonen
vitonen
kutonen
seiska
kasi
ysi
Näin Espoossa.
Ja tästä piti nyt sitten ihan oma ketju tehdä? No, kiitos valistuksesta. Aletaan nyt kaikki puhuman keskisooomeee.
Mun äiti on keski-suomesta, ja mulla asuu paljon sukulaisia Jyväskylässä, enkä oo kyllä kenenkään kuullut käyttävän näitä sanoja. Vauvalta olen merkitykset oppinut :D
Koskaan kuullutkaan moista paskaa.
Stadista päivää. Kun olin lapsi ja edelleen meilläpäin sanotaan eka, toka, kolkki, nelkki/ nelonen, viikki/ vi(i)tonen, ku(u)tonen, seiska, kasi, ysi, kymppi.
Ensimmäinen lapsi useamman lapsen sarjasta on esikoinen ja useamman lapsen sarjan nuorin on kuopus. Jos lapsia on kaksi, he voivat olla eka ja toka tai esikoinen ja toka. Eivät siis esim. esikko ja tosikko.
Esikoulua käyvä on eskarilainen. Viisivuotias, esikouluun menevä on esim. tarhalainen, ei viskari.
Mistä toi viskari tulee? Oon sen kuullu ja tiedän mitä se tarkoittaa, mut
eskari(lainen) = esikoululainen
viskari = viisivuotias?!
Nuo ovat tosiaan vanhoja jyväskyläläisiä sanoja. Jo minun kouluaikanani 80-luvulla puhuttiin näin, eikä siinä ole mitään ihmeellistä tai lässyttävää. Sama jatkuu nykyään omien lasten koulussa. Opettajatkin puhuvat usein epuista ja topuista. Panin merkille, että myös Jyväskylän kaupunginkirjaston sivuilla lukupidlomilistoissa lukee "kolkit", "nelkit", "viikit" jne.
Nämä ovat paitsi tietyllä luokka-asteella olevien koululaisten, myös itse luokka-asteiden nimiä: täällä mennään epulle, topulle, kolkille, nelkille...
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 15:29"]Stadista päivää. Kun olin lapsi ja edelleen meilläpäin sanotaan eka, toka, kolkki, nelkki/ nelonen, viikki/ vi(i)tonen, ku(u)tonen, seiska, kasi, ysi, kymppi.
Ensimmäinen lapsi useamman lapsen sarjasta on esikoinen ja useamman lapsen sarjan nuorin on kuopus. Jos lapsia on kaksi, he voivat olla eka ja toka tai esikoinen ja toka. Eivät siis esim. esikko ja tosikko.
Esikoulua käyvä on eskarilainen. Viisivuotias, esikouluun menevä on esim. tarhalainen, ei viskari.
[/quote]
Joo Stadista mai ääs.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 15:43"]
lukupidlomilistoissa
[/quote]
eka, toka, kolmone, nelone, vitone, kutone, seiska, kasi, ysi..
Noin mä puhun ja pitkin pkseutua olen ikäni asunu. Aina olen tullut ymmärretyksi.
Ihan normaaleita sanoja, en ymmärrä miksi joku dissaa. En ole Jyväskylästä mutta Keski-Suomesta kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 15:22"]
ekaluokkalainen
tokaluokkalainen
kolmonen
nelonen
vitonen
kutonen
seiska
kasi
ysi
Näin Espoossa.
[/quote]
Näin sanoo myös tämä oululainen.
Eppu ja toppu on mulle vieraita sanoja, mutta noi muut muistan hämärästi omilta ala-asteajoilta.
Tuttuja on, ja joo, Jyväskylästä olen lähtöisin :)
On.
Paitsi ei mulle, terveisiä Jyväskylästä.